Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

A35's Mancave

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• A35's Mancave

Na Allemaal losse topics over het starten met het restaureren van een E-type jag, het hebben van een Austin A35 race wagen, een Volvo 142 rally en een Triumph met benzine problemen is het sinds kort tijd voor een heuze eigen schuur die bij het "nieuwe" huis zit. Voordeel van dit alles is dat een droom uitkomt om mijn autos letterlijk in de achtertuin te hebben en eindelijk in staat te zijn na het werk even met de hobby bezig te zijn, ipv een uur rijden oid.

Inmiddels zijn de Volvo en Austin in de schuur. de Triumph volgt later, de Jaaaaag veel later omdat die in de opslag staat en over 3 maanden eerst naar de metaalbewerker gaat.

Echter is de schuur nu nog erg schuur. Ik zit erover te denken om een "chesterfield", houtkachel, engels tapijt en een oude pomp erin te zetten voor een beetje sfeer. Maar wat past nog meer in een soort oude engelse schuur/workshop/cave.....

Input welkom
    Attached Files
    STATLER: I wonder if there really is life on another planet.
    WALDORF: Why do you care? You don’t have a life on this one.

Goed verhaal!
    Welke auto moet er buiten slapen om plaats te maken voor de chesterfield? :)
    Mooi dat je zo’n schuur hebt gevonden, huis ook nog een beetje naar je zin?
    privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

Als het goed is geen :) Aan de schuur zit nog een uitbouw van 2,5 meter breed... En er zit nog een kas aan... Vraag mij niet waarom...
      Het huis is rampzalig, maar de plek is top. Als het huis over een half jaar helemaal af is, dan zal het huis ook top zijn. Maar dat wordt nu volledig gestript.

Comment

Kijk, dat zijn de potentieel mooie draadjes! Het huis bij de garage uitzoeken, en niet andersom.

Comment

Blote vrouwen met jetsers aan de muren hangen, lekker zo'n cave man. Het hele hok voor jezelf en buiten het bord 'verboden voor lelijke vrouwen' ophangen :-)
          Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Een koelkast, chesterfield en mooie platen aan de muur van auto's etc is voldoende lijkt me :) Lekker kijken naar je auto's met een drankje. Perfect

Comment

Is die schuur geďsoleerd? Dat is namelijk wel zo fijn voor je spulletjes en voor het rendement van je houtkachel
              Ik heb zelf CV in de garage en alles is geďsoleerd. CV loopt mee met het huis, dus over is het 15-20 graden in de garage en 's avonds 20-25. :-)
              Soms iets te warm idd, maar wel heel goed voor het speelgoed. Je wilt geen vocht en kou namelijk.

Verder hang je een oude grille aan de muur, wat mooie posters etc.

Het belangrijkste is eigenlijk om hem vanaf nu helemaal vrij te houden van tuingereedschap, fietsen en andere troep.
              Dat is namelijk lelijk en kost zeer veel ruimte.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
              Alfa Giulia 1300 (1966)
              Mazda Miata (1990 Daily driver)
              BMW 320Ci (van GF)

Comment

Misschien dat er een vierkoloms brug in past? Dan kan je een extra auto erin kwijt.

Edit: de foto's eens goed bekeken, maar dat lukt denk ik toch niet, helaas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                  Is die schuur geďsoleerd? Dat is namelijk wel zo fijn voor je spulletjes en voor het rendement van je houtkachel
                  Ik heb zelf CV in de garage en alles is geďsoleerd. CV loopt mee met het huis, dus over is het 15-20 graden in de garage en 's avonds 20-25. :-)
                  Soms iets te warm idd, maar wel heel goed voor het speelgoed. Je wilt geen vocht en kou namelijk.

Verder hang je een oude grille aan de muur, wat mooie posters etc.

