Ruud en ik zijn nu een paar keer gaan kijken en ook komend jaar zal 't wel bij kijken blijven. Toch wil ik er ooit aan gaan deelnemen als rijder, maar dan wel in de Legend klasse met een leuke bak. Navigeren naast Ruud is ook een optie in de Ascona. miep miep vroooaaaaawwwp. We hebben 't er al weleens over gehad. De classic klasse gaat te langzaam, de Legend is misschien net een stap tever.
Mee eens. De classic is 50km/h en legend 80km/h. Verschil is wel erg groot. Wat ik echter van een belg hoorde was dat dit jaar voor de classic er geheime tijdcontroles gehouden worden. Daardoor moet je dus constant 50 rijden ipv naar de finish gummen en stil staan. Dit zou het een stuk beter moeten maken. Ik ga proberen in de legend mee te doen.
[Quote]:Wat ik echter van een belg hoorde was dat dit jaar voor de classic er geheime tijdcontroles gehouden worden.[einde quote]
Zeiden ze vorig jaar ook.
Ik kan de 80 km klasse in ieder geval aanbevelen! Wat een fun. Qua kaartlezen is het niets, allemaal bolletje pijl, maar wel errug leuk.
Ik kan de 80 km klasse in ieder geval aanbevelen! Wat een fun. Qua kaartlezen is het niets, allemaal bolletje pijl, maar wel errug leuk.
Ik herinner je enthousiasme, Robert!! Maar was het niet zo dat je ook op de kaart zelf kon lezen? Viel me namelijk op dat deze mannen volledig verdwaalden op franchorchamps: http://nl.youtube.com/watch?v=eJT7WKEPcFQ . Ik ga trouwens een voorbeeld nemen aan hoe relaxed ze blijven. Ze zijn uiteindelijk 22e geeindigd.
Ik herinner je enthousiasme, Robert!! Maar was het niet zo dat je ook op de kaart zelf kon lezen? Viel me namelijk op dat deze mannen volledig verdwaalden op franchorchamps: http://nl.youtube.com/watch?v=eJT7WKEPcFQ . Ik ga trouwens een voorbeeld nemen aan hoe relaxed ze blijven. Ze zijn uiteindelijk 22e geeindigd.
Oei, zij waren de weg nog meer kwijt dan wij vorig jaar.
Deze RT was ook op Bolleke-pijlke, echter ook op een kaartfragmentje. Iedereen heeft het de eerste keer geprobeert op de bol pijl, maar aangezien er veel herkenningspunten weg waren (kijk maar eens hoe vaak de navigator chicane zegt en hoe vaak die er in werkelijkheid is) was hierop niet te rijden. Bij de tweede keer zijn we op het kaartfragment gaan rijden en dat ging goed.
Als je goed kijkt in het begin dan zie je dat hij ons inhaald (Gele A-Ascona) op een punt waar wij staan te wachten om weer terug te komen op onze tijd, maw, we waren de 2e keer sneller dan de 80 Km/u.
Ook lekker dat de navigator voor de tweede ronde niets meer hoeft te zeggen, ze keuvelen zelf tijdens de RT. Ook slim om als rijder je helm op te zetten en dan niet dichtbinden......(sorry, past misschien beter bij een andere discussie)
Op dit punt draaien wij, hier reden we dus eerst tegengesteld:
En dit is echt boucles de spa, Clementine in de nacht.
Wij hebben het huisje alvast geregeld, even de vraag nog of we met de SLC of met onze "nieuwe" SL komen, maar rijden doen we daar zeker.
(ennuh Robert: circuit volgens kaartje hè)
Ja ja, Bol-pijl vergeten, gewoon op de kaart rijden. Persoonlijk hoop ik dat deze RT in 2009 niet verreden wordt....... trouwens, Google maps is ook goed te gebruiken voor het circuit.
