Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Peugeot 205 defects thread, Parte Deux, la terreur noire

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Peugeot 205 defects thread, Parte Deux, la terreur noire

Sinds aanschaf (enkele weken terug) de volgende zaken preventief aangepakt:

- Distributieriem/spanrol/waterpomp
    - Thermostaat/Koelvloeistof
    - Zgan Accu van de rooie in de zwarte gezet

En deze waren reactief:

- Klapperende stuurkogel linksvoor --> links + rechts vervangen (je bent er toch)
    - Huilende aandrijfas --> vervangen (uiteraard inclusief pakkingen, bakolie, etc)
    - Licht klemmende schijfremmen --> schoongemaakt en zuigers 90 graden gedraaid
    - Lekkende klepdekselpakking --> vervangen
    - Defecte toeter --> bypass gemaakt (zit ergens een stroomlek in de bedrading en teveel weerstand op de minpool)
    - Uitlijnen voorophanging/wielen

Nog te doen:

Fuseekogelhoes rechtsvoor vervangen (kogel is nog prima in orde maar zal dat niet lang blijven met de huidige hoes)
    Clips remblokken rechtsvoor plaatsen (zitten er niet in, om onverklaarbare reden, links is prima)
    Achteras vervangen (rechterachterwiel staat scheef, band heeft al kammen maar is nog lang niet versleten)
    Tellerbak vervangen i.v.m. rammelende toerenteller (gebeurt volgende maand op een bijeenkomst)
    Tunneltje plaatsen onder middenconsole, is nu niet aanwezig en de radiobeugel kan niet vastgezet worden ivm beschadigingen
    Koppelingspedaal afstellen
    Extra oliebeurtje
    Beetje siliconen onder de antenneaansluiting spuiten (hij lekt minimaal naar binnen)

Ik heb de auto van een forumlid en liefhebber overgenomen, en die heeft redelijk wat werk aangepakt, maar het was duidelijk dat de auto daarvoor minimaal werd onderhouden. De nieuwe olie is vrij snel weer zwart geworden dus krijg hij een extra oliebeurt voor de interval. De koelvloeistof was gewoon bruine prut (nog geen vla gelukkig) en hij liep hoog stationair. Dat is nu allemaal grotendeels opgelost en de auto gedraagt zich weer helemaal zoals het hoort. Hij zweet wel wat olie op het bekende plekje, hoek motorblok bij de koppakking, maar niet zodanig dat hij noemenswaardig olie verbruikt of druppelt op de vloer. Ik besloot dat ik hiermee nog wel even door kon rijden.

APK punten op dit moment, hij moet oktober dit jaar:

- Roestgat bij het krik-opbergpunt in de motorruimte
    - Vliegroest op remleidingen voor
    - Scheef wiel rechterkant achteras
    - Band rechtsvoor adviespunt momenteel

Moet lukken om deze er in één keer doorheen te krijgen :)
    Good. Bad. I'm the guy with the gun.

Oorspronkelijk geplaatst door htt-thalan Bekijk bericht
    ...Hij zweet wel wat olie op het bekende plekje, hoek motorblok bij de koppakking, maar niet zodanig dat hij noemenswaardig olie verbruikt of druppelt op de vloer.........
    Een TU blok dus, neem ik aan. De vlotte 1.4, of de zuinige 1.1 ?
    Last edited by KMvrtr; 08-04-10, 20:35.
    Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KMvrtr Bekijk bericht
      Een TU blok dus, neem ik aan. De vlotte 1.4, of de zuinige 1.1 ?
      Aan de foto te zien de 1.1? :-)

Comment

Volgens het kenteken is het een 1.1 :-)
        The sun has gone down and the moon has come up, and long ago somebody left with the cup

Comment

Je zou zomaar gelijk kunnen hebben. :-)

GTI velgen op een 205 vind ik overigens wel leuk, al vind ik dat de 1.9 Speedlines wel een skirtset met wielkastverbreders vereisen.
          Zonder dat extra plastic zou ik liever voor de 1.6 GTI velgen kiezen.

