Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rover P5 Coupé, ik ben verliefd!

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Rover P5 Coupé, ik ben verliefd!

Ik geloof dat ik zojuist verliefd ben geworden op deze auto:
    http://auto.marktplaats.nl/oldtimers...ta_ind=40&fs=1

Prijs is vrij laag, dus ben benieuwd hoe die auto erbij staat in 't echt. Maar donkerblauw (bijna zwart), gerestaureerd, schuifdak, coupé, LPG, V8, man man man, kan het beter worden dan dit? The next best thing zal een Facel Vega HK500 zijn in mijn geval.

Vervaldatum APK 24-05-2010
    Datum aanvang tenaamstelling 14-07-1998
    Sounds to good to be true... staat ook nog eens in de buurt.
    Last edited by Dennis Cavallino; 08-09-08, 15:05.

Prachtige daily driver idd. Erg stijlvol en bovendien praktisch...

Comment

Ziet er gaaf uit, maar coupe? Ik tel 4 deuren, of is dat 'engels'? :-)

Comment

Ja, zoiets. De P5 Coupé is eigenlijk een choptop versie van de gewone sedan, lagere daklijn dus, maar wel gewoon vierdeurs.
        Mini Cooper Clubman
        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
        "Jasper val dood." - RH

Comment

En hij heeft dubbele koplampen. Ik ga met mijn collega kijken, die heeft (alweer) een oogje op een P5 Sedan, want die vind de dubbele koplampen van deze maar niets en vond de V8 niet lekker rijden, te luid vooral. 3 liter 6 in-lijn heeft dus zijn voorkeur. Maar deze moeten we zien, ik vooral. :)

Comment

Leuke auto's idd.
            Echt spotgoedkoop vind ik hem niet overigens, veel duurder moet zo'n P5 ook niet zijn toch? :-)

Bij mij in het dorp rijdt er ook eentje en die wordt ook heel veel gebruikt. Heel mooi ding, met kenteken uit 1986 (PP-...).

Ferrari 308 GTB QV (1983)
            Alfa Giulia 1300 (1966)
            Mazda Miata (1990 Daily driver)
            BMW 320Ci (van GF)

Comment

Nee, ik hoor al dat 8k een mooi bod zou zijn. Ben een beetje op 't verkeerde been gezet toen ik bij the Gallary was een paar maanden terug en die lelijke goudkleurige heb bekeken (staat er nu nog en zal er over een jaar ook nog wel staan).

Comment

Kijk dit is nu een mooie auto, of voiture eigenlijk. Er zal weinig bagageruimte meer zijn met een lpg/tank denk, maar toch. Zelf heb ik, ttv de aanschaf van de Volvo, ernstig in dubio gestaan voor een zelfde Rover. De onderdelen prijzen icm de staat van de onderhoud weerhielden mij toen van de aanschaf.
                fka v164

Comment

Een P5 coupe zit natuurlijk wat hoger in de markt dan een normale. Als het echt een harde is vind ik 8 mille erg weinig.

Comment

Verwacht overigens geen wonderen van de V8. Deze levert in de P5B slechts 145pk en dat is op ruim 1600kg niet overdadig, zeker niet icm met zo'n ouderwetse automaat. Is een P6 niet wat? Behoorlijk lichter, dus veel meer sportssaloon dan een P5.

Comment

Cav, als je een P5B wil leasen...

http://www.smink.nl/index.html
                      Veritatis simplex oratio est

Comment

Ik vind het een coole bak. Zouden meer mensen moeten doen.
                        BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

Een P6 is toch niet te vergelijken met zo'n prachtige P5, kom op zeg! Als 't om 't rijden zou gaan, zou ik niet eens naar zo'n Rover kijken. :)

@V164: Ja, wel verstandig, want zo'n P5 kost een leuk maandsalaris per jaar aan onderhoud, zeggen mensen die er ooit één hebben gehad. :)

Comment

P5 vind ik ook veel mooier dan een P6 idd.
                            Gewoon een echte dikke/klassieke Rover nog.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                            BMW 320Ci (van GF)

Comment

Eens, een P5 is stukken mooier dan een P6, maar als dagelijks vervoer zou ik een P6 prefereren. Rijdt moderner, makkelijker op de weg te houden en ook stijlvol Brits. Beter praktisch doorpakken dan stijlvolle balonnetjes loslaten, Cav :-)

