Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

XM slecht?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • XM slecht?

    Terug van vakantie in la douce France. Daar natuurlijk weer vele auto-kerkhoven gespot, zoals men dat in Frankrijk zo goed kan.

    Wat me opviel, is dat er zo veel XM's tussen staan, terwijl andere auto's uit dezelfde generatie blijkbaar nog rijden. Sommige mensen zijn blijkbaar heel vasthoudend in hun voorkeuren: staan er naast echt oude wagens ook twee XM's terwijl op de oprit een C5 pronkt. Zijn XM's slechter dan andere modellen?
    * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
    * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

  • #2
    Direct antwoord op je XM vraag heb ik niet (alhoewel ik nog behoorlijk wat zag rondrijden in la douce france). Maar viel het jou ook op dat de hele jaren 70 generatie nagenoeg en de hele jaren 80 generatie geheel van de aardbodem is vedrwenen. Marginale renault 4 of 5 nog te zien, maar probeer meer eens een renault 18, een 11 of een 9 te spotten. Zelfde geldt voor een citroen visa of een peugeot 305/309 of 405. 205jes zie je nog wel. Wel diverse renault 20/30 spots gedaan. En 605's en dus XM'en. Blijkbaar is dat grote franse spul langer in gebruik.
    En side-not: die fransen rijden tegenwoordig net zoals de nederlanders: bang voor een bekeuring, dus standaard Vmax-10km/h
    When men were men

    Comment


    • #3
      Al die wagens die jij niet meer hebt gezien, heb ik in rijdende staat mogen waarnemen. Het viel mij dus juist op dat al die dingen, hoewel spaarzaam, nog steeds in het wild voorkomen.

      Overigens zijn de Vel Satis en 607 alleen bij de taxi-standplaatsen te bewonderen. C6 is bijna zo zeldzaam als hier.
      * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
      * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

      Comment


      • #4
        Toen de XM net nieuw (89-90) was verbaasde het mij op reis door Frankrijk hoeveel er al van rondreden. Volgens mij zijn er in de beginjaren van de XM (zo rond 89-90) gewoon erg veel van verkocht, en de massa daarvan ligt na 18 jaar wel een keer op de sloop ja.

        Comment


        • #5
          Bovendien was juist die eerste generatie niet erg betrouwbaar, vanaf bj. 91 schijnen ze prima te zijn
          Last edited by Sander; 24-08-08, 23:51.
          fka v164

          Comment


          • #6
            M'n collega reed een V6 24v als directiewagen. Was hij helemaal niet blij mee. Comfort is niet alleen hobbels en gaten mooi wegwerken. Op de plaats van bestemming aankomen zonder problemen noem ik ook comfort...en dat lukte niet altijd.
            Heb er een paar keer mee gereden. Die motor klinkt goed door dat dunne blik van de carrosserie, en snel was die XM ook.
            Zijn wagen had vooral problemen met de veerbollen, afdichtingen van de deuren waardoor bij regen het water naar binnen kwam. Na 2 jaar en 80.000 km is die auto de deur uitgegaan...werd een klein feestje voor hem.

            Van korte duur overigens...een baas later wilde kosten wat het kost in een C6 vervoerd worden..daar is in de pers nogal wat over geschreven:)

            Comment


            • #7
              @ ingmar, het is erg streekgebonden in Frankrijk. In de Isere spotte ik gedurende twee uur Route Nationale net zoveel interessant spul als in de Drome/Vaucluse in 5 minuten.
              '84 Nissan 300ZX T-Bar twoseater/'86 Alfa 33 1,3 Milano/'88 Lancia Prisma 1600IE/'98 Peugeot 306 XRDT Break

              Comment


              • #8
                @300zs: ik zat in de dordogne. En tamelijk tussen de toeristen, dus dat zal ook zijn effect gehad hebben op het wagenpark. Maar de kleine d-weggetjes zijn ook dit jaar niet geschuwd door ons. En toch zo'n marginale oogst.
                When men were men

                Comment


                • #9
                  Heb nog wat chauffeurskilometers gemaakt in een Break Turbo D12. Wat een ruimte en comfort, eenmaal op snelheid een prima kar.

                  Defecten? Een kapotte koplampunit, de oorzaak lag echter niet bij de auto zelf...:)

                  Verder bestond er idd een innige relatie met de dealer geloof ik. Wat en hoe weet ik niet.