AAhh clementine, dat is al weer jaar 30 geleden :-)
PA! In een Avenger! Wat een kar! Ik wilde met mijn navi een volledig van nieuwe koets opgebouwde avenger (4deurs) aanschaffen. Gesponsord en al. Hij wilde er niet aan omdat ie het model maar helemaal niets vond. Maar wat een kar!!
Nieuwe algemeen coördinator Willy Lux bewaart het geheim:
De ex-winnaar ontwierp een totaal vernieuwd parcours
14 februari 2009, een makkelijk te onthouden datum voor een populair evenement. Op Valentijnsdag vindt de 51ste editie van de Boucles de Spa plaats, meteen de vierde in de Legend-uitvoering.
“Ik heb tweemaal goed nieuws”, opent Pierre Delettre het verhaal van de vierde Legend-editie. “Ik heb na een moeilijke periode het genoegen om mee te delen dat we opnieuw van de partij zijn en ook Spa als uitgangsbasis behouden. Ik heb een tweede adem gevonden en ook moeten vinden, want het is afgelopen jaar niet altijd even makkelijk geweest. Ik heb met Willy Lux ook een prima nieuwe rechterhand gevonden...”
Willy Lux maakt dus de overstap naar de andere kant van de barrière en de ex-winnaar - en vriend en ex-copiloot van Marc Duez - van de wedstrijd wordt algemeen coördinator. “Jean Caro geniet van zijn rust in het Zuiden van Frankrijk en zelf heb ik tijdens de winter meer en meer werk met de A1 GP. Willy houdt zich met het parcours bezig, onderhoudt de contacten met de gemeenten en heeft de dagelijkse leiding van het evenement. Ik heb het na de problemen van vorig jaar moeili= gehad en verloor zelfs even de moed. Maar verschillende mensen hebben me aangemoedigd om verder te gaan en met de komst van Willy ben ik er van overtuigd dat de wedstrijd haar spirit en dynamisme zal behouden en zelfs versterken.”
Eerste punt op de agenda: de wilde verkenningen en de opgelopen gemiddelde snelheid.
Pierre Delettre: “Doordat het parcours door de jaren heen niet echt vernieuwd werd, er lekken bij de gemeenten en organisatie waren en door ervaring van de deelnemers, was het parcours niet echt geheim meer. Er volgden dan ook verkenningen, wat niet de bedoeling is, en bijrijders hadden vaak (verboden) nota’s bij. We hebben dus een oplossing moeten vinden, want de situatie was onhoudbaar geworden. In samenwerking met de burgemeesters hebben we het parcours vernieuwd en Willy Lux heeft werkelijk prachtig werk geleverd. Volgens hem zal het onmogelijk zijn om nog een gemiddelde snelheid van 80 km/u te halen. Bovendie= willen we het parcours ook echt geheim houden. Zelfs de pers krijgt voor vrijdagmiddag niet de namen van de RT’s, de afstanden of de spektakelpunten. Bovendien zullen we zeer streng tegen verkenningen optreden. Willy Lux zal er zelf op toekijken dat niemand de regels overtreedt. Stropers en boswachters weet u... Wie het toch doet, vliegt er zonder pardon uit en we kunnen, gezien het groot aantal inschrijvingen, mensen effectief weigeren. Het gaat om de toekomst van de rally en ik begrijp niet dat mensen dat op het spel willen zetten... Het gaat toch in de eerste plaats om het plezier?”
Tweede werkpunt: de tijdsopname en de betrouwbaarheid ervan. “Alles zal verholpen worden met een totaal vernieuwde elektronische tijdsopname. Alle wagens krijgen een chip aan boord en de tijdsopname gebeurt tot op een tiende van een seconde nauwkeurig. Alles zal integraal en onmiddellijk aan het controlebureau overgemaakt worden en onderweg zijn e= voor de Classic-deelnemers geheime controles. Wat niet te versmaden is, is dat we om de dertig seconden zullen kunnen starten. Meer spektakel en een vroegere finish, iedereen wint zo!”
