Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Met VAG stumperhulpjes door de bocht

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Met VAG stumperhulpjes door de bocht

Ik ben er nog steeds niet uit hoe dat ESP op de Leon nu werkt.
    Het is een combinatie van tractiecontrole en stabiliteitscontrole als ik me niet vergis? Werkt d.m.v. bijremmen daar waar er gripverlies optreedt, nietwaar? En aangezien 90% van de Nederlanders niet eens weet wat onderstuur is is het aardig monkeyproof, toch?

Welnu, maakte gisteren wel iets grappigs mee in de stromende regen.
    De stumperhulpjes stonden gewoon aan toen ik bij een rotonde kwam. Ik dacht "even spelen" en ging wat harder de rotonde op en net toen het onderstuur kwam erin stuurde ik in en ging ik abrupt van het gas. Resultaat: de achterkant kwam vrolijk om en ik driftte de halve rotonde rond en ging zonder drama weer verder.

Had ik niet verwacht, achteraf. Ik was verbaasd dat hij zo makkelijk omkwam, want je verwacht toch onderstuur maar het bleef allemaal heel gecontroleerd. Toch zou je denken dat het systeem dan gaat ingrijpen of gebeurde dit nu juist door het systeem? Ik weet dat ESP soms rare dingen kan doen (een keer meegemaakt toen ik de limiet opzocht in de bocht en de auto opeens een meter opzij sprong).

Hoe dan ook, was wel lachen.
    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Geen idee, volgens mij ben ik een fossiel zonder stumperhulpjes (alleen ABS en dat slechts op de helft van het *kuch* wagenpark)
    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

BMW stumperhulpjes hebben me eens in de eerste bocht op een kletsnatte Nordschleife een mooie drift laten leggen én me eruit kunnen redden :).

Rest van de ronde ging rustiger :D
      2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

Comment

reed je met het linkerachterwiel niet op het aflopende randje, wat veel rotondes hebben? Dat randje 'gooit' je auto van achter een stukje opzij.

Met name in de winter is dat leuk voor een superslowmotion drift :)
        Forza!

Comment

Ha, die PACO;

Weet je wel zeker dat je Leon ook ESP heeft in plaats van alleen ABS/TCS (o.i.d.)? Volgens mij was VAG namelijk destijds nogal traag bij de invoering ervan als standaarduitrusting in de Seat-modelrange.
          Scherven brengen gelul.

Comment

Hmm, niet zeker. Het was er wel op te verkrijgen vanaf 2002.
            Ik heb een knop tussen de voorstoelen. Is in ieder geval TCS, weet niet of het dan ook ESP is.

In dat geval zou het dan wel kunnen verklaren waarom de auto zo makkelijk dwars ging.
            Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Het komt overeen met ESP bij de A3 van m'n vrouw. Lift of overstuur kan er heftig tussendoor komen. Erg vermakelijk inderdaad. Maar het is alsof het alleen op doorslippen van de voorwielen let, in elk geval erg onderstuur gefocused. Ben benieuwd hoe m'n Golfje dat gaat doen eigenlijk.

Mij Mini had je tractiecontrole wat ook wat meer over voorwiel slippen ging, en DSC wat alle vier de wielen in de gaten hield. Verschil was enorm tussen die twee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door boris Bekijk bericht
                Maar het is alsof het alleen op doorslippen van de voorwielen let, in elk geval erg onderstuur gefocused
                Inderdaad, vandaar dat die kont ook zo vrolijk omkwam en de drift een halve rotonde duurde. Die voorwielen slipten toen amper door.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
                  Hmm, niet zeker. Het was er wel op te verkrijgen vanaf 2002.
                  Ik heb een knop tussen de voorstoelen. Is in ieder geval TCS, weet niet of het dan ook ESP is.

In dat geval zou het dan wel kunnen verklaren waarom de auto zo makkelijk dwars ging.
                  Een Leon heeft standaard geen ESP. Groot verschil met Skoda en VW. TCS is alleen tractioncontrole. Dus dan gaat ie wel dwars ja..
                  :o)
                  BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

Zal wel alleen TCS zijn. Was op m'n vorige Leon ook. Volgens mij zijn er niet veel van het eerste type met ESP geleverd. Die van mij is een keer onbedoeld met een gangetje van 100 dwars gegaan. Dat vond ik op dat moment niet zo heel grappig.

Comment

Working...
                    X