Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aanschaf Classic Mini

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• aanschaf Classic Mini

Een kennisje van mij heeft al 3 nieuwe mini's gehad, 1 Cooper en tweemaal de Cooper S met het Works pakket. Toen nummer 3 wegging werd 4 keer hetzelfde teveel waardoor er toen een Audi A4 gekomen is.
    De mini wordt nog altijd gemist, maar nu wil hij graag een classic voor erbij.

Hij heeft eens gezocht op MP en heeft mij de volgende doorgestuurd:

http://link.marktplaats.nl/a1003268284
    1.3l, ziet er authentiek uit op de fotos. Ze hebben hem opgeleukt met nieuwe velgen. Lekker breed. Zit ook foto vd motor bij.

http://link.marktplaats.nl/m812195858
    1.0l zou ik niet beter voor een 1.3 gaan? Ziet er wel heel strak uit, lekkere uitlaat. leren interieur. incl winterbanden. Onderhouden door een tuning club?

http://link.marktplaats.nl/m802303232
    1.3l Echt Volledig gerestaureerd inc motor. schuifdakje

Het lijkt mij wel dat je voor € 3000 - € 6000 nog een zeer fraai exemplaar uit de 90'er jaren moet kunnen kopen tegenwoordig.

Als ik kijk op Mobile.de springt deze er uit voor mij:
    http://suchen.mobile.de/auto-inserat...eatures=EXPORT

Welke motor moet je hebben in zo'n gebakje, een 1.0 of de 1.3? Het lijkt mij dat beide lekker te tunen zijn om er voldoende karakter in te brengen of heeft de 1.3 dat standaard al?
    Zit er verschil in het chassis/weggedrag tussen een 1.0 en een 1.3? Hadden de laatste Cooper modellen buiten de go faster stripes nog iets meer?

Please let me know.

Mijn eerste vraag aan die vriend van je: moet het per se een verneukt exemplaar zijn, of mag een nette ook? :)
    Mini Cooper Clubman
    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
    "Jasper val dood." - RH

Comment

Deze vind ik dan ook mooi, is nog berijdbaar vanuit nl:

http://suchen.mobile.de/auto-inserat...eatures=EXPORT

O ja, als ik zou gaan kijken voor een mini wat moet er dan op de checklist staan?
      Zijn er ook nog verfijningen aan het chassis die je moet hebben, volgens mij zijn de rubbers van het subframe te vervangen voor iets leukers etc.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
        Mijn eerste vraag aan die vriend van je: moet het per se een verneukt exemplaar zijn, of mag een nette ook? :)
        good question

Ik (kennis) ben op zoek naar plaatwerk goed, motor goed, rijdt lekker, smoelt goed. Ik ben niet op zoek naar een concours versie of een 100% correcte klassieker.

Hij zoekt plezier en een glimlach, vandaar dat ik vermoed dat een 1.3 net dat extra bied, maar misschien kan ik hem over halen om zelf er zijn auto van te maken door wat aanpassingen door te voeren.

Comment

Ik vind die latere 90's Mini's wat minder eigenlijk. Te brede wielen, lelijk nephout erin. Die rode '92 die je net plaatst is nog wel leuk.

Maar een echt oude is gewoon veel puurder. Zullen ook wel duurder zijn inmiddels.
          Mini Cooper Clubman
          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
          "Jasper val dood." - RH

Comment

Roest, roest en roest.
            Wat kunnen die krengen toch roesten, zeg. Op de meest absurde plaatsen. Doordat dat ding is geconstrueerd met lasnaden naar buiten (makkelijk puntlassen in de fabriek) en relatief weinig corrosie bescherming roesten ze overal. Dorpels en vloerplaten, maat ook vallen er gaten in de A-stijlen, in de kofferbak, vooral ook de rand aan de achterzijde, binnenschermen, spatborden, rond de koplampen, paravan, brandschot. Afijn, neem een kleedje en een zaklamp mee en bekijk de hele auto erg goed.
            Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Dit vind ik eigenlijk wel een cool ding: http://www.autoscout24.nl/Details.as...563850&asrc=st

Ook niet helemaal onverprutst, maar wel op een leuke manier. :)
              Mini Cooper Clubman
              "Jasper val dood." - RH

Comment

Weet weinig van Mini's. Zelf zou ik net iets meer uitgeven (10K) en in de UK opzoek gaan naar een Mk2. Maar goed, daar heb je weinig aan.

Ik zou in eerste instantie gaan voor goed plaatwerk. Motor en aandrijflijn zijn redelijk simpel. Voor de rest zit er niet zoveel op, toch?
                The best way to make a small fortune in racing is to start with a large one and work down from there.
                Gotta work on the nut behind the wheel before you start fixing bolts on the car.
                I was doing fine until about mid-corner when I ran out of talent.

Comment

Idd, roest.
                  Alles motorisch is simpel over te zetten maar een pizzakrokante carrosserie wordt wat lastiger.

Een huisgenoot bleef vroeger met het plaatwerk aan de gang...

Comment

Steek je lichtje eens op bij Dennis Cavalino, die heeft volgens mij wel aardig kijk op die dingen.
                    The sun has gone down and the moon has come up, and long ago somebody left with the cup

Comment

OOPS was toch ook bezig met de restauratie van zo'n ding?
                      Mini Cooper Clubman
                      "Jasper val dood." - RH

Comment

Oops weer alles over roestende Mini's volgens mij

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                        Alfa Giulia 1300 (1966)
                        Mazda Miata (1990 Daily driver)
                        BMW 320Ci (van GF)

Comment

Mijn zus rijdt nu haar tweede Mini, een 1300 uit 2000. De eerste, een rode 1000 uit 1988, was een never ending story wat ellende betreft.
                          Op zich is de huidige best een gaaf ding (donkergroen metallic, wit dak, alu spatbordverbredertjes, Minilites, houten dash), maar ook deze is weer all-in-all duurder dan wanneer ze een verse new Mini zou rijden.
                          Maar een new Mini is geen Mini, dus rijdt ze door.

