Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

To RFT or to not RFT

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• To RFT or to not RFT

De Z4 is dit jaar toe aan nieuwe sloffen. Op dit moment liggen er Pilot Sport RFTs om de 108 style velgen (225/40/18 en 255/35/18).
    Nu zijn dat niet heel verkeerde banden, maar wel erg gevoelig voor spoorvorming en stuiterig bij oneffenheden. Zal wel een combinatie zijn tussen het M-onderstel en de RFTs. Volgens andere Z4-bezitters is het qua rijden echt een hele verbetering als je op non-RFTs gaat rijden. Dat geloof ik direct. Plus het scheelt in de prijs.

Maar... de Z4 heeft geen plek voor een reservewiel. En ik vraag me af of een bus reparatieschuim met een compressortje nu echt uitkomst bieden als je een lekke band hebt. Binnen NL is een lekke band wel te overleven, maar op vakantie wordt dat toch een lastiger verhaal.

Doen of niet doen?
    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Ik heb nauwelijks ervaring met lekke banden en al helemaal niet met hoe een RFT band je van dat probleem af helpt.
    Praktische benadering: hoe vaak ga je met de Z4 op vakantie en wat zijn de gevolgen als je lek rijdt en je hebt geen oplossing in de kofferbak?
    privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

Die gevoeligheid voor spoorvorming komt vooral door de breedte denk ik. En aangezien je aan die spuitbusjes niets hebt (werkt niet bij bevoorbeeld een lek ventiel of een scheur, alleen in theorie bij een klein gat van bv een spijker in het loopvlak), zou ik er weer RFT onder leggen.

Comment

Ik had laatste nog een lekke band met de Seat. Ik heb dus niks aan het argument dat "een lekke band zelden voorkomt". Gelukkig heeft die een volwaardig reservewiel en kwartiertje-twintig minuutjes later reed ik weer naar huis.

Wat de mogelijke gevolgen zijn? Ergens langs de weg stranden?
        Een RFT-band stelt je in staat om iig nog een stuk door te rijden met aangepaste snelheid. Tenzij je loopvlak eraf ligt oid.
        Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Ik heb ook met deze vraag geworsteld. RFT vond ik niet geweldig rijden, vooral hard op oneffenheden en voegen in de weg. Na veel denken/twijfelen toch maar een setje ps4 (non rft) laten monteren, en dat was een stuk beter qua comfort (repair setje in de achterbak). Ik heb de afgelopen 400k km geen lekke banden gehad, maar toch blijft het gevoel knagen dat je met dat repair setje in de kofferbak wat naakt rondrijdt. Afgelopen zomer naar Oostenrijk een paar jongens zien staan met een lekke band, in een baustelle, zonder vluchtstroken, verder rijden niet mogelijk want band helemaal aan gort. Op zo'n moment is RFT elk nadeel in comfort waard. Liever wat minder comfort dan niet verder kunnen terwijl vrachtwagens vlak langs razen. Op mijn huidige bmw er dus toch maar voor gekozen voor een setje nieuwe RFT zomerbanden.

Comment

Ik zou toch weer voor RFT gaan.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
            Alfa Giulia 1300 (1966)
            Mazda Miata (1990 Daily driver)
            BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
              Ik had laatste nog een lekke band met de Seat. Ik heb dus niks aan het argument dat "een lekke band zelden voorkomt". Gelukkig heeft die een volwaardig reservewiel en kwartiertje-twintig minuutjes later reed ik weer naar huis.

Wat de mogelijke gevolgen zijn? Ergens langs de weg stranden?
              Een RFT-band stelt je in staat om iig nog een stuk door te rijden met aangepaste snelheid. Tenzij je loopvlak eraf ligt oid.
              Als dit voor jou een argument is, dan sluit je dat met RFT uit, en dan is je keuze gemaakt, toch? Dan zou ik niet verder twijfelen. Ik ben zelf net op de 130i naar non RFT gegaan, en ik mik gewoon een spuitbus in de kofferbak. En dan maar hopen dat je er mee weg komt. Non RFT rijdt wel weer stukken beter, en stiller.
              ''Thank God for the internet experts''

Comment

Ik was ook niet tevreden over de RFT's op mijn BMW en heb het toen overwogen om ze te wisselen voor non-RFT, maar toen maar de hele wagen weggedaan ;-)
                Met een lekke RFT rijden is trouwens echt heel erg kut. Een keer lek gereden en Almere-Amersfoort gedaan, hinkelend en trekkend aan het stuur met 70 - 80 km/h. Ik vind dat "voordeel" dus erg tegenvallen en niet de moeite.

