Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Facelift Lotus Elise

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Facelift Lotus Elise

16 februari 2010 | Tekst: Alexander Inia

Lotus heeft de Elise het nieuwe decennium in getild. De update blijft niet beperkt tot een nieuwe neus, de Engelse sportwagen is ook zuiniger geworden.
    De vernieuwde Elise heeft een imposanter front dankzij een nieuwe bumper en splitter. De nieuwe koplampen profiteren van led-dagrijverlichting. De luchtinlaat voor is ook groter. Ook aan de achterkant is er een nieuwe bumper. De afdekking van de motor is –u raadt het al- ook anders dan op de oude Elise. Aan de optielijst zijn nu twee nieuwe types lichtgewicht wielen en cruise control toegevoegd.
    De Elise heeft een nieuw basismodel, de 1.6 S. Het is voor het eerst dat de Elise met een 1,6-liter viercilinder beschikbaar is. Door de downsizing daalt de uitstoot met 13 procent ten opzichte van het vorige basismodel. De Elise 1.6 S stoot namelijk 155 gram CO2 per kilometer uit.
    De volgende auto in het gamma is de 1.8R, die 194 pk tot z’n beschikking heeft. De CO2-uitstoot van dat model is 196 g/km. De topper is de SC, die 220 pk mobiliseert. Deze stoot per kilometer 199 gram CO2 uit. Alle varianten, ook de 1.6 S, beschikken over een nieuwe close-ratio zesbak.
    In april komt de Elise in de Engelse showrooms te staan, in ons land zal dat iets later zijn. De prijzen van de gefacelifte Elise zijn nog niet bekend. De vernieuwde Elise debuteert op de Autosalon van Genève.

Nee, dit vind ik dus geen geslaagde facelift....lijkt nu meer op een japanner. Bah!
    Giulia 1600 Super '65
    Abarth 595 Competizione '15

Gadverdamme, wat een verkracht ding! :-(

Comment

Ik vind het juist wel redelijk geslaagd. Ik vond de eerste versie te lief, maar de tweede weer veel te veel TFATF. Deze is misschien weer iets te lief, maar ik vind hem wel beter dan de tweede incarnatie.
      Every second of your life is a part of your song

Comment

Ik vond de 2e serie met durf (en in mijn ogen krachtiger en mooier)
        voorzien van een nieuw uiterlijk, dit vind ik maar een slap aftreksel van de
        2e serie.........

Comment

Zeg nou zelf....echt wel een stuk moier hoor.

Giulia 1600 Super '65
          Abarth 595 Competizione '15

Comment

Bij die bovenste facelift krijg ik meer 't 'serieuze auto'-gevoel en bij die onderste meer 't kitkar-maar-wel-met-'dikke prestaties'-gevoel.

Als je zo'n 2e serie hebt moet je eigenlijk wel elke maand minimaal 50 rondjes circuit doen anders heb je em alleen voor 't uiterlijk voor de deur staan ...

Comment

Ik vind ze allemaal leuk eigenlijk. S1 wel de minst mooie, maar ook gewoon gaaf.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
              Alfa Giulia 1300 (1966)
              Mazda Miata (1990 Daily driver)
              BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Veloce Bekijk bericht
                Zeg nou zelf....echt wel een stuk moier hoor.

Ik vind deze ook de mooiste tot nu toe!

Wat mij laatst opviel in een test was dat ze niet tevreden waren over het 220pk Toyota blok, hij zou niet goed reageren op het gas.

Zal Lotus deze blokken kant en klaar van Toyota betrekken, of bouwen ze zelf deze blokken om?

Jan

Comment

Zuiniger?
                  Cruise control?

Ik mis alleen nog het hoogpolig tapijt, trekhaak en de stoelmassage voor de lange ritten.
                  GTFOH! Het enige waar ze bezig mee moeten zijn, zijn meer pk's en lichtere onderdelen!
                  Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Deze is al een tijdje bekend. Ik vind deze te lief in ieder geval. En de S2, die ik zelf ook heb, eigenlijk wel mooier. Ik heb wel al wat andere foto's gezien waarop hij er weer wat stoerder uit ziet.

Hij is wel weer een stukje zwaarder geworden en dat vind ik een slechte ontwikkeling.

Comment

Blijkbaar was er geen Exige meer, maar nu dus wel. Weer wat zwaarder (1080kg), maar met supercharged V6 (uit de Evora S?). Autovisie-linkje.

Lotus moet toch oppassen dat ze niet elke auto veel zwaarder maken. Zeker nu de rest er achter komt dat de Lotus manier van (sport)auto's bouwen de juiste manier is.

Comment

Met Dany Bahar aan het roer gaat Lotus een totaal andere kant op. Hij wil ook een eigen motor in de Elise hangen (een L4 2,4 liter afgeleid van de V8 die ze ontwikkelen voor hun toekomstige duurdere modellen). Wat dat zal doen voor de aanschafprijzen en de running costs laat zich raden. De doelgroep wordt gewoon een heel andere.
                        Alle bijelkaar denkt ie de productie fors te kunnen laten stijgen...

Comment

Lotus moet vooral OOK lichte smijtbare sportwagentjes blijven bouwen, maar een spirituele opvolger dan de Esprit V8 zou ook wel weer gaaf zijn, toch.
                          Mini Cooper Clubman
                          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                          "Jasper val dood." - RH

Comment

OOK? Dat past toch niet in de plannen zoals ik ze lees...

Even de ambities op een rijtje:
                            Het idee is dat de Elise, de kleinste Lotus dus, rivaal van de Boxster moet worden.
                            Esprit V8 moet tegenover de 458 staan.
                            Elite, 2+2 met een V8 voorin, moet concurrent van de Ferrari California worden.
                            Externe, een 4-zits 4-deurs in de Quattroporte / AM Rapide klasse.
                            Ethos, onder merknamen Proton en Lotus, vergelijkbaar met de AM Cygnet.

Komen nog bij de sponsoring en overname van Renault F1 (naamswisseling naar Lotus gaat ook nog extra geld kosten), deelname aan Indycar met in 2012 wellicht een eigen team, een eigen motor en later eigen aerodynamica.

Allemaal te betalen door Proton, of beter gezegd de Maleisische belastingbetaler, want de Proton groep is verliesleidend.

Kwestie van tijd voordat het bommetje barst, denk ik...

Comment

Hé ja, laten ze vooral eigen motoren gaan bouwen. Dat ging met TVR ook zo lekker...
                              Aprilia RSV Mille '01

Comment

Working...
                              X