De start is om 9u30 voorzien en de eerste deelnemers zullen rond 23u00 terug zijn. Waarna er dus nog plaats voor een feestje zal zijn... “Er zal om en bij de 140 km RT zijn, we gaan niet meer naar Marche, waardoor we de verbindingen beperken en meer ... zal ik u niet vertellen.”
Tot slot wil men ook in de kosten snoeien door de competitiebanden te verbieden, net zoals in de kleinere regionale rally’s. Er zal dus meer spektakel zijn voor minder geld. Er zullen zeker controles zijn en de enige sanctie is de onmiddellijke uitsluiting.
Het volledige reglement van de Legend Boucles de Spa 2009 zal op 1 november bekend gemaakt worden, meteen ook de openingsdatum van de inschrijvingen. Meer informatie zal u op de website www.race-rally.be = nnen vinden. Voor wie zich tijdig inschrijft, bedraagt de inschrijving €800 (€750 voor koppels...). In de inschrijving zitten inbegrepen: de inschrijving zelf, de verzekering, de chronometrage, de rallyplaten, een souvenir, een diner tijdens de prijsuitreiking en voor de deelnemers aan de Classic (50 km/u – hier is geen rolkooi verplicht) zelfs een weekendlicentie (op vertoon van het rijbewijs). De RACB voorziet ook een goedkope weekendlicentie voor de deelnemers aan de « Legend » (80 km/u)
Ook dit jaar zullen we in de Legend Boucles de Spa 2009 heel wat nieuwe en bekende namen krijgen. Maar daarover later meer... Alle straatwagens en wagens gehomologeerd voor 1/1/1987 zijn toegelaten. De deelnemers moeten ook een technische keuring kunnen voorleggen.
Afspraak dus op Sint-Valentijn 2009, maar misschien eerst even mevrouw op de hoogte brengen...
"Colourful fearsome cars were roaring in the woods again. The sight and sound of the mighty Datsun 240Z will long be savoured"
Jammer genoeg hebben we recent enkele negatieve berichten uit de rallywereld ontvangen, denk maar aan de annulering van de East Belgian Rally en de terugtrekking uit het WRC-kampioenschap van Suzuki en Subaru. Maar er is ook goed nieuws, de Legend Boucles de Spa, in 2009 aan zijn vierde editie toe, belooft meer dan ooit tevoren een groot volksfeest te worden.
Anderhalve maand voor het einde van de inschrijvingen van het eerste nationale autosportevenement van 2009, zijn er al bijna 200 gegadigden. Niemand twijfelt er nog aan dat het record van 217 deelnemers zal sneuvelen en misschien zullen er wel deelnemers moeten geweigerd worden... Rep u dus naar de website www.race-rally.be, indien u op 14 februari niet aan de zijlijn wil staan!
We mogen dus nu al spreken van een enorm succes voor de vierde uitgave van de rally, meteen ook de eerste met Willy Lux aan de zijde van Pierre Delettre.
Willy Lux, die de rally en de omgeving als geen ander kent, heeft zich de laatste maanden uit de naad gewerkt om, in samenwerking met de lokale overheden, een volledig vernieuwd parcours uit te tekenen.
“En het geheime karakter van dat vernieuwde parcours zal behouden blijven”, onderstreept Willy Lux. “Iedereen mag alle oude nota’s weggooien, niet enkel omdat ze reglementair verboden zullen zijn, maar ook omdat geen enkele ES, zelfs de Clémentine niet, nog identiek aan die van de voorbije jaren zal zijn.”
De teams krijgen een parcours van 457 km voorgeschoteld, waarvan 158 kilometer verdeeld over 16 chronoritten. “Ik wil toch een tip van de sluier lichten”, lacht Willy Lux. “Er zullen drie lussen zijn, twee overdag en één ’s nachts bestaande uit zeven verschillende ES. 110 à 120 kilometer van die proeven is verschillend ten opzichte van de voorbije jaren en 50% van het parcours is gewoon onuitgegeven.”
