Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Peugeot komt met RC... conceptcar
Collapse
X
-
Van www.autoblog.nl
De RCZ van Peugeot kwam al eens voorbij als teaser (filmpje), maar we komen nu steeds dichterbij de definitieve onthulling op de I.A.A. in Frankfurt. Zojuist heeft Peugeot meer info+plaatjes vrijgegeven van de auto waarmee ze het kapperssegment gaan bestormen.
Wie is uitgekeken op een Audi TT en toch een 2+2 coupé wil aanschaffen komt wellicht aan zijn trekken met het nieuwste speeltje van Peugeot. De RCZ is gebaseerd op de 308 maar met 2 deuren minder, toegenomen spoorbreedte en een platter dak (1,36m hoog). Met de motorisering zit het wel goed, mits je van klein en (relatief) zuinig houdt. De top-of-the-bill motor is de 1.6 THP met 200 pk, goed voor een nul-naar-honderd tijd van 7,6 seconden.
Wie wil dieselen komt terecht bij de 2.0 HDI motoren. Deze leveren een vermogen van 163 pk. En met een C02 uitstoot van 139 g/km. Leuk detail: de RCZ lijkt nog ontzettend veel op de conceptversie van 2 jaar geleden, iets wat tegenwoordig bijna uniek te noemen is.
Van www.autoweek.nl
Peugeot heeft de informatie over de RCZ vrijgegeven. De kekke coupé op basis van de Peugeot 308. Topmodel is de 1.6 THP met 200 pk.
Slechts 1,36 meter hoog en een fraai gewelfd dak, dat zijn de uiterlijke kenmerken van de 2+2, die we moeten zien als concurrent voor de Audi TT. Twee jaar geleden liet Peugeot de auto als concept zien op de IAA van Frankfurt, op de zelfde beurs twee jaar later debuteert de productieversie, die overigens pas in het voorjaar van 2010 op de markt komt.
Topper is de 1.6 THP, met 200 pk laat die de RCZ in 7,6 seconden van 0 naar 100 sprinten. Van 80 naar 120 in vijf versnellen duurt 6,5 tellen. Van deze krachtbron verschijnt ook een variant met 156 pk, en die is vanaf de zomer van 2010 ook met een sequentiële versnellingsbak leverbaar. Dieselrijders worden bediend met een 2.0 HDI van 163 pk. Die stoot 139 gram CO2 per kilometer uit. Ten opzichte van de 308 hatchback ligt het zwaartepunt 40 mm lager, en de spoorbreedte neemt toe met 54 mm voor en 72 mm achter.
De RCZ, die bij Magna Steyr in het Oostenrijkse Graz wordt gebouwd, is bijna 4,29 meter lang en hij staat op 18 of 19 inch wielen. In de kofferbak gaat 384 liter, met de achterstoelen plat loopt dat op tot 760 liter. Kopers kunnen kiezen voor een dak van koolstofvezel, al staat dit uiteraard wel op de optielijst. Peugeot laat op de IAA in september ook al een RCZ zien met de Hybrid4-technologie, waarbij de 2.0 HDI deel uitmaakt van een hybride aandrijflijn.
Comment