Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Porsche 996 C4S Defects thread

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Porsche 996 C4S Defects thread

    Omdat mijn 911 S Targa wel mooi maar vooral ook bijzonder onpraktisch bleek te zijn in het dagelijkse verkeer werd de auto steeds minder gebruikt. Ondanks alle horror stories over geplofte motoren heb ik gekozen voor een 996 bj 2005 als vervanger voor de Targa en daarom staat nu deze mooie 996 C4S in de garage.

    Porsche996Carrera4Scabrioblauw056.jpg

    Ik heb de auto nu ruim twee maanden en dan blijken er toch nog wel wat probleempjes te bestaan.

    Omdat bleek dat de beloofde grote afleverbeurt, "want u moet natuurlijk probleemloos kunnen rijden....." waarschijnlijk heeft bestaan uit twee rondjes om de auto lopen ben ik gestart met onderhoud:
    - Luchtfilter en interieurfilter vervangen (was waarschijnlijk nog nooit gebeurd).
    - Nieuwe ruitenwisserbladen
    - Nieuwe olie en oliefilter
    - Nieuwe bougies (en wat een rotklus is dat zeg, zelfs de uitlaatdempers moesten gedemonteerd worden om er een beetje bij te kunnen). Het stond trouwens wel aangevinkt als vervangen bij de grote afleverbeurt.
    - Alle foutcodes bekeken en gewist (meeste veroorzaakt door slechte accu)
    - Remvloeistof ga ik nog vervangen.
    Per saldo dus wel wat achterstallig onderhoud en wanprestatie van de verkoper maar omdat ik eigenlijk niets anders verwacht had was het niet eens geen grote teleurstelling.


    Defects
    - bobines vervangen (behuizing alle zes gescheurd),
    - oliedruk sensor vervangen (na een hartverzakking toen plotseling de oliedruk volledig wegviel)
    - nieuwe cd drive in de radio/navi ingebouwd
    - de benzinemeter geeft maximaal een half volle tank aan. Waarschijnlijk is de sensor defect of blijft de vlotter hangen achter een benzineslang. Deze staat nog op het lijstje om op te lossen.
    - hard/zacht klep in de uitlaat werkt niet. Deze kleppen worden door vacuüm dozen en stangetjes bediend. Door slijtage en hitte van de uitlaat is dit defect geraakt en waarschijnlijk heeft een garage dit proberen op te lossen door het hele zooitje dan maar vast te lassen. Ik heb alles dus moeten los slijpen, nieuwe kogelkoppen en pannetjes gemonteerd en nu werkt het weer naar behoren. Met de knop op het dashboard is nu het uitlaatgeluid extra te dempen en dat is best prettig voor de buren als ik wat later thuis kom.
    - de voorwiellagers lijken wat lawaai te maken. Nieuwe lagers liggen inmiddels op de plank om in het najaar in te bouwen.


    Aanpassingen
    - Uit de navi blijkt maar weer hoe ver Porsche achterloopt op andere fabrikanten. In een auto van 2005 is het eigenlijk onmogelijk om een bluetooth telefoon aan te sluiten. Prachtige techniek met glasvezel verbindingen maar onmogelijk om een parrot tussen te krijgen. Ik heb een mobridge unit gemonteerd waardoor de bestaande cd-wisselaar vervangen wordt en waarmee bluetooth en ipod aansluiting mogelijk is.
    Last edited by PeterS; 09-06-12, 15:51.

  • #2
    Ben je al terug geweest in Warmond? Dit lijkt mij meer dan een wanprestatie....
    Let's kick some ass and chew bubblegum...
    ----------------------------------------------------------------------------
    '71 Alfa Romeo Giulia Super
    '72 Alfa Romeo GT 1300 Junior
    '00 BMW E39 528iA Touring
    '06 BMW Z4M Roadster
    '96 BMW E36 328i trackracer
    '07 Aprilia Tuono Factory

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Boertje Bekijk bericht
      Ben je al terug geweest in Warmond? Dit lijkt mij meer dan een wanprestatie....
      Nee, ik ben niet terug geweest, dat had ik wel gedaan als er wat kleinere problemen waren geweest. Als je een auto bewust zo aflevert heb ik geen behoefte meer aan een herkansing. Maar of ik daar in de toekomst nog eens een auto koop of mensen zal adviseren dat te doen..... Nu was ik voor een paar honderd euro klaar en sleutelen vind ik gewoon leuk.

