Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Klassieker restaureren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Klassieker restaureren

    Hoe lang neemt men hiervoor de tijd ?

    Ik doe ze in eigen beheer.

    Heb de peugeot 404 in 2 jaar gedaan en ben nu met de simca bezig sinds juli 2008, sinds sept tot plm dec tijdelijk stilgelegd ivm gezinsuitbreiding, streven is rijden in zomer '09
    Simca 1000 rallye 2 (RWD)
    Peugeot 404 1961 (RWD)
    BMW 3 touring (RWD) daily
    VW POLO 1.6

  • #2
    Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Er zijn alleen niet veel restauratieprojecten hier op gummen.

    Ik probeer al een jaar te beslissen of ik 't restaureren ga doen of niet. :) De auto is 't financieel niet waard (mensen geven geen geld uit in de Daf wereld, en ik daardoor dus ook niet, los van 't feit dat ik de knaken ook niet klaar heb liggen om alles goed te doen zoals ik echt zou willen). Ik heb nu wel een Daf 66 Coupé Marathon gevonden in betere staat. Dan wordt het van 2 auto's 1 goede maken, de ander houden als mock-up. Is uiteindelijk goedkoper. Lastig lastig lastig.

    Comment


    • #3
      2 jaar? Dat klinkt niet verkeerd. Ligt er wel aan in welke staat de auto's zijn natuurlijk.
      Heb je foto's van je auto's? Of van het klussen? Dat vind ik altijd gaaf om te zien.

      Ik heb nog nooit een auto gerestaureerd. Wel 1 keer eentje (TR6) laten doen. Maar dat was ook met een beperkt budget en dan moet je soms dingen minder goed doen dan je eigenlijk zou willen. Hoofdremcilinder reviseren ipv een nieuwe kopen bv.
      Een jaar later begint dat ding op de nieuw gespoten motorruimte te lekken met lakschade als gevolg en moet er alsnog een nieuwe op...


      Ik denk dat ik maar eens ga beginnen met een motorblok v/e Fiat 500/600 o.i.d. of met een klassieke brommer!
      Maar eerst de Vignale verkopen om ruimte te maken in de garage. Daarna kijk ik wel.

      Ferrari 308 GTB QV (1983)
      Alfa Giulia 1300 (1966)
      Mazda Miata (1990 Daily driver)
      BMW 320Ci (van GF)



      Comment


      • #4
        Ik ben in 1993 begonnen met de restauratie van een MG MGB Tourer. Daarnaast loopt er ook al een aantal jaren een project met een Amazon Combi.

        Door allerlei ontwikkelingen in de privésituatie en qua werkveranderingen zijn de projecten iedere keer in de hoek gezet.

        Terugkijkend kan ik alleen maar zeggen dat je zoiets moet doen als je veel tijd hebt en geen gezinsleven.

        Comment


        • #5
          Echt iets voor Slibbe dus?

          ;-)

          Ferrari 308 GTB QV (1983)
          Alfa Giulia 1300 (1966)
          Mazda Miata (1990 Daily driver)
          BMW 320Ci (van GF)



          Comment


          • #6
            hahaha.

            Ik denk dat sommigen het wel kunnen bolwerken, Harry. Bij ons werkt het echter niet. Doordat we beiden ons met de nodige dingen bezighouden en allebei ook nog werken is de overgebleven tijd beperkt. Ook onze beide meiden hebben "recht" op onze aandacht.

            Comment


            • #7
              >Maar eerst de Vignale verkopen om ruimte te maken in de garage. Daarna kijk ik wel.

              ???????????????????
              Nou ja....

              Reviseren is sowieso een kwestie van laten doen als je zelf geen machinepark hebt.
              Als ik écht de ruimte zou hebben zou ik het wel eens willen doen; gewoon de hele zooi uit mekaar en alles wat er kán worden vernieuwd vernieuwen. Plaatwerk zelf maken is sowieso weggelegd voor voor een enkeling.
              Hoe dan ook... je kunt beter starten met een auto die nét is gerestaureerd. Al met al goedkoper, en je kunt gelijk de weg op.

              Maar nu even niet in jaren, maar in uren. Hoeveel uur kost het restaureren. Dan komt het spuiten, wat je zelf ook niet kunt.
              Voor mij zou alleen het restaureren van iets écht speciaals me achter de TV vandaan kunnen trekken denk ik.
              Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

