Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mercedes E 300 Bluetec Hybrid

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Mercedes E 300 Bluetec Hybrid

Mooi stukje techniek: de E300 Bleutec Hybrid heeft 2,1-liter turbodiesel met een vermogen van 204 pk onder de kap. Het maximumkoppel is 500 Nm. De diesel krijgt assistentie van een 15 kW en 200 Nm sterke elektromotor. Het gemiddeld verbruik van de dieselhybride is 4,5 liter per 100 kilometer. De CO2-uitstoot ligt onder 120 gram per kilometer. De hybride gebruikt de elektromotor voor een extra boost bij acceleratie en het terugwinnen van remenergie.

Op deze manier is een hybrid meer dan het overwegen waard; elektromotor ten dienste van de verbrandingsmotor.

Ha, die Deltona;

Mooie techniek, zonder meer, maar bij het horen van 'E300' denk ik toch altijd eerder aan een zijdezacht spinnende benzinezespitter....
    Scherven brengen gelul.

Comment

Deze techniek gaat ook in de W222 komen, oftewel de nieuwe S-klasse die in 2012 verwacht wordt.
      Veritatis simplex oratio est

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
        Ha, die Deltona;

Mooie techniek, zonder meer, maar bij het horen van 'E300' denk ik toch altijd eerder aan een zijdezacht spinnende benzinezespitter....
        Ik ook, maar 500 NM maakt veel goed. Begrijp ook niet helemaal waarom Mercedes het een E300 noemt.

Comment

Zeker meer dan de moeite waard, echter dat verdomde budget he :-)
          2 x ouwe premium meuk
          BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
          Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

Ik word altijd een beetje wantrouwig bij zulke techniek. Ruim 200 pk en 500 Nm, maar dan toch zo'n laag verbruik en zo'n lage uitstoot? Rekenen ze de pk's en de Nm's van de elektromotor soms bij het totale plaatje?

Want, kijk: tien jaar geleden haalde je met een goede TDi ook zulke verbruiks- en uitstootcijfers. Maar *die* motor leverde dan 110 pk.

Nu zou dat dus verdubbeld moeten zijn. Dat klopt ergens niet. De dieseltechnologie heeft sindsdien niet zo'n extreme vooruitgang gemaakt om ineens 100 procent meer vermogen uit dezelfde liter diesel te kunnen toveren. Dus ik vermoed dat je in deze Benz óf het maximumvermogen slechts heel kort aanspreken (omdat dan de accu's alweer leeg zijn) óf alleen in een heel smal toerenbereik kunt vinden.
            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
              Rekenen ze de pk's en de Nm's van de elektromotor soms bij het totale plaatje?
              Nope Brun Nope:-)
              Ben geen techneut, maar weet wel dat diesels de laatste 10/15 jaar juist WEL een enorme sprong vooruit hebben gemaakt, vedrubbeling van het vermogen is idd wel degelijk een heel normaal plaatje tov van weet ik veel, 15 jaar geleden ofzo.
              2 x ouwe premium meuk
              BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
              Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

Even gegoogled: de vorige E300 Bluetec Hybrid (uit 2007) haalde in de Autobild-test zo'n 8,5 liter op 100 km. Deze nieuwe versie zou het verbruik dus ongeveer gehalveerd hebben.

Sorry, maar dat kan gewoon niet. Niet bij zulke vermogens. Het zijn ruwweg dezelfde verbruikscijfers als de Toyota Prius, en die levert maar een een fractie van dat vermogen. Weliswaar met een benzinemotor, maar dan nog: de Prius is ook een stuk lichter dan de Benz.
                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Foei brun, als de fabrikant zegt dat het zo is dan hebben ze gewoon gelijk. Met een Prius haal je ook gewoon 1 op 33.

Anyway maximum vermogen tja als je dat bij een toerental haalt dat je normaal nooit bereikt dan worden normaal misschien maar de helft van de paarden aangesproken.

En vergis je niet in het brandstofverbruik bij optrekken (en de terugwinning van energie met die electrobak) wat erbij komt. Met 15kw kun je prima een auto naar zeg 30 km krijgen zonder dat het je dus een druppel diesel kost. Vanaf die snelheid , in de stad is het een fluitje van een cent om de 50 aan te tikken, en dan rem je weer mooi af wat weer energie oplevert.

Omdat in de test stadsverkeer gewoon zwaar meeweegt kun je dankzij dat kleine electromotortje en wat creatief boekhouden hele interessante besparingen realiseren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                    Ik word altijd een beetje wantrouwig bij zulke techniek. Ruim 200 pk en 500 Nm, maar dan toch zo'n laag verbruik en zo'n lage uitstoot? Rekenen ze de pk's en de Nm's van de elektromotor soms bij het totale plaatje?

