Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf Mercedes S 500 COUPE U9

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Aanschaf Mercedes S 500 COUPE U9

    Hoi heren,

    Een collega van me twijfelt over de aanschaf van deze wagen. Na 1 proefrit was hij redellijk verkocht, maar dit is typisch zo'n wagen waar je het (lage) aanschafbedrag nog 1 of 2 keer kwijt kan zijn aan onderhoud het eerste jaar.

    Info:

    S 500 COUPE U9 (automaat)
    235 kW
    10-1993



    Hij moet 4250 kosten, zag er van binnen en buiten zeer netjes uit moet ik zeggen. Aandrijfriem hing wel heel slap, verder was er een probleempje met een wiellager. De verkopende garage had al aangegeven dit te verhelpen samen met een nieuwe APK.

    All tips en truuks zijn welkom.

  • #2
    Tja....

    kabelboom onder de motorkap, isolatiemateriaal droogt uit, scheurt en veroorzaakt vervolgens storingen.( preventief vervangen is de enige remedie..)
    lekkage kachelradiateur ( complete dashboard moet er dan uit, 1 hele dag werk voor een specialist, met bijbehorend tarief)
    wiellagers ( gewicht...., maar da's al duidelijk)

    "gremlins" in de gadgets in het interieur
    Veritatis simplex oratio est

    Comment


    • #3
      Gebruikte Mercedes in de serie niet die kabelbomen met milieuvriendelijke isolatie die 'oplost' na x aantal jaren?
      Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

      Comment


      • #4
        Nou ja, niet met opzet he... ;-)
        Veritatis simplex oratio est

        Comment


        • #5
          en het plakkende stuur niet te vergeten ;-)
          maargoed daar kan zon kekke halfords stuurhoes overheen

          lijken leuke auto's kwa rijcomfort/vermogen maar je loopt er helemaal op leeg
          "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
          "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
          "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
          "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

          Comment


          • #6
            Dank voor de eerste tip, W220.

            Wat dat leeglopen betreft, die V8 en automaat zullen toch wel meevallen? Heeft een mercedes uit 1993 dan al echt zo veel electronica (en bijbehorende ellende) dan?

            km stand is trouwens 228.000, die foto is van de advertentie zelf:

            http://www.artautos.nl/index.php?act...listingID=1891

            Comment


            • #7
              automaat ook nog?

              met dat vermogen gaat dat zelden nog lang goed na zon km stand

              leeglopen is natuurlijk niet alleen het "dure" onderhoud dat blok blijft wel heel maar wat dacht je van wegenbelasting en tanken? de pret vergaat em nog wel straks met benzine prijzen boven de 2 euro (en dat duurt niet eens zo heel lang meer)
              Last edited by motroosje; 16-04-10, 10:17.
              "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
              "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
              "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
              "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

              Comment


              • #8
                Ha, die Motroos;

                Met uitzondering van de eerste 3,5-liters zijn Benz V8's altijd standaard met automaten uitgerust.
                Scherven brengen gelul.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door motroosje Bekijk bericht
                  en het plakkende stuur niet te vergeten ;-)
                  maargoed daar kan zon kekke halfords stuurhoes overheen

                  lijken leuke auto's kwa rijcomfort/vermogen maar je loopt er helemaal op leeg
                  Precies, zo'n plakkend stuur van opgedroogde knofllooksaus en de uitgeharde stukjes shoarma tussen de voorstoel
                  :-)
                  Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

                  Comment


                  • #10
                    plakkend stuur van de parkeerplaats of parenclub durf je niet te zeggen he
                    komen meteen die herinneringen van bestelbusjes met naakte kerels erin met cowboyhoeden op weer op je netvlies
                    terwijl je als plakkend goring varkentje ligt te grienen
                    "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                    "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                    "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                    "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                    Comment


                    • #11
                      Je mag ook wel eens ontopic reageren hoor. Pff.

                      Anyway even checken wanneer de laatste distributieriem is vervangen. Wat voor bandjes zitten eronder ? Goede van een bekend merk of cheapo-deluxe ? 't Geeft het budget van de vorige eigenaar aan. Klopt de km-stand met de interne slijtage zoals de linkerkant van de bestuurdersstoel ? Hoe is de motorruimte, vet en stoffig of 'als nieuw' (let op ; niet afspoten met hoge druk 10 minuten voordat jij kwam ?).

                      Gelet op de hoge prijzen van de onderdelen (allemaal net een tikje minder vaak geproduceerd en zeker na zoveel jaar wellicht niet allemaal meer op voorraad) zou een kloppende voorgeschiedenis of iig facturen van de laatste jaren handig zijn anders wordt die auto toch wat op de gok gekocht.

