Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aston Martin Cygnet (op basis van Toyota Iq)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Aston Martin Cygnet (op basis van Toyota Iq)

    http://www.classicdriver.com/uk/maga...0.asp?id=14228

    Aston Martin Cygnet – Luxury Commuter Car Concept




    In a surprise announcement, Aston Martin has revealed that it will be showing a city car concept based on the highly rated Toyota iQ. Recognising that its customers are also likely to own a commuter runabout, the British company could take iQs from Japan and turn them into luxury city cars with some Aston touches, such as a bespoke interior and subtly amended styling.

    The company's CEO, Dr Ulrich Bez, said: “Now is the right time for Aston Martin to take this first bold step to embark on this special project – made possible with the support of an organisation of Toyota’s stature and capability and the intelligent design and perfect city car package of the iQ.

    “Much work is still required, but I am confident that this project could become reality in the not-too-distant future. This concept – akin to an exclusive tender to a luxury yacht – will allow us to apply Aston Martin design language, craftsmanship and brand values to a completely new segment of the market.

    “The offering of a ‘Cygnet’ with a DBS, DB9 or Vantage is a unique combination of opposites and a novel transport solution, allowing intelligent and sensitive mobility on an exclusive and innovative level.”

    The little cars could be shipped from Toyota (in partially completed form) to Gaydon for bespoke assembly, the addition of an Aston grille and the injection of that unique 'Aston DNA'.

    The EuroNCAP 5-star-rated iQ, in 1.0-litre manual specification, can deliver 65.7mpg fuel economy and CO2 emissions of just 99g/km (exempt from annual road tax in the UK).

    If the project gets the go-ahead, it could well be that deliveries of the 'smallest Aston ever', named the Cygnet, start in early 2010.

    Text - Steve Wakefield
    Photo - Aston Martin
    ---

    Tsja...

  • #2
    Sinds wanneer werken Ford en Toyota samen?

    * checkt datum, nee april is niet in de buurt *
    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

    Comment


    • #3
      Misschien om de gemiddelde CO2 uitstoot van Aston wat te verlagen?

      Een Cygnet kado bij je DB9 is Label A + Label G = Label C oid?
      Forza!

      Comment


      • #4
        Dat is de reden idd.

        Comment


        • #5
          Juist: extra auto's verkopen om daarmee de uitstoot te verlagen. Alleen de politiek kan zoiets met droge ogen verkopen.
          Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
          Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

          Comment


          • #6
            Ik dacht hetzelfde als Scudetto. AM zit hier zelf echt niet op te wachten. Met Ford konden ze binnen het concern compenseren, maar volgens mij zijn ze nu niet meer in handen van een autofabrikant en moeten ze het dus zelf doen.

            Erg jammer die regeltjes :-(
            Every second of your life is a part of your song

            Comment


            • #7
              Hij ziet er wel koddig uit, zo :-)

              Comment


              • #8
                Jeezes Kristes. Denk dan even terug aan de majestueuze, met de hand uit aluminium geklopte V8 modellen uit eind jaren '80. Een motorkap uit een plaat alu kloppen kostte 40 man-uur. Elke motor werd door 1 man gebouwd en getest. Productie was een paar honderd stuks per jaar.

                Het merk is nu zo gedegradeerd dat David Brown echt moet liggen woelen in z'n graf. Elke makelaar heeft een AM. En dan - Toyota... WTF...
                Clio Mexx 1.4 '97
                Fulvia Coupe 1.3 Rallye S '69

                Comment


                • #9
                  Ik zeg duurzaam: David Brown wikkelen in koperdraad en een sterke magneet boven zijn graf. Levert dat ronddraaien iig nog stroom op.




















                  (OK gejat van Dilbert).
                  Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                  Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                  Comment


                  • #10
                    Ik vind het eigenlijk wel slim bedacht. Denk even mee:

                    Aston loopt tegen de emissieregels aan. Als antwoord komen ze met deze gepimpte IQ. Als ze hetdan zo doen dat je 'm alleen kan aanschaffen in combinatie met een DBS oid, blijft 'ie exclusief.
                    Voor een prijs van 1 pond, om zo duidelijk te laten zien dat Aston Martin wel degelijk 2 auto's heeft verkocht ipv 1. Oftewel: gemiddeld een lage uitstoot.