Andere opvallende nieuwigheden: het verbod op gebruik van competitiebanden en de vernieuwde elektronische chronometrage.
“Enkel de wegbanden met de codering DOT of E zullen nog aanvaard worden”, gaat Lux verder. “Zelfs competitiebanden voor onverhard zijn verboden. Je kiest dus ofwel voor normale banden of desgevallend voor sneeuwbanden. Ik weet uit ervaring dat deze banden perfect te gebruiken zijn. Het nieuwe tijdwaarnemingsysteem werkt tot op een tiende van een seconde nauwkeurig en gebeurt via een chip. Zo zullen we een nauwkeuriger klassement hebben, dat bovendien ook sneller bekend zal zijn. Bovendien vergemakkelijkt het onze taak om in de ‘Classic’ (50 km/u gemiddeld) onderweg geheime controles te verrichten. We hebben wel beslist om voor de ‘Legend’ (80 km/u gemiddeld) het startinterval van één minuut te blijven hanteren.”
Laten we dan even een blik op de voorlopige deelnemerslijst werpen. Natuurlijk gaan er nog heel wat vedetten bijkomen, maar hier en daar is er toch al een grote naam die zijn aanwezigheid wil bekend maken. In ieder geval zullen er zich nog heel wat nationale, maar ook internationale vedetten aanmelden om zich op 14 februari bij ons te komen amuseren.
Op de website www.race-rally.be kan u regelmatig de updates van de inschrijvingen bekijken, al zullen we enkele grote namen geheim houden en pas tijdens de persconferentie op 31 januari op de Racing Show de Liège bekend maken. Indien nu al even gaat kijken ontdekt u alvast de namen van de nieuwkomers Julien Schroyen (Opel Kadett GTE) of Chris Van Woensel (Ford Escort), de nationale kampioenen Hubert Deferm (BMW) en Fred Bouvy (Porsche 911 Gr.4 Kronos) of de anciens van de wedstrijd Gérard Marcy (Porsche), Chavan (Porsche), François De Spa (Mini Cooper), Pascal Gaban (Opel Kadett GTE) en Timothy Van Parijs (Ford Escort). Wat de wagens betreft, zijn er natuurlijk de klassiekers als Porsche, Ford Escort en Opel, maar evenzeer unieke stukken als Triumph TR7, Fiat 124 Spider Gr.4 en 131 Abarth, Mazda RX7, Mercedes 500, Datsun 240Z, Renault 12 Gordini, Jaguar, Audi Quattro of een Austin Healey en Hillman van Dominique Mathy.
We vermoeden dat u net zoals wij al naar 14 februari aan het aftellen bent, maar alvorens al het klassieke geweld op u los te laten, wensen wij u eerst een prettige kerst en een prachtig en sportief 2009, vanwege heel het team van de RAC Spa.
"Colourful fearsome cars were roaring in the woods again. The sight and sound of the mighty Datsun 240Z will long be savoured"
Thiry, Lietaer, Vanbellingen en Bouche ronden de kaap van de 250 deelnemers
De feestperiode heeft de liefhebbers er niet van weerhouden om massaal in te schrijven voor de vierde uitgave van de Legend Boucles de Spa. Op goed drie weken van het afsluiten van de inschrijvingen, en in de wetenschap dat enkele grote namen nog ontbreken, is de kaap van de 250 toegelaten inschrijvingen bereikt (150 in Legend 80 km/u en 100 in Classic). Maar gezien enkel de datum van het betalen van het inschrijvingsgeld als werkelijke maatstaf telt, is er dus nog wat hoop voor laatkomers...
Er is dus nog wat plaats. Willy Lux, de nieuwe coördinator geeft tekst en uitleg: “We kunnen tot 270 à 280 inschrijvingen gaan, gezien er altijd laattijdige forfaits volgen. Maar we dienen de maatstaf van 250 inschrijvingen wel te respecteren om zo de timing en het vlotte verloop van de rally niet in het gedrang te brengen.”
