Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

BMW als voorwielaandrijver

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• BMW als voorwielaandrijver

BMW gaat serieus van het pad af.
    Het was elders al eens aan de orde geweest, maar ik vind dat er wel een apart draadje aan gewijd mag worden.

Eerst stappen ze uit de Formule 1. Okay, geldverslindende bezigheid in deze tijdendie niet past in de huidige A-label tijden. Strategie. Ook goed.

Maar nu staat het ook op de autotelegraaf: BMW verwacht omstreeks 2015 één miljoen voorwielaangedreven auto's te verkopen. Dat zijn niet alleen Mini's. Ze gaan ze echt zelf bouwen!

http://www.telegraaf.nl/autotelegraa...r__.html?p=2,1

Over deze bananschil is Alfa Romeo ook al eens uitgegleden. En velen met mij maar hopen dat Alfa zijn nieuwe modellen weer met achterwielaandrijving zal leveren. In plaats daarvan wordt een andere vaste waarde -voor mij alternatief voor een Alfa- binnenkort met voorwielaandrijving uitgerust.

Schrale troost is dat het aanvankelijk om de 1-serie zal gaan. Zoals de Alfa Sud destijds, en de grotere modellen die nog wel achterwielaandrijving hadden. Zullen de 3, 5, 6, 7 volgen?

De stelling van de CEO van BMW: 80% van de 1-serie rijders denkt met voorwielaandrijving te rijden. Als dat echt waar is, dan vind ik daar wel wat van.

...
    Every second of your life is a part of your song

Comment

Goed nieuws voor Jasper. ;)
      You know that reality is immaterial

Comment

Zegt veel over de nieuwe bmw 1-serie rijder
        Hebben ze niet in laten vullen of het mannen of vrouwen betreft dan ?
        Ik zie hoofdzakelijk lekkere hittepetitjes rijden in de 1 serie
        En de mannen die ik erin zie rijden waarderen de 1-serie juist om zijn achterwiel aandrijving
        Want laten we eerlijk zijn, anders wil je als vent toch niet in een 1serie gezien worden ?
        :-P
        E
        يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Tja, wat zeurt BMW nou?
          Alsof de 1-serie de enige BMW is waarbij het de bestuurder niks uitmaakt of hij FWD, RWD of AWD rijdt? Er zal telkens maar een klein percentage rijders zijn die RWD echt waarderen en de rest vindt het alleen maar lastig als het weer sneeuwt of als er lantaarnpalen oversteken ;)

Maar met de 1-serie is RWD zeker te weten verspild aan de massa. Die rijden sowieso te soft - i.c.m. alle stumperhulpjes - om er iets van te merken. En aangezien het een volumemodel is, kun je met FWD een mooie kostenbesparing doen, dus zakelijk is die beslissing wel te begrijpen.
          Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Och ja, waarom niet. Voor een klein BMW'tje heeft RWD toch geen toegevoegde waarde. Tegelijkertijd kost het wel extra gewicht en een paar procentjes vermogensverlies.

Los daarvan wordt RWD natuurlijk enorm overschat. *trekt de doos van Pandorah open*
            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
              Tja, wat zeurt BMW nou?
              BMW zelf zeurt niet hoor. Die hebben al veel eerder met FWD getest(en Mercedes is al lang overstag). En die 80% komt er wel achter als ze in een echte FWD stappen. :-)

Mjah, het zal vast functioneel gezien wel werken. :-)

Da's ongeveer het positiefste wat ik er over kwijt kan. ;-) Ze moeten het zelf weten, maar ze trekken langzaam het hart uit het merk en dan mag het wat mij betreft een stille dood sterven. Alles beter dan een nog levend merk met historie(en alleen dat) zoals Alfa. Al is één Isetta(al had zelfs die Real Wheel Drive) natuurlijk nog geen probleem.
              Last edited by MN-Power; 23-03-10, 12:32.

Comment

Sinds maanden reed ik zondag avond in een Volvo V60. Wist niet wat ik meemaakte (of de auto is rot.....). Getrek en geduw aan dat stuur.

Ben blij met RWD. Gelukkig zijn er nog genoeg oude auto's om levenslang van te genieten....

Comment

Je hebt al in de nieuwe V60 gereden Kleintje?! ;)

Comment

Neeeeee......2004 denk ik. 2.0T automaat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk bericht
                      Sinds maanden reed ik zondag avond in een Volvo V60. Wist niet wat ik meemaakte (of de auto is rot.....). Getrek en geduw aan dat stuur.
                      Laat Henk het maar niet horen :-)
                      2 x ouwe premium meuk
                      BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                      Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

LMAO

http://www.autoblog.nl/archive/2010/...den#post-34730

Van elke 100 mensen die een BMW 1 serie in hun bezit hebben, denken er 80 dat hun auto is voorzien van voorwielaandrijving. Dit liet BMW CEO Norbert Reithofer weten.
                        Inderdaad dus zoals hierboven al geconcludeerd werd.
                        2019 Volvo V60 T6

Comment

Wat een onzin. Zouden ze dat echt onderzocht hebben? Ze zoeken gewoon een excuus om goedkoper auto's te produceren.