                    En die London City bankier rijdt vrolijk rond in z'n IQ door London, wetende dat iedereen weet dat hij ook een Aston DBS heeft.
                    Om in het weekend z'n DBS uit te laten.


                    Het wordt pas sneu als we een paar jaar verder zijn en er Cygnet's rondrijden die zijn doorverkocht door de eerste eigenaar...

                    Comment


                    • #11
                      Goed idee, Streamz.

                      Of je parkeert dat ding op het achterdek van je jacht in Nice, mogelijkheden zat.

                      Verder als je de 2 te leveren auto's een beetje handig nummert, dat ze bij elkaar horen, eventueel zelfde kleuren en zelfde bekleding meegeven, dan is het aantrekkelijk om ze als setje bij elkaar te houden.

                      Comment


                      • #12
                        Precies. Op dat jacht is ook wel een idee ja.

                        Comment


                        • #13
                          Je hebt natuurlijk wel humor en knaken als je in je Smart naar de Aston Martin dealer gaat en een half uur rond de Cygnet loopt te draaien tot er een verkoper komt die vraagt of hij je kan helpen.

                          Vervolgens ben je dolenthousiast als je samen met hem een Cygnet samenstelt met alle toeters en bellen. Proefritje maken wordt één groot feest. Overal volgas, lift off oversteer, stoplichtsprintjes, klaverbladen volle pijp, parkeren op de handrem. Enthousiast stapje weer uit: 'Zow, dit is de beste Aston Martin die ik ooit heb gereden... haha grapje, het is mijn AM ontgroening!'. Doe mij hem maar precies zoals ik hem net heb samengesteld! Kan ik mijn smart inruilen?

                          Die verkoper zal intussen al 5 keer achter zijn oren krabben en zeggen: Maaruh meneer, u bent wel verplicht om er een DBS die kost wel wat meer.

                          Vervolgens loop je naar je Smart, trekt een attachékoffertje uit 't kleine achterraampje en tikt even een paar ton neer. De verkoper zal zeggen: 'Maar meneer, we hebben 't helemaal nog niet over de DBS gehad. Welke kleur wilt u, welke opties?'

                          Doodleuk zeg je, die bak interesseert me geen zak. Doe maar vol opties en in dezelfde kleur als mijn Cygnet. Doe er wel een trekhaak onder, dan kan ik mijn Cygnet voortaan in stijl naar 't circuit brengen. Leveren jullie trouwens ook bijpassende raceschoenen, helm en handschoentjes bij de Cygnet? Maaruh, wat ziet u bleek, nog last van de proefrit?

                          Comment


                          • #14
                            rofl @ Cav.

                            Ik zie ook nergens wat technische tune-ups. Het moet dus echt gaan om de zuinigheid.
                            Forza!

                            Comment


                            • #15
                              Ha, die Gummers;

                              Dit is geen auto, maar gewoon een stukje merchandising van Aston Martin, alleen dan exclusief voor AM-owners. Het feit dat technische basis (en dus ook service en onderhoud) helemaal uit handen zijn gegeven aan Toyota en hun delaernetwerk zegt hier alles. Slimme manier om de CO2-uitstoot van de AM-vloot omlaag te brengen, maar meer ook niet.
                              Scherven brengen gelul.

                              Comment


                              • #16
                                Wel jammer dat ze zulke truken uit de kast moeten halen. Blijkt ook meteen dat die emissie-regels op deze manier gewoon niet werken.

                                Comment


                                • #17
                                  Telt dat wagentje dan twee maal mee voor de energie-labels? Eén maal voor Toyota en één maal voor Aston?

                                  En wat een totale onzin, met die regels. Maar goed, er zijn wel meer onzinnige regels die hun eigen niche creëeren.
                                  * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                                  * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Dit soort ideeen zorgen er inderdaad voor dat wij autoliefhebbers straks de dupe zijn. Want dit is nu op dit moment een leuk voorbeeld van 't omzeilen van de regels, maar op den duur zorgt het voor nieuwe regels en die kunnen weleens ERG nadelig voor sportwagenfabrikanten zijn. En vooral voor de liefhebbers daarvan. Hybride, waterstof (nog acceptabel), electro, bio-ethanol (ook acceptabel), etc. etc. doen binnen niet al te lange termijn allemaal hun intrede in het sportwagensegment. Een heftig grommende motor die gewoon op super98 rijdt zal over een tijdje enkel te vinden zijn in 'klassiekers'.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tijd dus om nu de klassieker van morgen in te slaan. Van een mooie Holden Monaro, 993, de laatste 850T5's tot e46 M3s. Nu zijn ze er nog, straks rij je in een plastieken auto met stofzuigermotor!