En ik zeg het niet vaak, maar deze auto sméékt om iets verlaagd te worden. De ruimte in de wielkast is echt gróót.
          Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

Comment

Leuk een 205... heb er wel "wat" ervaring mee.....

Oorspronkelijk geplaatst door htt-thalan Bekijk bericht
            - Roestgat bij het krik-opbergpunt in de motorruimte
            - Vliegroest op remleidingen voor
            - Scheef wiel rechterkant achteras
            - Band rechtsvoor adviespunt momenteel

Moet lukken om deze er in één keer doorheen te krijgen :)
            Dat stelt inderdaar niet veel voor....
            - roestgat: heb ik bij de witte GTi ook achter beide koplampen (zie foto's hieronder). Wel een keer aanpakken maar geen APK-afkeur
            - vliegroest: lang leve de staalborstel :)
            - achteras: ligt eraan hoe scheef hij staat. Wellicht reviseren mogelijk, anders een goede andere as scoren
            - band: replace

Het is nu wel een all-road-uitvoering dus een stukkie omlaag zou hem qua looks wel goed doen. Verder is een nwe kentekenplaat voorop geen overbodige luxe als ik dit verkreukeld ding zo zie :)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KMvrtr Bekijk bericht
              Je zou zomaar gelijk kunnen hebben. :-)

GTI velgen op een 205 vind ik overigens wel leuk, al vind ik dat de 1.9 Speedlines wel een skirtset met wielkastverbreders vereisen.
              Zonder dat extra plastic zou ik liever voor de 1.6 GTI velgen kiezen.
              Helemaal eens!

Vanwaar de overstap van de rode naar deze? Het lijkt me nu niet echt het meeste fantastische exemplaar. En roest bij een 205 is echt uitzonderlijk. De achteras is een standaard punt dat je checkt bij een 205. Nette achterassen worden zo goed als onvindbaar, althans voor GTI's. Misschien dat het voor de "mindere goden" meevalt.
              Auto's: veel...

Comment

De rooie had een kapotte koppeling, en ik moest diezelfde dag weer een rijdende auto regelen. Ik heb me dus rotgebeld voor een garage die een beetje een leuke prijs rekende, en een forumlid (ander forum) bood me toen aan deze zwarte over nemen voor minder dan dat de reparatie mij zou kosten.

De rode is vervolgens meegenomen door weer een andere gozer, die in ruil daarvoor mijn d-riem, spanrol, kvs, waterpomp en stuurkogels met mij vervangen heeft. De onderdelen kreeg ik kado van hem.

Later is hij nog teruggekomen en heeft hij de aandrijfas gedaan terwijl ik de remmen deed. De zwarte heeft mij zodoende tot nu toe ongeveer 600 euro gekost (daarbij zat ook uitlijnen en wat klein grut) inclusief een volle tank kado bij aanschaf. Daarvoor heb ik wat opties erbij gekregen.

Verlagen ga ik niet doen, sterker nog, ik ga hulpveren plaatsen op de achterkant i.v.m. de trekhaak die ik er binnenkort op ga zetten, o.a. voor het kamperen en een kleine aanhanger om wat spul te versjouwen. De haak kost me 35 euro inclusief montagedelen. Wederom dezelfde gast die dat voor me regelt :)

Een derde forumlid uit amsterdam heeft aangeboden voor 200 euro (werk + onderdelen) de achteras met mij te vervangen voor een goeie rechte 2ehandse as. Ik wacht hiermee tot de achterband (die nog relatief nieuw is) verder versleten is, want die kan ik daarna toch niet meer gebruiken.

De roest op de leidingen is idd borstelen en spuiten. Het roestgat bij het krikopbergpunt moet wss gelast worden, maar de kofferbak is waarschijnlijk geen probleem. De velgen heb ik er vanonder gehaald en verkocht, hij liep rechtsachter aan vanwege de kromme as en de voorkant werd er té zoekerig van, bovendien scheelt het vermogen wat bij een 1.1i sowieso maar nét an is. Nu is hij gewoon lekker vlot en relatief zuinig, 1 op 16 momenteel, dat moet ik nog wel wat kunnen opschroeven.