“We zijn inderdaad goed op weg om het record aantal inschrijvingen van een Belgische proef scherper te stellen”, gaat een fiere Pierre Delettre verder.
En zowel de kwantiteit als de kwaliteit is gewoontegetrouw weer op de afspraak. Een voorlopig overzicht:
Onder meer de routiniers Michel Maes (Talbot Lotus Gr.2), Steve Vanbellingen (Opel Manta 400) en Christian Kelders (Porsche) zijn er bij gekomen. Christian Kelders kondigt overigens nog twee mooie namen in soortgelijke Porsche Martini Racing aan. Maxime Soulet heeft vorig jaar blijkbaar de smaak te pakken gekregen, want hij keert ook terug, net zoals zijn collega circuit-jongens Julien Schroyen (Kadett), Armand Fumal (idem) en Pierre-Yves Rosoux. Deze laatste zet een Audi Quattro in de originele fabriekskleuren in.
Hetzelfde kan gezegd worden van de Historic-adepten Vankemmel, Stouf en Pol Lietaer die met zijn Escort MKII BDA Gr.4 van de partij zal zijn. Spektakel verzekerd!
Hij eindigde op het podium afgelopen jaar en keert terug, maar wel met een andere wagen. We hebben het over Bruno Thiry, die met een VW Golf uit 1980 zijn ding zal doen. Hiermee keert hij overigens terug naar zijn rallyroots van goed 20 jaar geleden.
We weten ondertussen ook dat een grote naam uit het WK de rally zal vervoegen, maar meer daarover op de officiële presentatie tijdens de Racing Show de Liège op vrijdag 30 januari om 14u00.
We kunnen ook melden dat Xavier Bouche opnieuw van de partij zal zijn. Na zijn uitstap met de Metro 6R4 doet hij het ditmaal met een Lancia Stratos of zelfs een 037. In ieder geval meer dan de moeite waard... Ook Christian Fortemps belooft na zijn deelname met de Triumph TR7 om dit seizoen voor een stevige verrassing te zorgen.
Melden we nog dat er een Challenge in het leven geroepen is voor deelnemers die met Goodyear, Dunlop of Fulda rijden. De deelnemers die in aanmerking komen, ontvangen over afzienbare tijd een schrijven met inschrijvingsvoorwaarden voor de Challenge, die overigens rijkelijk met prijzen beloond zal worden.
"Colourful fearsome cars were roaring in the woods again. The sight and sound of the mighty Datsun 240Z will long be savoured"
Tsja, na alles weer gelezen te hebben en met Leon de rally besproken te hebben vandaag, wordt het weer met de ogen open slapen....
VEL TEKORT!
Eerst moet hier in Z-Limburg het weer beter worden, anders krijg ik de tijd niet om de Anglia klaar te maken. Hoeft maar een paar dagen, dan mag het weer vriezen/sneeuwen enz. Alhoewel, ik kom nu al slaap tekort. 16-urige werkdagen, en bij thuiskomst nog Dakar en Africa race willen kijken ipv naar bed gaan.
Man, wat een gekke boel met pechhulpen; diesels met vlokkende brandstof, bevroren deuren/sloten, starthulpen, bevroren carterventilaties aan de lopende band en een wiel wisselen in de sneeuw was ook al weer lang geleden voor me.
Heb nu pauze, ben benieuwd wat het dadelijk weer wordt....
Eerst moet hier in Z-Limburg het weer beter worden, anders krijg ik de tijd niet om de Anglia klaar te maken. Hoeft maar een paar dagen, dan mag het weer vriezen/sneeuwen enz. Alhoewel, ik kom nu al slaap tekort. 16-urige werkdagen, en bij thuiskomst nog Dakar en Africa race willen kijken ipv naar bed gaan.
Man, wat een gekke boel met pechhulpen; diesels met vlokkende brandstof, bevroren deuren/sloten, starthulpen, bevroren carterventilaties aan de lopende band en een wiel wisselen in de sneeuw was ook al weer lang geleden voor me.