Comment

"JWS Classic Rover Lease, van droomwens naar realiteit

Uitgangspunt van JWS Classic Roverlease is het voor meer liefhebbers haalbaar te maken een klassieke Rover P5 of P6 dagelijks te gebruiken. Door de auto’s in het buitenland te laten restaureren en onderhoud en reparatie in eigen beheer uit te voeren, zijn de tarieven scherp. Een belangrijk pluspunt is daarnaast de beperkte minimum lease-termijn van slechts 3 maanden. Het wisselen van klassieke Rover behoort dan ook tot de mogelijkheden: desgewenst rijdt u elk kwartaal in een ander model of andere kleur Rover P5 of P6! "

Goedkoper dan een P5B kopen en dan tot de ontdekking komen dat het rijden/bezitten toch tegenvalt...... ;-)
                                Veritatis simplex oratio est

Comment

" Het aanschaffen van een klassieke auto kan soms een risicovolle onderneming zijn; een proefrit van een uur met de auto van uw dromen ligt al boven het landelijk gemiddelde! In 3 maanden kunt u heel goed ervaren of u een goede aankoop gaat doen! Vrijwel alle klassieke Rovers die wij voor leasing aanbieden staan tevens te koop, de prijzen zijn reeds bekend voor het aangaan van een lease-overeenkomst. "

Hmm, dat lease-verhaal klinkt goed.

Comment

Die 3 maanden is ook een optie als je bijvoorbeeld de Daf uit elkaar gaat trekken. Kost net zoveel als een 2e hands hok kopen als tijdelijk vervoer, maar dan zonder de risico's.

Maar goed, verpest dit draadje nou niet met P6-en, want ik heb daar echt niets mee. Ik kan wel 100 auto's verzinnen die beter rijden dan een P5, maar dat doet niet ter zake, die zijn allemaal lelijker. :)

Comment

Mijn liefdes storm is alweer gaan liggen, die van mijn collega nog niet. De auto was op zich prima, de verkoper goudeerlijk. Het waren meer mijn verwachting, die bleken iets te hoog gespannen.

Technisch was deze P5B helemaal ok, alleen kun je de B weglaten, want er zat een Rover SD1 v8. Dat is echt een verbetering ten opzichte van de Buick V8 (zelfde basis, totaal ander motorblok). Liep mooi, hing lekkerder aan 't gas (letterlijk in dit geval), al had ik zelf geen vergelijkingsmateriaal, dus ik papagaai mijn collega na. Dit voelde gewoon prima. Geen kickdown (bewust ivm km-kostprijs haha), maar de bak schakelde keurig terug bij gas geven.

Maar de auto moet in mijn optiek meer gezien worden als een goede basis (zijn teven de woorden van mijn collega en de huidige eigenaar), want de auto verdient wat aandacht.

Het interieur is echt slecht, maar daar kon de eigenaar niets aan doen. Het kost veel geld om dat helemaal goed te krijgen. Om een idee te geven: gescheurde lederenbekleding, olievlekken door een domme monteur ooit en nog een lijstje kleine dingen, zoals los en aan de zijkanten ietwat gerafeld tapijt, losse kabeltjes. Aan de hand van de foto's had ik gewoon een piekfijn interieur verwacht. Dat was dus niet zo. Eigenlijk zou je het een keer helemaal opnieuw moeten laten bekleden, of een aantal grote delen zoals de zittingen en tapijt herstellen. Best zonde, want zolang geleden was het in deze auto ook niet gedaan (ik schat +-10 tot 15 jaar geleden). Wellicht toen een spoedklusje geweest met minder goed leer dan origineel. Ik heb P5's gezien met het originele leer er nog in en dat zag er beter uit dan dit. Origineel Rover leer ruikt ook lekkerder. Hmmmm!

De auto was hard, maar heeft nu wel (flink wat) aandacht nodig om hem te behoeden voor roestontwikkeling. Flink wat blaasjes en plekjes vragen om een goede opknapbeurt. De eigenaar zelf zei ook: eigenlijk moet 'ie helemaal kaal en opnieuw worden gespoten. Doe je dat niet, dan heb je over 2 jaar allerlei roestplekken die je niet wilt op zo'n fraaie auto. Verder was ie namelijk wel 'hard' en dat is absoluut een pluspunt. Alle belangrijke punten van een P5 zijn reeds gelast en behandeld. Kokerbalken, het stuk tussen achterdeur en spatbord, waar de auto vaak 'knikt' omdat 't één van de eerste 'proeven' was met een (semi)zelfdragend chassis, maar daar niet zo sterk.

