Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Porsche 911SC 3,1.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Porsche 911SC 3,1.

Ha, die Fappers;

Zo'n drie jaar geleden heb ik een kleine onlinespeurtocht ondernomen op zoek naar meer informatie over de 3,1l/210pk-modificatie die Porsche eind jaren '70 voor de 911SC aangeboden zou hebben. Via dit draadje op het Pelicanforum het nodige te weten gekomen van een vent die zelf zo'n motor op de kop had getikt en daar het fijne van wilde weten. Bij toeval kwam ik gisteren een artikel tegen in de onlineversie van Excellence waarin vrijwel alle ins & outs van deze illustere motoroptie uit de doeken werd gedaan. Kort daarop werd ik via porscheforum.nl geattendeerd dat de auto die deze hele zoektocht destijds bij mij aanwakkerde inmiddels weer te koop staat. Bij dezelfde handelaar in Ter Aar, die kennelijk ook zijn lesje heeft geleerd en er nu ruim tien mille meer voor vraagt als drie jaar terug....
    Binnenkort de papieren versie van Excellence maar eens scoren en misschien wat foto's gaan maken in Ter Aar. Op het plaatje is overigens goed te zien dat er een luchtinlaat onder de rechterkoplamp zit; ziet er niet echt als huisvlijt uit en heeft waarschijnlijk alles te maken met de verbeterde oliekoeling die in het artikel wordt genoemd.

Last edited by Hansv; 09-10-10, 19:03. Reden: Link aangepast.
    Scherven brengen gelul.

Oh, ik dacht dat je hem gekocht had...
    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

You know that reality is immaterial

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht

Niet meer dus...

Comment

Huh? Cool verhaal!
          Ik wist dat bv ook niet.
          Maar zelf zou ik niet meer geld betalen voor zoiets.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
          Alfa Giulia 1300 (1966)
          Mazda Miata (1990 Daily driver)
          BMW 320Ci (van GF)

Comment

Trouwens:

Errug fout zo die blauwe platen op een auto van na 1-1-1978....

Comment

Ha, die Ruud;

Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht
              Niet meer dus...
              Op Autoscout24 staat'ie nog wel. Linkje aangepast. Blauwe platen horen inderdaad niet, maar dat vind ik niet zo'n ramp.
              Scherven brengen gelul.

Comment

Leuk topic! :-) Ik ben benieuwd naar je bevindingen Hans.

Trouwens, die Cup velgen zijn aanzienlijk storender dan de blauwe platen en daarbij ook nog eens véél kostbaarder om recht te breien...
                Hubraum statt Spoiler

Comment

Deze auto had ik al gespot twee weken terug, hij staat ook nog eens ~ om de hoek. Maken we er een minimeet van Hans? Ik wil 'm ook wel even op foto zetten. En ja, het is jammer dat er geen originele wielen onder zitten, maar dat is natuurlijk bullshit om over te zeuren.

Comment

Ha, die Cav;

Da's inderdaad niet ver bij jou vandaan. Als ik tijd heb (haha!) ga ik er misschien morgen wel even langs, maar dat weet ik ook morgenochtend pas.
                    Scherven brengen gelul.

Comment

Ha, die Ruud;
                      ...
                      Blauwe platen horen inderdaad niet, maar dat vind ik niet zo'n ramp.
                      Het stoort mij mateloos op ongeachte welke auto, maar dat is een tik van mij, solly...

Comment

Ha, die FaF;

Oorspronkelijk geplaatst door FreudeamFahren Bekijk bericht

Trouwens, die Cup velgen zijn aanzienlijk storender dan de blauwe platen en daarbij ook nog eens véél kostbaarder om recht te breien...
                        Klopt, knap setje 7 & 8x16 Fuchsen is een dure grap tegenwoordig en replica's moet je niet willen vind ik: veel te zwaar en te kwetsbaar. Overigens laatst gelezen dat Fuchs wel weer een beperkt aantal maten opnieuw in produktie heeft genomen, waaronder 7 & 8x15 en 9x16. Setje 15" zou op zich ook nog best goed staan. Voor de goede orde; als ik naar Ter Aar rij is dat enkel als spotter. Ik wil dat curiosum wel eens live zien.
                        Scherven brengen gelul.

Comment

Ik heb dat bij gele platen. :) Blauwe platen zijn mooi, gele lelijk. Maar dat is een tik van mij. haha.

@Hans, ok morgen ga ik niet redden.

Comment

Ha, die Cav;

Jammer. Als het mij misschien ook niet uitkomt hou ik je op de hoogte.
                            Scherven brengen gelul.