Heb nu pauze, ben benieuwd wat het dadelijk weer wordt....
Je kunt nu ook al oefenen in de sneeuw, wellicht dat er in februari nog sneeuw in de Ardennen ligt ;-)
Je kunt nu ook al oefenen in de sneeuw, wellicht dat er in februari nog sneeuw in de Ardennen ligt ;-)
KLAAR ! Alles opgelost, en "normaal"
Oefenen ja!
Keren op de weg met de handrem in een verlengde T4 is een kunst, maar uitvoerbaar. Evenals dwarszetten, alhoewel ik vanavond iets te overmoedig werd, stoepje geraakt zonder erg... Wel zorgen dat niemand je ziet natuurlijk :) Is geen reclame voor de firma.
Les bonnes nouvelles continuent à affluer pour les organisateurs des Legend Boucles de Spa qui se dérouleront dans un gros mois, le samedi 14 février.
Ainsi, alors que la liste des concurrents a gonflé à 260 voitures et que l’on attend toujours les bulletins de quelques pilotes de renom (en plus de deux surprises confirmées qui seront annoncées lors de la conférence de presse du vendredi 30 janvier), on a récemment reçu l’engagement du bon-vivant Yanick Bodson au volant d’une Opel Ascona de 1972.
Et depuis ce matin, on a eu la confirmation de la participation de Marc Duez. Le double vainqueur de l’épreuve (en 1983 et 2007) retrouvera à ses côtés John Muth pour tenter la passe de trois aux commandes d’une Opel Manta 400 sortie des ateliers de Guy Colsoul et aux couleurs orange et noire de Harley Davidson, comme il y a deux ans.
“Ah le cool, c’est toute ma jeunesse,” s’exclame le “Duze” ravi de participer à ce grand événement dans sa région. “C’est la première fois que je vais piloter une Manta 400. Cela manquait encore à mon palmarès. Guy m’a promis de me donner quelques conseils…”
Un Colsoul, lui aussi ancien lauréat, dont on attend encore l’engagement en compagnie d’un de ses fils.
Tant que l’on parle d’anciens mousquetaires, signalons que Patrick Snijers, victorieux en 2008, n’a plus de voiture depuis que Wim Soenens a vendu son Escort MKII BDA au spécialiste des courses Historic en Flandre, Debyser, qui l’alignera à Spa. Une piste de remplacement est ouverte avec une bonne Porsche. Affaire à suivre…
Sur la plus haute marche du podium en 1982 aux côtés de Guy Colsoul, Alain Lopes (son fils Pascal épaulera Gérard Marcy sur une Porsche) participera aussi à ses premières Legend Boucles de Spa. L’ancien copilote a rentré son engagement en Classic où le Verviétois prendra les commandes d’une Porsche 944.
Une catégorie Classic qui, sous l’impulsion de Willy Lux, sera particulièrement soignée cette année. Ouverte à tout détenteur d’un permis de conduire et à toutes voitures d’avant 1987 (même sans arceau de sécurité), elle rassemblera plus d’une centaine de concurrents. Et cette fois, les spécialistes des épreuves de régularité en auront pour leur argent et leurs équipiers auront pas mal d’ouvrage puisque non moins de 22 contrôles secrets électroniques de passages seront au programme. En plus des 16 arrivées de RT…
De quoi réjouir les très nombreux candidats à la victoire dans cette catégorie 50 km/h que sont le Hollandais Bert Dolk Bert (épaulé par Michel Rorife sur une Escort BDA), Michel Closjean-Yves Noelanders, Yves Deflandre-Philippe Mathy, Serge Adriaens –Michel Toussaint, Jean-Paul Bertrand – Eric Chapa (1er en 2007 et troisième en 2008), le lauréat de 2008 Grégory Penders et Patrick Lienne. Ou encore Dan Camerman, Claude Corthals, Michel Horgnies, Roger Wuyts, Jean-François Delincé, Julien Paisse (le fils de Jojo), Olivier Mignot, John Pottier et Damien Chaballe sur une BMW 2002.
