Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Klassiekers en de 'crisis'?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Klassiekers en de 'crisis'?

De laatste jaren zijn speciale klassieke auto's steeds duurder en duurder geworden. Het begon zelfs weer te lijken op de periode in de late jaren '80.
    250 Lusso's die verkocht worden voor 800.000 euro, een 250GTO die recent voor 20 miljoen wordt verkocht etc etc.
    Dit is natuurlijk vragen om problemen (dacht ik), want dit houdt weer een keer op. Ik had verwacht dat het zou veranderen door o.a. de bank-crisis in de USA, maar dat schijnt juist niet zo te zijn!

Mensen verkopen hun aandelen en stoppen het in 'veilige' dingen als zeldzame auto's, horloges en schilderijen!
    Belastingtechnisch ook interessant waarschijnlijk, want de waarde van zulke dingen is wat lastiger te bepalen als dat het gewoon in aandelen zit of op een rekening staat.

Zou het dus gewoon kunnen dat auto's juist duurder worden door de 'crisis'? Waarschijnlijk is er wel een duidelijke scheiding tussen de klassiekers voor het normale volk (zoals wij :-) en de echt dure/zeldzame auto's. De normale auto's worden vast goedkoper en de al hele dure worden nog duurder.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)

Geen idee, maar als het aan mij ligt, koop ik snel weer iets leuk erbij :-).
    Wéér een goede reden erbij!

Comment

Feit is dat je deze dagen goed kunt inkopen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
        Zou het dus gewoon kunnen dat auto's juist duurder worden door de 'crisis'?
        Ja. :)
        Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
        "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Ik had recent wat contact met Bill Noon van Symbolicmotors en die heeft nog maar zelden zoveel dure auto's verkocht als de afgelopen periode.
          Er komen gewoon bankiers uit Europa om enigszins waardevaste dingen te kopen, zoals klassieke auto's etc. Hebben helemaal geen verstand of gevoel voor zulke auto's maar wel heel veel geld.
          Eigenlijk heel erg jammer dat die auto's niet bij echte liefhebbers terecht komen dus...

Alfa Giulia 1300 (1966)
          BMW 320Ci (van GF)

Comment

Ben wel nieuwsgierig welke GTO het is, begin meteen ook af te vragen wat de waarde nu is van een '64 GTO. Zijn er maar 3 van gemaakt dacht ik en dus zeldzamer, maar wordt door het normale publiek niet gezien als een GTO. Reed vanmiddag overigens nog even langs Zwakman in Alkmaar, daar staat volgens mij nog steeds de SS100 FHC te koop, uniek met een unieke prijs. Ze vragen er geloof ik 2,4 miljoen pond voor..... Zou het de duurste auto zijn die op dit moment in Nederland te koop staat?
            BMW 320 Sunset Orange
            Alpine A110 Orange Feu
            Midas Bronze Red
            Triumph TR6 PI Damson
            Aprilia SL1000 Falco Rosso

http://www.aronline.co.uk/index.htm?midasstoryf.htm

Comment

2,4mln?? Ik zag een grote advert in de C&sc staan idd, maar had niet zo'n hoge prijs verwacht!

Alfa Giulia 1300 (1966)
              BMW 320Ci (van GF)

Comment

Weet je, ik denk dat ik alles boven mijn 38k spaargeld ga uitgeven aan Pebble-Beach spul. Houd mijn 'voorstellen' draadje maar in de gaten :-)

Comment

Je jacht maar ook even aanhouden dan, want nog meer cash maakt het probleem alleen maar groter :-)

Comment

Harry is ons langzaam aan het voorbereiden op de 'stap' die hij gaat maken :)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                      Waarschijnlijk is er wel een duidelijke scheiding tussen de klassiekers voor het normale volk (zoals wij :-) en de echt dure/zeldzame auto's. De normale auto's worden vast goedkoper en de al hele dure worden nog duurder.
                      Back on topic ;-)
                      Dit is meestal de normale gang van zaken in tijden van een mindere economie.

Comment

In economisch slechte tijden valt 't juist op dat de rijken dit soort speeltjes uberhaupt te koop aanbieden. Dan gaat 't echt slecht met ze! In de jaren 80 verkocht onze ex-buurman op aanraden van mijn pa ook opeens ook zijn auto's, megajachten, onroerend goed, om maar onder een persoonlijk faillisement vandaan te komen en zijn villa te behouden. En dat was iemand voor wie de bomen tot voorbij de hemel groeiden, zo dacht ie zelf.

Overigens staat er een duurdere auto in de stille verkoop in NL. Die komt pas actief op de markt als ze de laatste puntjes van de technische restauratie achter de rug hebben. Taxatiewaarde ligt nu al enkele malen hoger dan die 2,5 miljoen.