Het belangrijkste is eigenlijk om hem vanaf nu helemaal vrij te houden van tuingereedschap, fietsen en andere troep.
                  Dat is namelijk lelijk en kost zeer veel ruimte.
                  Hmmmm tja dat is met de verwarming maar hoe je het bekijkt. Meer warmte is meer vocht in de lucht. Dus dan kan het beter droge lucht zijn. Dus airco. Echte is het niet geissoleerd of verwarmd. Nog niet ten minste... Hij ventileert lekker :) Het zijn wel plannen om dat te gaan doen, maar hele delen dienen daarvoor eerst vervangen te worden, waaronder het asbest dak.

Tuingereedschap, er staat alleen een motormaaier, maar die kan weg, Er staat al een zitmaaier uit 1980 in de paardenstal :) Ja ook die staat op instorten.

4 kolomsbrug kan wel, als ik de hele dakcontructie eraan vastzet :) Nee zit wel te denken om een put te graven. Beter iets dan niets... Maar op 60 m2 moet ik de boel wel kwijt kunnen.

Comment

Leuk avontuur. Knap dat je aannemers hebt weten te vinden voor je huis. Jij zegt binnen een half jaar af, hier kunnen ze pas beginnen over een half jaar! Succes! En gave schuur.

2006 AR 159 SW 1.9 JTDm
                    1984 Saab 900 Turbo T8
                    1981 Mercedes RMB 207D
                    1974 Citroen 2CV 0.6

Comment

In de winter is alles in zo'n koude schuur vochtig omdat het neerslaat op alles wat er in staat.
                      Door te verwarmen voorkom je dat, net als in je huis.

Maar een tochtige schuur is beter dan een niet verwarmd dicht hok.
                      Daarom is een carport bv. ook ideaal voor auto's.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                      BMW 320Ci (van GF)

Comment

Ik zou er niet al teveel moeite aan besteden. Als je het huis laat aanpakken is die schuur het volgende. Kan een paar jaar duren, maar tegen de vlakte gaat dat ding. Alleen al als je het asbest gaat verwijderen, moet je de beslissing nemen hoe je het dak wilt doen. Wij zaten in dezelfde situatie. Eerst huis opgeknapt, toen de stallen en daarna de 'garage'. In de garage een muur neergezet, zodat we aan de tuinkant een tuinschuur hebben, want dat scheelt een hoop. Ik heb de garage niet geisoleerd. Beetje moeilijk omdat hij grenst aan de paardenstal. Maar dat betekend wel dat 's winters je als een eskimo gekleed aan je auto's werkt, alles van plastic afknapt, je niet kan spuiten of met wat voor chemicalieen dan ook aan de slag kan. En met een zomer als deze kan je het ook wel vergeten. Airco, een inverter dan, is ideaal. Maar wat verwarming en/of verkoeling in wat voor een vorm dan ook.

Als je een deel uit kan graven zou ik dat zeker doen. Wel zo makkelijk. Ik mis dat heel erg. Al dat gekruip onder die auto's is echt niets. In onze garage zit er echter een mestkelder onder. Dus een gat is snel gemaakt, maar dan moet ik wel de rest stutten. Komt ook nog wel een keer.

Bij dat dak moet je oppassen voor condens aan de onderkant van de dakplaten. Dat gebeurd met name als het koud weer is geweest en er opeens warme, vochtige lucht wordt aangevoerd. Dan condenseert het vocht ook op de onderkant van de platen en gaat het druppelen. En niet zo zuinig ook. Ventilatie helpt natuurlijk. Je hebt ook dakplaten van kunststof die geisoleerd zijn en dat probleem niet hebben. Dat druppelen is voor auto's niet zo leuk. Druppelt altijd precies op de verkeerde plek namelijk.

En deur(en) dicht in het voorjaar. We zijn hier eens met 1 zwaluwpaartje begonnen. Ach, zo leuk. Nu hebben we er 15 die bij elkaar ongeveer 150 jongen produceren. Dat is op zich niet erg, maar ze schijten de hele boel onder. En niet zo'n beetje ook. Kan het alleen niet meer over m'n hart verkrijgen nu de boel dicht te gooien. Hele generaties zijn hier opgegroeid en komen trouw terug. Dus beter voorkomen dan blussen.