      Comment


      • #4
        Welke tent was dit? Klinkt als de hut waar ik mijn C240 gekocht heb...
        Well Brian... I'm opening a boutique!

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door PeterS Bekijk bericht
          Nee, ik ben niet terug geweest, dat had ik wel gedaan als er wat kleinere problemen waren geweest. Als je een auto bewust zo aflevert heb ik geen behoefte meer aan een herkansing. Maar of ik daar in de toekomst nog eens een auto koop of mensen zal adviseren dat te doen..... Nu was ik voor een paar honderd euro klaar en sleutelen vind ik gewoon leuk.
          Ok, nou ja, dat is 1 manier om er mee om te gaan. Ik was er een maand of 2 geleden (voor een 993), gewaarschuwd en al voor de beste man, en ook die wagen zou met een grote beurt afgeleverd worden. Hij zal wel een goede conditie hebben, als een grote beurt idd een rondje-om-de-auto betekent ;-)

          @netraam: ik heb je een hint gegeven, of eigenlijk PeterS zelf al met de foto. Nu even de grijze massa in werking zetten, en klaar ben je!
          Let's kick some ass and chew bubblegum...
          ----------------------------------------------------------------------------
          '71 Alfa Romeo Giulia Super
          '72 Alfa Romeo GT 1300 Junior
          '00 BMW E39 528iA Touring
          '06 BMW Z4M Roadster
          '96 BMW E36 328i trackracer
          '07 Aprilia Tuono Factory

          Comment


          • #6
            Ik heb meer van dit soort verhalen gehoord over die tent... Jammer dat het zo moet lopen. Wel een mooie bak, gefeliciteerd!

            Comment


            • #7
              Dat is toch wel sh*t hoor.
              Gelukkig ben jij handig en fix je dit gewoon zelf, maar toch verwacht je meer van zo'n bedrijf.

              Wel mooi ding trouwens!

              Ferrari 308 GTB QV (1983)
              Alfa Giulia 1300 (1966)
              Mazda Miata (1990 Daily driver)
              BMW 320Ci (van GF)



              Comment


              • #8
                Voorlopig rijd ik met een grote grijns rond in dat ding, en daar gaat het uiteindelijk om!

                Comment


                • #9
                  Tjonge, mooi klusje. Daar zou menig porker-specialist flinke rekeningen voor maken.

                  Wat is de praktische verbetering van de 996 tov je vorige?
                  privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door gait156 Bekijk bericht
                    Tjonge, mooi klusje. Daar zou menig porker-specialist flinke rekeningen voor maken.

                    Wat is de praktische verbetering van de 996 tov je vorige?

                    De vorige was bouwjaar 1970, een S model met mechanische injectie. Prima om een rondje eifel mee te doen maar niet echt geschikt voor file rijden in de randstad, dan ging de motor steeds slechter lopen. Brandstof verbuik rond 1:5 en eigenlijk alleen maar een mooi weer auto. Door de targa carrosserie was de auto ook niet echt stijf dus voor klassieker rally ook niet prettig (ik heb daar bovendien een 73er coupe voor). Gevolg was dat de auto de afgelopen jaren maar een paar honderd kilometer gereden heeft. De C4S is gewoon een moderne auto, met tiptronic erg makkelijk te rijden en bij regen waterdicht. Mijn plan was om alle privekilometers met deze auto te gaan doen en de leaseauto alleen nog maar zakelijk te gebruiken, helaas gaat dat feest niet door.

                    Ik ben inderdaad blij dat ik de meeste dingen zelf kan doen, zeker als je de rekening voor onderhoud van Bats ziet...

                    Comment


                    • #11
                      De targa

                      ImageUploadedByTapatalk1339226772.902762.jpg

                      Comment


                      • #12
                        Wat een ballentent daar in Warmond. Je kunt een boek schrijven over dit soort transacties bij die tent. Ik koop nog liever een auto bij een Apeldoornse schadeboer dan bij die knakker. Rant over.

                        Gaaf ding, deze 996C4S! Heb je de Targa ingeruild?
                        Hubraum statt Spoiler

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door FreudeamFahren Bekijk bericht
                          Wat een ballentent daar in Warmond. Je kunt een boek schrijven over dit soort transacties bij die tent. Ik koop nog liever een auto bij een Apeldoornse schadeboer dan bij die knakker. Rant over.