Want, kijk: tien jaar geleden haalde je met een goede TDi ook zulke verbruiks- en uitstootcijfers. Maar *die* motor leverde dan 110 pk.

Nu zou dat dus verdubbeld moeten zijn. Dat klopt ergens niet. De dieseltechnologie heeft sindsdien niet zo'n extreme vooruitgang gemaakt om ineens 100 procent meer vermogen uit dezelfde liter diesel te kunnen toveren. Dus ik vermoed dat je in deze Benz óf het maximumvermogen slechts heel kort aanspreken (omdat dan de accu's alweer leeg zijn) óf alleen in een heel smal toerenbereik kunt vinden.
                    Vermogen is zonder electro motor, ding heeft een twin turbo he, anders zou het verdomd knap zijn, 500 nm uit een 2.1 liter 4 cylinder.

Comment

Ik gleuf het ook niet; 4,5L op 100km is extreem zuinig, zeker voor zo'n grote auto. En vergeet niet dat die hybride accu ook door de motor wordt opgeladen (een deel komt uit kinetische energie, de rest is rechtstreeks van de verbrandingsmotor, waarbij er altijd verliezen optreden).
                      Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

En de kinetische energie komt ook altijd uit de verbrandingsmotor...

Comment

Overigens ben ik niet alleen bij deze auto zo sceptisch hoor. Er zijn tegenwoordig een hele hoop auto's op de markt die op papier verrassend veel pk's hebben en tóch veel minder verbruiken dan hun voorgangers.

Ik vermoed dat in die cijfers altijd een heel stuk creatief-met-koppelkrommes verwerkt zit. Veel van die motoren leveren hun pk's alleen in één heel smalle (of hoge) toerenband. Zodra je eronder komt, zakt het vermogen in. En verbruikt ie dus stukken minder brandstof.

In de praktijk betekent het dat zo'n auto inderdaad heel zuinig is, maar dat je bijna niets aan die top-pk's hebt, omdat je vrijwel nooit constant in dat toerengebied hangt.

Comment

Vergeet niet dat Mercedes als een van de weinige fabrikanten NIET loopt te kutten met inspuitmomenten om een eventueel roetfilter op temperatuur te houden.............doe je dat wel dan gaat je verbruik enorm achteruit.

Deze voorsprong op bijv de VAG brigade, die wel de hele motorkarakteristiek om zeep helpt met dito verbruik als gevolg- levert zeker 2 liter per 100km aan gunstiger verbruik op.

E.e.a. nav mijn eigen ervaring "185pk gechipde 1.9tdi zonder roetpot" vs "190pk gechipde 2.0tdi met roetpot"

Daarbij is een twinturbodiesel natuurlijk mega efficient in nagenoeg elk toerengebied.

Die electromotor zit er naar mijn mening alleen in voor de marketing. 15kW een pak accu's, ingewikkelde electronica en zogenaamde kinetische energie terugwinning, ik geloof er niet in. Gas los bespaart meer maar kost minder dan remmen (!).

E
                            يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Vroeger had ik een Xsara HDi uit 2000, met 90 PK. Reed 1 op 17 gemiddeld.

Nu heb ik een Passat CC uit 2009 met 175 PK (na chip, ok). Rijdt ook 1 op 17.

Beiden met stevige rijstijl, maar die Passat is wel veel zwaarder en heeft een automaat (OK, DSG snoept nauwelijks of niet aan het verbruik). Diesel heeft dus wel degelijk een voorsprong gemaakt.

Maar toch, die 1 op 22 van die Mercedes moet ik nog zien hoor.
                              Mini Cooper Clubman
                              "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                              "Jasper val dood." - RH

Comment

Ja, die cijfers halen die auto's nooit natuurlijk.
                                Heel leuk al die milieu-trucjes etc en het helpt ook wel, maar niet zoveel als het op papier lijkt.
                                Net als met die echte hybrides zoals Prius etc.

