Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Remschijfschroef af?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Remschijfschroef af?

    Ik heb vandaag de 205 onder handen genomen, omdat die zich zo kranig heeft gehouden in Duitsland. Er was wat olie verbruikt dus dat is aangevuld, en ik heb luchtfilter + bougies vervangen. Laatstgenoemde zagen er niet verkeerd uit, nummer 4 was wel iets minder mooi dan de rest maar niet schrikbarend.

    Welnu, ik wilde de oorzaak van mijn schuddende voorkant bij matig remmen vinden. Heel vaak is mij genoemd 'kijk naar je remschijven'. Ik heb deze goed onderzocht en controleerd (en gelijk even schoongemaakt) en ben tot de conclusie gekomen dat ze NIET krom zijn. Zowel de schijven als de blokken zijn ook nog lng niet aan vervanging toe.

    Wat me wl opviel, is het volgende: De schijven zitten met 2 grote kruiskopschroeven aan de as geschroefd. Daardoorheen gaan met 4 grote bouten de wielen erop.

    Bij het linkerwiel, dat ik het eerste controleerde, was 1 van die 2 schroeven een beetje uitgewoond, maar zat wel vast, dus ik dacht, pech, zodra ze uiteindelijk vervangen worden draaien we er wel een nieuwe in.

    Bij het rechtervoorwiel bleek het erger - daar was 1 van die 2 schroeven gewoon wg. Dat wil zeggen, de schroefdraad zit nog in de as, maar de kop is er afgedraaid... de remschijf zit dus maar met 1 schroef vast in plaats van 2. Hij zit dus wel vast wanneer je hem met je handen beroert, maar ik kan me voorstellen dat wanneer er 900 kilo op duwt hij gaat bibberen.

    Welnu - hoe dat op te lossen? Moet ik er een nieuwe as op zetten? Kan dit uitgeboord en opnieuw getapt worden? Wat kost zoiets?
    Good. Bad. I'm the guy with the gun.

  • #2
    Dacht jij dat die 2 schroeven sterk genoeg waren om de remschijf tegen te houden als je op de rem trapt ???

    Of zijn het de 4 wielbouten die die krachten opvangen ???
    Veritatis simplex oratio est

    Comment


    • #3
      Hey, ik heb vakantie, en het is vroeg :-)

      Ik heb jullie advies opgevolgd en mijn handjes uit de mouwen gestoken op ons gebakje, netjes onderhoud gepleegd, en dit zijn mijn bevindingen. Als ik het bij het verkeerde eind hebt, mag je dat melden, vertel er dan ook gelijk even bij wat jij denkt dat ik dn moet doen :-)

      Symptomen zijn dat bij licht remmen je de auto licht voel trillen. Hl licht. Ga je matig tot hard remmen, vooral bij snelheden tussen de 120 en 40, schud en bibbert hij als een gek. Ga je plank remmen, tot bijna blokkeren aan toe, dan schudt hij net. Hij remt hard genoeg en blokkeert niet snel, trekt niet scheef en maakt er geen rare geluiden bij.
      Good. Bad. I'm the guy with the gun.

      Comment


      • #4
        Rubbers al gecontroleerd in de voorwielophanging ??

        Schijven aan beide zijden gecontroleerd op eventuele kromming ( op een draaibank...) ???

        Blokken gecontroleerd op verglazing ??

        Wielbouten op het juiste moment vastgezet ??

        En dan als laatste de schroefjes....
        Veritatis simplex oratio est

        Comment


        • #5
          Bekrachtiging?
          Mini Cooper Clubman
          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
          "Jasper val dood." - RH

          Comment


          • #6
            Bandjes gelijkmatig afgesleten, gelijk profiel, goed uitgelijnd/gericht/gebalanceerd ?

            Verwissel ze eens voor de lol en kijk of 't minder of meer wordt. Goedkoop snel en direct resultaat. Wel eventueel op rijrichting letten en ik zou ze merken zodat je ze origineel kan terugplaatsen. (binnenkant velg met stift oid)

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
              Bekrachtiging?
              denk jij aan lucht in de leidingen of vervuilende remvloeistof (met water erin bv) ?

              Comment


              • #8
                Nou ja, als-ie GEEN kromme schijven of halfgare blokken heeft (daar vertrouwen we dan even op), en hij trilt bij zacht remmen maar niet wanneer je er met twee klompen op stampt, dan zou ik het in de leidingen en bekrachtiging zoeken ja. :)
                Mini Cooper Clubman
                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                "Jasper val dood." - RH

                Comment


                • #9
                  Mijn gereedschap ten aanzien van de wielbouten bestaat uit:

                  1) Halfords 4weg sleutel
                  2) Schroevendraaier om de doppen eraf te wrikken
                  3) Oude bmw krik

                  Dus nee, ik kan de aandraaiwaarde niet op newtonmeters precies vaststellen :-)

                  Banden wisselen is een idee, volgens mij is er geen verplichte rijrichting bij deze banden, het profiel is in ieder geval niet in 1 richting aangebracht, als je snapt wat ik bedoel. Uit balans zou kunnen, want bij bepaalde snelheden wil hij ook nog wel eens gewoon een beetje trillen bij snelwegverkeer, maar het klinkt zo onlogisch dat ik er dan vooral last van heb bij remmen.