                          Gaaf ding, deze 996C4S! Heb je de Targa ingeruild?
                          Ja, ik had geen zin om de auto particulier te verkopen. Het is inderdaad een ballentent (letterlijk en figuurlijk), maar dat neemt niet weg dat ik een fijne C4S heb en daar heb ik enorm veel lol aan. Ik was ook wel bekend met de reputatie, vandaar dat ik het schema grote beurt er maar bij genomen heb om alles na te lopen. Het is vervelender voor mensen zonder technische vaardigheid die vervolgens bij een dealer of specialist mogen bukken om alles alsnog te laten doen. Een onafhankelijke aankoopkeuring is wel een aanrader in dat geval.
                          Last edited by PeterS; 09-06-12, 15:58.

                          Comment


                          • #14
                            Het is wel een beetje een fat bottom girl, zeker als je naast een normale 996 staat.

                            Porsche996Carrera4Scabrioblauw017.jpg

                            Comment


                            • #15
                              Warmond? Witmer en Odijk?

                              Ik heb daar ooit nog staan kijken naar een mooie Ghibli. Vanaf de website lijkt het een liefhebberstent, maar niet dus?
                              Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

                              Comment


                              • #16
                                Inderdaad, ze bestaan ook al jaren maar blijkbaar is dat de marketingsaus.

                                Comment


                                • #17
                                  Je kan daar best een mooie auto kopen hoor, maar ga voor een keuring vooraf en een meeneemprijs met flinke korting ipv de afleverbeurt. Maar dat geldt voor heel veel andere handelaren ook.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Vandaag een nieuwe sensor in de benzinetank ingebouwd, gecalibreerd (tank leegmaken, met 28 liter vullen en dan met de computer calibreren). Nu werkt het dus wel en geeft de meter weer een volle tank aan bij een volle tank.

                                    De oude sensor bleek een verkeerd type te zijn (voor een rechtsgestuurde uitvoering...).

                                    Comment


                                    • #19
                                      Grappig, gisterochtend een heel stuk achter precies zo een ding in Leiden gereden (oa over de Singels en de Hoge Rijndijk). Was jij dat toevallig?
                                      Ik zei nog tegen die gast naast me in de auto dat ik een 996 zo best te pruimen vind.
                                      BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door JC Bekijk bericht
                                        Grappig, gisterochtend een heel stuk achter precies zo een ding in Leiden gereden (oa over de Singels en de Hoge Rijndijk). Was jij dat toevallig?
                                        Ik zei nog tegen die gast naast me in de auto dat ik een 996 zo best te pruimen vind.
                                        Dat was ik niet. Ik ben het met je eens, ik ben nooit zo'n fan van de 996 geweest, maar de 4S vind ik wel echt mooi.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mooi om de info over die tent mee te nemen, staat afentoe wel mooi spul op t oog dan.

                                          4S blijft onwijs dik... alleen kan ik geen trucjes doen wat met een RWD wel kan, of heb jij al eens een poging gewaagd met een op- of afrit driften?
                                          BMW F30 320i High Executive Sportline 2012 - VW Golf 1.6TDI Bluemotion 2014 - BMW E36 328i Coupe - Honda CBR600F4i 2002 - Honda SH150i 2009

                                          Comment


                                          • #22
                                            Houston we have a problem.... Net nu de zomer eindelijk toeslaat is de C4S defect, het lager van de tussenas is kapot gegaan. Dat is een bekend kwaaltje en helaas ben ik dus nu aan de beurt. De gevolgschade lijkt mee te vallen maar de motor moet wel helemaal uit elkaar en behalve de nodige euro's gaat dat ook behoorlijk wat tijd kosten, mijn cabrioseizoen is dus al achter de rug. Binnenkort wordt de motor thuis afgeleverd en dan ga ik op mijn gemak maar wat schroeven.

                                            Het enige positieve aan deze situatie is dat het mij motiveerde om de injectiepomp van mijn 73-er 911 eindelijk in elkaar te schroeven en te calibreren, heb ik tenminste 1 porsche die rijdt.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Shit....

                                              Dit bevestigt wel weer mijn gevoel over de 996 helaas.
                                              Ik vind ze mooi, maar niet mooi genoeg voor zulke grote motor-issues.