                      Eventueel afspreken dat er een halve dag met de auto gereden kan worden zodat je achter eventuele kleine en grote mankementjes kan komen ? Van airco tot koplampwissers tot achteruitverwarming , alle electrische ramen, electrische kofferbakslot (?) etc.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door M4 Bekijk bericht
                        Je mag ook wel eens ontopic reageren hoor. Pff.
                        Inderdaad. Niet ieder draadje hoeft volgescheten te worden met Enorm Grappige Grappen.

                        Anyway even checken wanneer de laatste distributieriem is vervangen.
                        Riem? Deze heeft toch een ketting?

                        Gelet op de hoge prijzen van de onderdelen (allemaal net een tikje minder vaak geproduceerd en zeker na zoveel jaar wellicht niet allemaal meer op voorraad) zou een kloppende voorgeschiedenis of iig facturen van de laatste jaren handig zijn anders wordt die auto toch wat op de gok gekocht.
                        Zeker waar in z'n algemeenheid, hoewel ik de indruk hebben dat Mercedes onderdelen bovengemiddeld goed verkrijgbaar blijven en ook redelijk betaalbaar zijn.
                        Well Brian... I'm opening a boutique!

                        Comment


                        • #13
                          Tijdens de volgende proefrit gaat ie ws. ff op de brug bij een zeer ervaren monteur die ik ken. Dan weet je wat meer.

                          Interieur en slijtagegehalte was echt zeer ok, je zou het verhaal (oud mannetje geweest) nog geloven ook. Bandjes waren heel vers, maar wel koreaans zag ik. nu is 245/18 ook niet bepaald goedkoop. Km stand geloof ik wel dus.

                          En die benzineprijzen, tja... zo kunnen we alllemaal wel aan de diesel. Is toch juist gaaf dat iemand zo'n hok koopt en dat beetje benzinegeld er gewoon voor over heeft!!

                          Motroos ageert zo graag tegen groepen in de samenleving. Wat dacht je van mensen die geen cent voor hun auto overhebben en met hun prius/diesel/corsa lekker spugen op mensen die wel de poen er voor over hebben om in een echte auto met een echte motor te rijden? :)

                          Met 10.000 km per jaar zijn de benzinekosten toch kleingeld. pfff...

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door _RC_ Bekijk bericht
                            En die benzineprijzen, tja... zo kunnen we alllemaal wel aan de diesel. Is toch juist gaaf dat iemand zo'n hok koopt en dat beetje benzinegeld er gewoon voor over heeft!!

                            Motroos ageert zo graag tegen groepen in de samenleving. Wat dacht je van mensen die geen cent voor hun auto overhebben en met hun prius/diesel/corsa lekker spugen op mensen die wel de poen er voor over hebben om in een echte auto met een echte motor te rijden? :)

                            Met 10.000 km per jaar zijn de benzinekosten toch kleingeld. pfff...
                            doe is ff niet zo licht geraakt ;-)
                            ik ageer helemaal niet tegen die mensen hoe kom je erbij?
                            denk dat ik meer dieselgezeik over me heen krijg hier dan andersom naar benzine ;-)
                            ik geef wel eens aan waarom het voor mij niet specifiek hoeft, maar als een ander het geld heeft EN er voor uit wil geven , prima toch
                            er zijn ook volksstammen die denken hee goedkope mercedes met een 5 liter blok en vergeten WAAROM ie zo goedkoop is en zich verkijken op de verdere kosten en em dan een half jaar later moeten verkopen
                            en als je ze ervoor waarschuwd dan willen ze het niet horen
                            das niet handig
                            als hij het kan betalen en weet waar ie aan begint tja leuk speelgoed dan toch? mij zul je ook niet horen beweren dat het niet goed zal rijden
                            laat em iig ook alvast geld reserveren voor een bak revisie , kan geen kwaad denk ik
                            Last edited by motroosje; 16-04-10, 12:13.
                            "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                            "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                            "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                            "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                            Comment


                            • #15
                              Ok, helder :)

                              Overigens wil ik in de nabije toekomst een baantje waarvoor ik niet of nauwelijks nog kilomters hoef te maken, dus dan kunnen jullie me hier een vergelijkbare rampenbak met 300pk oid uit het hoofd praten :)

                              Zo weet ik bijvoorbeeld al dat een Audi 2.7T 2 turbo's van 4000 inclusief arbeid euro kan hebben opeens, zodra er eentje stuk gaat. Met dank aan het feit dat die dingen onderin het blok zitten :p