Met 183k op de klok momenteel kan hij nog wel even mee, hij rijd beter dan de vorige vanwege een ander onderstel, lagere bandjes en kuipstoeltjes. Ook vermoeden we dan de rooie niet 60 maar 54pk had, omdat de zwarte behoorlijk veel feller is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red205 Bekijk bericht
                  En roest bij een 205 is echt uitzonderlijk. De achteras is een standaard punt dat je checkt bij een 205. Nette achterassen worden zo goed als onvindbaar, althans voor GTI's.
                  Roest bij een 205 is uitzonderlijk.... laat me niet lachen. In de 15 jr dat ik vele 205-jes heb gehad en gezien kom je bij vele exemplaren roest tegen en allemaal op dezelfde plekken... achter de koplampen, op de motorkap, voor het achterwiel, onder het raam op de achterklep etc. Geen idee waar je jouw verhaal op baseert, maar het raakt kant nog wal.

Nette assen zijn inderdaad onvindbaar omdat ze allemaal hetzelfde euvel hebben. Mist hij niet te slecht is en de hoofdbuis niet ingesleten is, is het echter een kwestie van reviseren door de lagers te vervangen en je kunt weer jaren vooruit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pakkie Bekijk bericht
                    Roest bij een 205 is uitzonderlijk.... laat me niet lachen. In de 15 jr dat ik vele 205-jes heb gehad en gezien kom je bij vele exemplaren roest tegen en allemaal op dezelfde plekken... achter de koplampen, op de motorkap, voor het achterwiel, onder het raam op de achterklep etc. Geen idee waar je jouw verhaal op baseert, maar het raakt kant nog wal.

Nette assen zijn inderdaad onvindbaar omdat ze allemaal hetzelfde euvel hebben. Mist hij niet te slecht is en de hoofdbuis niet ingesleten is, is het echter een kwestie van reviseren door de lagers te vervangen en je kunt weer jaren vooruit.
                    Ik heb me laten vertellen dat er vanaf een bepaald jaartal (zou niet weten welk) een ander productieproces werd gebruikt en de 205 toen roestbestendiger geworden zou zijn. Evenwel is de plek rechtsvoor bij het krikopbergpunt een hele bekende plek, de kofferbak is bij mijn gewoon een hele vreemde, maar boeit ook niet heel erg. Als het erg word lassen we er een plaatje overheen en draait hij zijn tijd wel uit, tegen de tijd dat hij daar doorroest heb ik het blok allang opgereden. Ik verwacht eerder gezeik met de koppakking dan roest in ieder geval. Laten we dus hopen dat die nog meegaat tot de nieuwe riem versleten is, bij ongeveer 3 ton, dan kan hij naar de sloop :)

Comment

LOL, kant nog wal. Misschien baseer ik mijn verhaal op andere ervaringen. De 205 GTI die ik 11 jaar geleden heb gekocht is nu nog steeds in de familie. Een origineel Nederlander zelfs, met echt geen roest achter de koplampen oid. De enige roest die bij die auto is opgetreden kwam door een niet goed functionerende afwatering van het schuifdak. Klinkt meer alsof je een oog hebt voor het kopen van niet al te beste 205'jes... Want echt, een 205 roest zo goed als niet. En ik heb aardig wat auto's in bezit en ook aardig wat auto's in bezit gehad en ik heb wel kunnen zien wat écht roesten inhoudt. Maar goed, met 11 jaar 205 GTI ervaring heb ik natuurlijk totaal geen recht van spreken...

Comment

Htt thalan zou toch een leasebak krijgen?
                        Mini Cooper Clubman
                        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                        "Jasper val dood." - RH

Comment

Mijn 205-jes hadden absoluut geen roest volgens mij. De laatste was 13 jaar oud toen ik hem kocht, maar afgezien van wat vliegroest op draagarmen en zo heb ik geen roest gezien. Je ziet nu 1.4-tjes in bijzonder mooie staat voor zo'n 1800 Euro, dus vraag ik me af of je de goekopere slechtere exemplaren niet gewoon beter naar het autohiernamaals kunt laten sturen. Overigens zou roest op een 205GTI voor mij een absolute no-go zijn, onafhankelijk van welke vraagprijs dan ook.
                          Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

- roestgat: heb ik bij de witte GTi ook achter beide koplampen (zie foto's hieronder). Wel een keer aanpakken maar geen APK-afkeur

Ik dacht trouwens dat die witte GTI zo'n fantastisch mooie auto was, maar als ik dit zo zie is het een behoorlijke afknapper... Ik had 'm iig nooit gekocht.

