Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Peugeot 106XS: le fil des défauts.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Peugeot 106XS: le fil des défauts.

Ha, die Gummers;

Vanmiddag le petit bleu opgehaald; onder garantie is het rugleuningsverstelmechaniek van de bestuurdersstoel gerepareed en een spiksplinternieuwe katalysator gemonteerd, dus geen geleuter met halfbakken laswerk of zo; hulde!
    Bijna thuis bleek de ruitensproeier geen druppel meer op de ruit te kwatten; bijvullen dus. Ging nog geen half litertje bij, dus dat was het niet. Achtersproeier doet het trouwens wel gewoon. Zaterdag mag de Peus weer in bad, dan moest ik gelijk maar eens onder het kapje duiken.
    Last edited by Hansv; 22-06-08, 01:49. Reden: nix beters te doen
    Scherven brengen gelul.

Ik zit toch regelmatig naar 106GTI-tjes te kijken op Marktplaats. Zou dat iets te betekenen hebben?

Als ik zie wat de vraagprijzen zijn... ik had zowat gratis kunnen rijden de laatste 6 jaar!
    Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Ha, die Arthur;

Jij hebt eigenlijk van je laatste 106GTI nooit ècht afscheid genomen, hè?
      Scherven brengen gelul.

Comment

Volgens mij heeft ie juist van de eerste nooit afscheid genomen...

Comment

Ha, die Ed;

Da's waar ook. Hoe dan ook; NoTVR had dus net zo goed NoGTI kunnen heten....
          Scherven brengen gelul.

Comment

Hans, gebruik de edit funktie maar, voor ie het ziet...

Comment

Ik kan me de fun herinneren wat ik in de Peug 205 1.4 carbje had (80 pk).

Ding was echt snel en je kon er echt leuk mee raggen. Veel minder "log" dan de Golf 2 wat ik nu heb imho.

Ik heb begrepen dat die 106jes heeeeel goed rijden, vooral de Rallye, XS(i) en GTi uiteraard.

Indien ik wat minder zou rijden zou zo een wagen zeker voor mij een goeie keus zijn.

Comment

Ha, die Gummers;

Victoire! De ruitensproeier van de 106 ejaculeert weer als een puber.
                Thank god for tie-wraps!
                Scherven brengen gelul.

Comment

Toch gezien ;-!

Inderdaad, de eerste met een enkele Lambda-sonde was verreweg superieur.
                  Het verplichte afscheid van de tweede deed minder pijn dan het vrijwillige- van de eerste die ik dacht te kunnen verbeteren met een 307 met een 'dikke' 2 liter.
                  Feit is dat de 307 van de dealer kwam, en voor het huis werd geparkeerd. De 106 werd zeer, zeer uitgebreid uitgelaten voor 'ie eindelijk wist waar 'ie uiteindelijk voor de deur kwam te staan.
                  Nu nog, als ik een mini-rotonde op snelheid neem weet ik dat het met de 106 veel en veel leuker ging.
                  Als ik dan zie wat de opknapkosten voor de Fulvia gaan worden...
                  Ooit prefereerde ik de 106 om het rijden alleen boven de Fulvia.
                  Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Ha, die Gummers;

Mevrouwv was door iemand geattendeerd op een niet-werkend remlicht, dus na het eten de betreffende unit even gedemonteerd.
                    Zat een aardige plons water in; het blijft natuurlijk Frans, hè....
                    Duolampje had de geest gegeven (dunne draadje brandde nog wel gewoon) dus vervangen en de hele boel weer schoon- & drooggemaakt.
                    Erg leuk om te zien hoe dat op zo'n 106 allemaal als meccano uit- en weer in elkaar te schroeven is.
                    Scherven brengen gelul.

Comment

En niet met van die éenmalig te gebruiken plastic clips, zoals nu bij deurpanelen, e.d.

Comment

Ha, die Joshua;

Klopt; goed en degelijk bevestigingsmateriaal allemaal. Zijn ook eigenlijk gewoon Duitschers met een zwaar accent natuurlijk, de Elzassers....
                        Scherven brengen gelul.