Kleur was goed, mooi donkerblauw, de kleur van interieur ook, beige (was origineel ooit rood en dat zag je wel als je heel goed keek). Er zaten wat modificaties op de auto die enerzijds ten goede komen aan de betrouwbaarheid, anderzijds smaakgebonden zijn. Maar alles is simpel terug naar origineel te maken.
                                      Wel zit er wortelnotenhout in (gemaakt door een jachtbouwer), wat op zich wel uniek is. Niet origineel, maar wel chique, het past bij de auto.

De auto voelde stug aan, in tegenstelling tot een exemplaar die mijn collega had getest, die was te slap. Wellicht met andere banden onder deze, of de juiste spanning dat 'ie ietsjes comfortabeler wordt. Achter waren de bladveren versterkt ivm de 80l gastank. Voor viel de stugheid vooral op. Meer een BMW E30 met gele Koni's, niet echt 't comfort wat je zou verwachten, zeker niet met de ballonbanden. Ik vond dat echter geen bezwaar en al helemaal geen reden om de auto hiervoor te laten staan. De V8 was mooi stil, maar met genoeg klank om van te genieten. Dit was ook beter dan 't eerdere exemplaar wat mijn collega had getest. Dat was veel geluid, weinig snelheid. Dit was beter.

Hij gaat volgende week nog een andere bekijken en intussen even nadenken over deze. Aanschaf is 1, opknappen is 2. Voor die prijs die je daarvoor betaald kun je ook langer zoeken naar een topexemplaar in mijn ogen, maar dan mis je deze motor, lpg inbouw, stuur links, open dak en volledige documentatie wellicht. Als je deze opknapt weet je wat je hebt. Ligt ver en ver buiten mijn bereik als ik dit zakelijk zou doen, maar ik had gewoon een iets betere en mooiere auto verwacht, wellicht dat 't woordje restauratie mij iets op 't verkeerde been had gezet. Laat ik 't zo zeggen, mijn daf is in 1987 ook gerestaureerd en die heeft op één grotere plek na dezelfde aandachtspunten als deze Rover en toch is dat bij de Daf geen financiele ramp. Hoop ik. :)

Wordt vervolgd. Er is nu nog niets toegezegd. Zelf vinden we de vraagprijs te hoog. Die 8k die we noemden vind ik zelf iets te hoog, als je ziet wat 't zomaar nog kan kosten (8 + 8k haal je makkelijk en als je niet uitkijkt nog veel meer). Maar dan heb je wel een topbak. De vraag is of je niet beter op zoek kan gaan naar een compleet op te knappen P5B voor echt weinig geld en dan van onder tot boven strippen en dan zo opbouwen als deze was. Je moet dan echt een goedgevulde geldbuidel hebben, en een gerestaureerd exemplaar is dan weer goedkoper. 't is ook nooit goed.... Ik weet in ieder geval dat een SD1 blok in mijn P5B zou moeten komen als ik er ooit één zou hebben.

Afgelopen weken heb ik heel wat geleerd over dit type auto. ShortLeasen is niet eens zo'n gekke optie voor mij in de toekomst. Voor mijn collega echter niet. Die wil zo'n ding bezitten, veel leuker. Het smaakt dus wel naar meer. Ergens hoop ik dat deze P5B bij ons op kantoor terecht komt, wordt opgeknapt en dat ik 'm dan vaak mag lenen.... Die liefde wakkert dan vanzelf weer aan.
                                      Last edited by Dennis Cavallino; 11-09-08, 22:30.

Comment

Cav, zelf opknappen is altijd duurder dan gewoon een goeie kopen, als er flink carrosseriewerk aan zit. Dat zie je bij mijn Coupé. Tel er 5K bij op als 't een budgetklus moet zijn (en dan zit je na drie jaar weer met roest), maak er 10K van als het in één keer goed moet.