                  Comment


                  • #10
                    Kennis werkte ten tijde van de XM bij een CitroŽn dealer. Wat ik me ervan kan herinneren is dat de XM-rijders regelmatig met hele dikke rekeningen geconfronteerd werden. Vervangen van de bollen was inderdaad een veelvoorkomende reparatie. Ik heb toen nog ooit een stukje in een XM V6 station (die zie je nu dus helemaal niet meer) gereden. Dat was toen wel indrukwekkend, als je nog niet zo heel erg lang je rijbewijs had...

                    M.vr.gr.,
                    Sander AKA ZKH
                    Ride: 400 Nm bijtellingsschraper

                    Comment


                    • #11
                      Veerbollen kosten iets van 50 eur per stuk, en je draait ze er zo af, en de nieuwe er weer op. Rondom praten we over 4 stuks, plus een centrale bol en nog 1 of 2 als het een hydractive is (een XM altijd, een Xantia niet). Da's dus max 350 eur aan veerbollen. Even uit mijn hoofd is dat niet erg veel meer dan 2 nieuwe schokbrekers onder mijn conventioneel geveerde Lancia.
                      Ik snap niet dat mensen zo bang blijven van dat hydropneumatische systeem. Je moet alleen begrijpen hoe het werkt (voor bijvoorbeeld het luchtveringssyteem van een Range Rover geldt hetzelfde).

                      Comment


                      • #12
                        Dat is de eeuwige verjaardagklets die er nooit uit zal gaan. Net als roestende Alfa's en degelijke Opels...

                        Comment


                        • #13
                          Om terug te komen op de opmerking van Ingmar dat die ouwe meuk niet meer in het wild voorkomt, een opsomming van de auto's die mij opgevallen zijn:
                          R4 (zie je ook hier relatief vaak), R5 (oude model zowel als nieuwe model), R6 (2x), R12, R14, R16, R18 zie je vrij vaak, R21, R30 V6, Peugeot 104, 204 Break, 305, 403, 404, 504 Break, 504 Pickup, 505 Break, Renault Siete (spaanse vijf met koffer, niet in Spanje geweest overigens), Citroen Mehari, 2cv zie je ook hier wel, Ami met teruglopende achterruit, GS(A), ID, DS, CX, Visa, heel veel C15s, een C15 met verlengde koffer zoals er ook een Kangoo is met langere achteroverhang. En dus een Dangel Berlingo.

                          Het viel mij totaal niet tegen. J9 bussen worden allemaal ingezet als Pizza-aux-feu-du-bois bus, al dan niet nog rijdend. Wat zie je nog meer? Alle mogelijke halve auto's en busjes omgelast tot aanhangwagen.
                          * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                          * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

                          Comment


                          • #14
                            En ook dingen waar ik helemaal niets van begrijp, tis alleen VAG-bank, een Altea XL met een loei van een tandemasser en ook nog een grote skikoffer op het dak om alle rotzooi maar mee te kunnen nemen. Neem dan een bus, denk ik dan.
                            * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                            * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

                            Comment


                            • #15
                              XM's waren duur in onderhoud vroeger. Vooral veel electronische storingen. Auto's die nu nog rijden hebben daar dus niet zoveel last van, want die doen 't dus nog, haha. Maar als je zelf handig bent en een goede garage in de buurt hebt dan hoeft 't echt niet duur te zijn. Veerbollen vervangen incl montage kost zelfs nog minder dan 320 euro, wij waren volgens mij 180 euro kwijt. Kostprijs van die dingen is idd 40 euro. Stuk goedkoper en makkelijker dan nieuwe dempers monteren.

                              Ik heb veel XM's gereden, omdat wij voor Citroen NL werkten in mijn hiker/chauffeurtijd. XM 2.0i, XM 3.0i V6 HydroII. Volgens mij was het absolute topmodel de turbodiesel Break, dat was een auto van 110.000 gulden, destijds een hoop knaken voor een citroen, omgerekend in euro's behoorlijk concurrerend voor wat je krijgt, imho.

                              Leuke anekdote (weliswaar tegen mijn principes om over klanten te praten, maar deze is wel ťrg leuk en on-topic, dus ik maak even een uitzondering).
                              Ooit sponsorde Citroen de Nederlandse filmwereld, waaronder de premieres. Ik mocht een dagje in een fraaie zwarte fully loaded XM 3.0 V6 wat BN-ers ophalen en 's avonds pendelen tussen het Carlton Hotel en Tuschinsky.

                              Ik weet nog dat Isa Hoes tegen mij zei toen ze in 't midden achterin de XM zat op weg naar alle persfotografen bij de ingang van Tuschinsky: 'We hadden beter een taxi kunnen nemen, dan hadden we tenminste nog in een Mercedes gezeten, nu zit ik echt voor lul'. Ik zei toen: 'Ow ja, nu herken ik je! Jij bent Mirjam, met die palmboom op je hoofd! En dit is trouwens niet mijn auto hoor, maar ik vind hem wel fijner dan een Benz, dat blijven taxi's, dit heeft wel wat!