Afgelopen jaar had ze een 2x terugkerend bak/koppelingsprobleem, en onlangs was de APK goed voor een setje verse dorpels.

Eigenlijk totale waanzin. Maar ja, ze is eigenwijs he (runs in the family).

Comment

Allen bedankt voor de input, van de oudere mini's wist ik dat ze konden roesten, maar dat het onder BMW net zo dramatisch was, dat had ik niet verwacht... had het eigenlijk wel kunnen weten, bij de LaRo en RaRo kregen ze de storingen ook niet onder controle ;-)

Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                            Mijn zus rijdt nu haar tweede Mini, een 1300 uit 2000. De eerste, een rode 1000 uit 1988, was een never ending story wat ellende betreft.
                            Zit er veel verschil in het rijplezier tussen de 1000 en de 1300.

Comment

Eigenlijk is er gewoon nooit aan ontwikkeld.
                              Die verdeler recht achter de grille, die werd altijd nat. Dus stond je aan die '88-er 30 jaar na introductie weer een afwashandschoen over die kap te prullen.
                              Dat roestprobleem: na >40 jaar nog net zo erg.
                              Maar je kreeg wel 12 inchers met plattere bandjes waardoor die nog wat springeriger werd, dat wel.
                              (je merkt wellicht dat ik zelf wat gemengde gevoelens bij Mini's heb...)

1300 t.o.v. 1000.
                              Tja, op 45 pk 18 erbij, dat merk je wel. Voorbanden van de 1000 gingen langer mee :-)
                              Verder is die 1300 veel leuker voor haar, omdat ie alle leuke dingen heeft die ze op die 1000 niet had. Sportstuurtje tegenover een grote plastic hoepel, mooi interieurtje tegenover grijze stof, mooie wieltjes, alu verbredertjes, dat ding is gewoon af.

Van de andere kant: ze reed er tot voor kort veel snelweg mee, en je vraagt je dan toch af hoe die Engelsen dat ding anno 2000 nog met een 4-bak af durfden te leveren.

Comment

Wat willen ze uitgeven? Heb zelf ook mini's gehad. Roest ja, maar ook goedkoop weer te maken. Als het om een 90-er moet gaan, neem dan de vroege 90, met carbs. 1275 met dubbele carb. Enkele eraf gooien. Mocht het dan zo zijn dat ooit de auto is weg gerot, neem ik het blokje wel over . Zelf zou ik doorsparen en een 60-er opteren.
                                STATLER: I wonder if there really is life on another planet.
                                WALDORF: Why do you care? You don’t have a life on this one.

Comment

Toevallig liep ik gisteren nog een rondje rond een 1.3 spi die in breukelen te koop staat. Rood met wit dak. Leuk ding, absurd weinig km's, en geadverteerd als zijnde zonder roest. Dat laatste kan niet. Iedere mini heeft namelijk roest.

De mijne heb ik met scotch brite schijven afgeschuurd tot blank metaal, dus ik heb inderdaad een aardig idee waar ze roesten. Op zich zijn die lijstjes overal op internet te vinden....het zou me verbazen als op minisevenclub.nl niet een koopgids staat. Het lijstje aan mijn mini:
                                  - onderste 5cm van de deuren
                                  - afsluitpotjes tussen voorschermen en parafaan
                                  - achterkant kofferbakbodem (sandwicht van 3 lagen gepuntlast metaal)
                                  - delen rondom montagepunten achterste subframe (gaatjes naar paraplubakken naast achterbank)
                                  - dorpels
                                  - onder de achterste zijraampjes, precies in het midden
                                  - parafaan

Veel minis hebben ook rotte a-panelen en rottigheid rond de koplampen. Check ook de vloermatten....veel mini's lekken als een gek.

Een 1000 kan enorm veel mishandeling hebben, maar mijn ervaring is dat ze ook mishandeld moeten worden wil je een beetje lekker doorrijden :-) ik heb nu een 1300 spi staan die om'gebouwd' wordt naar carb. Blokken zijn wat gevoeliger als ik de verhalen mag geloven. Geen ervaring daarmee.

Wat betreft 'opgeleukte' minis: mijn zus heeft er een gehad met 12inch 185 banden. Die vrat wiellagers voor ontbijt. Tja verder...onderdelenvoorziening is erg goed, vooral op de modellen vanaf mk3.

Comment

Steek je licht eens op bij Ben van Leeuwen. Hij is een autoriteit op dit gebied. Heeft heel veel staan en weet echt waar hij het over heeft. (nee ik heb geen aandelen ;-)

Comment

Ik heb heel veel mini's gehad en zou vooral een gave mini kopen!
                                      1000 cc rijdt super en is betrouwbaar, als je sneller wilt is 1275 een logische stap.
                                      Echter zijn die minder betrouwbaar en verbruiken meer olie en benzine..

Wellicht is een een de laatste een optie, zeker de luze modellen met leer en dikke spatborden.
                                      De laatste 500 hebben vaak veel extra's en een zilveren dak/dashboard. Deze zullen ook heel duur worden.
                                      Deze lijkt me niet te duur, moet je wel snel zijn.

http://veiling.catawiki.nl/automobiliaveiling/maandag

Comment

De laatste Classic Mini's lijken wel hard te rotten. Toen ik er vorig jaar een paar bekeek, schrok ik van de roest bij die dingen. Op de meest vreemde plaatsen roest.
                                        Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Working...
                                        X