Comment

Zeldzame motor = zeldzame onderdelen = zeldzaam duur Hans ? Wil je perse dit model / uitvoering of is een latere met dus modernere motor en dus meer vermogen geen optie ? Laat je niet gekmaken door die hele bijzondere modellen. Wie weet staat die bak met die prijs wel 2 jr te koop (of misschien is ie morgen weg, zo duur is 't niet voor een 911 natuurlijk).

Comment

Ha, die M4;

Ik heb geen serieuze interesse. Toevallig stond dezelfde auto ook twee jaar terug al eens te koop en werd mijn belangstelling gewekt door de specificaties. Ik heb redelijk wat parate kennis over de diverse 911-versies, maar een 210pk 3,1ltr SC kende ik niet. Ben toen een speurtochtje gestart op zoek naar meer info en kwam vond ook de nodige informatie, maar niet het hele verhaal. Stom toeval dat het februarinummer van Excellence nu een artikel over deze motoroptie plaatst en ik gelijktijdig dezelfde auto opnieuw zie worden aangeboden bij dezelfde handelaar voor niet bepaald dezelfde prijs.
                                Mocht ik ooit in de positie zijn zoiets wel te kunnen kopen zou ik me door die motoroptie niet laten tegenhouden. Er zit weliswaar een beperkt aantal voor een 911SC unieke onderdelen op, maar die zijn voor het grootste deel in de latere Carrera's 3,2 in serie geproduceerd. Denk daarbij aan de nokkenaskettingspanners en de oliekoeler. Verder zit er een ander type brandstofdrukregelaar (meen ik) op, maar ook dat is een regulier Boschonderdeel. De zuigers en cilinders zijn van dezelfde maat als die van een 930 Turbo 3,3. Cilinders en zuigerveren zijn daaraan als het goed is identiek, dat zou betekenen dat alleen de zuigers zelf uniek zijn voor dit type. De Turbo had immers een veel lagere compressie; 7,0:1 i.p.v. 9,5:1 als bij deze SC. Het grootste risico wanneer zo'n ding ooit motorschade zou hebben of moet worden gereviseerd lijkt dus te zitten in een custom-made setje zuigers.
                                Scherven brengen gelul.

Comment

Ook jammer dat je de orginele lucht uit banden nu kwijt bent.
                                  M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                                  Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                                  Rally organisatie: Rally-Events
                                  Facebook: Model Car Workshop & SFRC

Comment

Misschien wil die handelaar best een 530i inruilen Hans, dan gaat het toch nog een keer echt gebeuren :-)

Comment

Ha, die V4;

Ongetwijfeld, zo'n BOMVOLLE Vijf wil elke handelaar natuurlijk wel in zijn voorraad opnemen. Maar het heeft nu even geen prioriteit. Maar vrees niet; er liggen al diverse scenaria klaar, mede afhankelijk van ontwikkelingen op het banengebied en de maximale afmetingen van de auto waar mevrouwv met enige regelmaat in moet rijden.
                                      Scherven brengen gelul.

Comment

Het is laat , ik las "bananengebied". Ik hoop met je mee op betere tijden en meer bananegele porkers.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maarten Bekijk bericht
                                          Ook jammer dat je de orginele lucht uit banden nu kwijt bent.
                                          Met die niet originele lucht rijdt ie prima. Met nep Cup velgen rijdt ie köt. En wat je er ook aan Fuchsen onder koopt: de kans dat je een setje dat in hetzelfde jaar als de auto gefabriceerd is koopt is klein. En sowieso prijzig. Maar wel jammer van de lucht ja ;-)
                                          Hubraum statt Spoiler

Comment

Mooie bak, die 911. Laatst stiekem ook zitten kijken naar diverse 911's, blijft toch een beetje een jongensdroom.
                                            Wat me echt opviel, net als bij dit exemplaar, is de afwerking van de beenruimte?
                                            Lijkt wel een slaapzak met al die loshangende kleedjes...

(L)
                                            Last edited by Roald; 19-01-10, 21:36.

Comment

Ha, die FaF;

Met die niet originele lucht rijdt ie prima. Met nep Cup velgen rijdt ie köt. En wat je er ook aan Fuchsen onder koopt: de kans dat je een setje dat in hetzelfde jaar als de auto gefabriceerd is koopt is klein. En sowieso prijzig. Maar wel jammer van de lucht ja ;-)
                                              Of het echt zo beroerd rijdt met 17"weet ik niet, ik denk dat een niet te extreme maat (205/50-17 & 235/45-17) nog wel zal gaan; daarin vind je nog redelijk normale banden met wat restcomfort. Moet net passen op 7,5 & 9J-17:

Waarschijnlijk minder duur dan een set gebruikte Fuchsen die dan ook nog moeten worden gepoedercoat of (erger nog) opnieuw geanodiseerd.
                                              Scherven brengen gelul.