Enfin, notons que malgré la vague de froid et les conditions hivernales de ces dernières semaines, les organisateurs ont décidé, pour ne pas augmenter les budgets et éventuellement offrir la victoire aux plus nantis, d’interdire les pneus à clous. En cas de tapis blanc, seuls les pneus neige seront autorisés. Une autre manière de rester dans le bon esprit des « Legend »… (Com. / Photo : C. Badou)
Stelletje kloothommels, het reglement wat aanscherpen als ze (te) veel deelnemers hebben...
Even afwachten wat het nu precies gaat worden, welke eisen nu geldend zijn, die van op het moment dat we inschreven of hun vernieuwde versie....
Ja ja, het komt uit Belsj en spreekt Frans
Les bonnes nouvelles continuent à affluer pour les organisateurs des Legend Boucles de Spa qui se dérouleront dans un gros mois, le samedi 14 février.
Ainsi, alors que la liste des concurrents a gonflé à 260 voitures et que l’on attend toujours les bulletins de quelques pilotes de renom (en plus de deux surprises confirmées qui seront annoncées lors de la conférence de presse du vendredi 30 janvier), on a récemment reçu l’engagement du bon-vivant Yanick Bodson au volant d’une Opel Ascona de 1972.
Et depuis ce matin, on a eu la confirmation de la participation de Marc Duez. Le double vainqueur de l’épreuve (en 1983 et 2007) retrouvera à ses côtés John Muth pour tenter la passe de trois aux commandes d’une Opel Manta 400 sortie des ateliers de Guy Colsoul et aux couleurs orange et noire de Harley Davidson, comme il y a deux ans.
“Ah le cool, c’est toute ma jeunesse,” s’exclame le “Duze” ravi de participer à ce grand événement dans sa région. “C’est la première fois que je vais piloter une Manta 400. Cela manquait encore à mon palmarès. Guy m’a promis de me donner quelques conseils…”
Un Colsoul, lui aussi ancien lauréat, dont on attend encore l’engagement en compagnie d’un de ses fils.
Tant que l’on parle d’anciens mousquetaires, signalons que Patrick Snijers, victorieux en 2008, n’a plus de voiture depuis que Wim Soenens a vendu son Escort MKII BDA au spécialiste des courses Historic en Flandre, Debyser, qui l’alignera à Spa. Une piste de remplacement est ouverte avec une bonne Porsche. Affaire à suivre…
Sur la plus haute marche du podium en 1982 aux côtés de Guy Colsoul, Alain Lopes (son fils Pascal épaulera Gérard Marcy sur une Porsche) participera aussi à ses premières Legend Boucles de Spa. L’ancien copilote a rentré son engagement en Classic où le Verviétois prendra les commandes d’une Porsche 944.
Une catégorie Classic qui, sous l’impulsion de Willy Lux, sera particulièrement soignée cette année. Ouverte à tout détenteur d’un permis de conduire et à toutes voitures d’avant 1987 (même sans arceau de sécurité), elle rassemblera plus d’une centaine de concurrents. Et cette fois, les spécialistes des épreuves de régularité en auront pour leur argent et leurs équipiers auront pas mal d’ouvrage puisque non moins de 22 contrôles secrets électroniques de passages seront au programme. En plus des 16 arrivées de RT…
De quoi réjouir les très nombreux candidats à la victoire dans cette catégorie 50 km/h que sont le Hollandais Bert Dolk Bert (épaulé par Michel Rorife sur une Escort BDA), Michel Closjean-Yves Noelanders, Yves Deflandre-Philippe Mathy, Serge Adriaens –Michel Toussaint, Jean-Paul Bertrand – Eric Chapa (1er en 2007 et troisième en 2008), le lauréat de 2008 Grégory Penders et Patrick Lienne. Ou encore Dan Camerman, Claude Corthals, Michel Horgnies, Roger Wuyts, Jean-François Delincé, Julien Paisse (le fils de Jojo), Olivier Mignot, John Pottier et Damien Chaballe sur une BMW 2002.