Comment

Hmmm, kweenie of de klassiekerprijzen wel zo hoog zullen blijven. Ongetwijfeld gelden zeldzame auto's momenteel als alternatieve investering. Maar dat lijkt me nu juist een indicatie dat de prijzen binnenkort gaan vallen. Want zeg nu zelf: wie klassiekers als belegging ziet, is natuurlijk wel erg dom bezig. Voor je 't weet, heb je een garage vol auto's die je aan de straatstenen niet kwijt kunt, omdat ineens steeds minder mensen er geld voor hebben. En als je dan je geld nodig hebt, móet je ze wel weer met verlies verkopen.

Auto's zijn immers geen goudstaven of vaten olie - dingen die je áltijd weer kwijt kunt omdat ze áltijd gevraagd zijn.

Groot-Brittannië is een heel klassiekerminded land. En de prijzen daar hebben altijd al tred gehouden met de economie. Toen het er nog slecht ging (rond 1990) lagen de klassiekerprijzen in de kelder. Ik heb ergens nog een tijdschrift uit die tijd en als je die advertenties ziet, schieten de tranen je in de ogen. Voor omgerekend 10, 20K had je er de prachtigste auto's. Maar toen de economie opbloeide, groeiden de klassiekerprijzen mee. Nu gaat het er weer in één klap heel erg slecht. Dus dan kun je erop wachten wat er gaat gebeuren.

Overigens geldt dit vooral voor de klassiekers uit de middelklasse, die de hoofdmoot uitmaken. Hoe het met miljoenenauto's als een Ferrari one-off gaat, weet ik niet.

Kleine indicatie: in de UK staan nu vroege urquattro's te koop die aanzienlijk goedkoper zijn dan in NL of D... begin serieus te twijfelen of ik daar ga shoppen.
                          Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door evo v Bekijk bericht
                            Harry is ons langzaam aan het voorbereiden op de 'stap' die hij gaat maken :)
                            Nou, helaas is dat niet zo. :-)
                            O.a. i.v.m. de komende crisis ga ik niet een risico nemen. Tevens heb ik daar het geld ook gewoon niet voor.
                            Ik heb wel even getwijfeld, want er staat een auto te koop die ooit door Paul Frčre is gereden in de MM. Die auto is voor 2009 al uitgenodigd en mag dus sowieso meedoen. De prijs was 27.000$. helaas gaat het hier om een Chrysler. Wel een hele mooie, maar toch is dat niet de manier waarop ik aan de MM wil meedoen ooit. Dat moet gewoon in iets heel cools, een auto die ik daarna ook niet meer snel zal wegdoen.
                            Maar dit is allemaal off-topic.

@Brun : ja, er is verschil in de normale classics en de hele speciale denk ik. Een speciale Porsche 550 Spyder bijvoorbeeld zal nooit echt in waarde kelderen. Die dingen zijn zeldzaam en zullen altijd veel geld waard zijn.
                            Die 250GTO ook natuurlijk, maar toch vraag ik me af of je die 20 miljoen ervoor terug krijgt als je hem ooit weer kwijt zou willen. 18 miljoen voor een auto is ook veel, maar betekent wel 2 miljoen verlies!

Alfa Giulia 1300 (1966)
                            BMW 320Ci (van GF)

Comment

In tijden van crisis wordt de prijs van een brood zo hoog als van een auto.
                              En de prijs van auto zo laag als van een brood.

Nou, dan eet ik wel een sneetje minder………
                              "Colourful fearsome cars were roaring in the woods again.
                              The sight and sound of the mighty Datsun 240Z will long be savoured"

Comment

Misschien krijgen we weer wel zo'n mooie strijd als die om de 'Old Number One' Bentley. Die was verkocht voor plm 10 miljoen pond. De kopers (Middlebridge Group) wilden echter hun geld terug, zogenaamd omdat ze vonden dat de wagen niet origineel was. Toevallig was in die tijd net de markt gecrashed. Middlebridge ging er failliet aan.

Comment

Wellicht dat de veiling van RM Auctions in Londen op 29 oktober een goede indicatie zal zijn. Er worden een aantal mooie auto's aangeboden. http://www.rmauctions.com/Default.cfm?SaleCode=LF08

Volgens mij worden ook een aantal auto's (de Alfa 6C 2500 SS Villa d'Este en de Ferrari 250 GT Ellena Coupe die drie jaar geleden nog op Apeldoorn stonden) aangeboden die eerst via Axel Schuette werden aangeboden.
                                  www.carscoffeecigars.nl

Comment

Working...
                                  X