                                              Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                              Alfa Giulia 1300 (1966)
                                              Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                              BMW 320Ci (van GF)



                                              Comment


                                              • #24
                                                Afgelopen zaterdag werd de motor door Porsche haaglanden thuis afgeleverd (waarvoor hulde) en kon het demonteren beginnen. Dat viel gelukkig niet tegen, wel meer boutjes vastgeroest dan je van een auto van deze leeftijd mag verwachten maar uiteindelijk zijn er maar twee gesneuveld. De schade in de motor valt enorm mee, lagers en alle andere glijvlakken zien er onbeschadigd uit, het oliefilter lijkt zijn werk goed gedaan te hebben. Alleen een kettingspanner was gebroken, de vraag is of dit de oorzaak of het gevolg is van het defecte tussenas lager.

                                                Nu nog even nadenken over nieuwe cilinderbussen. Het is niet echt nodig, maar als de motor toch uit elkaar ligt is het misschien beter om dat meteen mee te nemen. De komende dagen alles goed schoonmaken, opmeten en een lijst met te bestellen onderdelen vaststellen. Hopelijk is dan alles na de vakantie in huis en kan de opbouw beginnen.

                                                Ik baal er nog steeds van dat ik met het mooie weer van de afgelopen dagen zonder cabrio zit, maar eigenlijk ik dit toch ook wel weer leuk sleutelen.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                                  Shit....

                                                  Dit bevestigt wel weer mijn gevoel over de 996 helaas.
                                                  Ik vind ze mooi, maar niet mooi genoeg voor zulke grote motor-issues.
                                                  En 986, 987, 997 en 991 dan meteen ook maar. Zou echt wel graag een 911 willen rijden, maar ik krijg al spontane hartverzakkingen als ik dit dan lees. Als je het allemaal zelf kunt doen is het wel een heel ander verhaal. Ben je als het goed is ook zeker dat het in één keer goed gebeurt. In plaats van wekelijks bezoek aan een specialist met dito (onderzoeks)kosten.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Het heeft mijn vertrouwen in het merk ook geen goed gedaan. Volgens de internet fora zou de laatste versie van de 996 minder gevoelig voor deze problemen zijn, zeker als het een tiptronic betreft. Blijkbaar heb ik dus vrij veel pech. Bij porsche haaglanden waren ze bezig met twee 997 blokken, beide met schade aan cilinders en zuigers. Die zijn dus ook niet vrij van problemen.

                                                    Nu was mijn vorige bmw ook niet bepaald storingsvrij dus wat blijven er eigenlijk voor alternatieven over? Een mercedes SL is ook weer zo wat.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      een 190 SL of een pagode of een R 107 is best leuk, alleen VEEL minder sportief dan een Porsche natuurlijk.

                                                      Niet iedereen vindt de R107 leuk en 't roest nogal hard overal, wel lekker cabro rijden, zeker in een 450 of 500 SL met de V8. Niet heel snel of heel veel (relatief) vermogen, maar wel aangenaam.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Oorspronkelijk geplaatst door PeterS Bekijk bericht
                                                        Het heeft mijn vertrouwen in het merk ook geen goed gedaan. Volgens de internet fora zou de laatste versie van de 996 minder gevoelig voor deze problemen zijn, zeker als het een tiptronic betreft. Blijkbaar heb ik dus vrij veel pech. Bij porsche haaglanden waren ze bezig met twee 997 blokken, beide met schade aan cilinders en zuigers. Die zijn dus ook niet vrij van problemen.

                                                        Nu was mijn vorige bmw ook niet bepaald storingsvrij dus wat blijven er eigenlijk voor alternatieven over? Een mercedes SL is ook weer zo wat.
                                                        Toen ik aan het kijken was, paar maanden geleden, heb ik een uitgebreid telefoongesprek met één van de mensen bij Autofarm gehad: http://www.autofarm.co.uk/engines/water_cooled/pricing

                                                        De betreffende persoon was Dick van Wijngaarden. Hij was daar Manager Operations en stond toen net op het punt om terug te verhuizen naar NL met zijn familie, waar hij inmiddels al weer woonachtig is (en zoekende naar een nieuwe uitdaging).

                                                        Kort samengevat kwam het er voor mij op neer dat ik, als ik een Porsche had gekocht, ik hem eerst daarheen gebracht zou hebben om de standaardproblemen op te laten lossen. Zou dan om en nabij de €3500 gaan kosten om motor goed te maken.