Enfin, notons que malgré la vague de froid et les conditions hivernales de ces dernières semaines, les organisateurs ont décidé, pour ne pas augmenter les budgets et éventuellement offrir la victoire aux plus nantis, d’interdire les pneus à clous. En cas de tapis blanc, seuls les pneus neige seront autorisés. Une autre manière de rester dans le bon esprit des « Legend »… (Com. / Photo : C. Badou)
Het goede nieuws blijft maar binnenstromen voor de organisatoren van de Legend Boucles de Spa die op 14 februari plaats zal hebben. We zitten ondertussen aan 260 deelnemers en we wachten nog op enkele notoire, bijkomende namen, om nog te zwijgen van de twee grote verrassingen die over enkele weken tijdens de persconferentie op de Racing Show de Liège zullen bekend gemaakt worden. Eén van de laatste nieuwelingen op de inschrijvingslijst is in ieder geval al Yanick Bodson aan het stuur van een Opel Ascona uit 1972.
En deze ochtend ontvingen de organisatoren de bevestiging van de inschrijving van Marc Duez. De winnaar van 1983 en 2007 doet het dit jaar met John Muth in een Opel Manta uit de renstal van Guy Colsoul. Net zoals de Porsche uit 2007, zal de Opel Manta in de kleuren van Harley Davidson schitteren.
“Ik kijk er naar uit, ik voel me twintig jaar jonger...” Lacht Duez. “Ik heb nog nooit met een Opel Manta 400 gereden en dat was voorwaar een leegte op mijn CV. Guy zal me zeker met raad en daad bijstaan.” Het zou overigens wel eens kunnen dat we Guy met één van zijn zonen ook aan de start van de rally zien verschijnen. Wie van de musketiers wel nog ontbreekt, is Patrick Snijers, de winnaar van 2008. Wim Soenens verkocht immers recent zijn Ford Escort MKII BDA aan Debyser, een man met ervaring bij de Historics. Deze laatste brengt de wagen overigens wel naar Spa. Voor Snijers is het even afwachten, maar een piste met een Porsche lijkt niet onwaarschijnlijk. Ook Alain Lopes, de ex-corijder van Colsoul en dus ook ex-winnaar van de editie in 1982, verschijnt op het startpodium in Spa. Hij neemt aan de Classic deel en dat met een Porsche 944. Lopez’ zoon is dan weer de corijder van Gérard Marcy in een andere Porsche.
Een woordje uitleg over de Classic misschien. Willy Lux heeft ook deze categorie onder handen genomen en iedere wagen van voor 1987, zelfs zonder rolkooi, mag aan de start van de rally verschijnen. Als samen hoopt de organisatie op zeker 100 wagens en de liefhebbers van regelmatigheidrally’s zullen zeker niet op hun honger blijven. Maar liefst 22 geheime controles zijn er voorzien, los van de 16 controles aan de finish natuurlijk. Bij de kanshebbers op de zege rekenen we zeker Bert Dolk, samen met Michel Rorife in een Escort BDA, Michel Closjean-Yves Noelanders, Yves Deflandre-Philippe Mathy, Serge Adriaens –Michel Toussaint, Jean-Paul Bertrand – Eric Chapa (winnaar in 2007 en derde in 2008), de laureaat van 2008 Grégory Penders en Patrick Lienne. Of wat te denken van Dan Camerman, Claude Corthals, Michel Horgnies, Roger Wuyts, Jean-François Delincé, Julien Paisse, Olivier Mignot, John Pottier en Damien Chaballe in een BMW 2002.
Tot slot nog dit. Ondanks de vele winterprikken van de afgelopen maanden, hebben de organisatoren beslist om geen nagelbanden toe te laten. Enkel winterbanden (sneeuwbanden) zullen in geval van een witte Boucles toegelaten zijn…
Comment