Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hebbedingen: tips voor de rallyrijders

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Hebbedingen: tips voor de rallyrijders

Als rallyrijder en navigator heb je altijd wat goodies nodig om het tijdens een rally wat makkelijker te maken voor rijder + bijrijder. Op 't oude gummen hadden we al een heel draadje over het prepareren van je auto en tussen neus en lippen door stonden daar dan flink wat goeie tips.

Deze wilde ik jullie niet onthouden. Ik kwam er zojuist achter dat ze bij www.conrad.nl nu 10% korting hebben. Tm 31 augustus. Mooi moment dus om een CoPilot leeslamp te bestellen voor je navigator.

http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/...0&cachedetail=

+ reservelampje http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/...max_results=20

En ze hebben ook handige zonneklep etui's voor 1.95 euro. Ik vind die dingen wel handig, maar had ze al via marktplaats gekocht. Ik wist niet dat ze zo goedkoop waren nieuw. :)

http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/...max_results=20

Heb je ook tips, post ze hier.
    Last edited by Dennis Cavallino; 15-09-08, 10:56.

Gebruikt iemand dit soort dingen ipv geprinte tabellenlijstjes?
    http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Avera...ayphotohosting
    Handige gadget lijkt mij, werkt in miles en km's.
    http://www.bcsc.co.uk/info/speedtables.html
    Last edited by Dennis Cavallino; 26-08-08, 23:05.

Comment

Bij de BLOKKER en HEMA verkopen ze goedkope (<10 euro) radiografische digitale klokjes, zodat je altijd de 'rallytijd' zichtbaar hebt in de auto, want de schermpjes hebben backlight.

Comment

Deze moet je nemen bij Conrad Bestnr.: 852797 - 89 = 60 cm lang
        De andere zijn te kort
        Co-Pilot

Comment

In de SLS komt het kompassysteem voor.
          Een eigen kompasroos ( die in het reglement is niet goed ) afgedrukt op een overlaysheet. Gewoon op de kaart leggen en je ziet nu kaart en kompas richting.
          Co-Pilot

Comment

Rechtse is wat ik gebruik.
            Co-Pilot

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TinoJee Bekijk bericht
              Deze moet je nemen bij Conrad Bestnr.: 852797 - 89 = 60 cm lang
              De andere zijn te kort
              Ja, de shortlinks werken dus toch niet op die site. Maar de CoPilot L is dat dus inderdaad, de duurste/langste die je vinden kunt.

Comment

.

http://80.69.93.88/forum/showthread.php?t=802

.

Comment

Heeft iemand ervaring met Tripmaster voor Tomtom? In welke ritten mag je deze gebruiken?

http://www.webazar.org/tomtom/plugins.php?lang=uk

Comment

Ik gebruik de TomTom-tripmaster bij het uitzetten van ritten/rallies.
                    Vooral de logfunctie is fantastisch. Als ik thuiskom sluit ik de TomTom op mijn computer aan, download de kml-file en open die file in Google Earth.
                    Zie ik in een keer waar ik allemaal geweest ben.

In historische rallies kan de TomTom niet gebruikt worden. Enkel telwerken met mechanische aandrijving mogen gebruikt worden. Bovendien blijft een TomTom gps-apparatuur, en die zijn strikt verboden.

Comment

Reagerend op de laatste inzending.

De functie van gemiddelde is ook te vinden in de [Garmin Nüvi ]serie.
                      Niet op de [Route 66 Chicago] serie.
                      Ben je naar zo iets op zoek dan is het goed zaak om vooraf alle mogelijkheden en schermen te bekijken op de site van de maker.
                      Voor de sporters hebben we dan nog Garmin Forerunner met de goedkoopste voor 100 € de 101
                      Deze serie met als laatste cijfer xx1 lijkt op klein klokje en laat op het scherm drie instelbare zaken zien. B.v. afstand/gemiddelde/tijd. De serie met als laatste cijfer xx5 ziet er als een normale horloge uit. Is voorzien van een Sirf 2 ontvanger ( beter onder bladerdek ). De forerunners geven het na 12 uur of minder op.
                      Ooit heb ik op een Duitse site een apparaatje gezien dat werkt met lazerstralen. Het kastje wordt op de borst van de atleet bevestigd ( of in de auto ). De uitlezing kan ook naar een speciaal horloge worden gestuurd.
                      Helaas werken al de genoemde hulpmiddelen alleen als je de route zonder fouten doet.

De ouderwetse foefeldoos is nog steeds niet te verslaan als je de tripteller weer af laat tellen bij een fout tot het punt van herpakken.

