Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is een echte M?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Wat is een echte M?

Tuurlijk rare vraag want een M is een BMW die door M onderhanden is genomen.

Maar zoals ik regelmatig lees op het www vinden veel mensen dat M, M niet meer is. Overal wordt een M opgeplakt.

M voor mij is een dikke motor, luxe uitvoering en een handbak en passend onderstel en remmen.

Ha, dat Kleintje;

Het M-concept is in de ogen van velen aan het verwateren door met name de X5M en de X6M. Ten eerste omdat een SUV niet de aangewezen auto zou zijn om een 'Motorsport'-versie van te bouwen en ten tweede omdat het met turbo's wel erg simpel wordt om een auto hard te laten lopen. Bovendien gaat daarbij de voorheen zo kenmerkende hoogtoerige karakteristiek van een M-motor ook wel behoorlijk verloren. Natuurlijk bepaalt uiteindelijk BMW's M GmbH zélf wat een echte M is en wat niet, maar ik ben bang dat we met de huidige M3, M5 en M6 de laatste van de hardcore toerenjankers wel eens gezien kunnen hebben.
    Scherven brengen gelul.

Comment

Ik denk dat BMW de X5 en X6 M meer als tegenhanger van de AMG sufjes (ML en GL) ziet.

Jarenlang was er al een ML AMG, maar nooit een X5 M... Zijn ze nog redelijk laat mee vind ik :)

Ben benieuwd wanneer de eerste RSQ7 komt :)

En kleintje: dan zou de nieuwste M5 volgens jou ook geen echte M zijn, tenzij je hem uit de US haalt, die hebben de keuze voor een handbak... Zijn er eigenlijk van die wagens naar NL geimporteerd? Lijkt me dat er wel vraag is in NL?

Comment

E60 M5 met handbak staat hoog op mijn "als ik weer eens geld heb dan wil ik een nieuwe auto" verlanglijstje.

Ook de X6 en X5 zouden veel leuker zijn met handbak en vet blok. Niks mis mee.

Dit draadje is n.a.v. artikeltje dat er geen Z4 M meer komt maar de s35 (of zoiets). Uiteraard met 7 bak. Toch jammer.

Maar ja, kan er wel over doorgaan.....heb nu toch even de middelen niet om een M aan te schaffen :-)

Comment

Dit is een dikzussie zonder eind :-) Even serieus, het begon natuurlijk al met de introductie van de opvolger van de E30 M3, de E36 M3. In tegenstelling tot de E30 was dat een comfortabele GT, niet zozeer een sportwagen in een alledaags (...) jasje, wat de E30 was. Van uit die tijd stamt deze discussie al. BMW wil geld verdienen met zijn M label, dus bouwen ze wat de consument vraagt. En kennelijk is dat een SUV M. En geef ze eens ongelijk, al vind ik dat wel zonde van het label, maar ach, Porsche doet het ook.
          ''Thank God for the internet experts''

Comment

Het begint al vroeger dan dat, de eerste M producten was zogezegd de M1, de e12 M535i, gevolgd door de e28 M535i, om dan uiteindelijk te resulteren in de eerste e28 M5. Als je de geschiedenis daar begint, dan spreek je over een hele andere discussie.

Dit is misschien een leuk draadje om door te lezen: http://drivr.be/2009/10/30/vraag-wat...uct-totnogtoe/
            Rock on. RS.

Comment

E30 M3, vanwege zijn "racing pedigree".
              BMW F30 328iA
              BMW E87 130i
              BMW E30 M3 + E92 M3 GT4

Propeller-fappert

Comment

Ach....voor mij is de laatste M de E39 M5 en de Amerikaanse E60 M5 met handbak....

(alhoewel een europeesche E60 M5 gewoon nog op mijn verlanglijstje staat hoor.....)

En volgens mij de "oude" Z4 M met E46 M blok....toch?

Om niet weer een draadje te starten... Wat vinden de heren van de X6 Hybride? Heeft GVD de specs van mijn E39 M5 :-)

Ik vind het een hele stoere bak.

Comment

Nah, dan ruil je toch de hele zooi in op een X6 Hybrid....
                  Veritatis simplex oratio est

Comment

Ha, dat Kleintje;

Technologisch gezien natuurlijk allemaal reuze fraai bedacht en uitgevoerd, maar verder vind ik die hele X6 Hybride zwaar over de top. Want voor wie bouw je zo'n ding nou eigenlijk? Als een gewone X6 met 407pk te min voor je is ga je toch eerder voor een X6M en als het verbruik van de V8 te hoog is kun je met een diesel of geblazen benzine zespitter ook nog steeds knap uit de voeten. Dat ding is niet meer en niet minder dan een imagebuilder voor BMW als innovator.
                    Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk bericht
                      Ach....voor mij is de laatste M de E39 M5 en de Amerikaanse E60 M5 met handbak....
                      Prima dat je niks met SMG hebt, maar in deze opsomming valt de e46 CSL buiten de boot. En die is toch wel heel erg ///M zou ik zeggen...
                      Hubraum statt Spoiler

Comment

Beetje laat weliswaar, maar dit is wel een echte M!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FreudeamFahren Bekijk bericht
                          Prima dat je niks met SMG hebt, maar in deze opsomming valt de e46 CSL buiten de boot. En die is toch wel heel erg ///M zou ik zeggen...
                          Tuurlijk! Helemaal gelijk. En de nieuwe M3 met handbak ook uiteraard.

