Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mercedes Project One

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Mercedes Project One

Vreemd genoeg nog geen enkel draadje over deze auto?
    Enorm veel geteased en gehyped het afgelopen jaar. Mooi vind ik hem niet, maar gaaf zeker wel.
    Zojuist is het eerste officiŽle persbericht verspreidt, met de eerste originele persfoto's.

Voor wie het nog niet wist:

Eindelijk is het dan zover: de Mercedes-AMG Proejct One is helemaal officieel. Deze hybride levert meer dan 1.000 pk, gaat van 0 naar 200 km/u in minder dan zes tellen en heeft een topsnelheid van boven de 350 km/u. Dat alles komt natuurlijk door die aandrijflijn uit de Formule 1-auto waarmee Nico Rosberg en Lewis Hamilton in 2015 de circuits onveilig maaktenVolgens Daimler is de Project One feitelijk de eerste F1-auto die is goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg. Overigens kijk je nu nog niet naar de uiteindelijke productieversie, maar naar een studiemodel dat al voor een heel groot deel gereed is.

We praten je eerst bij over de motor. De 1.6 liter V6 met turbo wordt geholpen door maar liefst vier elektromotoren. Eentje daarvan is geÔntegreerd in de turbo, de andere zit op de verbrandingsmotor. De overige twee exemplaren drijven de voorwielen aan. De Project One heeft dus AWD! De motor draait overigens maximaal 11.000 rpm en de elektromotoren halen zelfs 50.000 rpm.

De turbo wordt door een elektromotor op toeren gebracht om zo turbo lag en boost threshold te elimineren. De compressor bereikt toerentallen van 100.000 rpm. Bovendien zou de motor gretiger aan het gas hangen dan een atmosferische V8. De verbrandingsmotor zelf haalt overigens een thermische efficiŽntie van meer dan 40%, maar wordt daarbij wel geholpen door de elektromotor op de krukas en de elektromotor die de turbo helpt.

Zoals gezegd heeft de Project One AWD. De voorwielen worden aangedreven door twee elektromotoren met elk een vermogen van 120 kW, omgerekend ruim 160 pk. Torque vectoring is mogelijk en tijdens het remmen wordt energie uiteraard opgeslagen en omgezet in elektriciteit, waarmee de voorwielen weer kunnen worden aangedreven. Geinig om te weten: de Project One kan 25 kilometer elektrisch rijden. De versnellingsbak heeft trouwens 8 versnellingen en is speciaal voor deze auto ontwikkeld.

Het accupakket en alle toebehoren komen rechtstreeks uit de Formule 1-racer. Desalniettemin heeft de Project One wel een grotere accucapaciteit om de alledaagse bruikbaarheid iets op te krikken. De koets werd vervaardigd uit carbon om het gewicht laat te houden. Daarbij worden motor en transmissie gebruikt als dragende onderdelen voor de ophanging van de achteras.

Ondanks dat het om een onvervalste F1-racer voor de weg gaat, heeft Mercedes-AMG wel gedacht aan de veiligheid. ABS en ESP zijn standaard. Dat laatste systeem heeft drie verschillende standen die te kiezen zijn via het stuurwiel. De 10-spaaks gesmede aluminium velgen (19 inch vůůr, 20 inch achter) hebben centrale velgmoeren.

Mercedes-AMG-Project-One-2018-0011.jpg

Mercedes-AMG-Project-One-2018-0013.jpg

Mercedes-AMG-Project-One-2018-cockpit.jpg
    Last edited by Veloce; 11-09-17, 21:09.
    Giulia 1600 Super '65
    Giulietta Quadrifoglio Verde TCT '14

De eerste keer dat ik dit zie. Wat zijn dat nou voor vreemde stoelen ? De neus vind ik erg fraai overigens.

Comment

Op een of andere manier moest ik meteen denken aan dit...

Comment

Ik denk eerder hier aan

1495784613195349212.jpg
        Giulia 1600 Super '65

Comment

Ik dan weer hier aan:

De looks zijn dus niet heel origineel, naar de techniek is wel echt heel gaaf, met die F1-aandrijflijn. De laatste keer dat zoiets geclaimd werd was de F50, alhoewel dat meer de configuratie was geloof ik, dit schijnt echt dezelfde motor te zijn. Klinkt als de overtreffende trap van het trio LaFerrari, 918 en P1. Stoelen zijn erg cool, en ook heel erg F1. Zal wel niet heel fijn zitten/liggen, maar dit soort auto's slijten hun leven (helaas) meestal toch stilstaand.

Comment

De neus moest ik inderdaad ook aan de F1 denken~. :-) (en een beetje Koenigseggggg)

F50 had volgens mij de wielophanging aan de versnellingsbak bevestigd, net als de F1-auto. Qua motor was het volgens mij net als de E60 M5, de basis deelden ze wel. Maar wel voldoende ontstressed d.m.v. meer cc's en een hoop andere aanpassingen voor een hoge kilometerstanden aan te kunnen.
            En dan had je ook nog de Carrera GT met een motorblok uit de (Le Mans) racerij.....evenals de Alfa Montreal....en de CLK-GTR

Maar deze Mercedes is wel andere koek, met ook de hybride meuk en een blok dat maar 20.000km aan kan.
            Last edited by Veloce; 11-09-17, 22:06.
            Giulia 1600 Super '65

Comment

Niet heel mooi zo op de eerste plaatjes, vooral voorkant niet zo, maar zoals altijd eerst maar eens in het echt zien. Maar wat een techniek man... 0-200 in minder dan 6 seconden is absurd snel toch. De onderhoudskosten zijn ook absurd lees ik :). Weer eens een echte hypercar in alle opzichten, supergaaf project van Mercedes/AMG.

Comment

Working...
              X