Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat kost gas?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

Mijn boardcomputer blijkt minder zuinig, dan in werkelijkheid. Voor wat het waard is...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
      Ha, die Motroos;

Toen ik de auto kocht (km-stand 56300) stonden de beide verbruiksindicaties van de BC op 10.9L/100km. En aangezien de BC verder helemaal ongebruikt leek heb ik maar even aangenomen dat dat het totaal gemiddelde verbruik van de eerste (Duitsche) eigenaar was en dat viel me al niet tegen. …ťn van de twee gebruikte ik voor mijn eigen verbruik per tank, de andere liet ik gewoon lopen. Na een jaar was het verbruik al gedaald naar 10,4L. Na dat jaar heb ik ook die gereset en mijn verbruik over die periode is nu 9,8L/100km. Ik scoor geregeld een tank met 9.5l/100km in alledaags gebruik. Vorige week terug uit ItaliŽ (leuk land man, vooral VenetiŽ is helemaal te gek!) over 1450km (waarvan vooral die in ItaliŽ en Duitschland behoorlijk stevig waren) met vier personen plus bagage 9,2L/100km gedraaid. Combinatie grote, maar efficiŽnte motor met een handbak werkt gewoon prima. Wat misschien ook wel scheelt is dat ik op woon/werkritjes en in de bebouwde kom mezelf niet meer gek laat maken, hoewel mijn vrouw me nog steeds een groot kind vindt als er weer eens een Golfje om straf vroeg..... Op de vaderlandsche snelwegen rijd ik meestal 130km/h op de teller; zo'n 125km echte. Maar 's avonds laat en 's nachts mag daar best een km'tje of 20, 30 bij hoor....
      Overigens heb ik de BC al eens 'geijkt' en die is redelijk accuraat.
      valt mee dan dat verbruik met zon "grote " benzine motor in zon slee
      met relatief "hoge" snelheden op de snelweg kan een grote benzine motor op bepaalde snelheden "efficienter" lopen dan een kleinere

maar stadsverkeer maakt dat ruimschoots in negatieve zin weer "goed" omdat de motor daar minder "efficient" draaid dan een kleine benzinemotor
      ook het doorgaans hogere gewicht speelt dan parten op het verbruik door veelvuldig optrekken en afremmen
      maar hey zon wagen koop je ook niet voor zuinigheids records comfortabel rijden met veel vermogen is ook wat waard
      en dan valt 1 op 10 voor zon auto best mee

tanken met benzine prijzen met die tankinhouden zijn idd nogal confronterend ook al rijdt ie 1 op 20 ;-)
      "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
      "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
      "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
      "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Ha, die Motroos;

Is inderdaad een kwestie van er mee doen waar het ding voor gemaakt is. Korte (stads-)ritjes dan ook beter met de 106. Relatief het zuinigst is zo'n Vijf op langere afstanden met zo constant mogelijke snelheden. Met 165km/h op de teller draai je dan nog steeds maar 4000tpm.
        Scherven brengen gelul.

Comment

Er word heel vaak geroepen (door die 'nieuwe rijden' aanhangers volgens mij) dat 'de meeste auto's het zuinigst rijden bij 90km/h'. Ik kan me voorstellen dat dat sterk verschilt per auto en motortype.

Wat zou de ideale zuinige snelheid zijn voor een bak als die 530i? Ik kan me herinneren dat het bij de 520i weinig uitmaakte of ik constant 100 of 120 reed.
          Good. Bad. I'm the guy with the gun.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door htt-thalan Bekijk bericht
            Er word heel vaak geroepen (door die 'nieuwe rijden' aanhangers volgens mij) dat 'de meeste auto's het zuinigst rijden bij 90km/h'. Ik kan me voorstellen dat dat sterk verschilt per auto en motortype.

Wat zou de ideale zuinige snelheid zijn voor een bak als die 530i? Ik kan me herinneren dat het bij de 520i weinig uitmaakte of ik constant 100 of 120 reed.
            hoe lager de snelheid hoe zuiniger, er is immers minder luchtweerstand
            echter als je het gaat vergelijken bij verschillende motoren
            als een grote benzinemotor op een toerental rijdt die dicht bij zn optimale vulgraad ligt , dan is wellicht op die snelheid ietsjes zuiniger dan een kleine benzine motor die door de kortere overbrenging een hoger toerental draaid die ver over het de optimale vulgraad van de cilinders ligt

dat is zeg maar de relatieve zuinigheid tov kleine en grote motoren op bepaalde hoge snelheden
            neemt niet weg dat een grote benzine motor op een lager toerental een minder optimale vulgraad heeft maar door de logaritmische lagere luchtweerstand rijdt ie dan netto onder streep toch zuiniger dan op de hogere snelheid

bij een kleinere motor gaat het voordeel dubbel werken .. de optimale vulgraad gaat toenemen omdat de lagere snelheid ervoor zorgt dat de motor op een optimalere vulgraad gaat draaien EN een lagere weerstand zorgt voor een grotere besparing dan de grote motor
            "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
            "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
            "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Klinkt zinnig, het verklaart waarom (volgens opgave) mijn 205 zuiniger is in de stad, dan op de snelweg. Daar staat ook tegenover dat sommige auto's (vooral die met de zwaardere motoren) wat beter gestroomlijnd zijn, waardoor de luchtweerstand weer pas op een iets hogere snelheid parten gaat spelen, lijkt me.
              Good. Bad. I'm the guy with the gun.

Comment

Ha, die HTT;

Een goede stroomlijn kan het totale effect van de luchtweerstand wel verminderen, maar als de snelheid wordt verhoogd neemt de luchtweerstand altijd onevenredig veel toe. Doe je nix aan.
                Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door htt-thalan Bekijk bericht
                  Klinkt zinnig, het verklaart waarom (volgens opgave) mijn 205 zuiniger is in de stad, dan op de snelweg. Daar staat ook tegenover dat sommige auto's (vooral die met de zwaardere motoren) wat beter gestroomlijnd zijn, waardoor de luchtweerstand weer pas op een iets hogere snelheid parten gaat spelen, lijkt me.
                  is een kwestie van optrekken en afremmen dat brandstof kost...JUIST bij zware auto's
                  op de snelweg heb je dat nadeel niet bij constante snelheid

Comment

Working...
                  X