Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jaguar X300

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Jaguar X300

    Een MB E230 is toch wel saai. Is een X300 wat? Ik lees alleen maar lyrische verhalen over deze auto's, zowel qua rijeigenschappen als betrouwbaarheid en kwaliteit. Zijn ze echt zo goed?

  • #2
    Geen idee :-), maar ik ken ook alleen de goede verhalen.
    De slechte verhalen van Eddiee over het latere model, hebben mij doen besluiten om echt nooit een XJ te kopen.

    Of ze net zo degelijk zijn als zo'n saaie MB betwijfel ik.

    Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)



    Comment


    • #3
      Over die opvolger gaan ook geen lyrische verhslen de ronde... maar verstandig is het misschien niet idd, wel leuk... 😀

      Comment


      • #4
        Ik zou overigens zelf voor een XJS gaan.
        Ook onverstandig, maar die vind ik echt heel erg cool.

        Zoek eens op youtube dat Harry Metcalfe filmpje op met die gouden XJS.

        Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)



        Comment


        • #5
          Mjah, ik heb liever een XJ dan een XJS. Ik vind de styling nog steeds niet mooi. Een beetje mislukte coupe, terwijl de XJ de perfecte sedan is... En het verschil in rijden is minimaal. De XJC zou mijn favoriet zijn, ook daarvan is er een filmpje met Metcalfe....

          Maar goed ik heb het hier niet over Dit soort Jaguars, maar over een X300 uit eind jaren 90 voor een minimale investering...
          Last edited by Elentinos; 11-03-16, 09:57.

          Comment


          • #6
            Ha, die Elentinos;

            Zijn in elk geval veilige auto's: hoorde op de radio dat Carlo Brantsen vorige week met zijn oude Jag (weet niet meer welk type) na een kop/staartbotsing de A1 blokkeerde en daar ondanks het ontbreken van airbags redelijk ongeschonden vanaf kwam. De Jag is TL, dat dan weer wel.
            Scherven brengen gelul.

            Comment


            • #7
              De X300 heeft nog de 6-in-lijn danwel de V12 motor. De 6-pitter is behoorlijk uitontwikkeld en is denk ik goedkoper en probleemlozer dan de V8. Die is sterk, maar kent issues met de distributie. Alle (dure) modificaties moeten gedaan zijn.
              Wel is roest een issue op beide series. En ik vind onderhoud/onderdelen prijzig.

              Ik zou met de kennis van nu er best nog wel eens eentje willen, maar 10x beter voorbereid een exemplaar uitzoeken. Of in mijn geval, zou nu eerder een XK8 opscharrelen.
              De X300 vind ik qua dashboard wel minder fraai met al die satellieten voor de knopjes.
              Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Mijn X308 staat nog steeds te koop, zie ik. Alles al aan gedaan. Kun je zo ophalen. :-)
                Verbruikt gemiddeld 16L/100 km.
                Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                  Ha, die Elentinos;

                  Zijn in elk geval veilige auto's: hoorde op de radio dat Carlo Brantsen vorige week met zijn oude Jag (weet niet meer welk type) na een kop/staartbotsing de A1 blokkeerde en daar ondanks het ontbreken van airbags redelijk ongeschonden vanaf kwam. De Jag is TL, dat dan weer wel.
                  Volgens mij was dat de A2, vlak na de leidsche rijntunnel.

                  Comment


                  • #10
                    De X300/308 heeft idd last van roest, de X350 heeft last van corrosie.. ;)
                    En ook nog vaak op vrijwel dezelfde plek, onder het achterraam, onder aan de deuren.
                    Afgelopen week heb ik er verschillende bekeken, vooral de lichte kleuren ( zilver en lichtblauwmetallic) zaten vol met "bubbels" onder de lak.
                    Bij Stouten in Amsterdam staat nog even fraai exemplaar (X308)waar de distributie etc al van gedaan is.
                    Veritatis simplex oratio est

                    Comment


                    • #11
                      Ha, die Oops;

                      Je hebt gelijk.
                      Scherven brengen gelul.