                  Uitlijnen lijkt me niet nodig, de auto rijdt perfect en een kromme uitlijning zou ik ook moeten terugzien in slijtage van de banden, naar 1 richting trekken, en/of negatief benzineverbruik door meer wrijving. Daar ik er meer dan 1 op 20 mee kan rijden en gemiddeld 1 op 18, lijkt me dat niet het geval.

                  Ik heb de schijven niet gecontroleerd op een draaibank (gek genoeg beschik ik ook dr al niet over) maar puur op het oog gedaan door ze een paar keer rond te draaien en erlangs te kijken, ook lettend op het contact tussen schijf en remblok.

                  Als ik bij lage snelheden ga remmen, dwz tussen de 20 en 50 en ik lem heel licht, zodat de remmen maar nt aangrijpen, dan voel ik wel een weerstand die in golfjes gaat, alsof er een verdikking op de remschijf zit, als het ware. Gek genoeg wijst dat dan toch weer op kromme schijven... zou heel jammer zijn, want ze zijn nog lng niet versleten. Blokken verglaasd? Ik zou geen idee hebben, ze zijn bruin en dof.

                  Rubbers in de voorophanging wil ik al langer (laten) vervangen, omdat ik ook merk dat als ik bv in zijn 2 of 3 het gas loslaat bij hogere snelheden, en weer induw, er speling zit, bij mijn 520i die dat ook een beetje had, lag dat aan de rubbers in de reactie-armen.

                  Het jammere is dat veel van dit soort werk nog wel binnen mijn kunnen ligt, maar ik het gereedschap er niet voor heb. Ik heb assteunen die hoog genoeg komen om eronder te werken, maar ik kan ze maar op standje 1 van 3 zetten omdat mijn krikken niet hoger komen.

                  Jasper, remvloeistof vervangen kan sowieso geen kwaad, indien het goed gebeurt. Is zoiets lastig? Ik meen iets gelezen te hebben over de oude eruitpompen middels het rempedaal en dat het gevaarlijk, bijtend spul is, dat ook water opneemt, als je het niet afsluit. Ik wil het best zelf doen, maar dan met goede instructies. Het Haynes boek legt veel uit maar dit is typisch zo'n klusje dat ik eerst liever gedaan wil hebben met een kundige... daar leer je gewoon meer van.
                  Good. Bad. I'm the guy with the gun.

                  Comment


                  • #10
                    Punt 1: als voorasrubbers slecht zijn, merk je dat inderdaad aan een trilling, maar die treedt ook op als je niet remt. Meestal begint het stuur bij n bepaalde snelheid enorm te trillen (alsof je een slecht uitgelijnd wiel hebt).

                    Dus dat kunnen we voorlopig even uitsluiiten.

                    Punt 2: meestal zie je het op het oog niet of een schijf krom is. Dat komt omdat de schijf meestal niet letterlijk krom wordt. Een 'kromme' schijf betekent vaak dat er op n punt een oververhit laagje slijtsel van een remblokje op vastkoekt. Oorzaak: na hard remmen stilstaan met ingetrapt pedaal, waardoor blokje en schijf onder grote hitte op dat ene punt op elkaar gedrukt blijven. Het materiaal van het blokje reageert dan met de oppervlakte van de schijf, en het residu dat zo ontstaat, kan zo hard worden dat je het er nooit meer afremt. Dan heb je het equivalent van een verkeersdrempel op de schijf en dat veroorzaakt de trilling.

                    Punt 3: remschijven kunnen wl krom zijn als de remklauw niet goed gangbaar is. Dan drukt het buitenste blokje harder tegen de schijf dan het binnenste, en dan trekt ie na een tijdje wel letterlijk krom.

                    Tot slot punt 4: dat afgebroken schroefje kun je waarschijnlijk wel met een tang vastpakken en losdraaien als de schijf eraf is. En anders laat je het gewoon zitten. Die schroefjes zijn er alleen om montage te vereenvoudigen. Zoals W220 al zegt: de remkracht zelf wordt door de wielbouten overdragen.
                    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                    Comment


                    • #11
                      Verdomd nuttige info. Ik wist niet dat kromme schijven ook die genoemde verkeersdrempel kon betekenen, en dat kan ik natuurlijk bijna niet zien zo op het oog, zeker niet als het aan de binnenkant is.