Comment

Ha, die Hansv :-)

Leuk draadje in dat pelicanparts-forum. Ik ben er even doorheen gelopen. Er is blijkbaar onduidelijkheid over dat rare nummer op die Bosch-brandstofverdeler? Misschien kan ik nog wat toevoegen.

Dat nummer duidt erop dat Bosch een brandstofverdeler van het schap heeft getrokken en heeft aangepast. Vervolgens hebben ze er een of ander administratieve code op gezet. Waarschijnlijk ter plekke bedacht door de technici.

Ter illustratie: de 3.1 heeft dus CIS (Continuous Injection System), ofwel het overbekende K-Jetronic. Bij de K-Jet is maar één onderdeel uniek per motor: de luchthoeveelheidsmeter (Luftmengenmesser). Die LMM bestaat uit twee delen: de brandstofverdeler (de fuel distributor, ofwel 'spinnenkop', ofwel het zwarte ding waar alle injectieleidingen uitkomen) en de luchtklep.

Die laatste is het meest bepalend, omdat de grootte van die luchtklep en de vorm van de 'trechter' waarin hij beweegt volledig zijn afgestemd op de volumetrische eigenschappen van de motor. Simpeler gezegd: de vorm van de trechter en de grootte van de luchtklep vormen samen een hardwareversie van de informatie die tegenwoordig simpelweg als digitale tabel in een chip zit.

De combinatie van luchtklep en trechter is bekend: onderdeelnummer 0 438 120 070 aldus het bovengenoemde draadje. Volgens http://ecat-online.bosch.de is dat de luchthoeveelheidsmeter uit de 911 3.0 SC Carrera, bouwjaren '77 tot '80.

Daar zit 'm ook de kern van dit verhaal: een 3.0 is natuurlijk geen 3.1, maar komt er wel dicht bij in de buurt. Porsche heeft voor de 3.1 gewoon de best passende LMM van het schap getrokken, en heeft vervolgens de 'spinnenkop' (brandstofverdeler ofwel fuel distributor) van die LMM ietwat gefinetuned. Ik weet ook wel hoe: ze hebben de zes injectoren in meetglaasjes gehangen en telkens gekeken hoeveel benzine per luchtklepuitslag (ofwel: per hoeveelheid lucht) werd ingespoten. Dat hebben ze vervolgens op de 3.1 aangepast, door op de spinnenkop de imbusboutjes te verdraaien waarmee je dat kunt regelen. Die boutjes werden vervolgens verzegeld, zoals dat op alle spinnenkoppen af-fabriek het geval is.

Misschien hebben ze ook de totale brandstofdruk nog iets gewijzigd. Dat doe je met simpele ringetjes onder een boutje. Stelt niets voor - die truc heb ik zelf gebruikt toen ik de 2.2 van de Audi Coupé verving door een 2.3.

Die 3.0-luchtklep en de aanpassingen in de spinnenkop waren de makkelijkste benadering. Het zal niet helemaal perfect zijn, maar meer dan genoeg voor die auto, en altijd nog stukken nauwkeuriger dan een stelletje carburateurs erop smijten. Als Porsche voor de 3.1 nóg nauwkeuriger had willen werken, hadden ze een elektronisch systeem moeten nemen (snoeiduur in die jaren) of Bosch moeten vragen een nieuwe LMM te ontwikkelen, waarvan trechter en luchtklep perfect passen bij de 3.1 (óók snoeiduur, gezien de lage productieaantallen van die auto).

Als je zondag naar de nieuwjaarsmeeting komt, laat ik je bij de Audi wel even zien wat ik bedoel.
                                                Last edited by brun; 19-01-10, 23:47.
                                                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Ha, die Brun;

Goeie info. Toont ook maar weer eens aan hoe geniaal die K-Jetronics eigenlijk waren. De verschillen (voor zover van belang voor het vermogen) tussen de 180pk 3,0SC en deze 3,1 zijn dan ook alleen de grotere inhoud, de hogere compressie en de aangepaste inspuiting; briljant gewoon. En volgens het artikel in Excellence (blad vandaag meteen maar gehaald nadat ik bij die gele SC ben wezen kijken) is de 3,1 CIS gretiger en feller dan de latere 3,2 met Motronic. Daar zal de boring/slagverhouding (langer bij de 3,2) ook aan bijdragen, maar toch. Nieuwjaarsmeeting wacht ik nog effe af, misschien als ik zaterdagavond niet weg hoef. SC ziet er trouwens op het oog wel strak uit; algehele staat lijken best te kloppen met de kilometers. Auto is een keer opnieuw gespoten, maar dat is wel netjes gedaan. Was ook zeker niet 'te mooi'. Ik wou dat ik ervoor in de markt was....
                                                  Last edited by Hansv; 20-01-10, 00:55.
                                                  Scherven brengen gelul.

