Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Importeren uit Duitsland

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Importeren uit Duitsland

    Op het groene forum was aardig wat info hierover beschikbaar, maar daar kunnen we nu niet bij.

    Elders heb ik ook aardig wat bijgelezen, maar veel is oude info of info waarvan de ouderdom niet is vast te stellen en dus de geldigheid onduidelijk is.

    Verder loop ik vast op het feit dat ik van een auto van oktober 1990 de BPM zou moeten weten om te weten welke rest-BPM er betaald dient te worden.

    Carbase van Autoweek geeft wel de verkoopprijs maar helaas niet het BPM bedrag.

    Iemand op dat vlak nog zinnige tips?

  • #2
    BPM berekening zou vanaf 1 januari 2008 als volgt zijn:
    tussen 0 dagen en 1 maand: 0% + 4% voor elke geheel of gedeeltelijk verstreken maand na 0 dagen
    tussen 1 maand en 3 maanden: 4% + 3% voor elke geheel of gedeeltelijk verstreken maand na 1 maand
    tussen 3 maanden en 5 maanden: 10% + 2,5% voor elke geheel of gedeeltelijk verstreken maand na 3 maanden
    tussen 5 maanden en 9 maanden: 15% + 2,25% voor elke geheel of gedeeltelijk verstreken maand na 5 maanden
    tussen 9 maanden en 18 maanden: 24% + 1,444% voor elke geheel of gedeeltelijk verstreken maand na 9 maanden
    tussen 18 maanden en 30 maanden: 37% + 0,833% voor elke hele of deels verstreken maand vanaf het begin van deze periode
    tussen 30 maanden en 42 maanden: 47% + 0,833% voor elke hele of deels verstreken maand vanaf het begin van deze periode
    tussen 42 maanden en 54 maanden: 57% + 0,75% voor elke hele of deels verstreken maand vanaf het begin van deze periode
    tussen 54 maanden en 66 maanden: 66% +0,5% voor voor elke hele of deels verstreken maand vanaf het begin van deze periode
    tussen 66 maanden en 78 maanden: 72% + 0,416% voor elke hele of deels verstreken maand vanaf het begin van deze periode
    tussen 78 maanden en 90 maanden: 77% + 0,416% voor elke hele of deels verstreken maand vanaf het begin van deze periode
    tussen 90 maanden en 102 maanden: 82% + 0,333% voor elke hele of deels verstreken maand vanaf het begin van deze periode
    tussen 102 maanden en 114 maanden: 86 + 0,333% voor elke hele of deels verstreken maand vanaf het begin van deze periode
    vanaf 114 maanden: 90% + 0,083% voor elke hele of deels verstreken maand vanaf het begin van deze periode

    Voor de BPM-berekening bij afstoting van gebruikte politie-, brandweer- en rolstoelauto’s waarvoor een BPM-teruggave van toepassing was bij de aanschaf, mag de meest gunstige regeling gekozen worden: óf de versnelde afschrijving voor deze specifieke auto’s óf de nieuwe tabel.

    Bron: AUTOmotive DIDACT B.V.
    Dit betekent in mijn geval 214 maanden oud:
    dus 90% + 8,3% (100 mnd x 0,083) = 98,3 % BPM korting
    Dus nog 1,7 % van de oorspronkelijke BPM te betalen.

    Comment


    • #3
      http://www.autoweek.nl/bpmcalculator.php

      Dat rekent autoweek toch ook voor je uit? Je moet de catalogusprijs weten plus het totaal bedrag aan opties af fabriek.
      Je kan het netto en bruto invullen (netto is ex BTW/BPM, bruto is in/in)
      De rekenmachine die erachter zit doet de rest.
      In 1990 was de BPM berekening niet zo ingewikkeld als nu met al die op en afslagen.

      Wat wil je gaan precies doen? Het komt toch niet op de 10 euro nauwkeurig hoop ik?

      Comment


      • #4
        Ha, die Ruud;

        Toch de verleidingen van Meilenwerk niet kunnen weerstaan?
        Scherven brengen gelul.

        Comment


        • #5
          Thanx Lennart, dat had ik nog niet gezien.
          Ik ga het gelijk uitproberen.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
            Wat wil je gaan precies doen?
            Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
            Toch de verleidingen van Meilenwerk niet kunnen weerstaan?
            De verleidingen waar dit over gaat staan in dit draadje:
            http://83.149.77.18/forum/showthread.php?t=781

            Na Meilenwerk nog wel even doorgereden naar het bedrijf waar een van de auto's staat (was volgens de TT maar 15 minuten), maar helaas was er niets te zien. Het was natuurlijk ook zondag, maar het was een wilde gok om toch maar even te gaan kijken.