In de Belgische rally’s waar meer is toegestaan, gebruikt mijn Belgische piloot [ Daniel Immesoete ] een van de eerste Terratrips met drie uitleesvensters. Technische vergelijkbaar met de huidige 303. Formaat 20 X 25 cm. Niet bepaald een foefeldoosje.

Nu kom ik even op een van mijn eigen gemakjes.
                      In de Ronde van Vlaanderen zijn elektronische tellers toegestaan.
                      Mijn Terratrip moet dus in de BMW 2002 komen.
                      Zo’n Terratrip kan je met een voetpedaal bedienen.
                      Het voetpedaal is gewoon een dom 1 signaal
                      In plaats van het 25 € kostende voetpedaal gebruik ik een 2 € dure schakelaar die in ruststand op 0 staat en bij naar rechts of links verbinding maakt en automatisch naar 0 terug keert.
                      Dat te kleine schakelaartje staat in het midden van het dashboard en heb ik verlengd met een stukje plastic dat over het metalen schakelaartje past( schroefplug voor gipsplaat )
                      Er is nu een 6 centimeter lange schakelaar waar naar believen de navi of piloot tegen slaat om de teller op 0 te zetten.
                      In de eerste opstelling stond de schakelaar vertikaal gericht met ongewild op nul zetten door de piloot bij het schakelen.

Poll: Was deze bijdrage interessant
                      Ja: betaal uw bijdrage aan Gummen.
                      Nee:Voor niks bestaat niet.
                      Co-Pilot

Comment

Poll: Was deze bijdrage interessant
                        Ja: betaal uw bijdrage aan Gummen.
                        Nee:Voor niks bestaat niet.

Haha Tino humor............maar die ken ik als géén ander natuurlijk :-)
                        "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                        BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Comment

Steekpasser

Bij de gereedschappen van een goede navigator hoort ook een steekpasser. Een door mij gehaat instrument, want dan zit ik dus met meerdere routes waarvan ik niet in een oogopslag kan zien wat de kortste is. Dan is de steekpasser heel handig. Ik had er vroeger een, maar die is na afloop van een rit met kaartleestas en al uit mijn auto gejat.
                          Jaren gezocht, nooit gevonden. Al die tijd zitten prutsen met een gewone passer, waarvan ik het potloodpuntje vervangen had door een dunne, geslepen spijker!

Maar bij toeval heb ik van de week weer een originele steekpasser kunnen scoren. In een winkel waarvan ik nooit verwacht had dat die ze zou verkopen: de ANWB! Het artikel heet nautische passer, kost 6,95 voor niet-leden, 4,95 voor leden. En voor personeelsleden is ie zelfs nog goedkoper.....

Comment

Wereldtip Fred !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FredH Bekijk bericht
                              Jaren gezocht, nooit gevonden. Al die tijd zitten prutsen met een gewone passer, waarvan ik het potloodpuntje vervangen had door een dunne, geslepen spijker!

.....
                              Niet nodig. Was een goed gesorteerde watersportwinkel binnengelopen en je zou meteen zijn geslaagd. :) Een steekpasser is nl. evengoed onmisbaar bij het navigeren op een waterkaart!

Comment

Die pogingen had ik al ondernomen. Maar bij de watersportzaken bij mij in de buurt hadden ze niet de door mij gezochte steekpasser. Alleen van die enorme scheepsjoekels of nutteloze apparaten met een veer en schroefdraad zoals op bijgaand plaatje.....

Comment

Gewoon een loep prepareren, met daaronder geplakt en liniaaltje op schaal... Werkt SU-PER :)

Comment

Daar kun je niet zo snel een afstand mee (na)meten* als je 2 wegen hebt, waarvan je de één na langste route moet rijden, of juist de kortste.

*Schatten kan ook bijna altijd, met liniaaltje een beetje pielen om de schatting te checken ook, maar op bepaalde bochtige wegen is zo'n passer wel erg handig.

Met zo'n scheepspasser ga je normaal gesproken volledig uitgevouwde kaarten meten inderdaad, dus een klein ANWB passertjes is gewoon een goede tip.

Een stukje touw kan ook handig zijn, als je daar de tijd voor kunt nemen (door stil te staan). touwtje over weg leggen, uittrekken en meten. Per weg en dan is 't verschil snel duidelijk en nauwkeurig.

Comment

Touwtje??? Op de weg??? En als de route van A naar B nu ongeveer 3 km is? (De ene 2,9, de ander 3,1). Zo'n lang touwtje heb ik niet en zoveel tijd ook niet.....

