Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Michelin PLR

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Michelin PLR

Kwam nog wat info tegen over dit waanzinnige voertuig.

Ontworpen en gebouwd door Michelin in de vroege jaren zeventig om vrachtwagenbanden te kunnen testen op 160km/h. Het lijkt op een DS, maar eigenlijk had het er technisch niet zoveel mee te maken op de hydropneumatische vering na. Michelin was eigenaar van Citroën in die tijd.

Het ding had een elfde wiel, de te testen vrachtwagenband, in de auto. Als die klapte bij 160 was er dus verder geen gevaar.

Specs:
    Lengte 7,27m
    Breedte 2,45m
    Massa 9.150kg
    Motor 2stuks Chevy 350 met 250pk per stuk
    Top 180km/h
    wielen van Citroen HY
    hydropneumatische vering
    3 achterassen van Peugeot 504
    en... RWD :-)
    Last edited by V4; 22-11-09, 22:37.

Ha, die V4;

RWD; alle zes?
    Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
      Ha, die V4;

RWD; alle zes?
      Da's mooi driften dan! :)
      Oliestoken voor het goede doel

Comment

Michelin designed the PLR (Poids Lourd Rapide, or fast semi truck) in 1972 as a way to test out truck tires at high speeds without the risks...

Lachen, éen vd twee Chevy-blokken werd alleen maar gebruikt om het te testen vrachtwagenwiel aan te drijven. Niet echt duidelijk of idd alle zes de achterwielen werden aangedreven, maar de kracht van een 5,7 blok lijken mij wat veel voor een max 146pk (of wat had zo'n 504 Coupé 2.7 V6) gewend zijnde 504 achteras.

Comment

Wat een bizar ding zeg. Nog nooit van gehoord.
          Forza!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joshua Bekijk bericht
            http://ranwhenparked.blogspot.com/20...helin-plr.html

Lachen, éen vd twee Chevy-blokken werd alleen maar gebruikt om het te testen vrachtwagenwiel aan te drijven. Niet echt duidelijk of idd alle zes de achterwielen werden aangedreven, maar de kracht van een 5,7 blok lijken mij wat veel voor een max 146pk (of wat had zo'n 504 Coupé 2.7 V6) gewend zijnde 504 achteras.
            Ja, bizar. Waarom dat wiel door zo'n zware motor laten aandrijven? Ik neem aan dat gewicht op het wiel belangrijker is. Of dreef het wiel dan ook de auto mede aan?
            Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Ha, die Joshua;

Assen van oudere RWD-auto's waren vaak behoorlijk overbemeten. Bovendien zal die Chevy waarschijnlijk wel voor een automaat hangen, wat al veel krachten op de rest van de transmissie wegfiltert. En er zal gerust wel meer dan één van de drie achterassen worden aangedreven zijn geweest, lijkt me.
              Scherven brengen gelul.

Comment

Van die site:
                "The rear six wheels power the car while the front four steer it."
                Net 80, 85 pk per asje, moet kunnen :-)

Comment

Inderdaad een GM automaat.
                  Cool dash wel !

Comment

Is trouwens niet zonder gevaar, een vrachtwagenband testen.
                    Als zo'n ding klapt en dan wil je er niet bij in de buurt zijn. Tijdje terug was er hier in de regio nog een bandenmonteur die kassie wijlen ging toen de vrachtwagenband die hij monteerde explodeerde.
                    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

moet je eens in google afbeeldingen michelin plr intikken, echt een gaaf ding.

wat ik persoonlijk ook mooi vind is de citroen tissier uitvoeringen van de ds en cx modellen, ook 6 wielers van een meter of 7 ...
                      Simca 1000 rallye 2 (RWD)
                      Peugeot 404 1961 (RWD)
                      BMW 3 touring (RWD) daily
                      VW POLO 1.6

Comment

Working...
                      X