Ik wilde direct non-RFT op mijn Giulia laten plaatsen omdat er standaard RFT's op zitten, maar gezien de opmerkingen hier geef ik de RFT's een kans. Als het weer zo rijdt als op mijn BMW destijds, gaan er direct non-rft's onder.

Comment

Ik denk dat RFTs gezien moeten worden i.c.m. het onderstel waarop ze zitten. Op een auto met een wat meer vergevingsgezind onderstel kan het volgens mij prima werken. Ik zeg niet dat het onleefbaar is, maar Z4-eigenaars hebben het allemaal over betere rijeigenschappen. Dat geloof ik wel. Het klopt wel dat de auto erg gevoelig is voor spoorvorming hiermee.

@Scud: je beschrijft voor mij het verschil tussen stranden en toch met wat gedoe thuis kunnen komen. Best een belangrijk verschil. Helemaal als je dreigde te stranden in Almere :)

Waar ik eigenlijk naar op zoek ben zijn ervaringen met een reparatiekitje en een compressor. Ik wil weten of dat een werkbaar alternatief is of dat het eigenlijk geen zak voorstelt.

Comment

Of je koopt Contiseal banden ? Icm zo een reparatiekitje?

https://www.continental-banden.be/au...main/contiseal

Ik heb er weleens een spijker in gehad, heb er niets van gemerkt overigens. (band ging dus niet lek).

Comment

Ik heb de afgelopen jaren ernstig te maken met het lekke banden syndroom: in 7 jaar gemiddeld elk jaar een keer lek, vrijwel elke keer een schroef erin, dus ik trek het gemiddelde lekker op..

Gelukkig bij 4 vd gevallen bemerkt toen ik thuis was, dus kon wisselen. Verder onderweg 2x bij auto met volwaardig reservewiel, dus dat gebruikt, slechts 1x op vakantie boven op een berg in auto zonder en toen zo'n spuitbus gebruikt en dat werkte. Ik kon binnen 2 uur een 30 Km verderop gelegen garagebedrijf bereiken waar de zooi uit de band gehaald kon worden en geplakt werd, dus werkte als nood wel.

Nadeel is dat als je die spuitbus purzooi langer dan een paar uur in de band hebt, het er niet meer uit gaat en je aan een nwe band kan.
                      Bovendien kreeg ik de band met de bus maar half op druk, band te groot voor de (toch grotere maat) spuitbus.

Ik heb de laatste jaren green slime sets (grote fles plakmateriaal+ compressor) in de diverse auto's zonder reservewiel, die vernielt je band niet en kan je gewoon volledig mee oppompen.
                      In geval van schroef of spijker werkt dat dus gewoon en dat is (in mijn ervaring) de meest voorkomende lek oorzaak.

Comment

RFT hoort bij BMW. Punt.
                        Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Klote is gewoon dat de band niet wordt gerepareerd (ik had een extreem langzaam leeglopende band dus zo groot zal het gaatje niet zijn geweest) en dat is duur. Kan je niet een hele platte thuiskomer in de kofferbak leggen van de Z4? Of gewoon met lederen bandjes met gespen op de motorkap.. Of achterop... :-)

Comment

Waar ik eigenlijk naar op zoek ben zijn ervaringen met een reparatiekitje en een compressor. Ik wil weten of dat een werkbaar alternatief is of dat het eigenlijk geen zak voorstelt.
                            Antwoord: het laatste. Als je een scheur in je band hebt, zoals ik laatst, dan heb je er geen reet aan. (scheur kwam door slecht uitlijnen en niet op tijd vervangen door dealer, is weer een ander verhaal). Als je een klein gaatje hebt zou het kunnen werken, maar ik wil op mn volgende auto weer een echt reservewiel. Dat is voor de Z4 geen optie, dan maar RFT.