Comment

duh
                            Last edited by GJ; 23-03-10, 20:04.

Comment

Dat roep ik al jaren (pre-DF tijdperk), het gros voelt of weet het verschil echt niet. Ik voel het inmiddels wel en stel het bijzonder op prijs, maar om nu te zeggen dat ik zodanig het maximale uit het RWD haal dat ik nooit meer voor FWD zou kunnen kiezen, nou nee. Bovendien de Mini is toch gewoon een BMW met FWD en een andere badge.

Groet
                              GJ

Comment

Ook als je niet drift, rijdt het gewoon veel fijner. Neem de S-klasse, neem de 7-serie, neem de Quattroporte, de Maybach, Rolls-Royce, Bentley, etc... In het echte topsegment, ook als het alleen als - zeer comfortabel - vervoer bedoeld is en niet om elke bocht haaks te nemen, heb je gewoon geen FWD auto's. Dan zal er toch wel een verschil zijn, of niet?

Comment

Hey ja, laten we die discusie nog eens over doen. Die is tenminste niet zo platgetreden als de discussie over Wilders. ;-))

Leg dat trouwens ook eens uit aan Franse presidenten die zich al lang en prima laten vervoeren in Franse zoefmobielen met FWD (denk aan de CX, veel comfortabeler gaat het niet worden). Juist als je je laat rijden is er weinig tot geen reden om persé RWD te willen hebben, want dan voel je het verschil nog minder. Dan is er misschien wel meer te zeggen voor AWD uit veiligheidsoverwegingen.

Groet
                                  GJ

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk bericht
                                    Wat een onzin. Zouden ze dat echt onderzocht hebben? Ze zoeken gewoon een excuus om goedkoper auto's te produceren.
                                    Dat is knap. Eerst roepen dat het onzin, om vervolgens je af te vragen of het waar is.
                                    In een underpowered Bmw is er geen merkbaar verschil, laat staan dat het gros van de Nederlandse automobilistenhet geen reet kan schelen.
                                    2019 Volvo V60 T6

Comment

Ja, klopt. Da's vanwege de kwaliteit en comfort van die auto's en niet vanwege chauvinisme. :)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door floris_s Bekijk bericht
                                        In een underpowered Bmw is er geen merkbaar verschil
                                        Ik merk het met de 136pk Galant ook zonder moeite(en dat noem ik nog underpowered al is het vlot zat). Van neutraal naar overduidelijk onderstuur(want tractie en grip vechten om dezelfde band) met een lichte pedaal druk. En het is helemaal geen verkeerd onderstel(afgezien dat het rondom fragiele multilinkmeuk is ;-)). Bij een RWD gaat dat dat veel gemoedelijker. Het is natuurlijk wel zo dat als de stumperhulp je al ver daarvoor inhoudt je niks merkt(en je dus niet merkt op welke as de aandrijving zit). Maar dat is zo mogelijk nog erger.

En ik ben tenminste consequent. Een FWD is een FWD ook als er BMW op staat.
                                        Last edited by MN-Power; 23-03-10, 16:38.

Comment

Het gaat natuurlijk niet alleen om de tractie, maar ook om het sturen.

Je moet bij een FWD-inrichting alle getril en gedreun van de koreaanse 4-cylinder wegfilteren zodat dat het stuurwiel niet bereikt. Daar wordt het allemaal niet beter van als diezelfde verbinding ook de communicatie tussen voorwielen en stuur moet verzorgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MN-Power Bekijk bericht
                                            Ik merk het met de 136pk Galant ook zonder moeite(en dat noem ik nog underpowered al is het vlot zat). Van neutraal naar overduidelijk onderstuur(want tractie en grip vechten om dezelfde band) met een lichte pedaal druk. Bij een RWD gaat dat dat veel gemoedlijker. Het is natuurlijk wel zo dat als de stumperhulp je al ver daarvoor inhoudt je niks merkt(en je dus niet merkt op welke as de aandrijving zit). Maar dat is zo mogelijk nog erger.
                                            Nou weet ik niet of een Galant het referentiekader moet zijn als het gaat op goedsturende FWD-wagens. Dat een RWD aandrijving voordelen heeft begrijp ik ook wel, ik vraag me alleen af of dat voordelen zijn die average joe ook merkt.