Comment

LOL! Zo heeft Fred me dat niet geleerd idd!
                                        '07 Peugeot 207 1.4 16v XS & '15 Peugeot 308SW 1.6BlueHDI BluelineExecutivePack.

Comment

Alle gekheid op een stokje: twee bijna even lange, bochtige weggetjes op een kaart meet je echt niet met een touwtje! Maar met een steekpasser wel!

Comment

Ik heb 't als navi ook nog nooit geprobeerd met een touwtje Fred, maar het is een trucje die wij op school leerden vroeger om maten te meten die niet met een lineal, passer, geodriehoek, meetlint oid te meten waren.

Comment

Ander trucje is; bepalen welke weg ’t langst is door de wegen af te tekenen op een stukje papier. Je houd je papiertje langs de weg (volgen) en streept elk stukje ‘achter elkaar’. Je krijgt dan een soort barcode. Als je het heel secuur doet moet je verschil ontdekken.
                                              "Colourful fearsome cars were roaring in the woods again.
                                              The sight and sound of the mighty Datsun 240Z will long be savoured"

Comment

Ik heb recent twee steekpassers gescoord en het werkt geweldig en veel sneller dan de truuc met het papiertje. Bovendien zitten daar meetafwijkingen in door de dikte van het potloodstreepje en doordat het lastig is precies op het punt waar je eindigt weer verder te gaan. Heb je met een meetpasser allemaal geen last van. Je moet alleen wel het truucje even doorhebben. De naald die het laatst is gebruikt om de afstand te meten druk je in het papier en de andere haal je los en draai je zodanig dat je weer over de weg de eerst naald kunt verplaatsen naar het volgende meetpunt.
                                                Nothing beats the smell of hot motor oil and burning rubber

Comment

Handboek voor de Rally en Rittensport uit 1975 van Ben van Delden

http://tinojee.tjongmans.nl/images/steekpasser.pdf

Goeie tip Fred.
                                                  Wist niet dat ze zo dichtbij te koop waren
                                                  Co-Pilot

Comment

Leuk in period kompas
                                                    fka v164

Comment

http://tweakers.net/nieuws/65573/ame...n-skibril.html

:-))
                                                      Co-Pilot

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TinoJee Bekijk bericht
                                                        Ik zie mijn navigator al tijdens avondtrajecten zitten met zo'n donder visier!
                                                        M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                                                        Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                                                        Rally organisatie: Rally-Events
                                                        Facebook: Model Car Workshop & SFRC

Comment

Het idee spreekt me wel aan. Niet in de getoonde uitvoering met donkere bril.
                                                          Zelf mijn eerste 3D bril ervaring zo'n 8 jaar terug met later afbeeldingen gezien van brillen met vga aansluiting en nog duidelijk zichtbare projector aan de bril
                                                          Deze skibril heeft een HUD het idee uit de hedendaagse straaljagers

Het ziet er nog niet echt geweldig uit, maar het is een begin. Deze bril heeft een VGA ingang en kan een beeldje van 800x600 voor je oog projecteren. De voeding loopt via een USB stekker. Er zijn al telefoons met VGA uitgang, zoals de HTC Advantage, de Diamond, ... Daar kun je met verloopstekker deze bril op aansluiten. USB stekker in een standaard 220V naar USB stekker en je kunt je telefoon scherm op je bril dragen. Je moet steeds focussen met kijken op afstand en naar het schermpje, maar het gaat om het idee. Mooier zou het zijn als het beeld op je bril geprojecteerd zou worden, of rechtstreeks op je netvlies via laser (de laatste technologische ontwikkeling).

Binnenkant autoruit is ook een mooie oplossing.
                                                          http://www.photonics.com/Article.aspx?AID=28347
                                                          Co-Pilot

Comment

Heb je geen kleinere foto ???? :-)
                                                            Veritatis simplex oratio est

Comment

Dit is dan nog wat geavanceerder:

http://www.mobilyz.com/artikelen/nav...nieuwe-tomtom/

De route construeren, dat moet toch en gaan :-)

Comment

Het moet niet gekker worden. Kan je hem ook aansluiten op een electrische stuurbekrachtiging en een ECU? Dan kan mijn navigator alleen oppad. Blijf ik in de bar hangen...
                                                                M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                                                                Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                                                                Rally organisatie: Rally-Events
                                                                Facebook: Model Car Workshop & SFRC

Comment

Working...
                                                                X