Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

VW Golf IV V5

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• VW Golf IV V5

Maat van me wil een auto kopen als vervanging een RoestRaket ala PACO; denkt aan deze:

Golf IV V5 150pk

Is dat iets? Weet van M4 dingen over kettingspannerts etc? Verder nog aandachtspunten? Gaarne feedback!
    '07 Peugeot 207 1.4 16v XS & '15 Peugeot 308SW 1.6BlueHDI BluelineExecutivePack.

Ziet er netjes uit. Nog steeds leuke auto's om te zien.
    De kilometerstand vermoedt dat er veel kleine ritjes mee gereden zijn. Jammer ook dat het niet de 170pk versie is.
    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

wel die 18 inch eronderuit. anders wordt het echt een opgeschoten petjes bak
      Bmw f11 525d e46 330 cabrio

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 6bakkie Bekijk bericht
        wel die 18 inch eronderuit. anders wordt het echt een opgeschoten petjes bak
        het zijn afschuwelijke velgen, maar 18" onder een Golf te groot?
        Onder mijn auto zit standaard al 17"
        Er wordt al 20" onder Golfjes gestopt (afschuwelijk), 18" is inmiddels wel redelijk normaal hoor.
        Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Ja heb em al gezegd dattie dan maar een andere auto moest lenen om naar Maastricht te komen; zo wordt ie geheid klem gereden door de anti-drugsrunner-squad...
          '07 Peugeot 207 1.4 16v XS & '15 Peugeot 308SW 1.6BlueHDI BluelineExecutivePack.

Comment

Ik zou dan toch voor de V5 met 170 PK gaan, geeft net even meer plezier :-)
            Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Ha, die Cobraman;

Alsof er zoveel keus in goede Golf-vijfpitters is. En dan nog; de algehele staat van de auto zou ik een stuk belangrijker vinden dan die paar extra pk's en klepjes.
              Scherven brengen gelul.

Comment

Tja aandachtspunten. Luisteren of je de ketting hoort. Als je niks hoort dan is 't goed. Als je wat hoort rammelen of ratelen dan kan er een ketting-revisie aan komen. Wat Passat-genoten wisselen uit voorzorg rond 200dkm de distriebutieketting (geen riem dus). Die ketting zit in een volledig afgesloten huis en kun je dus niet even bekijken. Luisteren bij koude start en na een stukje toeren is dus verstandig. De ketting loopt langs een teflon-geleider die slijt. De hydraulische spanner drukt die geleider tegen de ketting aan om em op spanning te houden. Zowel de spanner als de geleider slijten gewoon en na 2ton kan dat een slappe ketting tot gevolg hebben. Je wilt niet dat je ketting ooit een tandje verspringt. De auto met 180k op de teller is dus wel een risikootje. Ik zou liever iets pakken wat iets jonger is of waarvan je zeker weet dat de ketting is vervangen. Kostenpost van zeker 1000 euro bij een goedkope dealert.

Over 2-3 jaar bezit uitgesmeerd is dat natuurlijk geen probleem. Als je dat moet uitgeven 2 maanden na aanschaf is dat minder leuk.

Vliegwiel is een zgn 2-massa vliegwiel, een systeem waarin "veren" de eerste schok van koppelen opvangen. Die veren kunnen helemaal aan gort gaan en zelfs door de buitenwand van het koppelingshuis gaan (even onder de auto kijken, zie je geen gaten, dan weinig aan de hand :)

Kortom even checken of oplatenkomen v/d koppeling gewoon normaal soepel gaat. De koppeling pakt pas vrij laat (hoog) en vergt wat oefening om geheel schokvrij te pakken.

Technische details (PDF) ; http://www.scribd.com/doc/8762040/23-V5-AGZ-info-doc

Motor is dus een 2.3 liter 10 klepper, 5 cylinders, zuigers hebben een off-set d.w.z. de zuiger gaat niet loodrecht naar beneden naar de krukas. Daardoor vibreert de motor iets meer, maar dat merk je pas ergens rond de 5500-6000 toeren. Het geeft waarschijnlijk de motor ook z'n typische "VR" geluidje. Als je erin rijdt begrijp je wat ik bedoel. Niet te vergelijken met een 4 cylinder 1.6/1.8/2.0.

Boven de 3000 toeren trekt de motor heerlijk. De 5e versnelling is wel te kort ; bij 120 km/u doe je ruim 3000 toeren waardoor ie niet zuinig is ; bij 120 haal je 8.5 liter / 100 , mijn gemiddelde over 4000 km is precies 1 op 10 met 60% stads-kilometers. Reken op 1 op 11 over langere periode als je wat meer snelweg doet. Reken op 1 op 9 als je praktisch alleen in de stad voor verkeerslichten staat.

Qua geluid is de motor fijn.

Handbak ; even kijken of ie niet hakerig schakelt. Mijn bak is normaal zijdezacht en soms (als bak warm is) dan krijg ik de pook met geen mogelijkheid in de 1e versnelling en moet ik echt heel stevig drukken (zonder kraken of tandenpoetsen natuurlijk), ondanks opnieuw koppeling indrukken of met tussengas. Ik vermoed dat 't bij mij een afstelling v/d stangen is, maar bij een Passat ligt de motor in z'n lengte en bij een Golf zou die wel eens dwars kunnen liggen en dan zit ook de bak ergens anders.