                                                        Wat je schrijft over de 997 hoorde ik zelfs al over de 991s.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Oorspronkelijk geplaatst door M4 Bekijk bericht
                                                          een 190 SL of een pagode of een R 107 is best leuk, alleen VEEL minder sportief dan een Porsche natuurlijk.

                                                          Niet iedereen vindt de R107 leuk en 't roest nogal hard overal, wel lekker cabro rijden, zeker in een 450 of 500 SL met de V8. Niet heel snel of heel veel (relatief) vermogen, maar wel aangenaam.
                                                          Ik dacht zelf meer aan een r129. Ik heb juist een jaar geleden mijn 911S Targa uit 1970 weggedaan omdat ik wat meer comfort en gebruiksgemak wilde en een auto die je ook in de winter zonder nadenken kunt pakken. Op zich gaat dat met die 996 prima, zeker met de hardtop er op.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Oorspronkelijk geplaatst door Stéphane Bekijk bericht
                                                            Toen ik aan het kijken was, paar maanden geleden, heb ik een uitgebreid telefoongesprek met één van de mensen bij Autofarm gehad: http://www.autofarm.co.uk/engines/water_cooled/pricing

                                                            De betreffende persoon was Dick van Wijngaarden. Hij was daar Manager Operations en stond toen net op het punt om terug te verhuizen naar NL met zijn familie, waar hij inmiddels al weer woonachtig is (en zoekende naar een nieuwe uitdaging).

                                                            Kort samengevat kwam het er voor mij op neer dat ik, als ik een Porsche had gekocht, ik hem eerst daarheen gebracht zou hebben om de standaardproblemen op te laten lossen. Zou dan om en nabij de €3500 gaan kosten om motor goed te maken.

                                                            Wat je schrijft over de 997 hoorde ik zelfs al over de 991s.
                                                            Het gaat bij mij iets meer kosten omdat er waarschijnlijk toch een nieuwe tussenas nodig is en er ook nog een oliepomp moet worden vervangen. Met de kennis van nu zou ik gerust weer een 996 of 997 kopen en die dan inderdaad preventief onder handen laten nemen. Weet alleen nog niet of ik mijn cilinderbussen laat vervangen en door wie. Autofarm gebruikt zover ik weet ijzeren bussen waarvan gezegd wordt dat dit niet optimaal werkt in een alu blok. Voorlopig denk ik mijn blok naar hartech te sturen, ook in de UK, maar zij gebuiken alu bussen met een nikasil coating.

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Verschillende metaalsoorten 'werken' niet echt goed samen, lijkt me inderdaad. Weet de details niet van de bussen die Autofarm gebruikt. Je kunt ze altijd even bellen natuurlijk. Mijn ervaring is dat als je belt je vaak meer te weten komt dan via Internet kijken.

                                                              Dat in combinatie met klanten-ervaringen zouden dan voor mij tot een bepaalde keuze van leverancier leiden.

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Eindelijk wat voortgang. Na de hele motor uit elkaar gehaald te hebben ben ik begonnen met de grote schoonmaak, altijd een van de meest vervelende klussen. Dan blijkt er toch nogal wat schade te zijn. Naast de meest in het oog springende problemen aan de tussenas zijn diverse oliepompen beschadigd en blijkt ook een kettingspanner niet goed te functioneren en is een arm van de spanner gebroken (misschien wel de echte start van een cascade van problemen).

                                                                Inmiddels is het blok terug uit engeland waar door Hartech nieuwe cilinderbussen zijn gemonteerd en is mijn klantstatus bij Alpo inmiddels verhoogd naar premium. Komend weekend maar eens een flinke slag maken met de opbouw.

                                                                De overblijfselen van de het bewuste tussenas lager:
                                                                P1020040.JPG

                                                                De schade aan de andere zijde van de tussenas waar deze in de oliepomp gelagerd is.
                                                                P1020032.JPG

                                                                De schade aan de oliepomp (eigenlijk alleen het huis, want de tandwielen van de pomp zelf zijn niet beschadigd)
                                                                P1020029.JPG

                                                                Een gebroken olieaanzuig pomp
                                                                P1020034.JPG

                                                                Een tandje van de variocam versteller is beschadigd
                                                                P1020045.JPG

                                                                Een kettingspanner en arm die niet meer helemaal fris zijn
                                                                P1020039.JPGP1020055.JPGP1020057.JPG

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X