Ik heb vandaag de 205 onder handen genomen, omdat die zich zo kranig heeft gehouden in Duitsland. Er was wat olie verbruikt dus dat is aangevuld, en ik heb luchtfilter + bougies vervangen. Laatstgenoemde zagen er niet verkeerd uit, nummer 4 was wel iets minder mooi dan de rest maar niet schrikbarend.
Welnu, ik wilde de oorzaak van mijn schuddende voorkant bij matig remmen vinden. Heel vaak is mij genoemd 'kijk naar je remschijven'. Ik heb deze goed onderzocht en controleerd (en gelijk even schoongemaakt) en ben tot de conclusie gekomen dat ze NIET krom zijn. Zowel de schijven als de blokken zijn ook nog láng niet aan vervanging toe.
Wat me wél opviel, is het volgende: De schijven zitten met 2 grote kruiskopschroeven aan de as geschroefd. Daardoorheen gaan met 4 grote bouten de wielen erop.
Bij het linkerwiel, dat ik het eerste controleerde, was 1 van die 2 schroeven een beetje uitgewoond, maar zat wel vast, dus ik dacht, pech, zodra ze uiteindelijk vervangen worden draaien we er wel een nieuwe in.
Bij het rechtervoorwiel bleek het erger - daar was 1 van die 2 schroeven gewoon wég. Dat wil zeggen, de schroefdraad zit nog in de as, maar de kop is er afgedraaid... de remschijf zit dus maar met 1 schroef vast in plaats van 2. Hij zit dus wel vast wanneer je hem met je handen beroert, maar ik kan me voorstellen dat wanneer er 900 kilo op duwt hij gaat bibberen.
Welnu - hoe dat op te lossen? Moet ik er een nieuwe as op zetten? Kan dit uitgeboord en opnieuw getapt worden? Wat kost zoiets?
Welnu, ik wilde de oorzaak van mijn schuddende voorkant bij matig remmen vinden. Heel vaak is mij genoemd 'kijk naar je remschijven'. Ik heb deze goed onderzocht en controleerd (en gelijk even schoongemaakt) en ben tot de conclusie gekomen dat ze NIET krom zijn. Zowel de schijven als de blokken zijn ook nog láng niet aan vervanging toe.
Wat me wél opviel, is het volgende: De schijven zitten met 2 grote kruiskopschroeven aan de as geschroefd. Daardoorheen gaan met 4 grote bouten de wielen erop.
Bij het linkerwiel, dat ik het eerste controleerde, was 1 van die 2 schroeven een beetje uitgewoond, maar zat wel vast, dus ik dacht, pech, zodra ze uiteindelijk vervangen worden draaien we er wel een nieuwe in.
Bij het rechtervoorwiel bleek het erger - daar was 1 van die 2 schroeven gewoon wég. Dat wil zeggen, de schroefdraad zit nog in de as, maar de kop is er afgedraaid... de remschijf zit dus maar met 1 schroef vast in plaats van 2. Hij zit dus wel vast wanneer je hem met je handen beroert, maar ik kan me voorstellen dat wanneer er 900 kilo op duwt hij gaat bibberen.
Welnu - hoe dat op te lossen? Moet ik er een nieuwe as op zetten? Kan dit uitgeboord en opnieuw getapt worden? Wat kost zoiets?
Comment