Zelfde geldt voor stumperhulpjes, die al ruim voor het grensbereik ingrijpen waardoor men niets merkt is. Dat is erg voor de enthousiasteling ja, niet voor de grote massa woon-werkverkeer bestuurders die de grens uberhaupt niet opzoeken.
                                            Last edited by floris_s; 23-03-10, 16:42.
                                            2019 Volvo V60 T6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephan Bekijk bericht
                                              Je moet bij een FWD-inrichting alle getril en gedreun van de koreaanse 4-cylinder wegfilteren zodat dat het stuurwiel niet bereikt.
                                              En dat doe je met een multilink wegwerp onderstel dat na 10 jaar compleet vervangen is. :-)

Comment

LMAO

Van elke 100 mensen die een BMW 1 serie in hun bezit hebben, denken er 80 dat hun auto is voorzien van voorwielaandrijving. Dit liet BMW CEO Norbert Reithofer weten.
                                                http://www.autoblog.nl/archive/2010/...den#post-34730

Inderdaad dus zoals hierboven al geconcludeerd werd.
                                                LOL, maar zelfs de afsleepdienst denkt dat :-). Toch, Harry? :-))

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                                  LOL, maar zelfs de afsleepdienst denkt dat :-). Toch, Harry? :-))
                                                  Dat komt vanwege de zeldzaamheid van de verschijning :)

Comment

Nou weet ik niet of een Galant het referentiekader moet zijn als het gaat op goedsturende FWD-wagens. Dat een RWD aandrijving voordelen heeft begrijp ik ook wel, ik vraag me alleen af of dat voordelen zijn die average joe ook merkt.
                                                    Het is zeker geen verkeerd onderstel, maar het principe is altijd hetzelfde. Je vraagt trekkracht van banden die je ook in de bocht moeten houden, dus zal je met dezelfde aandrijfkracht op dat moment meer onderstuur creëeren. En dan kan je er wel een instabiele bak van maken die je in toom houdt met stumperhulpjes(het F16 principe), maar het blijft behelpen. Dat een groot deel van het gewicht in de neus moet zitten om tractie te hebben helpt overigens ook niet.

Maar het is functioneel en goedkoop(en discutabel; veilig(er)), dus ik snap de raison d'etre ook wel. :-) Ik heb er alleen een mening over.

Comment

Yep. Beetje raar dat je die mening op een autoforum nog moet verdedigen ook.

Maar ja, zo gaat het hier natuurlijk al langer.

Comment

SS, hoezo? Is er iemand die beweert dat BMW helemaal geen RWD meer moet maken? Nee dus. Ik kan me alleen wel voorstellen dat ze voor bepaalde modellen naar FWD overgaan als het de overgrote meederheid van de klanten worst zal zijn. Dat is idd pech voor de gummers maar nou niet opeens van dat RH/calimero-gedrag gaan vertonen (ieg niet zonder de nodige smiley's erbij ;-)).

Groet
                                                        GJ

Comment

oh ja, vergeten. ;-))

Comment

*[email protected] usRWD-discussietrekt*
                                                            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MN-Power Bekijk bericht
                                                              Het is zeker geen verkeerd onderstel, maar het principe is altijd hetzelfde. Je vraagt trekkracht van banden die je ook in de bocht moeten houden, dus zal je met dezelfde aandrijfkracht op dat moment meer onderstuur creëeren. En dan kan je er wel een instabiele bak van maken die je in toom houdt met stumperhulpjes(het F16 principe), maar het blijft behelpen. Dat een groot deel van het gewicht in de neus moet zitten om tractie te hebben helpt overigens ook niet.

Maar het is functioneel en goedkoop(en discutabel; veilig(er)), dus ik snap de raison d'etre ook wel. :-) Ik heb er alleen een mening over.
                                                              Volgens mij lullen we langs elkaar heen. Management summary: Ik ben het met je eens, het gros van Nederland doesn't care :-)
                                                              2019 Volvo V60 T6

Comment

Een van de belangrijke voordelen van BMW naast het ijzersterke imago is de onovertroffen balans van hun modellen. Het gaat niet alleen om driften. Sturen doe je met de onaangedreven voorwielen, de aangedreven achterwielen duwen je naar voren en het gewicht van de auto voor is vrijwel even groot als achter. Dat maakt BMW's tot de echte rijdersauto's. Communicatief, precies, gebalanseerd... Nadeel is natuurlijk dat je qua interieurruimte wat op moet geven en daarom kiezen veel mensen tegenwoordig toch ook vaker voor andere merken. Voorwielaandrijving is dan ook een logische keuze voor de auto die veel last heeft van het gebrek aan binnenruimte (de BMW 1 Serie), maar als ze dit over het hele modellengamma heen gaan toepassen, ga je die unieke uitgebalanseerde rijeigenschappen niet meer realiseren, ben ik bang.

Maar inderdaad, het gros van de populatie is net zo gelukkig met een voorwielaangedreven BMW dan een achterwielaangedreven BMW.

Comment

Working...
                                                                X