Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

E46/3 330i, der Ramponierungsfaden

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • #97
    Ik zou de achterdempers gewoon laten zitten als ik het zo lees. Ik heb bij mijn e91 met M-onderstel en 230 dkm de originele achterdempers uit verveling vervangen door Bilstein b8 en dat was zonde van het geld. Het verschil was net merkbaar maar zeker niet het vervangen waard.
    Last edited by Dr.Agan; 11-12-18, 15:56.

    Comment


    • #98
      Ik ga dat in eerste instantie ook doen en er even mee rondrijden om te voelen hoe het is. Achterdempers zijn alsnog zo vervangen, is echt super eenvoudig aan de achterkant. Het weghalen en weer netjes terugplaatsen van de bekleding in de kofferbak is nog het meeste werk. En achterdempers kosten niet veel.

      Comment


      • #99
        Ik heb vorig jaar bij onze 320 ook de achterdempers vervangen. Maar die waren verroest.
        Is prima te doen op die bekleding na idd.

        Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)



        Comment


        • Nou,de dempers zijn vervangen. Uiteraard nog een paar obstakels in het klusje dus ik was blij dat ik het niet solo deed. Mijn verenklemmen bleken niet meer in orde, het schroefdraad is ingevreten. Gelukkig was er nog een kennis in de buurt met een goed ingevette set verenklemmen, want die heb je wel nodig om ze samen te persen. Aardig dikke veren dus er is ook aardig wat kracht voor nodig om ze samen te drukken. Je moet ook niet hebben dat zo'n veer los schiet want die gaat zo door het dak naar buiten. Of door je romp of zo.

          Natuurlijk zaten de tapse bouten flink vast in de draagarm maar een speciale klem en wat IMAL deden hun werk. Ook moest er een dop 22 en een steeksleutel aangepast worden met de slijpschijf om de klus te kunnen klaren.

          Nu het er onder zit is het verschil best wel merkbaar bij het rijden. Ik ga de achterkant ook nog doen en vervang dan meteen ook de rubbers van de draagarm.

          Ook de stangetjes tussen stabilisator en veerpoot ga ik vervangen. Ze zijn nog goed, maar de rubber afdichting van eentje was compleet doorgescheurd. Die blijft dus niet lang goed.

          Comment


          • Zojuist de achterdempers besteld. Uiteraard wee inclusief veerpootlagers, eindstops en stofkappen. En gelijk vier pendelsteunen (oftewel stabilisatorsteunen) besteld. Dan is het straks weer lekker fris en solide, als het goed is.

            Comment


            • Woensdagavond had ik de rechterkant gedaan: Schokdemper en pendelsteun vervangen. Nog flink moeten zwoegen om die pendelsteun van de torsiestabilisator af te wippen. Dat rubber schuift niet vanzelf over de verdikking op het uiteinde. Dat is maar goed ook, maar ik heb het geweten :-)

              Vandaag de linkerkant gedaan. En ook daar ging de pendelsteun niet vanzelf los. Maar weer gelukt. Schokdemper vervangen is een fluitje van een cent. Ik had ook nieuwe bumpstops en stofhoezen besteld, maar je moet toch een paar ringen van de oude schokdemper overzetten op de nieuwe. Dat is wel zo gebeurd.

              Daarna de pendelsteunen aan de voorkant vervangen. Dat is echt veel makkelijker dan achter omdat die zowel boven als onder met een moer vastgezet zijn. Even insprayen met IMAL en losdraaien. Met het vervangen van de voorste veerpoten/schokdempers had ik al een steeksleutel smaller geslepen, dus het gereedschap om de bout tegen te houden had ik al. Gelijk de zomerband omgewisseld voor het winterrubber zodat we klaar zijn voor de wintersport.

              De kogelgewrichten leken nog prima te zijn van alle vier de pendelsteunen, maar de sommige rubbers waren dus wel beschadigd dus dat kon niet lang meer goed blijven. Ik had gekozen voor Meyle pendelsteunen. De voorste pendelsteunen kon je ook in 'HD' kiezen tegen een kleine meerprijs. Die blijken iets robuuster te zijn. 10mm diameter ipv 9, en een wat groter kogelgewricht. Zag er solide uit.

              De auto rijdt nu iets meer 'smooth' dan eerst. Zeker drempels geven minder stoten en bewegingen van de carrosserie. Ik ben in ieder geval blij, en voor en achterkant voelen weer goed in evenwicht. Met een (relatief) stoterige achterkant is het toch net niet in balans.

              Ik heb nog een stel Powerflex polyurethaan bussen liggen om de voorste draagarmrubbers van de achteras te vervangen, dus als ik zin heb pak ik die ook nog aan. Dan moet ik alleen nog even een gereedschapje knutselen om de ouder rubbers er uit te persen. Eigenlijk moet ik dan alle ophangrubbers meteen vervangen om het goed te doen, dus ik ga er nog even over nadenken of ik die nog even ga bestellen.

              Comment


              • Mooi werk! Niks zo fijn als die typische slijtagedelen vervangen, en constateren dat het daarna weer als nieuw rijdt.
                ''Thank God for the internet experts''

                Comment


                • Mooi werk, ik heb ook Meyle HD als iets robuustere exemplaren onder de Saab gelegd.

                  Comment


                  • Het eerstvolgende wat ik aanpak zijn toch de koplamp glazen. Ze hebben het toch ook heel lang goed gedaan, maar de laatste tijd vind ik ze toch te oneffen en wazig. Als je van dichtbij kijkt zie je er ook heel veel mini sterretjes in het oppervlak zitten, haarscheurtjes.

                    Gelukkig heb ik koplampen van AL (automotive lighting) en niet van ZKW. Dan waren de reflectoren namelijk al jaren geleden slecht geworden....