            Comment


            • #7
              Via linkje op autoweek:


              bruto catalogusprijs 31.651
              BPM - 7.246
              BTW (17.5%) - 3.635
              netto catalogusprijs 20.770
              BPM incl. leeftijdskorting (98.217%) 129
              Last edited by Ruud; 16-08-08, 20:38. Reden: Foutje

              Comment


              • #8
                Ha, die Ruud;

                Geinig voor weinig! Ziet er uit als een mooie deal. Maar als er geen schuifdak in zit, waar is dat knopje links van de handrem dàn voor?
                Scherven brengen gelul.

                Comment


                • #9
                  Nee, die is het niet Hans,
                  volgens mij degene die als laatste gepost heb.

                  Knopje is volgens mij van "El. verstellbares Fahrwerk".

                  Kun jij nog eens je verhaal doen van de RDW/Douane/APK perikelen Hans?

                  (en ga ik nu naar bed, morgen driftdagje in Lelydorp)

                  Comment


                  • #10
                    Ha, die Ruud,

                    Ik zal eens wat info bijeenschrapen. Volgens mij kan ik nog wel wat stiekem C & P'en bij de buren....
                    Scherven brengen gelul.

                    Comment


                    • #11
                      Ha, die Ruud;

                      En aldus geschiede:

                      Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                      Ik heb zelf op 1 december mijn E39 uit Duitschland gehaald. Aan de ervaringen op diverse internetfora viel al af te lezen dat zelf importeren niet alleen de moeite loont, maar ook nog eens heel erg simpel is. Vijfdaagskenteken met verplichte verzekering (in mijn geval zelfs all-risks; op de wagenparkpolis van de dealer) is voor mij door de verkoper geregeld. Keuring bij de RDW is bij een goede auto appeltje-eitje. Niet gaan voor een afspraak(duurt een paar weken voor je aan de beurt bent), maar gewoon op een voor jou geschikte werkdag 's morgens vroeg voor de poort gaan staan. Ik stond er op maandagochtend, eigenlijk een berucht tijdstip omdat velen hun auto juist in het weekend ophalen. Toch stond er maar twee man voor me in de rij. Laat de auto vooral niet APK-keuren door de RDW: de mannen zijn bijzonder precies en kunnen kleine reparaties bij gebrek aan materialen niet uitvoeren, dus afkeuren betekent terugkomen. Iemand die ik daar sprak zag er al auto's afgekeurd worden op versleten ruitewisserbladen, een niet brandend zijknipperlichtje en een niet geheel vastgedraaide bout van een noodkoppeling van de trekhaak. De wet eist enkel dat de auto binnen veertien dagen na afgifte kenteken APK gekeurd is, dus dat kun je ook bij je eigen garage laten doen. Wat betreft aangifte; strippen is een optie. Zelfs als een auto volgens de gegevens ooit leren bekleding of lichtmetaal had; wat er niet op zit daar kun je ook niet over worden aangeslagen. Broerv (zwaait geregeld de scepter over zo'n BPM-aangiftekantoor) ziet geregeld auto's zonder interieur aangegeven worden. Als je niet stript, beantwoordt de vragen dan gewoon naar waarheid; de douane is niet gek en alle trucjes die jij kunt bedenken hebben ze al tien keer eerder meegemaakt.
                      Ik had mijn kentekenpapieren op de derde dag na keuring op de mat. Platen kun je daarmee overal binnen een paar minuten laten maken, zogenaamde luxeplaten duurt meestal iets langer. In de regio Amsterdam kun je naar het filiaal van Brezan in Noord, die maken ook die luxedingen binnen tijdsbestek van een kop koffie. Platen bevestigen en rijden, kortom; go for it!
                      Scherven brengen gelul.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                        Ik zal eens wat info bijeenschrapen. Volgens mij kan ik nog wel wat stiekem C & P'en bij de buren....
                        thanx!

                        kan alleen niet helemaal de consequenties van het APK ergens anders laten doen overzien.

                        Zowel van de RDW naar huis als van huis naar APK station ben je dan toch strafbaar als je gewoon over de weg rijdt.
                        Last edited by Ruud; 17-08-08, 05:27.

                        Comment


                        • #13
                          APK niet laten doen door de RDW! Zijn veels te streng en kunnen ter plekke niets fixen, wat je eigen vertrouwde garage wel kan. Zoals Hansv al schreef: binnen 2 weken moet je een APK keuring regelen. Ze zullen je in die periode echt niet beboeten, want je kan als particulier ook niet veel anders.

