Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankooptips Laguna II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Aankooptips Laguna II

    Ja, misschien is er maar tip: doe het niet :)

    Ik meen op het Renault forum gelezen te hebben dat vanaf modeljaar 2003/2004 de Laguna beduidend beter geworden is. Zijn er mensen hier die dit kunnen beamen? Ervaringsdeskundigen? Dat Renault forum spit ik nog wel een keer door overigens.
    Oliestoken voor het goede doel

  • #2
    Geen ervaren mensen hier op dit gebied? Echt werkelijk niet?
    Oliestoken voor het goede doel

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
      Geen ervaren mensen hier op dit gebied? Echt werkelijk niet?
      Je gaf zelf de tip al..........
      Alleen doen als je geld teveel hebt, en je auto regelmatig wilt missen.

      Comment


      • #4
        Een goede vriend van mij heeft een Laguna II van na de facelift (Phase II, ik geloof bouwjaar 2006), met de 2.0 16V motor. De auto voelt een stuk degelijker aan dan Phase I (dit komt vooral door de gebruikte materialen, wat op zich niets zegt over de betrouwbaarheid). Ervaringen van hem zijn erg goed: volgens mij heeft ie er inmiddels ruim 80.000km mee gereden zonder enig noemenswaardig probleem. Zoals al vaker gezegd, de Phase II is kwalitatief stukken beter dan Phase I, maar het imago is door de (elektronica)problemen bij Phase I zo beschadigd, dat het vertrouwen na de facelift bij de kopers/leasers al volledig weg was.

        Maar goed, ik ken maar 1 persoon met een Laguna, en misschien zijn ervaringen van anderen met de laatste versie van de Laguna II niet zo positief. Ik heb zelf 6 jaar Peugeot gereden (206 en 407, totaal zo'n 160.000km), en alle drama-verhalen over de kwaliteit van deze auto's herken ik totaal niet, met beide auto's heb ik nooit een serieus probleem gehad (nou ja, OK dan, bij de 206 was 1 keer het motortje van een elektrisch raam kapot en de richtingaanwijzer is eens van slag geweest).

        Ik heb eerlijk gezegd het idee dat veel mensen op internet (Autoweek-site enzo) elkaar wat aan het napraten zijn als het om de storingsgevoeligheid van Franse auto's gaat. Ik weet dat er hier een paar gummers zijn die helaas wel de nodige ellende hebben gehad (kZieNix bijvoorbeeld), maar de Pavlov-reactie van sommigen op het noemen van de merken Peugeot, Citroen of Renault vind ik lichtelijk overdreven...

        Comment


        • #5
          Boris heeft de zijne toch laten afbranden? Was (dacht ik) wel een fase1.
          When men were men

          Comment


          • #6
            Allez dan, uit ervaring...........
            Auto's van 2 personen uit de kennissen kring.

            1.8 16v uit 2002;
            Auto met normale, kloppende onderhoudshistorie;
            In de garantie vervangen; zonder km-stand indicatie; v.bak( ik dacht al bij iets van 25.000), bobine(s) ( nog eerder) en nog wat klein grut.
            Daarna is het bij gehouden wat kapot ging en wanneer;
            42.000km - aircopomp defect, garantie
            45.000km - beide voorste fuseekogels - coulance (gedeelte voor garantie voorgoed)
            53.000km - loopt 3 cilinders - lekkage inlaatspruitstuk
            58.000km - l.stuurkogel
            ca. 60.000km - geluid achter + dashboard valt uit.
            Hierna was de maat vol. Weg met dat ding.