                              Ja sorry hoor, maar als iemand mŪj (...) probeert af te zeiken, dan vind ik dat ik recht heb op een weerwoord. :) Trouwens, een particulier leende deze XM belangeloos uit voor deze premiere, met dank aan Citroen Nederland, haar indirecte sponsor...

                              Antonie kon er erg om lachen. En vervolgens deden ze bij Tuschinsky de deur dicht voordat Isa uit de XM was geklouterd, want alle anderen, Antonie, Hugo Metsers + GF waren al uitgestapt voor de fotografen. Wat had ik een pret om dat chagrijnige mens zeg, ik reed ook expres alweer 10 cm door voordat ze opnieuw de deur open deden. Zij kwam dus licht paniekerig uit de auto, aan de verkeerde kant van de trap en fotografen, hahaha, ik kan me niet voorstellen dat ze er leuk op stond. Gna gna.

                              vs 1-1, allebei lekker eigenwijs.

                              Comment


                              • #16
                                Lekker professioneel chauffeurtje, die Cav. Wa gij, 'n bietje menne woage afkroakuh??? Domme hoer mee die pallumboom op oe harses! :)
                                Mini Cooper Clubman
                                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                "Jasper val dood." - RH

                                Comment


                                • #17
                                  Hehe, ja professioneel was het allerminst. Ik was toen overigens hiker, en mocht voor 't eerst zo'n dagje doen. Het is echt de enige keer dat ik uit mijn rol ben geschoten. Met mijn toenmalige werkgever werk ik nu samen met een nieuw concept dat we hebben ontwikkeld en die heeft 't verhaal laatst pas voor 't eerst gehoord en kon er hartelijk om lachen. :) Alle andere anekdotes vond ie wat minder, want hij vond mij altijd als enige zo rustig en professioneel. Hij is weer een illusie armer. Ik had alleen nooit boetes gekregen voor al die KNOTsgekkigheid. :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Had niet veel gescheeld of ik had een XM V6 gehad ipv de Thema. Net iets te lang gewacht om de prijs omlaag te krijgen, en toen was ie weg. Was een mooie bak, '95-er VSX uitvoering met PRV V6. Had helaas geen leer, maar verder was ie af. Niet veel later liep ik tegen de Lancia aan.
                                    Never mind, wellicht deze winter eens een Xantia Activa als prive daily driver / pekelbak opsnorren...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Cav, je had haar net als Madonna in ''Star'' met een 180 graden slip moeten afzetten. Die deur vliegt bij zo'n XM vanzelf wel open :-)
                                      ''Thank God for the internet experts''

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ben altijd wel gecharmeerd van opvallende tinten lederen bekleding in Lancia Kappa's of Alfa's, maar nu kom ik zoiets tegen in een XM:
                                        http://link.marktplaats.nl/230672990





                                        Gaaf!! Wel lullig dat de wagen, een CT versie, verder voorzien is van schaamdoppen.

                                        Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                                        Had niet veel gescheeld of ik had een XM V6 gehad ipv de Thema. Net iets te lang gewacht om de prijs omlaag te krijgen, en toen was ie weg. Was een mooie bak, '95-er VSX uitvoering met PRV V6. Had helaas geen leer, maar verder was ie af.
                                        3 jaar later, bij dezelfde handelaar, een V6 24 klepper, met dit keer wel leer, en een schuifdak. Serie 2, (nieuwer dash helaas) maar wel met de typische 24v velgen (is dat origineel, rb?). Helemaal af. Wel een beetje vreemd: de 2 dubbele uitlaten, onder een XM??
                                        http://www.autotrader.nl/auto/kopen/...&total=4&pos=4

                                        Comment


                                        • #21
                                          Gekregen van zn broer: die had een Alfa 916 GTV ;-)
                                          Let's kick some ass and chew bubblegum...
                                          ----------------------------------------------------------------------------
                                          '71 Alfa Romeo Giulia Super
                                          '72 Alfa Romeo GT 1300 Junior
                                          '00 BMW E39 528iA Touring
                                          '06 BMW Z4M Roadster
                                          '96 BMW E36 328i trackracer
                                          '07 Aprilia Tuono Factory

                                          Comment


                                          • #22
                                            V4

                                            Die uitlaten waren een Cituning product. Van dezelfde firma waren de koplampsets met 6 lampen.