Comment

En toch vind ik met flippers(op een handbak, niet de automaatvariant) meer M dan zonder. Zonder flippers is misschien leuker, maar zeker niet meer Motorsport
                            Every second of your life is a part of your song

Comment

*kijkt naar adresbalk om te checken of hij we'll op het juiste forum zit*

Wat een DF-discussie zeg. :)
                              Mini Cooper Clubman
                              "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                              "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                *kijkt naar adresbalk om te checken of hij we'll op het juiste forum zit*

Wat een DF-discussie zeg. :)
                                Waarom?

Comment

Het is inhoudelijk en het gaat over echte auto's. ;-)
                                  Every second of your life is a part of your song

Comment

Oh, toen ik daar een paar maanden terug eens rondneusde nadat iemand hier weer een of andere rellink dumpte, zag ik daar precies zo'n draadje van allerlei zeg maar reguliere klanten van een BMW-dealer in het noorden des lands, die over elkaar heen vielen in hun pogingen om te bezweren dat ze NOOIT meer een ///M zouden kopen want dat stond toch alleen maar voor ///Markaching en niet meer voor het Ultieme Freude am Fahren.

Gelukkig hielden ze allemaal voet bij stuk. :)
                                    Mini Cooper Clubman
                                    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                    "Jasper val dood." - RH

Comment

Ohh.....was dat alles :-)

Flippers vind ik ook nog wel kunnen. Maar een reguliere automaat in een M plompen en dan M noemen....tja....

Ik hoor echter weinig van hun andere lijn. BMW Sport ofzo? Die de 1 zo leuk kunnen aankleden.
                                      Last edited by Kleintje; 14-12-09, 14:05.

Comment

Tsja, een X6 M. 2200 kilo schoon aan de haak, een gemiddeld verbruik van 1 op 3 en handling die voor een zeecontainer inderdaad indrukwekkend is. Heeft natuurlijk helemaal niets meer te maken met de waarden die van origine bij de BMW M GmbH horen...
                                        2019 Volvo V60 T6

Comment

Wat voor een soort mensen werken eigenlijk bij zo'n M afdeling? Of bij AMG? Of bij.....R?

Echte liefhebbers of gewoon boekhouders.....?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk bericht
                                            Wat voor een soort mensen werken eigenlijk bij zo'n M afdeling? Of bij AMG? Of bij.....R?

Echte liefhebbers of gewoon boekhouders.....?
                                            Nog erger, 95% Duitsers....

Comment

ARGHHHHHHH

En die andere 5%?

Comment

Uit de rest van de wereld....

Comment

Je weet tegenwoordig dat je een echte M hebt gekocht als je meer pijn in je reet hebt dan na een avondje cruisen op Raakeind.
                                                  Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Ervaring?

Comment

Interesse?
                                                      Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Als ik weet wat Raakeind is.....misschien wel....

(En Gummen zal nooooooit meer hetzelfde zijn.....)

:-)

Comment

Ah ja, jij viel op ladyboys, was het niet...

Comment

Volgens onze eerste sterrijder wel......

Maar ik hou niet zo van de Crying Game......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MN-Power Bekijk bericht
                                                              Het is inhoudelijk en het gaat over echte auto's. ;-)
                                                              Touché! :-)
                                                              Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                                              (...) en niet meer voor het Ultieme Freude am Fahren (...)
                                                              Het? De. Ben een mannetje ;-)
                                                              Hubraum statt Spoiler

Comment

Allez, allez, allez. Hoe komt dat het hier na een halve dag al over homosex gaat. Tsss. Nu terug over je echte M, als je wilt leren over het heden, kijk dan terug naar het verleden.

Unsichtbare Sportwagen.
                                                                Die Geschichte der M Viertürer.

