Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Peugeot 205, the defects thread!

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Peugeot 205, the defects thread!

Ja, en nu verwachten jullie natuurlijk een ingestorte vering, ontploft motorblok, helaas, zo erg is het allemaal niet.

Sinds gisteravond (in de middag werkte alles nog prima) wil mijn richtingaanwijzerindicatorlampje (heet dat zo?) dus 2 maal zo snel knipperen. Ik heb de lichten gecontroleerd en geconstateerd dat mijn linkerknipperlicht vr, niet meer werkt. Linksachter werkt wel, maar gaat dus ook 2 keer zo snel. Rechts werkt het prima.

Ik heb daarom vanmorgen het lampje linksvoor vervangen (gelijk met de headunit, die toch nog moest) maar het euvel blijft. Zou ik de pech hebben ook een kapot vervanglampje te hebben, of kan ik ook nog elders zoeken naar mijn probleem? Ik dacht eerst nog aan een kapotte zekering, maar dan zou de verlichting in zijn geheel niet meer goed werken lijkt mij, of toch in ieder geval zowel rechts als links een probleem zijn met de knippers.

Is het wijs om die lampjes even permanent op een 12volt bron te hangen (bv sigarettenaansteker) om ze te testen?
    Good. Bad. I'm the guy with the gun.

Ah, opgelost. Ik was de 'finishing touch' vergeten na elke reparatie aan een oud brik:

Een mep tegen de zijkant.

Lampje werkt weer prima, zal wel een slecht contactje zijn ergens. De headunit is ook nieuw, dus het werkt was niet voor niks.

Overigens dacht ik er wijs aan te doen het koelvloeistofreservoir ook even op niveau te controleren, maar bij het opendraaien daarvan kwam de vloeistof heel langzaam naar buiten lopen, alsof het onder lichte druk stond. De motor was evenwel koud, hele nacht stilgestaan. Hij zit dus goed vol, maar zou dat ook niet kunnen zijn omdat het reservoir lager staat dan het hoogste punt van de motor waar vloeistof doorheen loopt?

Heb het direct dichtgedraaid, hij is niet meer dan 50ml o.i.d. kwijtgeraakt. Moet misschien toch maar even gebeuren bij het beurtje, waar ik nog steeds niet aan toegekomen ben :|

Comment

Ik heb destijds bij mijn 205 ook gezocht waarom de clignoteur rechtsvoor het maar af en toe deed. Zat uiteindelijk in de alarmlichtenschakelaar. Maar toen had ik unit, relais en stuurhandel al vervangen.

Comment

Het reservoir staat nooit lager dan het hoogste punt; dat lijkt misschien zo, maar het kan niet. Het is een overloopvaatje en dat moet altijd op de hoogste plek zitten.

Als er na een nacht stilstaan nog druk op staat, kan de koppakking lek zijn of de kop gescheurd zijn.

Check de bekende diagnosepunten:

- oliepeilstok trekken, niet afvegen, en de punt even in een brandende aansteker houden: knettert het?
        - olievuldop losdraaien: zit er mayonaise (*) aan de onderkant?
        - koelvloeistofvuldop losdraaien: ook controleren op mayonaise?
        - koude motor starten met de koelvloeistofvuldop los; beetje gas geven: begint de vloeistof in 't vaatje fors te bubbelen of zelfs meteen over te koken?

(*) als olie en koelwater vermengen, krijg je een witte substantie die het meest lijkt op mayonaise
        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Ik ben er al achter. Het was niet de dop van het overloopvaatje die ik lostrok, maar die van de radiateur. Daar zat de overloop op mijn BMW's ook altijd :) Het overloopvaatje van de 205 zit tegen het schutbord.

Comment

Ja joh, draai alles gewoon even los zonder dat je weet wat het is, en post de geconstateerde "problemen" hier. Straks ga je ons nog vertellen dat je per abuis in de kofferbak zat in plaats van onder de motorkap. :)
            Mini Cooper Clubman
            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
            "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
              Ja joh, draai alles gewoon even los zonder dat je weet wat het is, en post de geconstateerde "problemen" hier. Straks ga je ons nog vertellen dat je per abuis in de kofferbak zat in plaats van onder de motorkap. :)
              Ik dcht te wten wat het was ;-)

Comment

Dekseltje aan de zijkant van de kofferbak (dat is dus ACHTERin de auto) is van de ruitensproeier achter! Als dat overloopt heb je/heeft iemand er gewoon teveel ingedonderd. ;) :P
                '07 Peugeot 207 1.4 16v XS & '15 Peugeot 308SW 1.6BlueHDI BluelineExecutivePack.

