Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein
Yep 13k, prix de réserve non atteint... Ik denk dat de verkoper een prijs van rond de 30k of meer in gedachte heeft...
Uniek ding idd, maar wat moet je ermee? Rallyrijden wordt problematisch denk ik, qua onderdelenvoorziening. Dus eigenlijk om te toeren en in de garage te zetten als beleggings-/bewonderingsobject. nou dan weet ik wel andere dingen om naar te kijken. Maar goed ieder zijn voorkeur natuurlijk :-)
Als mijn Frans goed genoeg is, blijkt deze auto pas 5000 km gereden te hebben. Of dat nu een echte aanrader is ...
Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein
Het schijnt dat de auto al vaker op Ebay heeft gestaan, dus de reserve zal wel hoog zijn of is dat ieg geweest.
Maar het is gewoon een mooi stuk moderne Citroën-geschiedenis.
Het schijnt dat het een slechte auto was en daaorm zijn er weer veel terug naar de fabriek gegaan met kapotte motoren etc etc.
Klanten kregen geld terug en de auto's zijn gesloopt. Van de 200 zijn er waarschijnlijk nog maar enkele tientallen over. (20-30 ofzo)
Zo'n Sport is ook gaaf en een BX Digit ook!! +/- 4000 gemaakt in 1985
Ferrari 308 GTB QV (1983)
Alfa Giulia 1300 (1966)
Mazda Miata (1990 Daily driver)
BMW 320Ci (van GF)
Het schijnt dat de auto al vaker op Ebay heeft gestaan, dus de reserve zal wel hoog zijn of is dat ieg geweest.
Maar het is gewoon een mooi stuk moderne Citroën-geschiedenis.
Het schijnt dat het een slechte auto was en daaorm zijn er weer veel terug naar de fabriek gegaan met kapotte motoren etc etc.
Klanten kregen geld terug en de auto's zijn gesloopt. Van de 200 zijn er waarschijnlijk nog maar enkele tientallen over. (20-30 ofzo)
De aanbieder is één van de toenmalige coureurs, Philip Wambergue.
Met die motor was niet zoveel mis, een stuk stevig (oud-)ijzer uit de Chrysler / Simca boedel en die zat ook in de 505 Turbo's. De reden van sloop was dat Citroën met een behoorlijk aantal onverkochte wagens bleef zitten die geen competitietoekomst meer hadden na de gebeurtenissen in 1986 in Groep B. Die wagens hadden ook geen aansprekende historie en zijn uiteindelijk gewoon in de pers beland.
De 4TC was achteraf gezien 2 of 3 jaar te laat; achterhaald voordat ie in competitie ging met een opbouw die overeenkomsten had met de Quattro (zoals de plaatsing van de motor vrijwel geheel vóór de vooras), terwijl concerngenoot 205T16 met middenmotor al vanaf '84 diezelfde Quattro voorbij reed. Ter illustratie: Eind '85 (toen pas werd de 4TC geïntroduceerd) debuteerden ook de DeltaS4 en RS200. Die waren iets doelgerichter ontwikkeld, net als de 205T16.
@ Elentinos: Ach het is gewoon een gaaf ding. Net als een Lancia Delta S4. Wat moet je daarmee? Zal in gebruik ook een goedvermogen kosten, maar wel gaaf :) Idd ieder zijn voorkeur, gelukkig ;)
Mocht je performance-wise een BX zoeken dan is een Sport aardig, maar niet meer dan dat. Zoek dan door naar een vroege 1.9 16v zou ik zeggen, zonder kat nog, die gaan rap. Bij wijze van dan, ik kan snappen dat je er niet naar zoekt :)
Oh, maar ik heb best waardering voor een BX. Die auto's zijn stukken beter dan hun reputatie van slonzig, plastiekerig vehikel. Die repuatie heb ik ook nooit begrepen, ze roesten niet, steken technisch prima in mekaar en reden ook nog eens goed. Ook de Bertone styling is lekker eigenwijs.
De GTI 16V is idd sneller dan een Sport, maar die laatste vind ik leuker om de serie 1 uitstraling met typisch Citroen dash en de sport-motor met dubbele carbs. Net iets leuker dan het injectie gebeuren en Peugeot-dash in de GTI 16V.