                      Comment


                      • #12
                        https://www.autobahn.eu/302/te-koop-...n-pim-fortuyn/
                        http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/o...tuyn-auto.html
                        "Mooie Daimler 4.0 SIX PIM FORTUIJN
                        Compleet met documentatie. De auto verkeerd in een zeer nette staat. De motor loopt mooi en de bak schakelt erg soepel.
                        U kunt altijd vrijblijvend langskomen om de auto te bezichtigen.
                        - Cruisecontrol
                        - Automaat
                        - Airco
                        - Leder interieur
                        - Limousine uitvoering
                        - nieuwe APK bij aflevering
                        Graag bij serieuze interesse bellen of mailen. AT YOUR SERVICE !!
                        mvg,
                        CVB Auto's
                        0643059328"

                        …ťn van de vele van Pim... ;)
                        ( en staat bijna bij Hansv in de achtertuin)
                        Veritatis simplex oratio est

                        Comment


                        • #13
                          Ha, die W220L;

                          Klopt, hier maar een paar stappen vandaan. Had erover in een lokaal sufferdje al iets gelezen,maar verder niet aan gedacht. Schijnt een knappe en goed onderhouden auto te zijn. Inmiddels wel een nieuw kenteken, dus geen angst voor bloemenhuldes of poeptaarten. Weet niet of er nog Pim-memorabilia (condooms met Makrokraansmaak of zo) aan boord zijn. Ken de handelaar verder niet, voorheen was er hier wel een nette Volvo-dealer met dezelfde naam, weet niet of ze daar iets mee van doen hebben (gehad).

                          Edit: hier was in een krantje te lezen dat de auto ooit aan een 'liefhebber' zou zijn doorverkocht die er een ander kenteken op had gekregen. Kan me nauwelijks voorstellen dat er een andere combinatie uit '96 op afgegeven zou zijn. Lijkt me dus een kaasverhaal, dat hele Pim-gedoe.
                          Last edited by Hansv; 12-03-16, 18:38.
                          Scherven brengen gelul.

                          Comment


                          • #14
                            De laatste auto van Pim was een Daimler V8, en die is een jaar of wat geleden via Douwe verkocht.
                            Veritatis simplex oratio est

                            Comment


                            • #15
                              Pffff, Dat Fortuyn gedoe maakt zo'n Jag niet interessanter...

                              Comment


                              • #16
                                Neh, gelul in de marge.. ;)
                                Veritatis simplex oratio est

                                Comment


                                • #17
                                  Hmmm, nice...

                                  http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/j...reviousPage=lr

                                  Comment


                                  • #18
                                    Geen idee waar je op moet letten, maar ik heb het altijd schitterende auto's gevonden. Zeker die blauwe XJR hierboven is echt een plaatje.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Check ook goed het onderstel. Ze zijn al zacht afgesteld, maar na een lang leven wordt het vaak nog veel weker. En dempers en veren kosten een paar euri. Zeker als het electronisch geregeld is ( CATS systeem op de X308).
                                      Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Eddieee Bekijk bericht
                                        dempers en veren kosten een paar euri.
                                        En de rubbers, die ook..

                                        Op zich is dat CATS systeem niet slecht, maar als het stuk gaat, kost het weer extra natuurlijk

                                        Comment


                                        • #21
                                          X308 heeft niet mijn voorkeur, ik zou altijd voor een X300 gaan. Die is in alle opzichten wat overzichtelijker... En ze roesten allebei idd, maar na een tijdje MB gereden te hebben kan dat alleen maar meevallen :).

                                          Comment


                                          • #22
                                            Omdat "V12" ook nog ooit eens afgevinkt moet worden: Daimler Double Six 6.0 V12 voor 2750 EUR:

                                            daimler-double-six-6-0-v12-13416505-3.jpg

                                            http://www.autowereld.nl/daimler/dou...5/details.html

                                            Comment


                                            • #23
                                              Eigenlijk wel he... 😄

                                              Comment


                                              • #24
                                                X300 kan je prima kopen, kan het uit eigen ervaring zeggen. Loopt op zijn gemak naar 400k km toe. Koppakking komt sowieso, meestal rond 200k , V8 vermijden net als XJR en de V12. Als je het niet erg vind om twee dagen op onderdelen te wachten, ook zeer goedkoop in onderhoud. De X300 is zeer simpel in onderhoud, specialisten vermijden, deze zijn meestal specialist in de prijs.
                                                XJS niet aan beginnen, niet over spreken.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Snap de antipatie tegen de V8 niet zo. Dat zijn toch degelijke blokken, of is dat in een XJ ineens wat anders dan in een XK? In de basis hetzelfde blok.
                                                  Mini Cooper Clubman
                                                  "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                  "Jasper val dood." - RH

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Het is meer de distributie en de daarmee samenhangende horrorverhalen.
                                                    Maar inmiddels worden er genoeg V8 aangeboden met een redelijk verse distributieset.
                                                    Veritatis simplex oratio est

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Tja, vergewis je van de juiste kettingspanners, en je hebt verder een redelijk bombproof blok. Latere versies hebben de juiste spanners al standaard.

