Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mooi Frans spul te koop

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Jeugdtrauma's :-) Het is me ooit bijna gelukt om mijn pa in een nieuwe Saab 96 Jubilee te lullen. Pa was enthousiast, maar toen ging hij nog een keer met ma kijken. Het werd een Simca 1308...

Saab-96-1980.jpg
    VolvoXC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017)

Comment

• Back on topic: de R16 was ook ooit een kandidaat, maar de plaatselijke Renaultgarage had volgens mijn pa een slechte reputatie, dus het werd een Peugeot 304. Ik vond dat toen wel jammer. Een 304 zou ik als klassieker niet willen, maar zo'n 16TX....
      VolvoXC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door WimD Bekijk bericht
        Back on topic: de R16 was ook ooit een kandidaat, maar de plaatselijke Renaultgarage had volgens mijn pa een slechte reputatie, dus het werd een Peugeot 304. Ik vond dat toen wel jammer. Een 304 zou ik als klassieker niet willen, maar zo'n 16TX....
        De 304 was de auto die mijn vader deed overstappen naar een ander merk... zo slecht was die auto.
        2x spectaculaire koppakking failure: denk stoom/rookgordijnen trekken... in de winter veel startproblemen door vocht in de Ducelier verdeler
        De motor techniek was best modern maar ondanks dat de 204 al langer met dezelfde techniek reed was deze nog niet uitgerijpt: FWD, dwars geplaatste alu motorblok met natte cilinderbussen en de vbak geintegreerd in/onder het blok.
        En extreem roestgevoelig. (want gemaakt van inferieur Soviet staal. Als gevolg van de oliecrisis (1973) zakte de vraag naar auto's in en dus moest ook de staalindustrie inkrimpen, toen de vraag naar auto's weer aan trok (circa 1975-76) was het staalaanbod krap en moest inferieur staal geimporteerd worden uit het oostblok)
        Veel auto's uit die periode 1973-1980 hadden om die reden last van sterke roestgevoeligheid. Denk Alfa Sud.

Comment

• De 304 van mijn vader heeft tijdens een garagebezoek de hele werkplaats in de as gelegd. Nou jullie weer. :)
          Volvo V70 --- Lexus IS300h
          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
          "Jasper val dood." - RH

Comment

• Motorproblemen met de 304 kan ik me niet herinneren, maar wel de roest. Na zes jaar was hij helemaal op.

Comment

• Mijn eerste auto was een 304, een gele Coupe S uit 1974. Dat was in 1987, dus toen al een klassieker. Dus het kon wel.

Comment

• Volvo V70 --- Lexus IS300h
                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                "Jasper val dood." - RH

Comment

• Dat lijkt me er eentje van de eerste generatie, met chromen grille. Gaaf ding.

Comment

• Hij is van 1971, sinds 1999 in Nederland, en al 9 jaar in bezit van de huidige eigenaar. Toch maf dat hij de laatste maanden nooit meer rijdt.
                    "Jasper val dood." - RH

Comment

• Ziet er op dat plaatje netjes uit. Een eenvoudigere L of een TL zo te zien (een TS -met snellere 83pk motor- uit die tijd was te herkenen aan verstralers de voorbumper).
                      Wat een beetje een afknapper is bij een L, TL (of eerdere GL, met die kleine achterlichtjes) is het dash met de lintteller waar de TS en de de latere TX een blok met ronde meters hebben.

R16TL 71 dash.jpg

Ik vond nog deze witte TL uit '77 (voor een kleine 3 mille vraagprijs), die heeft een minder mooie plastic grille, maar ter compensatie rode bekleding (wat ik altijd gaaf vind op een klassieker).

https://link.marktplaats.nl/m1311702192

R16TL.JPG

R16TL dash.JPG

Comment

• Een R16 lijkt me een stuk bruikbaarder als dagelijkse klassieker dan een DS of een 404. Maar ik zou voor één van de uitersten gaan: ofwel een vroege met chroom, ofwel een TX. Alles er tussenin is het net niet.

Comment

• Dat gevoel heb ik er ook bij.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Elentinos Bekijk bericht
                            Dan vind je deze ook vast leuk V4...
                            Ja, mooi ding! Staat nu ook op MP, met het schuifdak, die gastank is jammer (luchtgekoelde boxer plus LPG was niet zo'n goede combinatie begreep ik destijds).
                            Juiste velgen zijn ook nog wel te vinden. Mooi interieur en dan dat dash...