Nadeel van de BX4TC is dat deze auto, ten opzichte van een 205, Delta S4 of RS200 helemaal niets heeft kunnen presteren in de sport, dus, tja wat voor verzamelwaarde heeft zo'n ding dan....
De aanbieder is één van de toenmalige coureurs, Philip Wambergue.
Met die motor was niet zoveel mis, een stuk stevig (oud-)ijzer uit de Chrysler / Simca boedel en die zat ook in de 505 Turbo's. De reden van sloop was dat Citroën met een behoorlijk aantal onverkochte wagens bleef zitten die geen competitietoekomst meer hadden na de gebeurtenissen in 1986 in Groep B. Die wagens hadden ook geen aansprekende historie en zijn uiteindelijk gewoon in de pers beland.
De 4TC was achteraf gezien 2 of 3 jaar te laat; achterhaald voordat ie in competitie ging met een opbouw die overeenkomsten had met de Quattro (zoals de plaatsing van de motor vrijwel geheel vóór de vooras), terwijl concerngenoot 205T16 met middenmotor al vanaf '84 diezelfde Quattro voorbij reed. Ter illustratie: Eind '85 (toen pas werd de 4TC geïntroduceerd) debuteerden ook de DeltaS4 en RS200. Die waren iets doelgerichter ontwikkeld, net als de 205T16.
Oke cool, bedankt voor de extra info!!
Ferrari 308 GTB QV (1983)
Alfa Giulia 1300 (1966)
Mazda Miata (1990 Daily driver)
BMW 320Ci (van GF)
200 gebouwd, maar slechts 86 werden uitgeleverd. Daarvan zouden er inderdaad nog maar enkele tientallen over zijn; de 114 onverkochte exemplaren bleven onverkoopbaar staan bij carrossier Heuliez en werden na een tijdje vernietigd... evenals exemplaren die Citroen terugnam. Eentje is er naar Bertone gebracht die er een fraaie proto van wist te bakken, de Zabrus:
Overigens zijn de 4TC's "version client" zoals hier aangeboden behoorlijk zwakker dan de Evolution exemplaren die in WRC zijn gebruikt: 200pk tegen 380pk.
Vernietigd: dat vat ik nou niet. Waarom zou je zo'n wagen niet *roep eens iets* 5000 gulden boven de GTI aanbieden. Je maakt er geen winst op zo, maar je raakt die dingen wel kwijt.
Eerlijk gezegd vraag ik me af of er inderdaad 200 waren. Ze hadden er 200 nodig om de auto voor groep B te homologeren. Zal niet de eerste keer zijn dat de nummering niet netjes doorliep (zoals Citroen zelf deed met de M35, de Ami wankel coupe zeg maar), of een deel van de auto's niet compleet is afgebouwd. De Italianen deden zoiets ook nog wel eens. Ook al omdat dit soort auto's sowieso lastig te verkopen is; zo zat Lancia jarenlang met onverkochte Stratossen. Dan kan je er maar beter een paar minder bouwen.
Verder kan ik me voorstellen dat je op dit soort spul liever geen garantie geeft. Vernietigen kan goedkoper zijn...
Ik denk dat het vernietigen van de resterende voorraad goedkoper was dan de verkoop en het afwachten van alle potentiele garantieclaims. Puur kosten/baten-analyse denk ik.
Vernietigd: dat vat ik nou niet. Waarom zou je zo'n wagen niet *roep eens iets* 5000 gulden boven de GTI aanbieden. Je maakt er geen winst op zo, maar je raakt die dingen wel kwijt.
Gr Jeroen
'Volgens zeggen' zouden ze begin '87 met 40% korting op de normale verkoopprijs zijn aangeboden, dat heeft ook geen zoden aan de dijk gezet.
En met vernietiging ter voorkoming van garantieclaims hadden ze bij PSA toch al ervaring, de 4TC's zouden op hetzelfde fabrieksparkeerterrein stof hebben vergaard als de teruggekochte GS Birotor's 10 jaar eerder.
Comment