                          Zelf heb ik mijn BMW met een autotrailer opgehaald. Voor de dag van de keuring heb een eendagskenteken aangevraagd. Er zijn 2 soorten, eentje voor met een afspraak, je krijgt het kentekenbewijs dan toegestuurd voor de dag dat je de afspraak hebt, of een eendagskentekenbewijs voor keuren zonder afspraak. Je geeft dan de dag op, dat je naar de keuring wilt gaan en je krijgt het kenteken voor die dag toegestuurd. Wel ook even de auto laten verzekeren voor die dag!

                          Zelfde ervaringen verder als Hansv. Als je maar vroeg op de stoep staat, dan bij je zo aan de beurt en ben je binnen 2 uur weer weg. Appeltje/eitje.

                          Als je de auto zelf van Duitsland naar Nederland wilt rijden, dan is het een ander verhaal. Daar is ook een speciale verzekering voor, maar die vind ik persoonlijk te duur. Dan liever met een trailertje. Volgens mij kun je in Duitsland ook wel iets van een exportkenteken krijgen, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

                          Comment


                          • #14
                            Gaat het om die Irmscher Omega??

                            Ferrari 308 GTB QV (1983)
                            Alfa Giulia 1300 (1966)
                            Mazda Miata (1990 Daily driver)
                            BMW 320Ci (van GF)



                            Comment


                            • #15
                              Ha, die Lennart;

                              Mijn Zwarte Beier is auf eigene Achsen naar Nederland gereden. Ik had een Duitsch vijfdaagskenteken inclusief AR-verzekering zodat ik alle tijd had om de Heimat te verlaten. Formeel kun je met die witte platen in Nederland staande worden gehouden. Het beleid is dan dat je wordt gesommeerd om zo snel mogelijk aangifte te doen van import en BPM af te dragen en volgt er geen boete. Boetes worden er in de praktijk zo goed als nooit uitgedeeld en de hele regeling staat bij de douane intern ook stevig ter discussie (handig als je dat soort info uit de eerste hand hebt) zodat het risico vrijwel nihil is. Tussen transport en RDW-keuring met de tijdelijke Duitsche platen gaan rondrijden is misschien niet zo slim, maar de meesten zullen de auto toch al zo snel mogelijk bij de RDW willen aanbieden. Voor de dag van keuring kun je gratis een eendagskenteken aanvragen en zelf wat platen fabriceren en met die gegevens kun je de auto ook tijdelijk verzekeren. Voor de APK heb je na de RDW-keuring veertien dagen de tijd, dus ook hier geen risico op boetes.
                              Scherven brengen gelul.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                Gaat het om die Irmscher Omega??
                                Nee Harry, die is door iemand anders in dat draadje geplaatst.
                                De laatste door mij geplaatste advertentie is het.
                                Auto staat (prettig) dichtbij, niet ver van Dusseldorf.

                                Comment


                                • #17
                                  Ik heb nu twee auto's uit Germanië gehaald en twee maal wel de APK keuring bij het RDW laten doen. De 1e keer heb ik de auto vóór de keuring een grondige beurt laten geven, waarbij de monteur in kwestie natuurlijk wist wat het doel was: een betrouwbare veilige auto. Mede daarom meteen oa schijven gewisseld. Ik kreeg alleen maar complimenten van de keurmeesters: "Je hebt er duidelijk aandacht aan besteed." Bij de 2e keer was 't bijna rechtstreeks vanuit Frankfurt naar het keuringstation in Zwolle. Er bleek een stadslichtje stuk. "Die moet u thuis maar gauw even vervangen dan. Hij is goed gekeurd." Ik snap dat dit een uitzondering is, maar toch.

                                  Het grote voordeel van de APK bij de RDW is dat ze geen enkel commercieel belang hebben bij een afkeurpunt. Ik kan me de lamstraal bij de Kwikfit nog goed herinneren, die de voorste uitlaatdemper van mijn eerste e30 moest wisselen. "Zo meneertje, 4 lekke schokdempertjes... Die zou ik wisselen." Toen zat er nét een fris setje Bilsteins met H&R veren onder. Sukkels.

