Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Land Rover Series IIa - Defects Thread

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Land Rover Series IIa - Defects Thread

Ik stoot mezelf steeds aan dezelfde steen, na een Disco 3, een Series IIa BugEye en een classic Range Rover, heb ik afgelopen juni een LandRover Serieis IIa 109 gekocht. Leuk ding, staat momenteel nog op grijs kenteken, maar na een interieurverbouwing, gaat ie mooi keurig terug op een blauw over. Er ligt een andere motor in, een AMC 258, zes-in-lijn 4.2 liter op benzine en gas. Doet zijn werk goed, heeft dorst, maar ja, dat is nu eenmaal zo.

Heb er al een paar dingen aan gehad, zeg maar, efkes een lijstje:

- Bougies vervangen
    - Steekas achter gebroken, dus beide maar vervangen
    - Startmotor relais doorgebrand (dont ask), vervangen
    - Batterij vervangen
    - Uitlaat opniew laten opbouwen, is geen standaard verhaal maar er hangt wel een mooie uitlaat onder nu dus.
    - Relais in het gas/benzine wisselsysteem vervangen
    - Hebben al eens ondeweg naar Zeelnd (ritje van 4 uur) stilgestaan met Vapor Lock, niet noodzakelijk iets defect, maar toch, wel grappig.

Wat moet er nog gebeuren:

- Interieur verbouwing, wil graag een Disco 1 interieur in - cognac - leder erin,
    - Ontsteking overzetten naar een HEI
    - Alle dichtingen eens nalopen en weghalen, roestvrij maken en opnieuw beschermen
    - Meer lampen erop - heb nog 4x keer mooie ronde Hella's liggen
    - Dashboard verbouwing: houten plankjes erin met toerenteller, vacuummeter, klok en olietemp meter

Dus werk zat.
    Rock on. RS.

Leuk project !

Zo'n 4.2 kan wel wat hebben maar was niet mijn keuze geweest ;)
    Veritatis simplex oratio est

Comment

Mooi project. Paar plaatjes bij de praatjes?
      privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

Ik ben ook benieuwd naar de plaatjes, klinkt gaaf. Hoe kom je bij die I6 uit?

Comment

Leuk man. Ik vind ze wel cool, maar zou wel snel klaar zijn met al die issues. :-)

Ferrari 308 GTB QV (1983)
          Alfa Giulia 1300 (1966)
          Mazda Miata (1990 Daily driver)
          BMW 320Ci (van GF)

Comment

IMG_20181129_144751.jpgIMG_5425.JPGIMG_5610.JPGIMG_7235.JPGIMG_20181227_164742.jpgIMG_20181219_130200.jpgIMG_6356.JPGIMG_7831.JPG
            Rock on. RS.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joep Bekijk bericht
              Ik ben ook benieuwd naar de plaatjes, klinkt gaaf. Hoe kom je bij die I6 uit?
              Die lag erin. Is een serieuze upgrade (115pk) versus het origineel (75/85pk), waar je de keuze hebt tussen een astmatische 4 cylinder en een astmatische 4 cylinder op diesel.
              En het blijft allemaal heel (knock on wood). Is ook de vraag hoeveel er over is van de originele PKs. Topsnelheid is door de offroad-focused versnellingsbak beperkt natuurlijk - vandaar dat Zeeland 4 uur geduurd heeft. Hij haalt iets van 75-80kmph. Een nieuwe overdrive zou daar eventueel 25% bij doen, wat het iets leuker/comfortabeler zou maken. Er is legio beschikbaar voor die AMC258, in de US wel de helft van de prijzen van hier, maar goed, zo gaat dat.

Maar het is duidelijk een ervaringsauto, reizen is leuk en relaxe, blijf van de snelweg weg en geniet van de omgeving. Dat is een beetje het credo. Volgende zomer naar Texel met de kinderen en hond. In een paar dagen. Binnendoor.We gaan het meemaken.
              Rock on. RS.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                Leuk man. Ik vind ze wel cool, maar zou wel snel klaar zijn met al die issues. :-)
                Valt mee, hoor. Die uitlaat was er echt aan en die electro-issues had ik aan mezelf te danken. Ik gebruik hem dagelijks, op en af een paar kilometer naar het werk - als ik niet fiets - en we nemen hem in het weekend mee om met de hond te gaan wandelen. Warm of koud, nog geen startproblemen gehad (again hout vasthouden), hij is - zal ik zeggen - redelijk betrouwbaar. Met die Range had ik meer problemen ... maar vond het wel spijtig hem weg te doen, zo een zalige auto, daar kan geen Tesla tegenop.