Comment

@Scud: je beschrijft voor mij het verschil tussen stranden en toch met wat gedoe thuis kunnen komen. Best een belangrijk verschil. Helemaal als je dreigde te stranden in Almere :)
                              Daar heb je gelijk in. Als het een ander willekeurig oord was geweest, had ik de ANWB gebeld.

Comment

Kleine 12v compressor met materiaal om een prop te schieten. Dat gaat op vakantie ook mee als ik een reservewiel heb.
                                8.2 met supercharger?

Comment

Als er geen reservewiel in je kofferbak past, heb je weinig keus anders dan toch RFT lijkt me.

Comment

Ha, die Plakkers;

Een thuiskomer meenemen is leuk, maar een krik is dan ook wel handig. En een wielsleutel....
                                    Scherven brengen gelul.

Comment

Gewoon geen lekke band krijgen, dat is het allerbeste.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                                        Ha, die Plakkers;

Een thuiskomer meenemen is leuk, maar een krik is dan ook wel handig. En een wielsleutel....
                                        Enneh, waar ga je na montage van het thuiskomertje het fullsize wiel met kapotte band laten in de auto als die verder vol zit met vakantiebagage? Op schoot bij de passagier?

Comment

Goed punt, René.
                                          privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

Heb het al eens eerder geschreven in het draadje van Scud zijn Giulia. Ik ben van NON RFT terug gegaan naar RFT om een simpele reden. Het onderstel van de 5-serie is erop ontwikkeld en dat merkte ik erg qua comfort en dynamiek in het dagelijkse verkeer. Of het voor jouw Z4 hetzelfde opgaat durf ik niet te zeggen, je kan het proberen. Maar het kan weleens tegenvallen. Daarnaast is het dus makkelijk omdat je nooit met een extra band/wiel in je kofferbak rondrijd.

Comment

Inderdaad, op het huidige model 3 serie vind ik RFT zeker niet oncomfortabel. Ik weet niet of dat alleen aan de afstemming van het onderstel ligt, de banden zelf zijn ook verder ontwikkeld. Ik zou de gok nemen.

Comment

Ik heb moderne RFTs eronder zitten, dus niet meer de meuk waarop de auto ooit geleverd is. Zou niet durven :)
                                                Voor zover RFTs gaan heb ik me nog niet aan vergelijkbaar warenonderzoek gewaagd. Michelin Pilot Sports lijken me geen verkeerde banden.

Zoals gezegd in de OP: ik denk niet dat het slechte banden zijn, maar ik heb dus geen vergelijkingsmateriaal op deze auto. Ik weet dus niet hoe stug het M-onderstel straks zou zijn op normale banden en hoeveel beter dat is. Er zijn maar twee manieren om daar achter te komen: zelf monteren of in een Z4 proefrijden die non-RFTs heeft gemonteerd.

Comment

Je kan die van mij wel proefrijden, maar ten eerste zitten daar Kumho's KU39 (non RFT) onder en ten tweede een Biltein PS9 onderstel met zwaardere ARB's. Dus dan weet je nog precies niets. Ik rij tegenwoordig met een setje met plakspullen en compressortje, Jaren niet gedaan. En de Z nemen we eigenlijk alleen mee naar Italie. Nog nooit een lekke band gehad. Maar ja, voor hetzelfde geld ...

Als je je echt zorgen maakt over lek rijden, gewoon die RFT's nemen. Ik weet nog dat ik het wel merkte van RFT naar non-RFT, maar om te zeggen dat het nou zo'n geweldig groot verschil was, nou nee. Wat je wel merkt is als je achter Pilot Sport hebt en voor KU39's. Dat is om een of andere reden gewoon gevaarlijk. Ben eens in Duitsland omgedraaid omdat ik het onverantwoord vond om verder te rijden. En als je je toch zorgen maakt over stilstaan op vakantie, vergeet dan niet twee (2!) bobines mee te nemen. Die gaan vaker kapot dan die banden.

Comment

Hoe erg is om bij een echt kapotte band de ANWB te moeten bellen? Ook in het buitenland? Met kinderen is wellicht een ander verhaal maar met z'n tweeën toch overheen te komen?
                                                    Terwijl je in de tijd dat je wel rijdt meer geniet van je auto door een beter rijgedrag?

De kans op een lekke band is best klein, laat staan een echt kapotte band.