                    OEM glazen zijn best prijzig, dus ik ga mijn heil bij magneti marelli zoeken aangezien die ook bij AL horen en dus wel eens de OEM fabrikant zouden kunnen zijn.

                    Comment


                    • De nummers die in de koplampglazen staan blijken dan weer nummers van Bosch te zijn. 1 305 621 791 en blabla 792. Toch maar Bosch bestellen dan? Alleen bestaan die Bosch nummers niet meer en is het nu 795 en 796 zodat je weer niet 200% zeker weet dat je de goede bestelt. Toch altijd gesodemieter als je voor de helft van de OEM prijs de onderdelen wilt hebben van de fabrikant die ze eigenlijk fabriceert :-)

                      Comment


                      • Soms worden die nummers aangepast met de jaren. Kleine veranderingen zorgen ervoor dat je niet dezelfde nummer kan en mag gebruiken. Het kan dus nog steeds passen.

                        Een Bosch specialist zou moeten kunnen zien of 795 de opvolger is van de 791 of niet.

                        Comment



                        • ​Bosch was dus nergens meer op voorraad dus de gok genomen en twee Magneti Marelli besteld. Die kwamen dus zojuist binnen, en omdat ik al sinds vrijdag met griep in bed lig was ik toch thuis om het even in ontvangst te nemen.

                          Voor iedereen met koplampen op zijn BMW die door AL geproduceerd zijn is dit een goede tip. Als je ZKW lampen hebt dan heb je dubbel pech want die afdekkappen zijn duurder en de reflectoren in de lamp houden het maar een paar jaar vol.

                          Op de kap staat dezelfde AL marketing als bij mijn originele kappen:

                          ​​

                          De coderingen zijn ook exact gelijk aan degene die op de huidige kappen staan:



                          889B45A3-8350-47BD-ACAF-829170765EA9.jpeg

                          En dit zijn dus de bijbehorende Magneti Marelli coderingen die ineens op 795 en 796 eindigen, volgens Italiaanse logica
                          Last edited by Brahma; 28-01-19, 18:32.

                          Comment


                          • Hier alsnog de Magneti Marelli nummers die je voor de sedan en touring moet hebben. Dan heb je gewoon originele koplamp glazen, maar tegen een wat gunstiger tarief:

                            CC08E913-3232-41A3-AB35-156D49A40E49.jpeg

                            5A35D6BB-19BA-4F1A-A6DE-7780CA60359E.jpeg

                            Comment


                            • Vandaag het klusje van het vervangen van de glazen en het poetsen van de lenzen en de reflectoren aangepakt. Dat scheelt dus niet alleen in uiterlijk, maar ook echt best wel in lichtopbrengst. Voorzichtig prielen om de lamp te demonteren en weer in elkaar te zetten maar het was best wel te doen.

                              De lamp zonder 'glas':

                              IMG_2693.JPG


                              Een ongepoetste lens met een lichte waas er op:

                              IMG_2694.JPG


                              Het resultaat na het poetsen:

                              IMG_2695.JPG


                              Het eindresultaat bij de linker koplamp:

                              IMG_2696.JPG


                              En van de rechter koplamp:

                              IMG_2697.JPG


                              En nu gemonteerd met dimlicht aan. Door de statische elektriciteit zit er aan de buitenkant gelijk al weer stof op. Ziet er gedeeltelijk uit als krasjes, maar dat zijn het toch niet:

                              IMG_2698.JPG

                              IMG_2699.JPG
                              Last edited by Brahma; 09-02-19, 16:06.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Brahma Bekijk bericht

                                ​Bosch was dus nergens meer op voorraad dus de gok genomen en twee Magneti Marelli besteld. Die kwamen dus zojuist binnen, en omdat ik al sinds vrijdag met griep in bed lig was ik toch thuis om het even in ontvangst te nemen.

                                Voor iedereen met koplampen op zijn BMW die door AL geproduceerd zijn is dit een goede tip.
                                AL was een joint venture van Bosch en MM, totdat MM de meerderheid erin nam. Dus niet zo vreemd dat het allemaal mooi past. :)

                                Hij kijkt weer fris uit z'n ogen, zal in het donker ook wel een hoop schelen. Je ziet veel auto's met van die vergeelde koplampen rijden, en dan vraag je je af of die bestuurders 's nachts eigenlijk wel iets zien. Afgezien van het feit dat het gewoon heel lelijk is.

                                Comment


                                • Vergeeld waren ze gelukkig totaal niet. Dat ziet er inderdaad echt heel lelijk uit. Tot vorig jaar waren ze ook nog heel mooi transparant, maar kennelijk is het buitenste laagje ineens aan het eind van zijn levensduur gekomen en wordt het doffer en bekrast. Ik had nog een laatste poging gedaan met het schuur/polijst setje dat ik had. Daar werd het echter niet beter van: Je kon zien dat ik daarmee het buitenste (extra harde en heldere?) laagje er af schuurde en het nooit zo mooi zou worden als nieuw.

                                  De lichte waas van de lens en de reflector af halen heeft ook nog wel wat gebracht aan lichtopbrengst en lichtkleur. In combinatie met de Osram Night Breaker lampjes die ik gebruik levert dat gewoon lekker veel licht op. Door de heldere glazen zie je trouwens ook goed dat de lenzen weer sprankelend helder zijn.

                                  Echt zo'n klusje dat ik een jaar of wat eerder had moeten doen.

                                  O ja: auto poetsen moet ik ook nog doen, zoals je op de laatste twee foto's kunt zien :-)

                                  Comment


                                  • Lekker duurzaam: repareren in plaats van vervangen. Mooi om zo je spullen op te knappen.
                                    ''Thank God for the internet experts''

                                    Comment

                                    Working...
                                    X