                                            Comment


                                            • #23
                                              @V4: Gaaf dat interieur!

                                              Overigens vind ik XM wieldoppen acceptabel, dat wordt over 10 jaar erg hot/retro, mits de auto in zeer goede staat blijft.

                                              Carsten + A'dam + XM? Klinkt me bekend in de oren op ťťn of andere manier. Lijkt wel een oud collega van mijn vader, maar dat zou wel heel toevallig zijn.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Gaaf leer idd! Moet wel een voedings-beurt hebben zo te zien, want het is al behoorlijk versleten en verdroogd hier en daar. Zonde, want het is al een beetje te laat en dan moet je gaan klooien met verf etc..

                                                Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                BMW 320Ci (van GF)



                                                Comment


                                                • #25
                                                  Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                                                  3 jaar later, bij dezelfde handelaar, een V6 24 klepper, met dit keer wel leer, en een schuifdak. Serie 2, (nieuwer dash helaas) maar wel met de typische 24v velgen (is dat origineel, rb?). Helemaal af. Wel een beetje vreemd: de 2 dubbele uitlaten, onder een XM??
                                                  Die Speedline wielen zijn origineel, later werden dat 'worstjes' velgen zonder centreergat (= waardeloos met uitbalanceren). Deze hebben dat gat gelukkig nog wel. Uitlaten zijn zoals gezegd Cituning / Musketier / iig niet origineel, maar de oude Douvrin 24v is ook geen feest met specifieke 24v-onderdeelprijzen.

                                                  Die CT heeft overigens bijtellingsvriendelijk leder. Niets mis mee, maar dat heeft CitroŽn i.t.t. Alfa en Lancia helaas nooit OEM durven leveren.
                                                  Last edited by _rb_; 23-02-09, 10:58.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Nou ja, omdat dit dus een versie is met het nieuwe dash, dacht ik dat deze ook al van die worstvelgen zou hebben standaard. Die 12 klepper die ik drie jaar terug overwoog, was van begin 1995 en had die wel.

                                                    Dure distributie, op een 24v?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      De 'worstjes' kwamen per MY97 op de 24v dacht ik; in ieder geval staat de 24v per MY95 nog met die 'oude' wielen in de folder.

                                                      De oude 24v heeft nog een distributieketting, geen riem i.t.t. de 'nieuwe' 24v. Zo'n ketting vervangen zal best prijzig zijn, maar dat is m.i. niet aan te merken als regulier onderhoud. Ik doelde eigenlijk op de uitlaat (vanwege die handel die er nu op/onder zit); een originele staat in de boeken voor Ä 1000+ zonder de kats, de uitlaatspruitstukken (RVS-spaghettigeval, willen wel eens scheurtjes vertonen) op Ä 1300 per stuk.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ketting op een 12v wist ik, maar ik dacht dat een (oude) 24v wel een riem had. Meevaller!

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          persoonlijk zou ik franse auto's links laten liggen
                                                          wat een kleremeuk is het ;-)
                                                          geen temperatuur meter , plastic ruk dashboard , wereldvreemd zweefhok
                                                          storingen
                                                          noem maar op

                                                          alleen 1 ding wil ik wel kwijt over een xm , een collega heeft zon ding met een ongeblazen diesel erin
                                                          diesel doet het goed alleen de auto rot erom heen weg
                                                          hij heeft zelfs de schokbrekings electronica losgetrokken vanwege de storingen
                                                          maar nu komt het ... hij kan met die wagen de bocht van de a27 naar de A2
                                                          (van breda naar amsterdam) met 130 nemen!
                                                          "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                                          "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                                          "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                                          "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Dus zelfs de tellers overdrijven 30%. Echt meuk, wat je zegt. :)
                                                            You know that reality is immaterial

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Oorspronkelijk geplaatst door motroosje Bekijk bericht
                                                              maar nu komt het ... hij kan met die wagen de bocht van de a27 naar de A2
                                                              (van breda naar amsterdam) met 130 nemen!
                                                              Mjoah, ik wil niet zeggen dat het TRAAG is voor zo'n ouwe schuit, maar 't is ook geen onmogelijke snelheid daar hoor. Oud Spidertje tikt daar ook 140 op de teller aan, wat dus iets van 84 echte kilometers is volgens Stefan. :)
                                                              Mini Cooper Clubman
                                                              "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                              "Jasper val dood." - RH

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Als BMW-ers schelden op een CitroŽn, word ik altijd enthousiaster :-)
                                                                Overigens, "geen temperatuurmeter", eh, mijn BMW heeft er dus ook geen...

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X