Comment

Mogen wij de firma Haynes aanbevelen, of sla het @#$% boekje eens open...

Comment

Was het wel je 205 waar je aan zat te arbeideren ?

(ff checken voordat je de buurman z'n bak afschrijft)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joshua Bekijk bericht
                      Mogen wij de firma Haynes aanbevelen, of sla het @#$% boekje eens open...
                      Jaja, die heb ik ook, die heb ik opengeslagen, en heb me gelijk even ingelezen op de layout van het in mijn peus aanwezige koelsysteem, het komt allemaal goed nu :)

@ M4, de buurman heeft een 1.3 Rally, helaas wel in erbarmelijke staat. Wel een snel ding, trekt me er eenvoudig uit bij het stoplicht :)

Comment

Goh, 95 vs 75pk, echt waar ?!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joshua Bekijk bericht
                          Goh, 95 vs 75pk, echt waar ?!
                          Eh, de 1.1 heeft maar 54pk volgens mijn boekje, meneer de Peugeot Kenner ;-)

Tot hoeveel het opgeboorde 1.1 blokje in de Rally is opgevoerd, weet ik niet.

Comment

Nou, het 'defecte' knipperlicht bleek te wijten aan de zijgeleider die de bajonetlamp van stroom moet voorzien. Deze zijgeleider (weet even geen beter woord) was redelijk vergaan, maar op zondag kon ik zo snel even geen geopende dealer of sloop vinden :) dus we hebben de geleider een beetje aangelengd met wat platgeslagen metaaldraad uit een stukje stroomdraad. Lampje werkt weer zoals het hoort.

Ik bleek geen goeie bougiesleutel in mijn kit te hebben voor peugeot bougies (smal en hl diep) dus de bougies moeten wachten tot volgende week. Schone olie en filter zitten er wel al op. Omdat hij toch op bokken stond gelijk de wielen en onderkant geinspecteerd. Resultaat: Geen speling op de wielen en de onderkant is nagenoeg roestvrij. Uitlaat hangt ook nog perfect, geen lekken en geen rare plekjes.

Ik wilde de remmen ook inspecteren en zonodig schoonmaken maar de wieldoppen zitten en muurvast, en ik wilde niks slopen, dus ik moet nog een keer de tijd nemen om goed te kijken hoe die dan vastzitten. Tegen die tijd zijn ook gelijk luchtfilter, bougies en remmen aan de beurt.

Dan volgen voor de zomer nog remvloeistof controleren en evt. vervangen, zelfde geld voor koelvloeistof. En dan issie klaar voor onze tourrit door het land van kaas en stokbrood :)
                            Last edited by htt-thalan; 31-05-09, 18:05.

Comment

Tjemig, is het zo'n oude ? De laatste 1.1 had 60 pk, en ik dacht dus dat je een 1.4 had.

Comment

Update op laatste tank - verbruik: 41.5 liter op 800 precies. 1 op 19,25. Ik vind het ook extreem hoog worden nu, maar de pomp liegt niet, en ik ga er voor het gemak even van uit dat de kilometerteller gewoon klopt... Die staat nu om en nabij de 155k overigens.

Tot nu toe nog geen defecten verder :) *afklopt*

Comment

Een tellerafwijking van 10% is denkbaar, maar dan nog zijn het erg nette waarden hoor! Ga je wel netjes aan de kant als ik je in wil halen? :-)

Comment

Oh jawel, ik rijd meestal gewoon rustig 100/110 dus rijd wel veel rechts. Hij kn wel hard, maar dat voelt gewoon niet zo... veilig :)

Ik wil er trouwens nog steeds een trekhaak onder zetten voor weinig, is dat eenvoudig bij zo'n ding? Kan ik dat zelf met wat sleutels of moet er gelast worden?

Comment

Dat lukt wel zelf, pas bij de bedrading wordt het lastig ;-)
                                      Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                      Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Want?

Stroom lijkt me dat je die 'gewoon' afsplitst vanaf de accu, ik kan me voorstellen dat de verlichting een ander verhaal is. Zijn daar geen kant-en-klaar oplossingen voor? Het lijkt me ook dat mijn Haynes boek daar wel een sectie over heeft geschreven.

Tips zijn welkom, eerst even zoeken wat zo'n ding moet opbrengen.

Comment

*voelt weer een leuke discussie opkomen*

je moet idd al die verlichtingsdraadjes aftakken. Leuk als bijv. achteruitrijlicht en mistlicht in de kofferklep verwerkt zijn.

Trekhaak incl bouten moet 2ehands voor 50e wel te vinden zijn. Complete aansluitset voor de kabels incl stekkerdoos en setje aftakkers voor pakweg 5-7 euro bij Brezan.
                                          Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                          Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Meh, kutwerkje dus, maar goed, goedkoop genoeg om het te doen dus.