DSC_0005.JPG
                Rock on. RS.

Comment

Gave kleur en livery. Ik vind ze wel cool, maar ik zou er nooit een op de oprit zetten. Het mooie is dat er in NL asfaltland wel veel rondrijden.
                  ''Thank God for the internet experts''

Comment

Wel gaaf apparaat idd!
                    75-80kmu? wtf man. Dat is wel heel erg traag idd.
                    Kun je gewoon niet de snelweg mee op.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                    BMW 320Ci (van GF)

Comment

Haha, wat gaaf! En foto's met mokkel pats, helemaal goed Bruno. :)
                      Mini Cooper Clubman
                      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                      "Jasper val dood." - RH

Comment

Zo, was overlaatst aan de Landy aan het klussen, stopt er een oudere man op een scooter, blijkt dat die om de hoek woont en vroeger erg veel aan dat soort Engels meuk heeft gesleuteld. Stelde voor om eens te klussen. OK, afgesproken. Gisteren hebben we efkes een uurtje of anderhalf aan optimalisatie van de motor gewerkt. Afstelling van de timing, verbeteren van het gasrespons, vereenvoudigen van de gaskabel/carborateur constructie (is wegens andere motor en haakse overbrenging een beetje brolwerk), ontdekt dat ik al een electronische ontsteking had (wel nog met een rotor). Het resultaat is super: Veel meer koppel/vermogen, betere toeren, soepeler gasgeven. Heb het idee dat ik nu in een soort dragster rondrij. Geweldig wel, zit een beetje dichter op het potentieel van de AMC 258 motor. Anderhalf uur goed geinvesteerd.

Komen er nog aan:
                        - voorste deel van de uitlaat zit een gaatje in - moet dicht
                        - Afstelling van de kleppen timing en meten van de druk per cylinder
                        - heb een achterbank van een V70 Classic op de kop getikt - die moet erin gezet worden - subframe maken en ergens op de sloop de hechtingspunten proberen te scoren
                        - Gastank tussen de wielkasten leggen - ligt er nu op, als ik met mijn mokkel in de auto wil slapen, moet ik wel een fatsoenlijk bed hebben en dat kan als die gastan verplaatst wordt (eventueel een grotere monteren dan ook)
                        - Interieur schuren en schilderen
                        - Dashboardplankjes maken, metertjes erin, alle dichtingen controleren, roest wegwerken.

Nog werk genoeg dus, maar het is nu langer licht en ik heb tijd (denktie). Dus dat komt wel goed.

Moet eind juli klaar zijn voor de Zwarte Cross en Texel. #feestje
                        Rock on. RS.

Comment

Mooi man! Loopt hij nu misschien zelfs 85 km/u? ;-)

Alfa Giulia 1300 (1966)
                          BMW 320Ci (van GF)

Comment

Beter een goede buur, dan een verre vriend!

Is dat gebruikelijk in Landy-kringen, je vriendin 'mokkel' bestempelen? :)
                            privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                              Mooi man! Loopt hij nu misschien zelfs 85 km/u? ;-)
                              Straks even proberen op de startbaan van Eindhoven Airport. Haha.
                              Ik verwacht wel dat ie eventueel 90 gaat halen.

Terug stilstaan, dat wordt het volgende probleem :-D
                              Last edited by rocketscience; 11-04-19, 10:35.
                              Rock on. RS.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gait156 Bekijk bericht
                                Beter een goede buur, dan een verre vriend!

Is dat gebruikelijk in Landy-kringen, je vriendin 'mokkel' bestempelen? :)
                                Jasper is die trend gestart. Haha, maar bij is het geen gewoonte, zeg maar.
                                Rock on. RS.

Comment

Update:

Gisteren naar de kookclub gereden: 60km heen en 60km terug. Alles ging goed, heb in totaal 21 liter gas verstookt, wat 15 euro is of een benzine verbruik van 7,5 liter. Dus dat valt allemaal nog wel mee. Max snelheid was 110 kmph op de teller, maar trek er gerust 15 kmph vanaf voor de echt snelheid. Wel een super gevoel altijd maar weer, met die auto rijden. Misschien heb ik onverwacht meer tijd in de komende maanden, dan ga ik er wel eens mee naar de NoordFranse kust of zo.
                                  Rock on. RS.

Comment

Ook trouwens nieuwe sloten besteld, er zitten nog de oude op - vaag geinpsireerd op een schuurdeur, denk ik. De nieuwe "Anti Burst" zijn van die tumblers. Die schieten tenminste niet open als je een bocht neemt. Veiliger en solider.
                                    Rock on. RS.

Comment

Working...
                                    X