Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PSA 1.6 16v HDI 90/110pk, Josh?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• PSA 1.6 16v HDI 90/110pk, Josh?

Josh, jij als leeuwentemmer: wat weet jij over de 90 en 110pk varianten van de 1.6 16v HDI's, zoals o.a. geleverd in de 307/407? Hoe doen ze het mbt verbruik, geluidsproductie, trekkracht en onderhoud? Zijn er typische dingen om op te letten of preventieve acties die bij bepaalde km-standen aan te raden zijn? Alle info is welkom.
    Oliestoken voor het goede doel

Ik ken deze motoren uit de Double Chevron stal, in de C4 en C5. Moet zeggen dat deze motor mij toen hij net uitkwam redelijk versteld deed staan. Ik vond hem redelijk snel, aardig wat trekkracht bij lage toeren en vooral heel stil. In de C5 heeft de motor toch wat meer moeite met het hogere wagengewicht. Maar zeker t.o.v. de voorloper van deze motor, de 2.0HDi oude stijl, is deze 1.6 een enorme verbetering.
    Iets zinnigs over verbruik en onderhoud kan ik helaas niet zeggen.

Comment

Ok, thanks. Ja, 307/C4, 407/C5, zelfde idee. Waarbij die laatste twee behoorlijk wat kilo's op de schaal leggen ja, viel me zelfs een beetje tegen. Dat de motor beter tot z'n recht komt in de 307/C4 geloof ik dan wel.

Redelijk snel zeg je. Wat me (op papier, dat wel) wat tegenvalt, zal inherent zijn aan het relatief kleine slagvolume, is het koppel: 215Nm voor de 90pk en 240Nm voor de 110. De 1.9 dCi van Renault schopt het (bijvoorbeeld) in de Megane II met 120pk tot een veel forsere 300Nm. Heb je ook gereden met de C4? Zo ja: 90 of 110?

[edit] Ah, kijk, uit een AMT artikel over PSA/Ford ontwikkeling van de 1.6 en 2.0 HDI/TDCI, dit gaat dan louter over de twee 1.6 variaties: "..Beide versies hebben een Garrett turbo met variabele geometrie en een overboost functie, die tijdens kortdurende acceleratie 20 Nm extra koppel kan opleveren. Bovenop het maximum van 215 of 240 Nm van beide motorversies.." [/edit]
      Last edited by Gijs; 21-07-09, 10:42.

Comment

Ik heb in de C4 met beide motorvarianten gereden, waarvan de 110pk met die Senseodinges automaat. Met die 90pk versie is de fut er op hoge snelheden wel redelijk uit, met name de acceleratie tot zo'n 100km/h is redelijk te noemen. Zijn geloof ik gekoppeld aan een 5 bak.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tijmen Bekijk bericht
          Ik heb in de C4 met beide motorvarianten gereden, waarvan de 110pk met die Senseodinges automaat. Met die 90pk versie is de fut er op hoge snelheden wel redelijk uit, met name de acceleratie tot zo'n 100km/h is redelijk te noemen. Zijn geloof ik gekoppeld aan een 5 bak.
          In de 307 en C4 zijn de handbakken achter de 1.6 HDI's 5-bakken ja, klopt.

Comment

In de 308 bij de meeste modellen een 6 bak. Verder kan ik zeggen dat ik de 307 die ik heb gereden de motor wat vlotter over kwam dan nu in de 308 maar dat is met name het gevolg van de extra kilo's die de 308 SW in de schaal legt.

Acceleratie van 0-100 is bijvoorbeeld een seconde langzamer.
            Last edited by MartijnL; 22-07-09, 08:55.
            ------------------------------------------------
            We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

Google eens op 'carterinhoud 1.6 HDi'.

Management summary: De 1.6 HDi lijdt onder een (te) krappe carterinhoud, die i.c.m. de EGR (-> roet in olie) en de turbohitte nog wel eens wil leiden tot een gensneuvelde turbo's en soms zelfs motoren.
              Oliebeurten niet oprekken, liever tijdig verversen en eventueel het strengere onderhoudsregime (voor 'zware' gebruiksomstandigheden) aanhouden.