Als ik domweg ga aftakken van de bestaande bedrading, had ik eigenlijk verwacht dat dat problemen zou opleveren. Je gaat dan meer weerstand toevoegen op de stroomkring, terwijl als je de weerstand verlaagt (door bv een kapotte lamp) gaat de boel immers sneller knipperen, of zeg ik nou iets heel doms?

Enfin, ik ga wel zo'n setje op de kop tikken bij de lokale Brezan/Halfords mocht dat niet bij mijn marktplaats trekhaak zitten.

Ik heb geen sleurhut-plannen maar af en toe een meubel verhuizen of (tuin) afval wegbrengen doe ik liever niet n de auto.

Comment

Ik denk toch een symptoom te hebben gemerkt vanmorgen:

Ik reed ongeveer 80/90 en wanneer ik het gas 'stabiel' hield (dus niet op de motor afremmen maar ook niet versnellen) komt er een soort 'huilend' geluid uit de auto. Ik vermoed iets met de aandrijflijn. Als ik het gas daarwerkelijk loslaat of terug intrap, verdwijnt het geluid.

Enige hints waar ik kan gaan beginnen met zoeken? Als ik de remschijven toch al moet vervangen i.v.m. dat trillen wat hij af en toe doet, ben ik al een stuk dichterbij om eventueel nog wat werk aan die voorophanging te doen, of, als een garage het klusje krijgt, scheelt het in ieder geval uren.
                                              Last edited by htt-thalan; 13-07-09, 12:16.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door htt-thalan Bekijk bericht
                                                Enige hints waarom ik kan gaan beginnen met zoeken?
                                                Ja, gewoon omdat je dan de resultaten hier kan posten. Liefst op vrijdagmiddag ;-)

Comment

Het klinkt als versnellingbak, die kan bij 'stabiel gas' wat gaan huilen wanneer die op leeftijd komt.

alhoewel, ik had het ook bij m'n 147 2.0 van 3 jaar oud. :)
                                                  Forza!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht
                                                    Het klinkt als versnellingbak, die kan bij 'stabiel gas' wat gaan huilen wanneer die op leeftijd komt.

alhoewel, ik had het ook bij m'n 147 2.0 van 3 jaar oud. :)
                                                    Qua jaren is hij zeker op leeftijd (1989), qua kilometers zeker niet (156.000). Nou moet een ruilbak ook niet heel duur zijn voor zo'n apparaat, maar hij schakelt en rijd verder perfect, nooit gezeur mee.

Zijn er bepaalde rij-tests die ik kan doen om e.e.a. uit te sluiten?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door htt-thalan Bekijk bericht
                                                      Qua jaren is hij zeker op leeftijd (1989), qua kilometers zeker niet (156.000). Nou moet een ruilbak ook niet heel duur zijn voor zo'n apparaat, maar hij schakelt en rijd verder perfect, nooit gezeur mee.

Zijn er bepaalde rij-tests die ik kan doen om e.e.a. uit te sluiten?
                                                      Kom er maar in Motroos! ;-))

Groet
                                                      GJ

Comment

Bakolie vervangen of ontbijtkoek en fijn gesneden bananeschil toevoegen en verkopen..
                                                        Veritatis simplex oratio est

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tijmen Bekijk bericht
                                                          Ja, gewoon omdat je dan de resultaten hier kan posten. Liefst op vrijdagmiddag ;-)
                                                          Ja, tiepvaud, moest dus 'waar' zonder de 'om' zijn :-)

Comment

Ah, dus daar kwam die peperkoek opmerking toentertijd vandaan... wel, bakolie vervangen moet niet al te lastig zijn lijkt me, ik zal vanavond mijn Haynes er eens op naslaan.

En wegdoen lijkt me zonde, voor een paar tientjes heb ik vast wel een ruilbak op de sloop. Kan ik gelijk de koppeling nakijken.

Comment

Kan je beter beginnen met de bakolie eens te vervangen...

Edit: dat stond er al, sorry w220l

Comment

ik had er van het weekend ook eentje met de 205... Wilde aanhanger erachter hangen, dus de trekhaak monteren op de plaat onder bumper. Alleen de plaat heeft 4 bouten, en de haak maar 2... Dus dat gaat em niet worden. Nog iemand een Peugeot-haak liggen met 4 gaten op de hoeken vd montageplaat?
                                                                '07 Peugeot 207 1.4 16v XS & '15 Peugeot 308SW 1.6BlueHDI BluelineExecutivePack.

Comment

Working...
                                                                X