Comment

Snap de gedachte van neerhalen, dat hebben wij al besproken. Echter dat zou nog wel eens heel lastig kunnen worden. Wij zitten in een natuurgebied met allemaal beperkingen. Sterker nog het is maar de vraag dat als je iets neerhaald, je het nog nieuw neer mag zetten. Reparaties is een andere orde. Dus nieuw hout, deuren of constructies mag. Het idee is dus meer zo nu en dan delen vernieuwen, zoals de voorkant en linkerkant (gaan we over maandje aanpakken) Dan een keer het dak, de achterkant en rechterkant. Op die manier zet ne een nieuwe schuur neer, maar maak je geen veranderingen. Het dak is momenteel geissoleerd, en zal bij een nieuw dak ook gedaan worden. Zwaluwen hebben we aan de dakrand en in de paardenstal. Dus de deuren blijven inderdaad dicht.

Comment

Wij zitten ook in het buitengebied en je moet inderdaad uitkijken met slopen van een schuur. Daarom staan er ook zoveel van die bouwvallen. Maar als je sloopt en direct weer bouwt mag je in ieder geval op dezelfde plek eenzelfde oppervlak weer opbouwen. In onze gemeente dan. Waar ze wel nogal streng op letten is dat het geen woonbstemming krijgt. Ook altijd handig om even na te gaan is of die schuur legaal gebouwd is en als dat niet het geval is of de verjaringstermijn afgelopen is. Onze garage was nooit gemeld, maar is door de architect opgenomen bij de verbouwing van de stallen. Er dus gewoon bijgetekend als bestaande bebouwing. Die tekeningen zijn door de gemeente geaccepteerd en daarmee ook de garage. Die is dus nu gewoon legaal.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Austin A35 Bekijk bericht
                              Maar wat past nog meer in een soort oude engelse schuur/workshop/cave.....
                              Een paar heren in de bloei van hun middelbare leven die met een krat bier komen aanzetten om de hele avond domme grappen te maken en tegen banden te trappen :-)

(met andere woorden: wanneer volgt de uitnodiging?)
                              Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Austin A35 Bekijk bericht
                                Snap de gedachte van neerhalen, dat hebben wij al besproken. Echter dat zou nog wel eens heel lastig kunnen worden. Wij zitten in een natuurgebied met allemaal beperkingen. Sterker nog het is maar de vraag dat als je iets neerhaald, je het nog nieuw neer mag zetten..
                                Dus in stijl een houten (eiken) gebeuren terugzetten zou ook niet mogen?

Attached Files

Comment

Je zou kunnen overwegen om er zo´n verrijdbare poetsbrug die een meter hoog kan in te zetten. Geeft gemak bij het werken onder de auto en in de laagste stand kan je er gewoon een auto boven parkeren. Hoef je ook geen put/kuil te graven.

Als je wel een put/kuil wilt dan zijn er kant en klare te koop, polyester (of kunststof) compleet met afdekplaten. Uitgraven volgens hun maatvoering, die veredelde vijver erin plaatsen en dan de ruimtes vullen met zand en ik geloof specie, Ik heb dat ooit overwogen voor mijn huidige garage, maar vanwege het gevaar voor de toen nog te kleine kinderen er van afgezien.
                                  Zweven is een ongekende ervaring, leve de hydraupneumatiek !
                                  Ja Jappen roesten nog steeds !

Comment

Ik zal je volgende week even voorstellen aan iemand bij de SLS waar je echt even thuis moeten gaan kijken, je kent hem zeker, maar je moet echt even afspreken. Daarna heb je precies een idee wat je gaat doen!
                                    http://www.bloemendal-fotografie.nl

auto's
                                    Citroen 2CV 1982
                                    Saab 9-3 2.0T 2002
                                    Citroen C1 2014
                                    Solex 3800

Comment

Ton, wel als ik eiken en zo’n dak gebruik. Echt een ander soort schuur neerzetten kan direct tot weerstand leiden. Ookal is de schuur een officieel bouwwerk.