Mijn 118D zou ook veel zuiniger zijn dan hij in de praktijk is, ook bij iets minder sportief rijgedrag. Dat ik nog geen 700km op een tank haal, komt door die dijk/racebaan die ik elke dag rij naar mijn werk. :-)

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                Alfa Giulia 1300 (1966)
                                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                BMW 320Ci (van GF)

Comment

Hoe en waar je rijdt maakt natuurlijk erg veel uit. Je kan het ook beter doen dan het opgegeven verbruik door alleen maar op de snelweg te rijden. Dan mag je zelfs nog wel harder dan 120 rijden. De vraag is of het haalbaar is als je zelf de meetcyclus zou rijden. 1 op 22 is heel erg zuinig, maar het is ook een sterke diesel i.p.v. een astmatische benzine die bij 120 al bijna boven zijn kruissnelheid zit. Ik denk eigenlijk dat de waarde realistischer is dan de opgegeven waarde van de Prius.
                                  Every second of your life is a part of your song

Comment

Ehm, in den beginne reed ik met de S320 CDI 6,8l/100 km, zwart op wit op papier ( verklaring MVO van Leaseplan). Regelmatig lange/zeer lange afstanden met een rustige gasvoet doen wonderen....

Nog steeds zit ik zo rond de 6l/100 km als ik op m'n gemak richting Brussel oid rijd.

En da's met meer dan 2000kg en 6 cylinders.....

Comment

Overigens is het extra duwtje van de elektromotor wel merkbaar, het haalt net ff wat rapper in. ( S400HYBRID vergeleken met een S350 benzine).

Dat zal ic met het dieseltorretje erg fijn rijden..

Comment

Beste w220, je zegt het al zelf "lange afstanden", ding hierboven hebben ze het over gemiddeld verbruik, dat lijkt me echt sterk gecombineerd zo een extreem laag verbruik, zelfs mijn O2 met 2.0 TDi haalt dat bij lange na niet, sterker nog, met alleen snelweg rijden haal je dat ook niet, ja als je met 90 op de cruise control zit te rijden wel ;)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EG Bekijk bericht
                                          Beste w220, je zegt het al zelf "lange afstanden", ding hierboven hebben ze het over gemiddeld verbruik, dat lijkt me echt sterk gecombineerd zo een extreem laag verbruik, zelfs mijn O2 met 2.0 TDi haalt dat bij lange na niet, sterker nog, met alleen snelweg rijden haal je dat ook niet, ja als je met 90 op de cruise control zit te rijden wel ;)

Jij kan niet rijden.

Comment

Gaaf! Cab driver fitty!
                                            You know that reality is immaterial

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephan Bekijk bericht
                                              Gaaf! Cab driver fitty!

Stalkfiles beter bijhouden Fopmof, ik ben geen cab driver.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                                Jij kan niet rijden.
                                                Je bent oud, en een LUL :)

Maar ik heb het over die 4,5 per 100 he, niet die 6 per 100 wat jij verteld nogal een verschil. (6ltr per 100 km haal je op de snelweg makkelijk met dat ding).

Comment

Maar ik heb het over die 4,5 per 100 he, niet die 6 per 100 wat jij verteld nogal een verschil. (6ltr per 100 km haal je op de snelweg makkelijk met dat ding).
                                                  Beter een ouwe hoer met geld dan een jonge zonder werk.....

Maar we zullen het zien als dat ding op de markt komt he.

Comment

Tja 1:22 is wel erg weinig, echter kan de E300 hybrid in stadsverkeer ook volledig elektrisch rijden. En die 7 traps automaat helpt ook een handje om het verbruik te drukken.

http://www.autoweek.nl/autonieuws/13...ybrid-pioniert

Comment

*kuch* ;)
                                                      (over 130km fileverkeer)

Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Deltona Bekijk bericht
                                                        Tja 1:22 is wel erg weinig, echter kan de E300 hybrid in stadsverkeer ook volledig elektrisch rijden. En die 7 traps automaat helpt ook een handje om het verbruik te drukken.

http://www.autoweek.nl/autonieuws/13...ybrid-pioniert
                                                        Waar komt die electriciteit dan vandaan? :-)

Comment

).
                                                          heb je het niet over zn ster ,dan begin je weer over zn lul

stuur em gewoon een pb ;-)
                                                          "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                                          "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                                          "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                                          "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                                            Waar komt die electriciteit dan vandaan? :-)
                                                            uit de accu door de verbrandingsmotor op zn meest gunstigste rendementstechnische belasting/toerental opgeladen

en afgegeven op het moment in de stad waarbij de motor onder minder efficiente omstandigheden draait (zou draaien)
                                                            lees optrekken afremmen en stationairloop voor het stoplicht
                                                            "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                                            "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                                            "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                                            "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

ja Paco met 60pk moet je ook wel erg je best doen om hoger te komen
                                                              rofl
                                                              يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Tja, saai WW-verkeer dat is wel het laatste waar je veel geld aan brandstof in wil steken. Laat mij maar schuiven met 1 op 23.

Comment

Working...
                                                                X