                      Remschijven vervangen in de hoop dat het dan goed is, is wellicht wat duur, zeker als ze niet versleten zijn is dat zonde.

                      Ik kan de schijven wel ergens mee naar toe nemen waar men een draaibank heeft, zoals W220 noemde, maar dan moet ik daar met mijn (enige) auto heenrijden. Lastig :P

                      Gezien het gedrag dat de auto vertoont, en het gevoel bij het remmen, vooral bij langzaam, zacht remmen, vermoed ik de door jou genoemde 'verkeersdrempel' op de schijf, en ik denk rechts. Wat is de meest eenvoudige manier om het te verhelpen? Ik heb beide schijven binnen en buiten al schoongespoten met remreiniger, ik was er toch. Daarna zijn we even door de stad gaan rijden maar het probleem bestond nog steeds.
                      Good. Bad. I'm the guy with the gun.

                      Comment


                      • #12
                        Demonteren en op de draaibank, bij de remmenspecialist bij jou in de buurt ( mits het binnen de toleranties nog afgedraaid kan worden.

                        Of nieuwe schijven en blokken, en dan ook gelijk je klauwen reviseren en de remolie verversen.
                        Veritatis simplex oratio est

                        Comment


                        • #13
                          Je kan je schijven natuurlijk ook handmatig wetsanden met wat fijn schuurpapier of met een bandschuurmachine als je die hebt.











                          Ohnee dit is een serieus draadje.
                          Anyways je kan natuurlijk gewoon een keer je (rem)blokjes demonteren en bekijken. Zelfs (en zelf) de schijven vervangen is geen punt en die dingen kosten geen drol voor een 205.

                          Last but not least kun je natuurlijk het verschijnsel voor lief nemen, er rekening mee houden dat je als je 140 zoeft je of hard of niet moet remmen (0/1, aan/uit, niet moeilijk te onthouden) en gewoon 't ding oprijden. D'r zijn alweer zoveel punten genoemd dat je je arm kan betalen aan onderdelen om er elke keer achter te komen 'dat 't daar dus toch niet aan lag'.

                          Al dat geknutsel kun je sowieso beter op een 205 leren dan op een dure B & W.

                          Comment


                          • #14
                            Klopt, het is een fijne simpele auto om aan te sleutelen (al zijn de bougies wel lastig bereikbaar zonder flexibele ratel, bestaan die?) maar hij kan nog wel langer mee je misschien denkt. Goed onderhouden 205'jes gaan niet zelden goed over de 2 ton heen en deze heeft aantoonbaar 160 gelopen nu, gekocht met 149k erop. Hij is een beetje vaal en stuk hier en daar maar dat is cosmetisch, technisch is hij nog heel goed. Het blokje spint tevreden en de Duitse hellingtest was een eitje, ik had er zelf meer moeite mee dan de auto.

                            Ik wil niet te zuinig zijn op onderdelen zoals veiligheid, al moet de auto natuurlijk wel zo weinig mogelijk kosten. 140 rij ik er niet mee (hoogstens een enkele keer 130) en ik rij zeer defensief en anticiperend, wetende dat je je in een blikken doosje voorbeweegt met -2 NCAP sterren.

                            Kan iemand mij een inschatting wat het kost om die draaibankklus te laten doen die W220 noemt, en de nieuwe set blokken+schijven? En hoe doe ik een remrevisie verder? In het haynes manual staat wel een stuk over remvloeistof vervangen, maar niets over een revisie. Remschijven vervangen dan weer wel, met 2 van de 5 sleutels, dus dat kan ik wel.
                            Good. Bad. I'm the guy with the gun.

                            Comment


                            • #15
                              Check ff je mail.
                              Chev's of the 50's.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Knutsel-ivl Bekijk bericht
                                Check ff je mail.
                                Nee, gewoon op het forum posten he

                                Dat doet iedereen.
                                Veritatis simplex oratio est

                                Comment


                                • #17
                                  Ja, mogen wij ook wat bijleren ?!

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mooi niet dus....

                                    Daar gaat de cursus.
                                    Veritatis simplex oratio est

                                    Comment


                                    • #19
                                      Vroeg mij trouwens af hoe Thalan iets aan zijn remmen heeft ontdekt. Met een 20jaar oude 205 1 op 20 halen lukt alleen door noooooit te remmen en ontzettend te anticiperen, imho.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Onderdelen voor een 205 zijn niet duur, maar ik vraag me serieus af f je er iets aan moet doen, als de blokken nog goed zijn, en hij verder bij normaal intrappen nog goed remt.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tja, en willen de schijfjes nog weleens een soort van vervuilen he.... ;-)
                                          Veritatis simplex oratio est

                                          Comment


                                          • #22
                                            Hij stelde via PM voor dat ik tegen een zacht prijsje onderdelen bij hem kan halen, en ook daar samen met hem kan klussen, daar hij alle gereedschap en een brug, gewoon heeft liggen.