Woonbestemming is uit den boze. Maar de hele maatvoering ook. Zichtlijnen zijn heilig. Dus een mm uit de richting is als ellende. Te veel bomen op de grond ook. Dat beperkt het vrije uitzicht. Dus daar letten wij dan ook scherp op

Comment

Altijd leuk dit soort dingen. Zoals je misschien ooit weleens gelezen hebt hier ben ik groot fan van www.garagejournal.com en dan met name het forumdeel waar iedereen zijn garage/schuur/mancave bijhoudt in een draadje zoals jij nu ook doet. Eén van de dingen die ik zelf kan waarderen is dat je zo'n ruimte echt helemaal voor jezelf maakt. Niet voor een ander. Niet voor likes op Instagram. Maar het mag best fotogeniek worden en gestileerd zijn. Dat houdt in dat je er spullen neerzet waar jij iets mee hebt. Dingen die je verzameld hebt, of waaraan je (goede?) herinneringen hebt. Dat hoeft niet altijd grotesk en duur te zijn, integendeel.

Vocht
                                        Houd er alleen wel rekening mee dat het in jouw schuur te vochtig is voor mooie boeken, kunst of posters die je wilt koesteren. Dit jaar merkte ik dat zelfs in mijn garage met CV! Dat komt door mijn niet geďsoleerde garagedeur. Het had van september tot en met maart iedere week geregend, waardoor buiten de grond niet eens opdroogde. We zijn dat door de droogte vanaf april wat vergeten, maar ik had vochtaanslag (lijkt op witte schimmel) op diverse spullen, zoals ik dat doorgaans alleen in mijn tuinschuur zie. Zoals Harry het heeft gedaan is top, maar zo te lezen voor jou geen optie om in 1 keer te doen. Houd er dus gewoon rekening mee dat je achteraf geen spijt krijgt voor wat je in je garage/mancave hebt geplaatst. En plaats vochtvreters in je auto's. Een sok gevuld met kattengrit helpt. Bakjes die je bij de Action koopt moet je wekelijks legen en helpen (daardoor) IMHO niet echt goed.

Verlichtingsplan
                                        Eén van de belangrijkste dingen in je schuur zal de verlichting worden. Aan de ene kant wil je praktische verlichting, maar ik ben in mijn garage (en erboven op zolder in mijn mancave) erg blij dat ik ook sfeerverlichting heb. Het enige dat ik nog niet heb, zijn goede vitrinekastjes. Alles wat ik mooi vind is onbetaalbaar, of moet op maat gemaakt worden i.v.m. de afmetingen. Dus ik heb voor een lowbudget plankensysteem gekozen, maar ben wel altijd aan het nadenken over het verbeteren van mijn verlichting. Voorbeeld: Als ik mijn garage binnenstap kan ik met 1 schakelaar de led-verlichting boven en beneden aan zetten. Aangezien we die weleens vergeten uit te zetten 's avonds (je loopt 't huis in voor een koud biertje, maar MdV zit een gave Netflix film te kijken in d'r lingerie, dan blijf je weleens hangen) vind ik dat wel handig.

Daarnaast heb ik in de garage TL-buizen die ik in de afgelopen jaren stuk voor stuk vervangen heb door nieuwe met WARM-WIT voor een rustieke uitstraling. Dat past goed bij een retro/vintage garage, maar geeft tegelijk voldoende licht om te werken. Op de werkbanken en bij mijn gereedschap heb ik spots en werklampen. Dat betekent wel dat je dus overal genoeg stopcontacten moet hebben. Gelukkig zaten die er bij mij al in. Maar na verloop van tijd ga je je storen aan het feit dat je ze eind van de avond allemaal 1 voor 1 uit moet zetten. Dus ga je steeds meer alles op 1 schakelaar zetten. Dus wat ik wil zeggen: als je nu nog alles leeg hebt en je overal goed bij kan, maak dan een verlichtingsplan met de schakelaars bij de ingang. En houd er rekening mee dat oude TL-buizen brandgevaarlijk kunnen zijn. Vervang ze tijdig, of gebruik LED.