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door _RC_ Bekijk bericht
                                Ok, helder :)

                                Overigens wil ik in de nabije toekomst een baantje waarvoor ik niet of nauwelijks nog kilomters hoef te maken, dus dan kunnen jullie me hier een vergelijkbare rampenbak met 300pk oid uit het hoofd praten :)

                                Zo weet ik bijvoorbeeld al dat een Audi 2.7T 2 turbo's van 4000 inclusief arbeid euro kan hebben opeens, zodra er eentje stuk gaat. Met dank aan het feit dat die dingen onderin het blok zitten :p
                                ze hebben die blokken massaal op 0w30 laten rijden veels en veels te dun voor die temperaturen en drukken
                                grote boog omheen
                                "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door motroosje Bekijk bericht
                                  ze hebben die blokken massaal op 0w30 laten rijden veels en veels te dun voor die temperaturen en drukken
                                  grote boog omheen
                                  Ik had pas bij het opruimen van de kelder een oude factuur van mijn BMW in mijn handen, en daar was op terug te lezen dat de garage (Renova Tilburg) 5W30 in het blok gooide. Ik was gewend dat er 10/15W40 in zo'n blok hoort te gaan. Vanwaar dat zij er zulke dunne troep in gooien dan?
                                  Good. Bad. I'm the guy with the gun.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door htt-thalan Bekijk bericht
                                    Ik had pas bij het opruimen van de kelder een oude factuur van mijn BMW in mijn handen, en daar was op terug te lezen dat de garage (Renova Tilburg) 5W30 in het blok gooide. Ik was gewend dat er 10/15W40 in zo'n blok hoort te gaan. Vanwaar dat zij er zulke dunne troep in gooien dan?
                                    minder oliedruk en minder wrijving is goed voor de theorethische emmisiecijfertjes en co2 windhandel politiek
                                    de emmissie voor het produceren van een nieuw ruilblok mogen ze buiten de cijfers laten
                                    en aangezien ze doorgaans alleen nog maar de nieuwere auto's servicen en geen oude e30 met grotere metaal tolleranties hebben ze vaak alleen nog maar die dunne troep in de werkplaats
                                    en tja je boekje toen hadden ze geen andere olie , maar een 5w40 kan er gerust in

                                    trouwens 5w30 is al een stukje minder slecht dan 0w30 en in een atmosferiche grote motor met oliekoeler kan het ook al weer wat minder kwaad
                                    ikzelf vindt 5w40 de ondergrens en bij turbo benzine mag het zelfs wat dikker nog
                                    Last edited by motroosje; 16-04-10, 13:28.
                                    "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                    "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                    "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                    "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                    Comment


                                    • #19
                                      De onderdelenvoorziening is bij Mercedes uitstekend voor elkaar. Zo wordt voor alle modellen tot 25 jaar oud alles geproduceerd en geleverd. Wat niet op voorraad is, wordt de volgende dag vers uit Duitsland aangeleverd bij de dealer. Onderdelen zijn misschien niet de goedkoopste, maar het is tenminste wel gewoon allemaal leverbaar.

                                      M'n ouders hebben jarenlang een W140 S320 gereden (in de tijd dat ie nog geproduceerd werd) en hadden nauwelijks problemen. Na de W126 zat hier wel behoorlijk wat meer electronica in en ja, wat ergens in zit, kan kapot. Heeft deze 500 trouwens luchtvering?

                                      En nog een leuk verhaaltje over kapotte airco van een W140:
                                      http://www.aircohelper.nl/Mercedes%2...r%20vervangen/
                                      Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door motroosje Bekijk bericht
                                        minder oliedruk en minder wrijving is goed voor de theorethische emmisiecijfertjes en co2 windhandel politiek
                                        de emmissie voor het produceren van een nieuw ruilblok mogen ze buiten de cijfers laten
                                        en aangezien ze doorgaans alleen nog maar de nieuwere auto's servicen en geen oude e30 met grotere metaal tolleranties hebben ze vaak alleen nog maar die dunne troep in de werkplaats
                                        en tja je boekje toen hadden ze geen andere olie , maar een 5w40 kan er gerust in

                                        trouwens 5w30 is al een stukje minder slecht dan 0w30 en in een atmosferiche grote motor met oliekoeler kan het ook al weer wat minder kwaad
                                        ikzelf vindt 5w40 de ondergrens en bij turbo benzine mag het zelfs wat dikker nog
                                        Dus ik win er niks mee om 15W40 in mijn 205 te gooien? Ik ben beter af als ik bij de volgende oliebeurt gewoon 5W30 in mijn 17 jaar oude Fransoos gooi, of werkt dit alleen bij Duitsers? Als er iets goede koeling heeft is het dit blok(je) wel, en ik moet toch binnenkort weer olie wisselen.
                                        Good. Bad. I'm the guy with the gun.