            De ander was een 2.0 ide uit 2003;
            Gewoon regulier onderhoud gepleegd, geen wittepomp tanker.
            Eigenlijk hetzelfde verhaal, weliswaar andere dingen die defect gingen, maar het bleef tegenvallen;
            een kleine opsomming van wat er was vervangen;
            mechanisme/veer koppeling, pedaal lag op de vloer,
            bediening verwarming, el. klep defect,
            slecht lopen, trillen - inlaatspruitstuk probleem, alles gereinigd en pakkingen vervangen,
            raammechanisme (eerst links, daarna rechtsvoor),
            Accu leeg na 3 weken vakantie; toen was het echt balen; de "kaart" werkte natuurlijk niet meer, de sleutel in de kaart PASTE NIET ! op de sloten. De auto was dus en niet open te krijgen en niet over te starten. Na veel pielen ( hele grote, lompe beschermplaat met zijn 18 schroeven verwijderen, op de grond, met een kleine DHZ-krikje) zijn we via de onderkant in de motorruimte gekomen, en zo toch de motorkap open gekregen.
            Speling op de fuseekogels, vervangen.
            Als laatste weer slecht lopen, opnieuw inlezen enz. hielp niks. Reinigen gasklephuis ook niet. Werd steeds slechter, ging meer en meer inhouden, en afslaan. Blijkt dat de motor inwendig dus danig vervuild is dat ie uit elkaar moet, om het allemaal weer schoon te krijgen.

            Beiden heren zijn tot bezinning gekomen, en rijden nu resp. een BMW E46 318i en een Focus 1.8 C-max. Tot nog toe zijn ze zeer tevreden.
            Last edited by axirally; 23-06-08, 17:54.

            Comment


            • #7
              Ik ken er ook twee uit 'eigen ervaring' (familie en kennis), allebei ook uit 2003. Daarnaast nog een stel van ietsje verder weg. Ik zou zo de verhalen van axirally kunnen copy-pasten... Lang niet alleen elektronica, ook mechanisch (tot complete motorvervanging aan toe) en dingen die met bouwkwaliteit hebben te maken (exploderende ruiten etc.).

              Samengevat: elk jaar 10 tot 15 EXTRA garagebezoeken. Daarna rijp voor de sloop. Echt. Ik kan me van het groene forum nog de verhalen van Fabian (als leasemij-medewerker) herinneren over Laguna's die zo veel kostten dat ze voor het einde van de looptijd al afgeschreven waren.

              Dus de enige tip is inderdaad: niet kopen. Idem overigens voor de andere Renaults (Espace, vorige Megane) die niet voor niets steevast en constant diep onderaan in élke betrouwbaarheidspeiling bungelen. Ook van die auto's moet ik de eerste positieve gebruiker nog tegenkomen. Dat is geen toeval meer, Iep...
              Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

              Comment


              • #8
                Een goede kennis van me was altijd Renault liefhebber, heeft er redelijk wat gehad: 25's, Laguna I en als laatste een Laguna II 2.0IDE. Drama. Sindsdien nooit weer. Mijn ouders hadden afgelopen weekend een Espace 2.0T mee en m'n vader bracht me er mee naar huis. Reed weg en de auto reageerde niet op het gaspedaal, liet niet meer dan 2000rpm ofzo toe. Ging gepaard met een oranje lampje dat leek op een gloeispiraal. Op mijn aangeven motor uit gezet, kaart eruit, kaart er weer in, starten, probleem weg.

                @ Iep: de laatste generatie Renaults heeft het wel verpest. Mijn ouders rijden hun 97'er Xantia 2.0 16v vanaf 90dkm tot nu al 286dkm... Foutloos. Gebruikt geen druppel olie. Eén keer een nieuwe katalysator, een nieuwe stationair stappenmotor en vanwege ouderdom/uitdroging een aantal slangen van het hydraulisch shysteem vervangen. Naast regulier onderhoud natuurlijk, laten we eerlijk blijven.

                Maar het ging me dus specifiek om de Laguna II waar zo veel verhalen van rond gaan.



                Jammer, want in zijn soort wel een mooie apart auto imho.
                Oliestoken voor het goede doel

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
                  de laatste generatie Renaults heeft het wel verpest. Mijn ouders rijden hun 97'er Xantia 2.0 16v vanaf 90dkm tot nu al 286dkm... Foutloos.
                  Gijs, een Xantia is een Citroen, ook Frans, maar geen Renault...