GS club dash.JPG .

Comment

• Ja geweldig man!

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                              Alfa Giulia 1300 (1966)
                              Mazda Miata (1990 Daily driver)
                              BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Ha, Renault 16. Mijn vader heeft er 3 gehad. Telkens problemen met de homokineten die stuk gingen.... Daarna is hij Peugeot 504 gaan rijden, die heeft hij 7 gehad. Maar terug naar de Renault 16; daar heb ik zelf geen herinneringen meer aan, maar wel mooie oude dia's zoals deze waar ik bij mijn vader op schoot zit:

DSC00005.jpg

Comment

• Mijn broer heeft trouwens een GSA(met schuifdak!) op gas gehad zonder problemen. En mijn eigen eerste wagen was een 15 jaar oude 304 (met schuifdak!) die afgezien van de roest en de uiteindelijk steeds meer lekkende koppakking ook prima was. Voor zover een auto van een paar honderd gulden prima kan zijn, dan :-)

Comment

• Hier nog een foto uit juni 1968, net als die vorige foto. Ik was nog nul jaar jong :-) Mijn ouders gingen met met broer en mijn oma naar Italië op vakantie, en ik logeerde bij een tante in de Grote Staat in Maastricht. Deze foto moet ergens onderweg in Zwitserland of Italië gemaakt zijn. Misschien de Gotthard pas?

Gebeurtenissen - 2466.JPG

Comment

• Lijkt inderdaad wel de Gotthardpas. Mooie foto!

Wat moet dat vreselijk hebben gereden op die klinkers. En behoorlijk link ook met die oude auto's op gladde steentjes.

Comment

• Waarom denk je dat Franse auto’s met comfortabele vering zo populair waren in die tijd? En zowiezo alle auto’s meer op comfort waren ingesteld. Ik denk dat je zo’n weg met een R16 net zo makkelijk neemt als met een nieuwe modesuv met nurburgring veren...

Comment

• Ja klopt wel. Mijn berlina met bilstein dempers zou ongeschikt zijn voor die weg. Alleen als je de kiezen op elkaar houdt, blijven de vullingen op hun plaats zitten.

Comment

• Alsof de duvel ermee speelt zag ik net een hele vroege hopjesvla kleurige r16 rijden!
                                            "Jasper val dood." - RH

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Brahma Bekijk bericht
                                              Hier nog een foto uit juni 1968, net als die vorige foto. Ik was nog nul jaar jong :-) Mijn ouders gingen met met broer en mijn oma naar Italië op vakantie, en ik logeerde bij een tante in de Grote Staat in Maastricht. Deze foto moet ergens onderweg in Zwitserland of Italië gemaakt zijn. Misschien de Gotthard pas?

Gebeurtenissen - 2466.JPG
                                              Mooie foto Brahma, zo stonden ze in de jaren zestig op de covers van de AutoVisie. Het straalt de romantiek van het reizen uit. Nou ja, romantiek, wellicht had je vader zijn (schoon)moeder beter thuis kunnen laten dan :-)

Comment

• Hij had een lieve en niet al te bemoeizuchtige schoonmoeder, dat zal wel de reden zijn dat ze mee mocht.

Ik zal in de GVO wel eens een draadje maken met nog meer van die mooie oude foto's uit het familie-archief. Jullie mogen ze best zien allemaal, er zitten ook echt fraaie platen bij vol met nostalgie, maar ik ben niet iemand die al zijn belevenissen op facebook gooit. Achter de lichte afscherming van het GVO gordijn voelt daarom iets prettiger :-)

Comment

• Euhm. Is deze al voorbijgekomen?

https://www.autotrader.nl/auto/voert...ngs-thirdparty

I'm having a crisis. :)

1280x960RO4RJZ2U.jpg
                                                  "Jasper val dood." - RH

Comment

• *jizzinmypants.jpg*

Maar voor dat geld mag ie ook wel een beetje enthousiasme opwekken. :)

Comment

• Dat ding stijgt echt in waarde. Zo'n 15k per maand!

https://autorai.nl/unieke-peugeot-205-t16-te-koop/

Comment

• Het is dus meer een soort interesse peiling a la Alfa forum. :)
                                                        "Jasper val dood." - RH

Comment

Working...
                                                        X