Multifunctioneel Zitten
                                        Ik heb er een hekel aan om alsmaar te moeten staan als ik in de garage ben, dus ik heb meerdere stoelen, krukken etc. in verschillende hoogten. Maar je kunt je garage ook niet helemaal volstouwen met dat soort dingen. Ik heb daarom ook een John Player Special olieblik met daarop een zitje. Dat blik gebruik ik als afvalbak. Zo benut ik de beperkte ruimte optimaal én het ziet er cool uit. Veel opslagruimte is handig. Dus een kist om zooi in te bewaren, maar waarop je ook ff je kop koffie kunt drinken terwijl je naar je auto's staart is handig. In mijn garage niet, maar erboven heb ik een bruin lederen fauteuil en bruin lederen bureaustoel. Mag je raden waar ik het liefste zit in huis als de kinderen weer eens teveel herrie maken? :) Dus die Chesterfield bij jou moet er gewoon komen!

Uitneembare lades
                                        Ik heb ladekastjes met uitneembare lades (trays). Deze trays neem ik mee als ik ergens aan klus. Ik heb ze gevuld met gereedschappen, boutjes, spijkers. Enfin, je snapt het, je neemt per klus gewoon de lades mee die je nodig hebt en na afloop doe je ze weer terug in de kast. Netjes. Als je die kastjes dan onder je werkbank hebt staan, dan is alles binnen bereik als je alleen daar werkt. Uiteraard heb ik ook gereedschapskisten/koffers en een 'pegboard' waaraan het meest gangbare gereedschap voor 't grijpen hangt.

Muziek
                                        Een garage is geen garage als er geen muziek is! Waarschijnlijk heb je tijdens je verhuizing je CD-wisselaar e.d. weggegooid, maar ik ben zo blij dat ik die heb bewaard. Zowel beneden in de garage als boven heb ik vintage stereo's staan. Ik luister er naar de radio, cd's en natuurlijk playlists op Spotify. Ik vind muziek nog bijna belangrijker dan verwarming.

Verwarming
                                        Ik weet niet of het erg tocht in jouw garage, maar als dat zo is, dan heb je minder aan een CV met radiatoren. Luchtverwarming werkt dan beter en ik lees dat je een houtkacheltje gaat gebruiken. Dat is top! Een hete luchtblazer is natuurlijk ook super, zeker als je ook vaak je auto's naar buiten/binnen rijdt op een dag dat je gaat klussen aan je auto's.

Zo maar wat ervaringen die nu boven komen borrelen. Doe ermee wat je wil, of niet. :) Ik ben vooral erg benieuwd wat je ervan gaat maken. Keep us posted! En veel geluk in dit nieuwe huis.

Comment

Zo maar weer eens een update. 2018 is naast het verbouwen van een huis, toch ook een behoorlijk schroef jaar aan het worden. De TR is de afgelopen maanden flink onderhanden genomen. Nadat ik heb besloten de TR niet meer in te zetten voor meerdaagse rally´s, was het hoogtijd eens te kijken wat een rally met je auto doet. Antwoord, als je geen zin hebt in sleutelen, niet doen. Daarnaast zit werkelijk alles onder de modder en rotzooi.

Voor mij waren er een paar belangrijke redenen om hem flink onder handen te nemen.
                                          De eerste was dat na het plaatsen van nieuwe banden, de hele auto gewoon schudde en rammelde. de tweede olielekkage.

De eerste was vrij makkelijk, namelijk het aandraaien van alle bouten onder en in de auto. Het tweede was wat lastiger. Krukaskering voor lek, Oliekering uitgaan bak lek en lekkage op de bak. Pakkingen verteerd. De auto is inmiddels langere tijd geleden gerestaureerd, dus dat dit lek gaat verbaast mij dan weer niet.

Tja en als je hem dan toch los hebt liggen, dan ook gelijk maar nieuwe slangen, v/snaar, waterpomp en thermostaat. Oliefilterhuis vervangen voor een modernere versie, want dat gehannes met die trommel waar en een in moet en die weer lekvrij te krijgen irriteerde mij ook mateloos.

Gelijk van het onderhoud gebruik gemaakt om alle rotzooi schoon te maken en de auto klaar te maken voor het voorjaar. Dan staat hij erbij in de schuur en kan ik hem inzetten voor leuke ritjes om het huis en naar werk oid.