Techniek is nooit een probleem - die prijzen druk je desnoods wel door veel zaken zelf te doen. Maar roest enzo, dat is en blijft vakwerk, en shortcuts bestaan daarin niet.

Daar staat tegenover dat je, zo lang je 'm niet in het pekelseizoen rijdt, de roestontwikkeling natuurlijk nog heel lang kunt uitstellen hè.
                                        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

@Cav

Rover SD1 V8 is een uitstekend blok hoor, en heel goed te tunen ;-)
                                          Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Ja 270 pk he? :)
                                            Dit was wel een 3 bak, dus ik mag denk ik niet meelullen op het Kitcar forum...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                              Cav, zelf opknappen is altijd duurder dan gewoon een goeie kopen, als er flink carrosseriewerk aan zit. Dat zie je bij mijn Coupé. Tel er 5K bij op als 't een budgetklus moet zijn (en dan zit je na drie jaar weer met roest), maak er 10K van als het in één keer goed moet.

Techniek is nooit een probleem - die prijzen druk je desnoods wel door veel zaken zelf te doen. Maar roest enzo, dat is en blijft vakwerk, en shortcuts bestaan daarin niet.

Daar staat tegenover dat je, zo lang je 'm niet in het pekelseizoen rijdt, de roestontwikkeling natuurlijk nog heel lang kunt uitstellen hè.
                                              True true true Brun.

Ik moet wel zeggen dat de bodem e.d. van deze Rover de afgelopen 4 jaar zijn aangepakt. Dus het is meer de roest door steenslag en rond plekjes zoals bij dakantenne en hier en daar een parkeerdeukje die behandeld dienen te worden. De bodem is denk ik goed preventief te behandelen, onderkant deuren ook. Dus 10k zal 't in dit geval niet zijn, maar 't valt altijd tegen natuurlijk.

Comment

Dan vind ik die auto echt te duur, Cav.
                                                Voor 15K moet je toch een leuke en hele goede kunnen vinden? Dan kun je dat veel beter doen dan eentje met allerlei werk voor 8-10K.
                                                Of zijn die dingen echt duurder??
                                                Indien 'ja', dan zou ik nooit zo'n Rover halen. :-)

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                BMW 320Ci (van GF)

Comment

Kijk, wat geld erbij, wat eraf lullen en gaan!!

Mooi ding :
                                                  http://link.marktplaats.nl/189655877

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                  BMW 320Ci (van GF)

Comment

Staat een hele mooie P5 in Duitsland, voor weinig.

hier klikken
                                                    Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others

Comment

Koop er een Rover V8 reserveblok bij voor 3,5K euro en je hebt nog jarenlang rijplezier !

http://auto.marktplaats.nl/kitcars/1...fta_ind=8&fs=1
                                                      Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Interessant linkjes, tnx.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kiwi Bekijk bericht
                                                          Staat een hele mooie P5 in Duitsland, voor weinig.

hier klikken
                                                          Net even wat beter gekeken: http://home.mobile.de/home/showDetai...icleType=false
                                                          De P5 3.0 is toch eigenlijk wel mooier dan een P5B. Het dashboard is mooier en de enkele koplampen zijn misschien ook wel mooier.
                                                          Tijdens mijn 'cursus' leer P5's kennen hoor ik net dat je op die foto's goed kunt zien dat de deurpanelen zijn gemaakt van kunstleer en de stoelen van echt leer. nieuw was er geen kleurverschil, maar in de loop der jaren is het toch verkleurd. Geinig om zulke details te weten te komen (tijdens de vrijmibo).

De auto heeft maar één groot nadeel voor mijn collega: rechts stuur.
                                                          En dat hij 635km van Den Haag staat is ook niet alles. Maar hij is niet duur en ziet er zo op 't gezicht beter uit dan die wij gisteren hebben bekeken. Als zo'n ding in NL had gestaan...
                                                          Last edited by Dennis Cavallino; 12-09-08, 16:46.

Comment

een ex collega van me heeft er 1
                                                            die 3.5 v8 automaat klonk zijdezacht ;-)
                                                            "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                                            "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                                            "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                                            "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Binnenkort meer nieuws van t p5 front. :)

Comment

Hoezo binnenkort?

Vertel op, kreng. *trekt Cav aan de boorden over de tafel*.

:-)
                                                                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Working...
                                                                X