                                                      Is een beetje de Jaguar variant van de internetouwewijvenkennis dan CitroŽn veerbollen duur zijn in onderhoud. :)
                                                      Mini Cooper Clubman
                                                      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                      "Jasper val dood." - RH

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        De V8 is IMHO prima, hoor. Bij mij verdween er alleen veel geld in onderhoud, onderstel, roest, kapotte computermodule, hangende remklauwen, doorzakkende hemel, haperend schuifdak etc. En ja, toen was ik er ff klaar mee.
                                                        Zul je zien dat de volgende eigenaar er niks meer aan heeft, maar ik had er geen vertrouwen in.

                                                        Als ik ooit nog een XJ zou kopen, dan ga ik liever voor een X350. Mede omdat de X308 met Supercharger schofterig hard kan, maar qua onderstel voor mij teveel een zoevend tapijt was. Prima voor rustig toeren, maar die Italiaanse kroket past me beter. Helaas kost die ook weer af en toe een paar euro's, maar goed, da's iets voor een andere draad.
                                                        Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Maar dan wel in een donkere kleur.. ;)
                                                          Veritatis simplex oratio est

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            V8 heeft koelsysteem problemen , automaat, kettingspanner en nikasil coating en het verbruik van de V8 is veel hoger dan van de lijn 6. De X300 is de eerste Jaguar waar Ford de scepter zwaaide en van het slechte imago af wou en dus o.a. het elektrische systeem belachelijk betrouwbaar maakte. Blijft roest en een hangend hemeltje over en dan natuurlijk ook het klokje wat het altijd niet doet.
                                                            Zijn geen internet wijsheden trouwens al kan je al deze problemen wel terug vinden op het internet. Ook zijn het geen wijsheden van iemand die er tje gehad heeft welke het grootste deel met lege accu op een oprit stond :)

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Daar kun je mij niet mee bedoelen, natuurlijk, Fuseekogel. Mijn accu hield het tot de allerlaatste dag vol. Toen moest ik hem vervangen om de potentiŽle koper niet weg te jagen. :)

                                                              Maar goed, ik heb ook 5 jaar met zo'n V8 rondgereden en de ellende viel behoorlijk mee. Koelsysteemproblemen: nooit last van gehad, op het vervangen van wat verweerde rubber slangen na. Kettingspanners: valide punt, reeds besproken. De automaat: ook in een XJ is dat gewoon een ZF-unit neem ik aan, en mogelijk een AMG voor de XJR? Beide staan volgens mij niet bekend als overdreven problematisch, al kun je idd stellen dat elke automaat met een hoge kilometerstand (laten we zeggen 200k+) een zeker risico met zich meebrengt. Zijn de bakken die aan een L6 hangen dan zoveel beter?

                                                              Nikasil verhaal vind ik ook een beetje onzin: die coating is alleen in gevaar wanneer de auto een deel van zijn leven in een land is geweest waar het zwavelgehalte in de brandstof een stuk hoger ligt dan hier, bv. de USA. Een origineel Europese auto met een Nikasil blok die al 10-15 jaar goed draait gaat echt niet ineens zijn coating verliezen. Mijn XK8 verbruikte bijvoorbeeld totaal geen olie. Niks mis met die Nikasil coating, dus.

                                                              Weet niet precies hoe zuinig zo'n L6 loopt, maar met de V8 was 1 op 9, 1 op 10 goed haalbaar. Ik vond dat geen schofterig verbruik eigenlijk.

                                                              Dat gezegd hebbende: er is volgens mij verder niks mis met een X300, wat gewoon een uitgeŽvolueerde XJ40 is.
                                                              Mini Cooper Clubman
                                                              "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                              "Jasper val dood." - RH

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Als we dan toch over ouwe Jag's aan het lullen zijn; kennen jullie deze?







                                                                De Jag XJ41 en XJ42; heeft helaas nooit mogen zijn. Kwam hem tegen in een interview met Jag-designer Keith Helfet in de C&SC.
                                                                '07 Peugeot 207 1.4 16v XS & '15 Peugeot 308SW 1.6BlueHDI BluelineExecutivePack.

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X