Die Geschichte von M Modellen, wie wir sie heute kennen und lieben, begann – richtig, mit Viertürern. Anfang der 70er Jahre stand die Motorsport GmbH für Rennsport pur. Zuerst sorgte der legendäre 3.0 CSL auf der Rennstrecke für Gesprächsstoff, dann der genauso dominante BMW 320 und schließlich der unvergessene M1. Doch vom breiten Publikum weitgehend unbemerkt, keimte bereits das zarte Pflänzchen, aus dem sich später die Erfolgsstory von M5, M3 sowie den legendären Coupés, Cabrios und Roadster entwickeln sollte: die Geschichte der M Straßenmodelle.
                                                                Es waren viertürige Limousinen auf Basis der ersten BMW 5er Reihe, denen die Motorsport-Spezialisten auf Wunsch einzelner Kunden mehr Leistung einhauchten. Die ab 1974 gefertigten 530, 533 und 533i unterschieden sich nicht nur durch stärkere Motoren von ihren zahmeren Brüdern, sondern auch Fahrwerk und Bremsen wurden in bester M Tradition optimiert. Zudem gab es gab es den 528i in einer Motorsportausführung, die mit einem Triebwerk des 3.3L (190 PS) und 3.3i (200 PS) aufgerüstet wurde.

Um die Nähe zum Image-Träger M1 zu demonstrieren, durfte ab April 1980 auch der M535i den stärksten Buchstaben der Welt im Namen tragen. Der 5er Limousine wurde der Zweiventil-Sechszylinder des 735i spendiert. Mit 218 PS und optimiertem Fahrwerk war die Limousine für ihre Zeit schon recht üppig motorisiert. Im Verkaufsprospekt wurde auf die Verwandtschaft mit dem Kurbelgehäuse hingewiesen, das 1973 bis 1976 in den Renncoupés eingesetzt wurde und auf dem auch das Triebwerk des M1 basiert. Das Datenblatt von 1980 gibt die Höchstgeschwindigkeit mit 222 km/h und die Beschleunigung von 0 auf 100 km/h mit „unter 8 s“ an. Das Hinterachsgetriebe verfügt über eine Sperrwirkung von 25 Prozent. Um die Kraft auf den Boden zu bringen, kommt 14-Zoll-Bereifung der Dimension 195/70 VR zum Einsatz. Der Fahrer durfte sich zudem über Recaro-Sportsitze und ein längs verstellbares Leder-Sportlenkrad (380 mm Durchmesser) freuen. Serienmäßig kommt die Sportlimousine auf ein Leergewicht von 1.430 Kilogramm (Leergewicht + 20 Kilogramm). Als Sonderzubehör sind Front- und Heckspoiler und ein Motorsportreifensatz im Angebot. Zudem werden dem sportlichen Piloten Fahrerhandschuhe aus „geschmeidigen Pecarry Schweinsleder“ angeboten. Mit der Umstellung des ersten BMW 5er (E12) auf die nächste Generation (E28), wird der M535i zunächst noch weitergebaut. Insgesamt entstanden vor dem Modellwechsel 1.650 Exemplare, danach folgten bis Dezember 1987 weitere 9.783 Stück des M535i. Bei diesem Fahrzeug handelte es sich allerdings um einen „normalen“ 535i mit M Technikpaket.

1984 dann der nächste Paukenschlag: Mit dem M635 CSi und dem M5 kommen gleich zwei Fahrzeuge mit dem leicht modifizierten Sechszylinder des M1 auf den Markt – fünf Präsentationsexemplare des M5 wurden bereits zuvor in der Zeit seit der Weltpremiere auf der IAA 1983 gefertigt Der „Businessman´s Express“, wie die Werbung den M5 nennt, führte die bis heute für M Modelle charakteristische Einzeldrosselklappensteuerung bei den viertürigen Serienmodellen ein. 286 PS und 245 km/h katapultieren den M5 in eine eigene Liga. Der Sprint auf Tempo 100 ist in 6,5 Sekunden erledigt, der Kilometer mit stehendem Start in 26,8 Sekunden. Damit ist die Synthese aus hochkarätigem Sportwagen und Limousine definitiv erfolgt. Mit Einführung des Katalysators sinkt die Leistung zwischenzeitlich auf 260 PS.

Die Auslieferung der ersten M5 wurde den Händlern in einem Rundschreiben für Anfang Dezember 1984 angekündigt. Darin findet sich auch der Hinweis, dass diese Limousine als Option Ausstattungsdetails verfügt, die bislang „als Sonderausstattung ab Band nicht erhältlich sind“. Zur Serienausstattung gehören ABS, ein verstärktes 5-Gang-Sport-Getriebe von Getrag und Bereifung 220/55 VR 390, wie beim BMW 535i. Interessant ist auch der Hinweis, dass für den M5 keine ABE vorlag, sondern jedes Fahrzeug beim TÜV in München einzeln abgenommen werden musste. Die Bestellung erfolgte über den Händler direkt bei der Motorsport GmbH in der Preußenstraße.
                                                                Rock on. RS.

Comment

Working...
                                                                X