                                      Comment


                                      • #20
                                        A8 4.2 ..
                                        Veritatis simplex oratio est

                                        Comment


                                        • #21
                                          Officiële foto's:

                                          http://www.telegraaf.nl/autotelegraa...__.html?p=16,1


                                          Officiële foto's Aston Martin Cygnet
                                          AMSTERDAM - Aston Martin heeft de eerste officiële foto's van de Cygnet vrijgegeven, waarbij de autobouwer de mededeling doet dat aan de wagen nog steeds wordt gewerkt. In 2010 moet de Cygnet productieklaar zijn.

                                          Met de Cygnet draagt Aston Martin haar steentje bij aan het terugdringen van de wereldwijde CO2-uitstoot. Want waar de klant nu een auto van een willekeurig merk pakt voor korte stadsritten, daar hoopt de autobouwer dat de cliëntèle straks in de Cygnet rijdt. Het wagentje beschikt over een slechts 1,3 liter viercilinder motor, met een vermogen van net geen 100 pk. De CO2-uitstoot van dat blok ligt op 113 tot 120 g/km. De krachtbron adopteert Aston Martin van Toyota. Daar houdt het niet bij op. De Engelsen nemen feitelijk een Toyota iQ en passen het model naar eigen smaak aan. Vandaar dat het kleintje de typerende Aston Martin-grille heeft, grotere achterlichtunits, een luchtrooster in het voorscherm, sportstoelen en afwerkingsdetails uit de overige types. Voor het onderhoud sluit het Britse merk een overeenkomst met Toyota, al zal de afspraak voor de servicebeurt via de Aston Martin-dealer lopen.

                                          De fabrikant gaat de Cygnet alleen leveren aan klanten van het merk. Voor 'buitenstaanders' is de auto niet beschikbaar, zo legt het merk aan De Telegraaf uit. "Een en ander heeft te maken met de gelimiteerde productie-aantallen," zegt de woordvoerster, die niet reageert op de eerder afgegeven 3.000 tot 4.000 units op jaarbasis. "Nee, we kunnen nog geen verkoopprognose geven." Het merk onderzoekt hoe het kan voorkomen dat er in de Cygnet wordt gehandeld. "We willen voorkomen dat een Aston Martin-klant zijn Cygnet met winst doorverkoopt." Over de prijsstelling valt nog niets te zeggen, maar tijdens een onlangs gehouden bijeenkomst is een bedrag tussen de 25.000 en 30.000 euro gevallen.

                                          Volgens topman Dr. Ulrich Bez heeft de sportwagenbouwer wereldwijd 50.000 klanten. Naast de sportwagen bezitten die personen meerdere auto's. De Cygnet is ideaal voor in de grote stad, waar de klanten wonen of regelmatig vertoeven. Veel cliëntèle bezitten reeds een stadsauto, die dan door de Cygnet kan worden vervangen. Bez zegt tevens dat de Aston Martin-rijder met de Cygnet een statement neerzet. "Hij kan zich een supersportwagen veroorloven, maar gaat er verstandig mee om," aldus de topman.

                                          Aston Martin bouwt de Cygnet om in haar faciliteit te Gaydon. De auto komt alleen in Europa op de markt.



                                          Dus dat ding wordt toch niet gratis bij je DB9.
                                          Forza!

                                          Comment


                                          • #22
                                            Een gewone Iq vind ik meer eigen karakter uitstralen dan deze AsToyo. Dit is toch niet meer serieus te nemen van AM? James Bond zal de humor er wel van inzien als hij minder bijtelling hoeft te betalen.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ik vind 't echt een schattig autootje zo!

                                              Comment


                                              • #24
                                                Aston Martins moeten niet 'schattig' zijn.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X