                                  De 1e importauto werd trouwens door de verkoper gebracht op een trailer. Voor nop, ook nog eens. Hoezo, er bestaan geen vriendelijke Germanen? Als bedankje heb ik hem een copietje van Der Untergang op DVD kado gedaan ;-) De beste man kende de film niet en bij de bezichtiging en koop van de auto in kwestie vertelde hij tijdens de testrit uitvoerig over de Krieg en de gevechten daar in de buurt. Tsjah, waar moet je als Germaan anders over kleppen met een Hollander? :-)

                                  Bij de 2e import hebben we gebruik gemaakt van een kenteken van http://www.5daags.nl. Dat kost EUR 120 en daarmee kun je 5 dagen toeren. Werkt prima. Alleen is Winterswijk, waar je moet afhalen, niet echt om de hoek voor de meesten. Opsturen kan ook, maar is niet goedkoop. Zie de site voor tarieven.
                                  Hubraum statt Spoiler

                                  Comment


                                  • #18
                                    Faf, er zijn genoeg keuringstations buiten de Kwikflikkers.....
                                    Veritatis simplex oratio est

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ik laat altijd keuren bij een bedrijf die van mij weten dat ik er nooit reparaties zal laten uitvoeren. Maakt hun niet uit, APK is hun ding. Ze doen iedere dag het maximaal aantal APK's dat ze mogen doen. (zijn ook regels voor, aantal werknemers, aantal bruggen, etc).
                                      Doen ongeveer 12 minuten over een APK, doen niet te moeilijk met klassiekers, maar met 49 euro ook niet de goedkoopste. Maar wel een stuk goedkoper dan een dealer die met minstens een half A4-tje aan reparaties komt :-).
                                      Last edited by Lennart; 19-08-08, 09:49.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                        Faf, er zijn genoeg keuringstations buiten de Kwikflikkers.....
                                        Ook weer waar.
                                        Hubraum statt Spoiler

                                        Comment


                                        • #21
                                          APK laten doen bij een betrouwbaar adres is niet zo'n probleem voor mij.
                                          Het ging mij meer om de legaliteit van het rijden met een ongekeurde auto.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Als het lukt met vrij krijgen ga ik deze week nog kijken in D.

                                            Toch nog een aantal vragen:
                                            - wat is de beste manier om het af te handelen met handelaar in dit geval?
                                            Mobile.de staat vol met waarschuwingen vooral geen aanbetaling te doen, maar hoe los je dat op? Vooral ook als ik toegehapt heb, wat is dan mijn zekerheid dat die p*po de auto niet aan iemand anders verkoopt?

                                            - stel dat ik auto nog even niet wil gebruiken, is het dan verstandig om de auto gewoon weg te zetten en later pas keuring bij RDW en APK te regelen?

                                            Of kan ik beter de hele invoer-toestand wel regelen en als het kenteken afgegeven is de auto gewoon schorsen?
                                            Zo'n 5daags duits kenteken met verzekering is wel handiger dan een eendags NL kenteken waarbij ik hem wel zelf moet verzekeren.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht
                                              Als het lukt met vrij krijgen ga ik deze week nog kijken in D.

                                              Toch nog een aantal vragen:
                                              - wat is de beste manier om het af te handelen met handelaar in dit geval?
                                              Mobile.de staat vol met waarschuwingen vooral geen aanbetaling te doen, maar hoe los je dat op? Vooral ook als ik toegehapt heb, wat is dan mijn zekerheid dat die p*po de auto niet aan iemand anders verkoopt?

                                              - stel dat ik auto nog even niet wil gebruiken, is het dan verstandig om de auto gewoon weg te zetten en later pas keuring bij RDW en APK te regelen?

                                              Of kan ik beter de hele invoer-toestand wel regelen en als het kenteken afgegeven is de auto gewoon schorsen?
                                              Zo'n 5daags duits kenteken met verzekering is wel handiger dan een eendags NL kenteken waarbij ik hem wel zelf moet verzekeren.

                                              ad 1)
                                              Duitsers houden van Barzahlung, ergo boter bij den visch. Niet aanbetalen zou ik zeggen. En Duitsers maken altijd een Kaufvertrag. In het begin moest ik daar aan wennen, maar eigenlijk is het een goed ding. Op het Kaufvertrag kun je dan ook een aanbetaling vastleggen en Duitsers houden zich daar wel aan, want mondeling is daar niets waard, schriftelijk wel. Maar... liever niet aanbetalen. Ze snappen heus wel dat je niet zomaar uit Nederland komt en dat je een serieuze koper bent.


                                              ad2)
                                              Dat zou ik ook doen, alleen hopen dat in de tussentijd niets aan de wetgeving verandert in Nederland op dat gebied, maar daar kun je je natuurlijk van op de hoogte houden. Er hoor hier en daar geluiden, dat men niet meer wil toestaan dat auto's die 25 jaar of ouder zijn vrijgesteld worden van houderschapsbelasting. Overheid zou willen dat auto's pas belastingvrij zijn nadat in Nederland 25 jaar voor houderschapsbelasting is betaald. Zit wat in natuurlijk ergens, maar volgens mij voor jou niet van toepassing.
                                              Volgens mij zit jou niets in de weg om dit zo te doen, het biedt alleen maar voordelen: gratis geschorst.