Comment

Poh, Fancofielen roest bashing alert!

ALs je een 205 zonder roest hebt, mag je je volgens mij gelukkig prijzen. Ik heb wel de indruk dat de laatste Generation modellen op dat punt beter zijn dan de diverse oudere uitvoeringen. Een Generation GTI is er voorzover ik weet niet geweest overigens.

Maar goed, heb maar één 205 gehad, niet roestvrij, evenmin schrikbarend, en enkele andere modellen in de familie meegemaakt.
                              * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                              * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door slibbe Bekijk bericht
                                Poh, Fancofielen roest bashing alert!

ALs je een 205 zonder roest hebt, mag je je volgens mij gelukkig prijzen. Ik heb wel de indruk dat de laatste Generation modellen op dat punt beter zijn dan de diverse oudere uitvoeringen. Een Generation GTI is er voorzover ik weet niet geweest overigens.

Maar goed, heb maar één 205 gehad, niet roestvrij, evenmin schrikbarend, en enkele andere modellen in de familie meegemaakt.
                                Met alle respect, maar ook jouw GTI was nu niet een voorbeeld van "'s werelds mooiste GTI", kan ik me zo herinneren :)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door slibbe Bekijk bericht
                                  . Een Generation GTI is er voorzover ik weet niet geweest overigens.
                                  Klopt, GTI, TurboD, XS etc stopte allemaal in 94 toen de Forever kwam (1.1/1.4/1.6aut/1.8D) en in 96-98 de laatste serie Génération met alleen 1.4 en 1.8D.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                    Htt thalan zou toch een leasebak krijgen?
                                    jawel maar na het wederom clutch dumpen in de directie auto van de nieuwe baas bij de klant voor de deur
                                    heeft ie een ov kaart gekregen ;-)
                                    "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                    "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                    "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                    "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Toen ik mijn 205 verkocht in 1999 was-ie 10 jaar oud en had-ie 220.000 gelopen. Nul roest. Dacht eigenlijk dat het een behoorlijk roestbestendig model was, maar dat is dus niet zo?
                                      Mini Cooper Clubman
                                      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                      "Jasper val dood." - RH

Comment

Toen ik mijn 205 verkocht in 1999 was-ie 10 jaar oud en had-ie 220.000 gelopen. Nul roest. Dacht eigenlijk dat het een behoorlijk roestbestendig model was, maar dat is dus niet zo?
                                        Mwah, mijn roestplaatsen zijn niet 'zomaar' ontstaan. De kofferbak heeft gewoon een klein gat op een hele rare plaats waar ook geen water in blijft staan oid, dus daar is gewoon een keer een flinke beschadiging gemaakt gok ik.

Zelfde verhaal bij de rechtsvoorkant / wielkast - daar zit een pin ingeschroefd waarmee je normaal de krik vastzet. Die heeft een keer een flinke douw gehad, de contrabout is gescheurd en gaan roesten. Verder is er nergens een slecht plekje te vinden.

En ja, mijn leasebak is op de 'lange' baan geschoven, helaas. Ik moet nog minimaal een jaar wachten, als ik niet in de komende maanden van baan wissel, that is ;-)

Comment

Dat is (nog steeds) ook mijn idee, dat het een roestbestendig model is. Maar kennelijk is een aantal "experts" hier een andere mening toegedaan ;-)

Zoals al eerder gemeld is mijn oude 205 GTI wel iets gaan roesten, maar kwam dat door een slechte afwatering van het schuifdak. Daar is uiteindelijk geen enkele auto tegen bestand.

Comment

Die Generation werd in D als 1.6 met 90pk verkocht. Maar daar ligt 99.99% van op de sloop denk ik.
                                            Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Working...
                                            X