Comment

Die Porker in Ter Aar ken ik wel (ben geboren in dat gehucht). Auto staat er volgens mij al heel er lang. Eigenaar is wel een liefhebber, heeft destijds ook mijn pa z'n 996 C4S gekocht. Hij had ook een geruime tijd een US 911 te koop staan (dikke bumpers e.d.). Kom er ook nog regelmatig langs, dus kan wel even checken of hij nog in de showroom staat. Eigenaar zal mij denk niet meer herkennen, maar ben er vroeger wel eens een paar keer binnen gelopen. Staat als het goed is ook nog een mooie 350 SL.
                                                    BMW F30 328iA
                                                    BMW E87 130i
                                                    BMW E30 M3 + E92 M3 GT4

Propeller-fappert

Comment

Ha, die FaF;

Of het echt zo beroerd rijdt met 17"weet ik niet, ik denk dat een niet te extreme maat (205/50-17 & 235/45-17) nog wel zal gaan; daarin vind je nog redelijk normale banden met wat restcomfort.
                                                      Gaat niet alleen om de banden. Gaat om het gewicht dat die Cups (en 17 inch Fuchs replica's) met zich meebrengen. Daar zijn de torsiestaven niet op "afgesteld" en vaak zelfs niet tegen bestand. Weg is het lichtvoetige communicatieve...
                                                      Hubraum statt Spoiler

Comment

Eens met Brun en FaF.

K-jetronic is een heel eenvoudig systeem, als je eenmaal weet waar je op moet letten, met dank aan Brun die 't me allemaal heeft uitgelegd. :)

Mijn eerste 911 SC ervaring, lang geleden, was met fuchs velgjes en de 2e met 17 inch Cup velgen (geen idee of dat originele of neppers waren) en toen vond ik de 911 vrij beroerd rijden. Ik had ook het idee dat de auto er trager door werd. Dat kan komen door een correctie in tellersnelheid (optisch bedrog dus), of simpelweg door een tragere acceleratie en meer aandrijfverliezen(?). Daarnaast ziet 't er gewoon niet uit met 17 inch op een originele jaren 70/80 auto.

Bij 'nieuwbouw' kun je alles naar moderne maatstaven ombouwen, het onderstel, de remmen en dan is 17 inch wel weer prettig als 't op prestaties en rondetijden aankomt.

Comment

Ha, die Gummers;

Gewicht van die grotere gegoten velgen is natuurlijk inderdaad erg nadelig. Er zijn inmiddels wel gesmede 17" Fuchsreplica's maar die kosten zo'n
                                                          $3500 (dollars, maar toch) per setje. Ziet er dan ongeveer zo uit als het plaatje van de zilveren Targa hierboven. Naar mijn smaak niet verkeerd.

Tristan: ben gisteren even wezen kijken. Staat niet meer in de showroom maar op kantoor van de vrachtwagenafdeling van Van Vliet.
                                                          Last edited by Hansv; 20-01-10, 10:02.
                                                          Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                                            (...) en de 2e met 17 inch Cup velgen (geen idee of dat originele of neppers waren) (...)
                                                            Cups op een model van voor de 964 (dus pré modeljaar 1990) zijn per definitie neppers. De echte Cup velgen van een 964 (en latere modellen) hebben een andere ET waarde en passen dus niet.

Maar genoeg velgen geneuzel: het blijft een bijzondere tor in een bijzondere 911. Wanneer gaan jullie koekeloeren? :-)
                                                            Hubraum statt Spoiler

Comment

Wanneer gaan jullie koekeloeren? :-)
                                                              Ehm...

"En volgens het artikel in Excellence (blad vandaag meteen maar gehaald nadat ik bij die gele SC ben wezen kijken) is de 3,1 CIS gretiger en feller dan de latere 3,2 met Motronic
                                                              Veritatis simplex oratio est

Comment

Ha, die FaF;

Cups op een model van voor de 964 (dus pré modeljaar 1990) zijn per definitie neppers. De echte Cup velgen van een 964 (en latere modellen) hebben een andere ET waarde en passen dus niet.
                                                                Originele Cups met spacers worden bij mijn weten ook nog wel gemonteerd op de vroegere modellen. Maar dan hou je natuurlijk ook het gewichtsprobleem.
                                                                Er vanuit gegaan dat het niet om de originele magnesiumvelgen van de RS gaat, want die kosten 1 arm & 1 been....
                                                                Scherven brengen gelul.

Comment

Working...
                                                                X