De V5 qua motor is in principe overwoestbaar, de thermostaat kan wel scheuren, ook dat is makkelijk te zien (en ook snel afgelopen want dan lek je nogal hard koelvloeistof). Lekkende koppakkingen oid met de V5 heb ik nooit nooit over gelezen (wel bij V6 en bij de 2.0 die je sowieso wilt vermijden). Bobines gaan wel vaker (dan normaal?) kapot maar ik heb er hier nog geen hoeven te wisselen na 15k sturen.

Al met al een lekkere ouderwetse motor dus met minder toeren maar meer koppel onderin zodat je rustig kan knorren en af en toe lekker gas kan geven.

Qua prestaties is de 1.8 Turbo (150 / 180 pk) versie ook leuk maar dat rijdt totaal anders. Wel kun je de turbo variant een oppeppertje geven (chipje oid) en de 2.3 niet.

Als de kennis echt rijplezier wil dan is de VR6 natuurlijk een tikje leuker, ook iets zwaarder in de neus, maar stuk meer vermogen (200 vs 150). De prijs voor een V6je ligt echter al snel naar de 8k-9k voor een redelijk exemplaar. De V5's zijn veeel schappelijker. En vaak ook luxe uitgerust. Mijn bakje heeft xenon, leer, schuifdak, cruisecontrol, stoelverwarming, dimmende binnenspiegel, climate control en dat bij elkaar voor amper 6k met 140dkm op de teller.

Als ie em voor zeg 3800 mee kan krijgen is dat een leuke prijs. Auto is wel geimporteerd in 2002 aldus RDW.

PS 18" bandjes zijn prijzig dus even kijken of er nog fiks wat profiel op zit anders is dat de eerste kostenpost.

Comment

Btw de 20 klepper 170 pk V5 is pas vanaf 2000 op de markt en werd als V5 GTI verkocht. Is wel een aanrader want even zuinig maar wel 20 pk meer. Is ook gelijk een stukje duurder en sowieso vrij zeldzaam.

Arnhem is hier om de hoek, als je op een christelijk tijdstip daar heen gaat kan ik d'r ook wel even heenrijden, kunnen jullie even luisteren, stukje rijden oid.

't Bedrijf zelf ken ik niet, lijkt me typische dozenschuiver. Wel wat vreemde verhalen in het 'gastenboek' waar je wel kan lezen, maar niet kan schrijven :)

Comment

Ziet er niet onaardig uit zo.
                    Velgen zijn een persoonlijke smaak, vind ze zelf ook net wat te...maar als die maat van je onder de 20 is en altijd een petje draagt is het natuurlijk gaaaf :-)
                    2 x ouwe premium meuk
                    BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                    Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door M4 Bekijk bericht
                      Arnhem is hier om de hoek, als je op een christelijk tijdstip daar heen gaat kan ik d'r ook wel even heenrijden, kunnen jullie even luisteren, stukje rijden oid.
                      Zou ik niet vervelend vinden; maar denk dat woensdag rond het middaguur voor jou niet optimaal is? Anders ff PMmen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Toon van Driel Bekijk bericht
                        Zou ik niet vervelend vinden; maar denk dat woensdag rond het middaguur voor jou niet optimaal is? Anders ff PMmen?
                        'k Heb nog geen afspraken staan dan en ik bepaal m'n eigen werktijden dus is beter dan in de avond of 't weekend. Dan zit ik sowieso in Parijs als de TGV meewerkt. Stuur maar PM als je zin hebt, is mij om 't even.

Comment

Hier de wat magere fotos van de auto. Helaas is m'n lenskapje enigzins ondoorzichtig geworden. De lens zelf is natuurlijk perfect. Kuch.

http://www.gummen.org/forum/album.php?albumid=108

Comment

Nog hartstikke bedankt voor het langskomen M4, en de uitgebreide rondleiding langs het gebeuren V5!

Jammer dat de auto niet echt aan de verwachtingen voldeed; veel schade aan de lak en velgen, remmen die het wellicht 50% deden, en een nare neiging tot het naar links trekken. Bas (munne moat) mag weer op zoek.

Comment

No problemo. Gewoon veel kijken. En dan net tegen die leuke perfecte aanlopen voor weinig geld. Ik zou ook bij wat echte merkdealers gaan kijken (Volvo, Opel, Amerikaans, Merc, BMW) die dan een Golfje als inruiler hebben gekregen. Die jongens willen er graag vanaf en normaal sluizen ze inruilertjes door naar de handel.

Als ZIJ een inruiler zelf aanbieden ziet ie er goed genoeg uit voor 'hun' publiek. Tevens kun je over de prijs lullen want zij willen verdienen hun geld aan nieuwe autos en het onderhoud erop, minder aan de 2e handjes, i.t.t. de handelaar die op elke auto 500 tot 1000 euro probeert (moet) te verdienen.

Comment

Working...
                              X