Één van de vele zoekresultaten: http://amtgarageforum.nl/forums/Thread/122183.aspx

Oorspronkelijk geplaatst door Tijmen
              Maar zeker t.o.v. de voorloper van deze motor, de 2.0HDi oude stijl, is deze 1.6 een enorme verbetering.
              Dat zal zonder meer zo zijn, vraag me af of de 1.6 de duurzaamheid van de oude 2.0 zal evenaren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door _rb_ Bekijk bericht
                Dat zal zonder meer zo zijn, vraag me af of de 1.6 de duurzaamheid van de oude 2.0 zal evenaren.
                Dat schreef ik al eerder, dat weet ik niet. Zie mijn post van 10.30 uur gisteren.

Comment

...vraag me af of de 1.6 de duurzaamheid van de oude 2.0 zal evenaren.
                  @ _rb_: Dat kan alleen de tijd je leren.

AMT is een mooie bron van informatie inderdaad. Afgezien van deze opgedoken kennis: heb je zelf ervaring met de 1.6 HDI?

[edit] mooi topic trouwens, dat op AMT: een goede (volsynthetische) olie icm korte interval (15dkm) voorkomt ellende lees ik. Daarbij kan het geen kwaad om dan ook het carter los te schroeven en dat schoon te maken van oude drap, is daarnaast mijn eigen conlusie. [/edit]
                  Last edited by Gijs; 22-07-09, 14:00.

Comment

Wel een techneutenforum zo te zien. De opmerking "moet je om de 10.000 kilometer de olie verversen" is snel gemaakt, zonder de consequenties te overzien voor klant/berijder.

Probeer de leasemaatschappij maar eens te overtuigen van het feit dat het onderhoud op een kleiner interval moet terwijl de fabrikant nog steeds de 20.000 interval aanhoudt.

Overigens heb ik motorisch nog nooit problemen gehad in drie opeenvolgende Peugeots (2.0, 1.6 en 1.6 diesels). Dit in tegenstelling tot electrisch --> de vorige twee Peugeots vraten lampjes en van deze zijn er ook alweer drie vervangen.
                    Last edited by MartijnL; 22-07-09, 14:28.
                    ------------------------------------------------
                    We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gijs
                      @ _rb_: Dat kan alleen de tijd je leren.

AMT is een mooie bron van informatie inderdaad. Afgezien van deze opgedoken kennis: heb je zelf ervaring met de 1.6 HDI?
                      Nope, geen relevante i.i.g. De ouderwetse 2.0 HDi doet zijn kunstje nog.

[edit] mooi topic trouwens, dat op AMT: een goede (volsynthetische) olie icm korte interval (15dkm) voorkomt ellende lees ik. Daarbij kan het geen kwaad om dan ook het carter los te schroeven en dat schoon te maken van oude drap, is daarnaast mijn eigen conlusie. [/edit]
                      Ik heb nog even verder gegoogled; jouw maatregel wordt ook specifiek genoemd (loshalen carter + reinigen aanzuigfilter). Blijkbaar blijft oude olie achter bij de olieverversing. Er schijnt zelfs een 'gemodificeerde' peilstok in omloop te zijn: korter met een andere 'max' hoogte zodat er meer olie in bijgevuld kan worden.

Comment

Ik heb onder de collegae een klein legertje 306 piloten zitten. Zowel 1,6ers als 2,0ers, allemaal diesel (op één LPG'er na, maar da's niet relevant want da's geen HDI). 5 deurs en Sw's. Degenen die er netjes mee omspringen (ter herkennen aan gebruik van peilstok en regelmatige toepassing van spons, emmer en zeep) hebben er een trouw werkpaard aan. De jakkeraars trappen ze stuk. Het zijn net gewone auto's, zeg maar ;-)
                        Hubraum statt Spoiler

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FreudeamFahren Bekijk bericht
                          Ik heb onder de collegae een klein legertje 306 piloten zitten. Zowel 1,6ers als 2,0ers, allemaal diesel (op één LPG'er na, maar da's niet relevant want da's geen HDI). 5 deurs en Sw's. Degenen die er netjes mee omspringen (ter herkennen aan gebruik van peilstok en regelmatige toepassing van spons, emmer en zeep) hebben er een trouw werkpaard aan. De jakkeraars trappen ze stuk. Het zijn net gewone auto's, zeg maar ;-)
                          307 piloten bedoel je denk? Of zijn de leasecontracten van de 306'en fors opgerekt? :)

Voor wat lange levensduur vanwege netjes gebruik betreft ben ik inderdaad ook niet zo bang.