Attached Files

Comment

Mooi man! Dat rally rijden is iddd erg zwaar voor klassieke auto's. En zorgen voor veel puinhoop.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                            BMW 320Ci (van GF)

Comment

Maar man wat is het leuk om te doen! ;-) Kijk wel uit naar volgend seizoen rally rijden. Ben nu echt druk bezig met voorbereiden..

auto's
                                              Citroen 2CV 1982
                                              Saab 9-3 2.0T 2002
                                              Citroen C1 2014
                                              Solex 3800

Comment

Fraai! Toch verrekte lang geleden dat ik de TR zag. Haal wel de modder uit alle hoeken. Dat modderfestijn op Goodwood van een jaar of wat geleden heeft intense, intense roest achtergelaten in de Audi. Ik zie 't nu precies: daar waar de grootste modderklonten zaten, zitten nu de grootste gaten.
                                                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                                  Fraai! Toch verrekte lang geleden dat ik de TR zag. Haal wel de modder uit alle hoeken. Dat modderfestijn op Goodwood van een jaar of wat geleden heeft intense, intense roest achtergelaten in de Audi. Ik zie 't nu precies: daar waar de grootste modderklonten zaten, zitten nu de grootste gaten.
                                                  Hoe dan? is gewoon zand?? :-)

Zonder gekheid, genoeg ellende met de 2CV gehad. De Fiat heeft ook niet het eeuwige leven. Maar onderhoud heb je toch bij oude auto's. Ik denk dat vocht sowieso al heel veel ellende geeft. Gaat overal zitten en als de auto niet droog gestald wordt heb je vroeger of later wel roest.

auto's
                                                  Citroen 2CV 1982
                                                  Saab 9-3 2.0T 2002
                                                  Citroen C1 2014
                                                  Solex 3800

Comment

En een laagje zand in alle dorpels, kokers en hoeken houdt dat vocht lekker lang vast...

Comment

Zo de rally race kalender voor 2019 is er ook weer.

Rally zal zoals het er nu uitziet, betuwe classic, Alzheimer rally, tulpenrally, Classic 500, SLS en nacht om lange jan zijn.
                                                      Race: HRDC Donnington VSCC day, Copenhagen Historic Grand Prix en wellicht de Historic Grand Prix Zandvoort. Dat gaat dan niet via het NKHTGT, maar via een Duitse Challenge. Daarnaast denk ik nog om deel te nemen aan een race van het YTCC. 4 weekenden is dan ook wel weer mooi. :)

De schuur ligt even stil, die komt in april aan de beurt, dan gaan we de voorkant en rechterzijkant in zijn geheel vervangen.

Comment

Goeie plannen!
                                                        privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

Zo en dan is de eerste liefde ook gearriveerd. Naast het eerder omschreven onderhoud, moesten ook de SU’s nog even gereviseerd worden, nieuwe brandstofpomp er in, achterremmen vervangen worden en de keringen van de achteras nieuw. Eigenlijk is de hele auto dus compleet technisch onderhanden genomen. Kan ze er weer 10 jaar tegen aan. Nu is ze ook veel makkelijker te gebruiken op een zomerse dag naar werk of een ritje in de buurt
                                                          Attached Files

Comment

Gaaf man, al die meuk lekker in de tuin. Lijkt me ook prettiger dan eerst met de zielloze leaser (nou ja tot vorige week dan) naar een tochtige garagebox rijden om je klassieker te halen.
                                                            Mini Cooper Clubman
                                                            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                            "Jasper val dood." - RH

Comment

Wel handig ook al dat kleine Engelse spul :-)
                                                              Er past ook net schuin 1 Cadillac in die schuur.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                              BMW 320Ci (van GF)

Comment

Zo'n eigen grote stalling bij het huis is toch wel een uitkomst hoor. Ach mag niet klagen, heb het best goed voor elkaar ;-)

auto's
                                                                Citroen 2CV 1982
                                                                Saab 9-3 2.0T 2002
                                                                Citroen C1 2014
                                                                Solex 3800

Comment

Working...
                                                                X