                                        Comment


                                        • #21
                                          5w30 zou ik niet doen
                                          5w40 is beter en 15w40 is ook niet slecht voor het blok
                                          "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                          "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                          "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                          "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                          Comment


                                          • #22
                                            hee HTT-sales-consultant,

                                            ga eens even niet in mijn Mercedes V8 topic over dat barrel met 50 pk van je beginnen!!! kssttt!!

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ha, die Htt;

                                              Wat Motroos al zei. In de 1.4-versie van onze 106 gaat ook gewoon 5W40 en zou volgens het boekje ook 10W40 voldoen. Die blokjes werden al gebouwd toen iedereen nog happy op 15W40 rondtufte en daar deden ze het ook prima op. Wel liever een fatsoenlijk merk in plaats van Brand-X-meuk als je mij vraagt.
                                              Scherven brengen gelul.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Oorspronkelijk geplaatst door netraam Bekijk bericht
                                                Riem? Deze heeft toch een ketting?
                                                Dat weet ik niet precies ; met riem bedoel ik ook de ketting, mocht die erin zitten. Ook al kan een ketting veel langer mee ; rond de 2 ton kunnen er best onderdeeltjes op zijn, de technische levensduur van die onderdelen is niet eeuwig. Bij volkswagen gaan ze uit van 2 ton en daarna moet de auto naar de sloperij ;) Daarom dat veel "handelingen" niet in het standaard-montage-systeem van de dealer staat ; zoals het vervangen van de ketting in (bv mijn) V5. Omdat die ook nog eens klote bereikbaar zit (achterkant blok, dus tegen schutbord) is dat meteen een dure grap. Dat zou ik collegaJC willen besparen.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  ketting is niet eindig maar een ton of 4 a 5 gaat het zeker mee of eigenlijk nog langer
                                                  punt is dat door slijtage de timing ietsjes kan verlopen das bij een diesel ietsjes kritischer kwa ruimte bovenste dode punt zuiger tov klepzitting bij een benzine heb je doorgaans meer speling vanwege de lagere compressie verhouding
                                                  "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                                  "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                                  "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                                  "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Distributieriem/ketting is pas nog vervangen, stond ook netjes in de onderhoudshistorie begreep ik van collega. Maar is inderdaad 1 van de eerste dingen waar je naar dient te vragen.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Leuk draadje.... :-)
                                                      Veritatis simplex oratio est

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        wie is die collega van jou, RC? de zoon van petalo :-)

                                                        mijn god, je moet toch wel heel erg weinig smaak hebben wil je deze hoerensloep aanschaffen.

                                                        goed Vout zeg maar.
                                                        Bmw f11 525d e46 330 cabrio

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ja.

                                                          Mijn simpele advies zou zijn: reserveer geld voor een nieuwe automaatbak. Om het even te herhalen: alle Duitse automatische versnellingsbakken die van pak 'em beet 1978 tot 2000 zijn geleverd, hebben een levensduur van 2 tot 2,5 ton. Uitzonderingen bevestigen de regel.

                                                          Op vriendelijk verzoek kan ik ook het lange lijstje met namen geven van iedereen die ooit tegen me zei, "Je overdrijft", en dan tóch op de vluchtstrook strandde om de kapotte tandwielen van de hoedenplank te pulken.

                                                          Ter verdere geruststelling: op dat lijstje sta ik zelf ook. :-)
                                                          Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                                            Om het even te herhalen: alle Duitse automatische versnellingsbakken die van pak 'em beet 1978 tot 2000 zijn geleverd, hebben een levensduur van 2 tot 2,5 ton. Uitzonderingen bevestigen de regel.

                                                            goed, zal de C gelijk op MP te koop zetten.
                                                            Voor weinig natuurlijk he.
                                                            O nee, ik verkoop de auto alleen aan een liefhebber, da's gebruikelijk op Gummen....
                                                            ;-)
                                                            Veritatis simplex oratio est

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Die's toch van na 2000, die C?
                                                              Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                als je terugrekent wel ja..... ;-)

                                                                HN-GX-.. is volgens mij 1994.
                                                                Veritatis simplex oratio est

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X