Comment

Ha, die Gummers;

Een rampenweekend; het rechterremlichtje van Le Petit Bleu doet nix meer. Inruilen? Vershredderen? In de sloot rijden? In brand steken met Oud & Nieuw?
                          Scherven brengen gelul.

Comment

Unit losschoreven en lampje vernieuwen?

Kost je minder tijd dan een van bovenstaande scenario's ;)
                            Oliestoken voor het goede doel

Comment

Tja, 2x in een half jaar een remlicht defect is natuurijk wel het begin van het einde.....
                              Veritatis simplex oratio est

Comment

Misschien hét moment om eens mee te doen met de zwarte cross. :) Daar wordt vast niet moeilijk gedaan over dat defecte remlichtje.
                                Forza!

Comment

Ha, die Gummers;

Au secours! Na een vorstnacht was de achterruitwisser van le P'tit Bleu zo keihard en broos dat de minste of geringste aanraking zorgde dat het ding afbrak. Of een of andere asociale heikneuter heeft er aan lopen sjorren natuurlijk, dat kan ook nog. Hoe dan ook; samen met de crisis een mooi excuus om weer eens lekker ouderwets op de sloop rond te gaan neuzen op zoek naar zo'n armpje zonder fracturen. Genoeg 106'en en Saxo's maar allemaal oudere versies met een andere ruitewisser. Met lood in de schoenen dus naar den dealert om dan maar naar de prijs van een nieuwe te informeren. Erg vriendelijk en snel geholpen, ook toen duidelijk werd dat het enkel om een onderdeeltje ging. Geen opgetrokken neuzen vanwege klusjesbroeken of baggerschoenen, nee hoor; of we soms koffie wilden terwijl de verkoopmedewerker even het virtuele magazijn indook. Hoezo, slappe handel op zatermiddag? Na enig zoekwerk (was als 106-onderdeel niet te vinden, maar na vergelijken in de showroom identiek aan die van de 206) bleek het ding leverbaar voor niet meer dan 18 eurootjes. Omdat 206'en ook niet bij onze lokale slopert staan ('nee joh, veels te jong') gelijk maar besteld, want om voor drie knaken minder naar Zwaanshoek te rijden vond ik nou ook niet echt efficiënt. Topauto, die Peus!

Edit: Oké, was ex-BTW en heb nu gezien dat een slopertje toch wel had gepast, maar hey, dat ziet er natuurlijk niet uit....
                                  Last edited by Hansv; 20-02-09, 17:42. Reden: voortschrijdend inzicht
                                  Scherven brengen gelul.

Comment

Leuk Hans, dat dat nog kan! In de tijd dat ik mijn AX nog had werd ook haast ook zo vriendelijk geholpen bij de plaatselijke dealer. Ze bestaan nog wel, die behulpzame mensen.

Comment

Ha, die Gummers;

En wéér een mankement. Of eigenlijk, een kleine beschadiging; bij het uitladen van haar Hans Klokkist (een nogal grote flightcase) is het derde remlicht losgeraakt waarbij een van de bevestigingsnokjes de geest gaf. Zó weer op zijn plaats gedrukt, maar dat houdt maar tot de volgende verkeersdrempel en ook dubbelzijdig kleefband plakt niet genoeg. Daarnet twee kloddertjes montagekit ertussen gedaan, morgen maar eens zien of die dat beter kunnen.
                                      Scherven brengen gelul.

Comment

Ha, die Gummers;

Moet niet gekker worden met dat kleine ding; vanmiddag bij het wegrijden met de Peus reageerde de toerenteller zoals vanouds op gas geven en loslaten, maar viel bij stationair helemaal terug naar de nulstand. Het torretje knorde echter vrolijk door. Hm. Boodschapje gedaan, weer ingestapt, gestart en net zo netjes als voorheen werd er weer keurig 700tpm stationair aangegeven. Laten we het maar Franse charme noemen.
                                        Scherven brengen gelul.

Comment

Blijft een leuk draadje.

Vraag: waarom zijn de mankementen aan Franse auto's sympathiek, maar is alles wat er kapot ging aan de Chrysler Sebring voornamelijk gewoon irritant? Of ben ik de enige met die beleving?