Comment

6je moet 'n 7 zijn idd :-)
                            Hubraum statt Spoiler

Comment

Nope, geen relevante i.i.g. De ouderwetse 2.0 HDi doet zijn kunstje nog.
                              Jij rijdt een 2.0 HDI dus? Een 90 of 110pk? En hoeveel levenservaring heeft ie al? Hoe doet ie z'n werk? Etc etc :)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
                                Jij rijdt een 2.0 HDI dus? Een 90 of 110pk?
                                Zelf een 110, maar er rijdt ook een 90 in de familie.

En hoeveel levenservaring heeft ie al?
                                Beiden pas ingereden (2 ton), dus nog weinig klachten.

Hoe doet ie z'n werk? Etc etc :)
                                'Stil' (het blijft een diesel) & soepel, maar geen strepentrekkers (een pré facelift 118d loopt vlotter door de toeren) en superzuinig zijn ze niet. Doorsnee 5,5 tot 6,5 l / 100km. Chippen is natuurlijk mogelijk, maar vaak heeft PSA deze motoren gecombineerd met een versnellingsbak (type 'BE') die al redelijk aan zijn grens blijkt te zitten met 250Nm.

Verder heeft de 110 incidenteel meer last van electronische gremlins, de turbodruk wordt door de ECU geregeld en zodra één sensor vreemde waardes doorgeeft wordt de waste-gate opengezet = vermogen weg. Een 90 heeft daar minder last van.

Algemene nadelen: de beginakkefietjes van commonrail zoals de injectoren (kunnen gelukkig tegenwoordig gereviseerd worden), opvoerpomp in de tank, heel soms de hoofdpomp. Diesel schijnt tegenwoordig minder goed te smeren dan vroeger en die onderdelen zijn prijzig (maar dat geldt voor elke HDi/d/CDi/JTD/TDCi/DCi).

Comment

* post dit heel stilletjes zodat niemand het hoort *

ik rijd momenteel met een C4 picasso (zo busjes ding) als voorloopwagen bij mijn nieuwe werkgever en daarin ligt dus een 1.6 Hdi 110pk.

Enkele weken geleden moest ik op even snel aan de verkeerslichten vertrekken omdat het van 2 naar 1 baanvak ging. Naast me een nieuw model X5 3.0d dus normaal gezien maak ik dan natuurlijik geen schijn van kans - ware het niet dat achter die X5 een paardentrailer hing met daarin 2 brabantse knollen.

Dus bij groen ging ik op het gas en 10 seconden later moest ik achter de X5 invoegen want ik haalde het niet...

De paarden leken dit soort acties gewoon te zijn want stonden rustig op hun gemak in de trailer. Dat was dan ook de laatste keer dat ik me aan een stoplicht"sprintje" met de C4 heb gewaagd.

Hopelijk staat er binnenkort terug een 2.0 Tdi Audi (A4 deze keer) voor de deur.
                                  There are no stupid questions,
                                  but there are a LOT of inquisitive idiots.

Comment

Uitgaande van een kleine C4 Picasso en niet de Grand Picasso, zie ik bij Autoweek een leeggewicht van 1464kg. De 110pk en 240Nm uit 1600cc zul je dan inderdaad niet als overbemeten ervaring, blijkt.

Dank voor de info, dat dan weer wel.

Comment

het gaat hier inderdaad om de "kleine" picasso.

Bob
                                      There are no stupid questions,
                                      but there are a LOT of inquisitive idiots.