                                            1 op 20 halen is niet zo heel lastig... gewoon geen overbodig gewicht meenemen, (sleep/startkabels, extra water, olie, lampjes, gereedschap, overall, krik, dat soort zaken wel natuurlijk) anticiperen en voorzichtig optrekken :-)

                                            Ik heb wel een prijsje van hem gehad voor de delen maar ik heb geen flauw benul wat zoiets moet kosten, heb geen referentiepunt. Ik kan de peugeot garage wel bellen maar daar betaal ik waarschijnlijk sowieso pfennig zestien.

                                            Oorspronkelijk geplaatst door Joshua Bekijk bericht
                                            Onderdelen voor een 205 zijn niet duur, maar ik vraag me serieus af f je er iets aan moet doen, als de blokken nog goed zijn, en hij verder bij normaal intrappen nog goed remt.
                                            Wel, naast het onveilige gevoel dat je overhoud aan een remactie waarbij je je dashboard terug in de auto moet timmeren en je oma haar gebit kwijtraakt, kan ik me voorstellen dat onnodig hard denderen en trillen van de ophanging slecht is voor die delen daarin. En het laatste wat ik wil is dat het ding onnodig hard slijt, het was al lastig genoeg eentje te vinden in nette staat, voor dat geld.
                                            Good. Bad. I'm the guy with the gun.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Stap eens binnen bij Brezan....
                                              Veritatis simplex oratio est

                                              Comment


                                              • #24
                                                Beetje meer eerbied voor Knutsel graag h.
                                                Hij is mijn vaste sleutelmaat en gezamenlijk huurder van de werkplaats en haalt je niet het vel over de kop.
                                                Wil alleen niet te nadrukkelijk reclame maken op een vrienden forum en heeft al aardig wat Gummers geholpen.
                                                "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                                                BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Oorspronkelijk geplaatst door Parohl Bekijk bericht
                                                  Beetje meer eerbied voor Knutsel graag h.
                                                  Hij is mijn vaste sleutelmaat en gezamenlijk huurder van de werkplaats en haalt je niet het vel over de kop.
                                                  Wil alleen niet te nadrukkelijk reclame maken op een vrienden forum en heeft al aardig wat Gummers geholpen.
                                                  Wie heeft er dan geen eerbied ???
                                                  Veritatis simplex oratio est

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Oh, maar ik ben absoluut niet negatief hoor, ik vind het een tof aanbod, maar ik schrok nogal van de prijs, omdat iedereen roept dat 205 onderdelen 'geen reet kosten'. Als ik moet rekenen dat daar normaal nog arbeidsloon bijkomt kost het vervangen van de remmen dus ongeveer 400 euro, en dat was ik destijds bij een BMW-merkgarage ook kwijt op mijn 520i. Een 205 zou daar dik onder moeten liggen.

                                                    Ik denk dat er zeker nog wel wat zaken aan de auto moeten gebeuren die ik samen met hem zou willen oplossen, zeker omdat ik er dan zelf ook nog wat van oppik.
                                                    Good. Bad. I'm the guy with the gun.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                                      Wie heeft er dan geen eerbied ???
                                                      Als medewerker van de maand moet je jezelf nergens mee bemoeien natuurlijk :-)
                                                      "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                                                      BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        http://www.carpartsdirect.nl/

                                                        Vul het kenteken van je Peugeot in en je weet het.

                                                        En ja, de schijven, mits massief, zijn goedkoop.

                                                        Evenals de blokken.
                                                        Veritatis simplex oratio est

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Oorspronkelijk geplaatst door Parohl Bekijk bericht
                                                          Als medewerker van de maand moet je jezelf nergens mee bemoeien natuurlijk :-)
                                                          Het zal, maar ik verwacht niet zo'n opmerking van jouw kant.

                                                          Jodokus vraagt een referentiepunt, en dan kan hij rustig bij Brezan binnenstappen.

                                                          Oja, ;-) en de rest....
                                                          Veritatis simplex oratio est

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            geintje man. :-) gemist ?
                                                            Uiteraard moet hij overal de prijs vragen, zou ik ook doen
                                                            "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                                                            BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Nee, niet gemist, maar ik reageerde nog ff op geen eerbied....

                                                              :-)
                                                              Veritatis simplex oratio est

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Enne, laat mij lekker rellen op deze hele vroege zondagmorgen.... ;-)

                                                                Moet tot 01.00 stand-by blijven.
                                                                Veritatis simplex oratio est

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X