Geldt volgens mij ook voor Italiaanse en Engelse gebreken. Dat die sympathiek zijn, bedoel ik.

Comment

Ha, die Laurens;

Zolang het bij dit soort rampjes blijft kan ik het Peusje graag vergeven. Allemaal met wisselgeld of gratis op te lossen en het autootje sec draait als het spreekwoordelijke zonnetje en is nog steeds een genot om te rijden. Zo is een tweede karretje erbij nog wel te doen.
                                            Scherven brengen gelul.

Comment

Ha, die Gummers;

Bij toeval gezien dat één van de stadslichtjes er geen zin meer in had. Niet erg, alles is netjes toegankelijk bij de 106, dopje eraf draaien, stekkertje los en.... het fittinkje wil er niet uit! Voorzichtig geprobeerd met een tang, maar dan breekt er een stukje af. Tips & trucs, quelq'un?
                                              Scherven brengen gelul.

Comment

Wd40? Imal?
                                                Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Ja. Flikker maar op Ebay voor 50 euro. :)
                                                  You know that reality is immaterial

Comment

Ha, die Ed;

Oorspronkelijk geplaatst door Eddieee Bekijk bericht
                                                    Wd40? Imal?
                                                    Goeie, zal bij kunststof ook wel werken. Ga ik morgen maar eens proberen, ja. Werd te donker en het ging regenen.

SS: t'is geen Uno, die Peus is echt Elzasser Wertarbeit!
                                                    Scherven brengen gelul.

Comment

beetje wrikken of is dat ook een bajonetsluiting?
                                                      wat TSM zegt!!!!!

Comment

denk idd het laatste.

Comment

Ha, die Joshua;

Morgen dan nog maar eens goed kijken, ik dacht niet dat ik hem kon indrukken.
                                                          Scherven brengen gelul.

Comment

Ha, die Gummers;

Het Peusje begint wat al te vrolijk te knorren en het ziet ernaar uit dat het einddempertje de geest aan het geven is. Tientjeswerk, dus daar moet binnenkort gewoon een nieuwe op, misschien zelfs een leuk sportdempertje (mevrouwv vindt het karretje nu namelijk wel lekker klinken), maar dat moet dan ook weer geen kubieke euri kosten natuurlijk. Verder een voorbandje dat krap één bar druk verliest per week. Is nog te overzien en ik heb geen spijker, schroef of scherf in het profiel gevonden. Als ik toch bij de bandenboer ben gelijk maar eens naar laten kijken, is misschien nog wel te vulcaniseren. Als het toch vervangen wordt dan zal er waarschijnlijk een maatje meer onder komen: nu zit er P6000 in 175/60-14 om de wieltjes, maar in die maat is maar weinig te koop. In 185/55-14 (past ook want was standaard op de GTI) zijn er wel meerdere knappe bandjes te koop: Dunlopjes bijvoorbeeld.
                                                            Last edited by Hansv; 07-06-10, 13:04.
                                                            Scherven brengen gelul.

Comment

Ha die Hansvee,

Uitlaatjes genoeg voor de kleine Peugeots en Citroëns, dat zal het probleem niet zijn. Iets uitzoeken dat niet té aso is, is des te meer een uitdaging :)

185/55r14, is dat niet een vreselijk incourante en dus dure maat? Ik weet nog dat de lokale bandenboer na het bestellen van de 185/60r13's voor mijn AX me op het hart drukte de bandjes wel te komen halen, hij zou ze anders aan de straatstenen niet kwijtraken.

Comment

Ha, die Gijs;

Ik denk (hoop) dat dat nogal mee valt. Als ik op autobandenmarkt.nl kijk is er meer keus in 185/55-14 dan in 175/60-14 qua bekende merken en voor grofweg dezelfde prijs. Maatje werd ooit geleverd op 106GTI'tjes, Saxo's VTR en VTS, Polo's, Fiesta's, Arosa's, Lupo's en Swifts. En als aftermarket 'brede' band voor de kleintjes komt deze maat ook vrij veel voor. Al met al redelijk gangbaar dus, lijkt me.
                                                                Last edited by Hansv; 26-06-10, 12:32.
                                                                Scherven brengen gelul.

Comment

Working...
                                                                X