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht
                    Gijs, een Xantia is een Citroen, ook Frans, maar geen Renault...
                    Nee nee, dat weet ik :) Maar Iep had het over dat sommigen nogal makkelijk dingen over 1 kam scheren als het toch niet in hun straatje voorkomt.
                    Oliestoken voor het goede doel

                    Comment


                    • #11
                      Tja, bij zoveel Franse ellende heb ik geen weerwoord :). Ik ken de pechstatistieken (en had bovengenoemde reacties eerlijk gezegd ook wel verwacht), maar gek genoeg ken ik in mijn omgeving (is natuurlijk op geen enkele wijze een representatieve steekproef) niemand die echt slechte ervaringen heeft met beruchte Franse auto’s. Mijn broer heeft bijvoorbeeld een laatste type Espace: nooit problemen mee. Mijn vader daarentegen rijdt in een VW Phaeton, nieuw gekocht in 2006. Deze auto zou zo’n beetje het kwalitatieve ‘neusje van de zalm’ van de Duitse autoindustie moeten zijn, maar helaas lijkt niets minder waar. Bijna voortdurend is er iets geks met de elektronica aan de hand, met -nu de garantie voorbij is- zeer dure reparaties tot gevolg. In de afgelopen 2 maanden zijn bijvoorbeeld het stuur (airbag functioneerde niet meer) en de hele ruitenwisser-unit vervangen (kapot gegaan wegens vervuiling van boomblaadjes e.d., volgens de garage). Daarnaast blijken ook grotere VW-garages erg onbekend met deze auto (dus ook degene die de auto’s momenteel verkopen), waardoor het altijd lang duurt voor een adequate oplossing is gevonden voor het probleem.

                      Conclusie: je moet een beetje geluk hebben met je auto, maar door alle ‘horror’verhalen over Laguna’s II zou ik niemand de aanschaf van een Phase I durven aanraden.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Iep Bekijk bericht
                        Tja, bij zoveel Franse ellende heb ik geen weerwoord :). Ik ken de pechstatistieken (en had bovengenoemde reacties eerlijk gezegd ook wel verwacht), maar gek genoeg ken ik in mijn omgeving (is natuurlijk op geen enkele wijze een representatieve steekproef) niemand die echt slechte ervaringen heeft met beruchte Franse auto’s. Mijn broer heeft bijvoorbeeld een laatste type Espace: nooit problemen mee. Mijn vader daarentegen rijdt in een VW Phaeton, nieuw gekocht in 2006. Deze auto zou zo’n beetje het kwalitatieve ‘neusje van de zalm’ van de Duitse autoindustie moeten zijn, maar helaas lijkt niets minder waar. Bijna voortdurend is er iets geks met de elektronica aan de hand, met -nu de garantie voorbij is- zeer dure reparaties tot gevolg. In de afgelopen 2 maanden zijn bijvoorbeeld het stuur (airbag functioneerde niet meer) en de hele ruitenwisser-unit vervangen (kapot gegaan wegens vervuiling van boomblaadjes e.d., volgens de garage). Daarnaast blijken ook grotere VW-garages erg onbekend met deze auto (dus ook degene die de auto’s momenteel verkopen), waardoor het altijd lang duurt voor een adequate oplossing is gevonden voor het probleem.

                        Conclusie: je moet een beetje geluk hebben met je auto, maar door alle ‘horror’verhalen over Laguna’s II zou ik niemand de aanschaf van een Phase I durven aanraden.

                        Phaeton, is idd. ook niet ideaal. Wederom een kennis wou zo'n ding wel gebruikt kopen. Het is schijnbaar dusdanig erg dat de VW-dealer ons zo'n gebruikte Phaeton heeft afgeraden !
                        Maar voor horror-stories over VW is er een andere afdeling binnen deze site....

                        Comment

                        Working...
                        X