Comment

Ik zou gewoon RFT nemen. Zo groot is het verschil niet vind ik. Wat niet werkt, tijdje terug had de bandenboer er achter normale banden opgelegd, terwijl er voor nog wel RFT onder zit. Wat een drama, zwabberen over de snelweg, niet meer fatsoenlijk mee te rijden. Zelfs esp ingreep bij normale snelheden in een bocht. Erg gevoelig dus zo'n BMW onderstel, dus ik zou gewoon monteren waar het onderstel voor ontwikkeld is.

Comment

Ik was vorige week nog bij een bandenboer die beweerde dat je makkelijk op de ene as RFT kon gebruiken, en op de anders achteras non RFT. Tuurlijk joh, 2 banden die een verschillende constructie hebben, aanbevelen op 1 auto. Dan heb je geen verstand van zaken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Bekijk bericht
                                                          Ik was vorige week nog bij een bandenboer die beweerde dat je makkelijk op de ene as RFT kon gebruiken, en op de anders achteras non RFT. Tuurlijk joh, 2 banden die een verschillende constructie hebben, aanbevelen op 1 auto. Dan heb je geen verstand van zaken.
                                                          RFT's zijn ook nog eens knalhard en behoorlijk zwaar vergeleken met non-RFT banden dus dat gaat voor geen meter rijden...

Overigens mijn ervaring met RFT banden zijn niet zo goed, paar keer een E91 gereden met RFT banden nou goeiedag zeg zelfs in 16 inch (205/55/16) was dat gewoon spijkerhard. Misschien lag het aan de auto?

Onder de E46 Bridgestone Potenza RFT gehad (kon ze voor een extreem lage prijs overnemen) en die waren dan weer best ok, maar je bij slecht wegdek merkte je direct dat je er RFT's onder had, na de rit mag je gelijk de fysio bellen.

Nogmaals, ik zou Contiseal banden eronder pleuren, ik heb ze onder mijn wagen gehad en ik merkte geen verschil met normale banden. En ook nog eens toevallig een spijker derin gehad niets van gemerkt totdat ik toevallig een keer bij de garage voor een onderhoudsbeurt moest zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RenéNSX Bekijk bericht

Enneh, waar ga je na montage van het thuiskomertje het fullsize wiel met kapotte band laten in de auto als die verder vol zit met vakantiebagage? Op schoot bij de passagier?
                                                            Ik zag laatst een plaatje van een Z4 met een tas op een soort rubberflap op het kofferbakdeksel. Tas zat dan met spanbanden vast en de flap beschermde het plaatwerk. Dus als je een thuiskomertje kwijt kan in de kofferbak (incl. krik en sleutel) en je propt er nog zo'n flap bij en een paar spanbanden, dan kan het kapotte wiel bovenop. Ligt er dus een beetje aan hoeveel ruimte je overhoudt voor je vakantiespullen. Ben ooit eens wezen kamperen met een Mazda MX-5 en toen hadden we op het rekje op de kofferklep een stevige duiktas geknoopt met alle kampeerspullen, dus dan zou dit idee geen optie zijn. Maar die MX-5 (eerste type) had volgens mij wel een reservewieltje in de kofferbak liggen... (of er ruimte was voor de OEM-velg durf ik niet te zeggen).

Hier dus: http://www.z3forum.nl/profile/13217-...ange_section=1
                                                            “You’re gonna need a bigger boat”

Comment

Kijk; zo hadden wij dat gedaan. En 10 punten voor de Gummer die weet waar deze foto is genomen begin deze eeuw...
                                                              Last edited by ZamBeZi; 30-01-18, 20:59.
                                                              “You’re gonna need a bigger boat”

Comment

Rekjes en tassen achterop de klep zien er niet uit, iig niet bij een Z4. Daarbij, de bagageruimte in de Z4 is meer dan flink te noemen. Ik kreeg er een hoop zooi in toen we er mee naar Zuid-Frankrijk gingen.

Nog over lekke banden: ik reed vanavond een bestelbus voorbij die achter een lekke band had. Die reed met de alarmlichten rustig door (denk naar goede plek om te stoppen) maar de vonken vlogen al van de velg af. Niet echt een optie met 18" lichtmetalen OEM-velgen.

Comment

Working...
                                                                X