Comment

Oef ja, en als het tegenzit heb je ook nog zo'n heeeeerlijke Sensobak gekoppeld aan die 1.6 HDi. Dan duurt het voor je gevoel nog een keer zo lang voordat je op de honderd zit.

Comment

Heb een tijdje getwijfeld om een C4 coupe 1.6 HDI als leaser te kiezen (een 2 liter HDI was een eenvoudige keuze geweest, maar die kon er niet af zonder bijlappen).
                                          Maar het verschil met de 2 liters (zoawel PSA als de concurrenten) vond ik gewoon te groot. Niet dat een 110pk irritant traag is, helemaal niet, maar het is wel het verschil tussen wat ik net wel prettig vind aanvoelen en wat net niet.

Comment

Heb destijds een S40 met de 1.6 PSA diesel verkozen boven de alternatieven van VAG met de bekende 1.9 TDI vanwege de VEEL rustiger lopende en stillere motor. Qua trekkracht zit het wel goed, als hebben die TDI's wel meer koppel. Heb er 100K km mee gereden zonder wat voor problemen dan ook. Olieverbruik was ca. 5 liter over die 100K.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk bericht
                                              Heb destijds een S40 met de 1.6 PSA diesel verkozen boven de alternatieven van VAG met de bekende 1.9 TDI vanwege de VEEL rustiger lopende en stillere motor. Qua trekkracht zit het wel goed, als hebben die TDI's wel meer koppel. Heb er 100K km mee gereden zonder wat voor problemen dan ook. Olieverbruik was ca. 5 liter over die 100K.
                                              Ik heb een 1.6 HDI nog niet 'gehoord', maar van Renaults 1.9 DCi viel me dat ook al op: zelfs bij de koude start lijkt het een benzinemotor, zo stil.

Hoeveel vermogen/koppel had de 1.6 HDI in de S40? 110pk en 240Nm, of waren die getallen anders in de Volvo/Ford variant van de 1.6? Want qua trekkracht zit/zat het wel goed schreef je, niet als te weinig of minimaal ervaren dus?

Comment

Nee, niet te weinig. Maar ook niet sportief. Proefrijden is de enige methode om uit te vinden of het genoeg voor je is. En idd 110 pk en 240 Nm. Overigens moet je 'm wel boven de 1500 toeren houden want daaronder gebeurt er echt niets. Tijdens de laatste rit op de Autobahn viel het me weer op dat je toch snel op de 160 zit, 180 duurt even maar die kun je moeiteloos en in alle rust vasthouden.
                                                Last edited by Taeke; 27-07-09, 11:34. Reden: typo

Comment

Dit weekend samen met een vriendin een 307 1.4 HDI voor haar gekocht. Geen 1.6 of 2.0 dus, maar 70 hele pk's verpakt in een 1.4 met turbo. Eerste indruk: het hierboven al genoemde ontbreken van een typisch diesel geluid, en daarnaast ook langzaam, maar wel heel zuinig. Ik hoop dat ze zich er mee gaat vermaken, en dat ze hem niet te langzaam gaat vinden op termijn.
                                                  ''Thank God for the internet experts''

Comment

Josh, volgens mij ben je weer terug van vakantie, klopt? :)

Comment

Klopt Gijs. Zal straks eens wat rondvragen over de zaken die de anderen nog niet beantwoord hebben.

Comment

70pk in een nieuwe middenklasser? Is je vriendin 78?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joshua Bekijk bericht
                                                          Klopt Gijs. Zal straks eens wat rondvragen over de zaken die de anderen nog niet beantwoord hebben.
                                                          Al het e.e.a. te weten gekomen wellicht?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door _RC_ Bekijk bericht
                                                            70pk in een nieuwe middenklasser? Is je vriendin 78?
                                                            Ze is in elk geval meerderjarig, wiegenrover! :)
                                                            Mini Cooper Clubman
                                                            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                            "Jasper val dood." - RH

Comment

*kruipt stil in schulp*

Comment

Nou Josh, zijn de monteurs ook al weer terug van vakantie? :)

Comment

Working...
                                                                X