              Comment


              • #8
                Ik heb ooit eens samen met mijn vader een Sunbeam Alpine Mk V uit 1967 gerestaureerd. Begonnen met een complete auto uit Texas en gedurdende 3 jaar minimaal 1 avond in de week en iedere zaterdag er aan gewerkt. Er zat geen roest aan maar alles was verdroogd en de techniek was met hamer en beitel en WC-bril bouten aan de praat gehouden. Uiteindelijk was het een mooie auto, maar er was ondanks onze eigen arbeid toch meer geld ingegaan dan hij achteraf waard was. Het was nog in de gulden tijd. Auto gekocht voor 7500,00 gulden, daarna in 3 jaar ongeveer 11.500 uitgegeven en uiteindelijk 3 jaar daarna verkocht voor 13.500 gulden. We waren aan een Alpine begonnen omdat we wat anders wilden dan een MG of een Triumph, maar wel Engels. Maar uiteindelijk wil(de) ik (hard) rijden, en dan gaat er bij een klassieker toch van alles stuk. We bleven problemen houden met de bak en de achteras, 1 keer kwam ik bruut tot stilstand toen de bak in 2 versnellingen tegelijk sprong bij 50 km/u. Net daarvoor had ik nog 160 gereden...Het probleem was dat onderdelen schaars zijn, het nadeel dus van het werken aan iets anders dan MG of Triumph bijvoorbeeld. Ik heb wel veel foto's maar die zijn niet digitaal. Zal wel eens wat gaan scannen.
                Ernst
                Last edited by Stirling; 19-10-08, 22:35.
                BMW E36 325I Cabrio 1993, Ducati Monster 900 1997, Yamaha TRX 1997, Ski Nautique/Ford 351 Windsor 1978, Volvo V40 1999

                Comment


                • #9
                  Net iemand aan de deur gehad (op afspraak) die mijn TA40C wilde bekijken omdat hij de zijne wil restaureren (zeg maar: koetswerk, bekabeling en aandrijving incl reconstructie van diverse dragende delen). Denkt daar in totaal anderhalf jaar mee bezig te zijn (nadat hij in ruim een jaar een andere heeft opgeknapt).

                  Twee belangrijke eigenschappen: woont nog bij ouders thuis (= geen gezinsleven en hoeft niet te koken en te winkelen) en heeft diverse kennissen die hem helpen met zaken die hij niet kan (lassen o.a.).

                  Dus je vraag beantwoorden is nogal lastig.
                  Als je makkelijk aan onderdelen kan komen, dan hoef je dus niet aan het zoeken tijd te besteden. Als je al kunt lassen hoef je het niet te leren en geen lasser te zoeken. Als je geen kinderen hebt en je vrouw/vriendin wil je erin steunen etc.
                  Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                  Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                  Comment


                  • #10
                    @Harry: Wanneeer je zover bent kan je mijn 850 coupe wel overnemen. Ik heb er geen tijd voor en het is een ultiem restauratieobject (origineel, nooit gerestaureerd).

                    Comment


                    • #11
                      Hij kan beter de Maser overnemen. Het voordeel is dat je dan met iets start wat al bijna af is. Zodra je gaat rijden komt er steeds wel weer iets nieuws dat moet worden aangepakt, zodat alles erg overzichtelijk blijft ;-)
                      Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

                      Comment


                      • #12
                        lol, mooie ideeën :-)

                        Ferrari 308 GTB QV (1983)
                        Alfa Giulia 1300 (1966)
                        Mazda Miata (1990 Daily driver)
                        BMW 320Ci (van GF)



                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door NoTVR Bekijk bericht
                          Dan komt het spuiten, wat je zelf ook niet kunt.
                          Je kan veel meer zelf dan je denkt; dat is ook de voldoening die je daar uit haalt. Hangt ook een beetje er vanaf waar je aan bezig bent - Eend zelf in de lak zetten ging prima (al zie je zelf alles wat niet 100% goed ging), maar de JZ zou ik niet zelf spuiten.

                          Maar ja, tijd ervoor vrij kunnen maken is alles. Want ondertussen ben je ook nog bezig met je andere auto's rijdbaar houden, huizen verbouwen, vakantie houden, de tuin, de boot, vrouwen, en tja, zo'n autoproject is dan het minst noodzakelijk en dus het eerste wat naar de achtergrond schuift.

                          Comment


                          • #14
                            Ik ben er met mijn escort ongeveer 3 jaar mee bezig geweest. Hierbij is de auto totaal uit elkaar gegaan. Wel was dit voor mij de eerste keer en had dus alles nog moeten leren zoals lassen e.d.

                            Zodra ik weer een andere auto ga restaureren zal ik er waarschijnlijk weer even lang over doen. Heb gemerkt dat ik sommige zaken niet goed heb aangepakt die ik dus nu alsnog aan moet pakken. Ook zal ik het nu anders aanpakken en beter/duurder gereedschap gebruiken wat de zaken makkelijker maakt.
                            1984 Ford escort XR3i, 1982 Porsche 944, 1975 Porsche 911 & 2002 Nissan Micra

                            Comment


                            • #15
                              PS, hier nog een tussendoor projectje. Mijn eerste ervaring met het lakken.

                              Lekker schuren


                              in de grondverf


                              En in de kleur, moet nog wel gepolijst worden
                              1984 Ford escort XR3i, 1982 Porsche 944, 1975 Porsche 911 & 2002 Nissan Micra

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                lol, mooie ideeën :-)
                                Nog eentje dan: die 850 coupe zou wel een mooie basis kunnen vormen voor een fraaie Abarth replica...
                                Attached Files

                                Comment


                                • #17
                                  Say no more, say no more... :-)

                                  Comment

                                  Working...
                                  X