                                              Als je privé persoon bent, gaat ie gelijk op jouw naam en niet geschorst. Moet je meteen haasten voor APK. Ik vind dat een nadeel. Als handelaar komt krijg je nog geen tenaamstelling en zit de auto in je handelsvoorraad.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Thanx Lennart!

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ha, die Ruud;

                                                  Duitsch vijfdaags- en (gratis) Nederlands ééndaagskenteken heb je alletwee nodig als je de auto zelf naar huis rijdt. De laatste is alleen bedoeld voor de dag van de RDW-keuring. Keuring uitstellen is een optie als je toch nog niet direct wilt gaan rijden; misschien scheelt het je nog iets in BPM ook. Denk wel aan de verzekering tijdens deze periode (dekking tegen brand en diefstal is wel het minumum).
                                                  Scherven brengen gelul.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ha die Hans,

                                                    ik dacht ergens gelezen te hebben dat jij met de Fünfer met die Duitsche platen naar de RDW was getuft?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Hansv schreef:

                                                      De wet eist enkel dat de auto binnen veertien dagen na afgifte kenteken APK gekeurd is, dus dat kun je ook bij je eigen garage laten doen.
                                                      Ik probeer nu even die regels bij elkaar te googlen, maar dat lukt niet echt.

                                                      Stel dat ik de auto wel ter keuring bij de RDW aanbied voor het kenteken maar niet voor de APK, netjes de BPM aftik en de auto direct daarna schors, schort ik dan de 14 dagen regel voor de APK ook op tot ik de auto weer ontschors? Dan laat ik hem dan pas APK keuren.

                                                      Bij een niet-import-auto kun je zo de onder de APK verplichting uitkomen.

                                                      Of geld dat niet bij een import-auto?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ha, die Ruud;

                                                        Ik had Duitsche vijfdaagse platen via de verkopende garage laten regelen. Omdat een Nederlands ééndaags kenteken toch nix kost had ik dat voor de RDW-dag aangevraagd en zelf plaatjes gehobbied, gewoon voor de zekerheid. Mijn Duitsche platen waren die dag echter nog wel gewoon geldig, dus ik had ze er nog wel gewoon voor kunnen gebruiken. Andere zelfimporteurs die dag hadden dat ook gewoon gedaan. Mijn huisvlijt bleek ook niet al te goed bestand tegen regen en rijwind dus op de weg terug naar huis heb ik toen maar gefopmoft....
                                                        Ik heb me niet verdiept in de APK-regels voor een auto die je direct weer gaat schorsen, maar waarom zou je je auto direct RDW laten keuren als je dat van plan bent? Elke maand dat je de auto later invoert betekent ook weer een iets lagere BPM-aanslag; ik zou dan met de hele RDW-, kenteken- & importtoestand wachten tot je van plan bent de auto te gaan gebruiken.
                                                        Scherven brengen gelul.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Thanx Hans voor de info.

                                                          Dat wel keuren en dan schorsen heeft vooral een verzekeringsreden.

                                                          Als ik hem nu wel voor het kenteken laat keuren kan ik gewoon verzekerd op de Duitsche platen rijden.

                                                          Als ik het later met het eendagskenteken ga doen moet ik hem separaat verzekeren terwijl de Omega nog steeds rijdt. Eigenlijk wil ik hem dan maar een paar dagen verzekeren (en meestal kan dat niet), omdat hij de opvolger van de Omega wordt en dus dat contract voortzet. Premierestitutie is namelijk een vies woord bij veel verzekeringsmijen.

                                                          Ik zou even met de verzekeringmaatschappij overleggen of hier een mouw aan te passen is, maar ik ben net pas thuis uit D met de nieuwe auto :-)
                                                          Verslag doe ik wel in het andere draadje.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ha, die Ruud;

                                                            Mooi man; gefeliciteerd! Dat van die verzekering is inderdaad een goede reden om eerst te keuren en daarna te schorsen. Benieuwd naar je verhaal en het vervolg.
                                                            Scherven brengen gelul.

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Dat 5daags.nl is handig!
                                                              Die benz ophalen met trailer of autoambulance wordt lastig met B rijbewijs, want het gezamelijk gewicht komt met zo'n S in die gevallen altijd ruim boven de 3500kg uit. 5daags kenteken biedt dan de oplossing.

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Iemand vertelde me zojuist dat deze 5 daagse kentekens ook bij de grens te koop zijn bij het zogehete Zollamt. Moet je wel de autogegevens bij de hand hebben natuurlijk.

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X