Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gordels in klassieke rally's

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Gordels in klassieke rally's

Wat is nu de beste en veiligste oplossing?
    In de 2002 heb ik gewone standaard 3-punts rolgordels, Petra zit daar niet fijn in en heeft de neiging de gordel onder haar arm te doen.
    Als Tino bij me navigeert worden ze helemaal niet gebruikt (slim?)
    Er bestaan 3 en 4 punts harnas gordels ook oprolbaar, lijkt mooi, want een navi wil nu eenmaal bewegingsvrijheid (laten altijd wat vallen, wat ze direct weer nodig hebben :-)) Statische gordels zijn geen oplossing
    Van de week met axirally had ik over die oprolbare gordels en die rade ze eigenlijk af omdat ze niet zo lekker zouden werken.

En dan heb je nog de hele moderne electronische gordels die heel makkelijk zijn aan te leggen en die zich strak trekken als je contact activeert.

Wat gebruiken de meeste klassieke rallyrijders die hier komen?
    "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
    BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Oorspronkelijk geplaatst door Parohl Bekijk bericht
    Van de week met axirally had ik over die oprolbare gordels en die rade ze eigenlijk af omdat ze niet zo lekker zouden werken.
    huh, wat zou daar mis mee zijn dan?
    Ik heb ze in de Manta en nu ook in de gele Ascona, omdat ze zo goed bevallen.
    (Behalve als Tino navigeert inderdaad :-) )

Wat gebruiken de meeste klassieke rallyrijders die hier komen?
    Ik heb dus vierpunts met rolautomaat van het merk Schroth (komen bij DPT/Sandtler vandaan).
    In de manta zitten ze vast aan de C-stijl.
    In de ascona zitten ze op de (versterkte) hoedenplank.

Op het oude forum is hier ook discussie over geweest. Ik meen dat PeterS toen met het verhaal kwam van het er onder-door-schieten omdat je bij vierpunts het vijfde "punt" mist. Die gordels van Schroth hebben daar een speciale "Anti-Submarining"-verbinding voor.

Comment

Ik heb mijn navi getrained: altijd 4 punts gordels aan die strak om het bekken zit om niet onder door te schieten en strak om de schouders. Reserve pennen geef ik/haar wel aan als ze vallen. Ik heb die verantwoordelijkheid als rijder lijkt me (dat de gordels deugdelijk aan zijn dan).

Comment

Persoonlijk denk ik dat met standaard stoelen, standaard gordels te prefereren zijn. Als je af en toe de exotische oplossingen ziet waar dan bij voorkeur vierpunts gordels worden gebruikt moet je er niet aan denken wat er allemaal mis kan gaan im ernstfall.

Geen gordels is uitermate dom, op zich ieders eigen keuze, maar wel kandideren voor de Darwin award. Ik zou het als bestuurder niet accepteren, je bent in ieder geval mede verantwoordelijk als het mis gaat (Ik heb een aantal jaar op een ambulance gereden en ben daardoor er misschien gevoeliger voor).

Als je voor 4 of meerpunts gaat, monteer ze dan in ieder geval volgens de richtlijnen van de fabrikant. Misschien moet je dan ook denken over een rolbeugel

Comment

Stja...Rolbeugel is weer een heel andere discussie.
          In mijn Fulvia had ik die, in mijn 2002tje (nog) niet.
          Zelf ben ik voorstander van een rolbeugel, maar dan wordt er weer de stelling naar voren gebracht: Dan moet je ook een helm op, want je wilt niet dat je kop gesplijtst wordt bij een touché.
          En ik zie me niet een helm dragen bij historische kaartleesrally's.

Comment

Hahaaaaaaaaaaaans!!!!!!. Niet gedurende het hele evenement. Wel tijdens proeven of testen waarbij je de bandjes ook hoort juichen. Maar dat is mijn mening :-)

Comment

Joh, meen je dat nou Ton ? :-)

Comment

Bandjes juichen is wel erg AMK hè...............

Comment

Bandjes juichen is wel erg AMK hè...............

Terwijl ik het intikte bedacht ik me dat al. 'k Wilde eerst nog de tekst tussen [uwscribent] [/uwscribent] neerzetten. :-)

Comment

4 puntsgordels zijn eigenlijk wel lastig tijdens ritten. In de Westfield zitten ze ook en de keren dat ik daarin heb genavigeerd vond ik het een ramp. Voordat je als kaartlezer weer zit en de gordel vast hebt en je bullen weer op schoot........ Man, man met een beetje ongeduldige bestuurder heb je accuut mot.:-)

Comment

Er wordt gezegd dat je met 4+ punts gordels meer rechtop in je stoel zit, je kan niet wegdraaien zoals bij 3-punts. Als je dus een koprol maakt, kan dat er toe leiden dat je met je hoofd het dak omhoog probeert te houden. Dat is niet handig, dus een rolbeugel. Maar daar moet je dan weer niet met je hoofd tegen aan komen....

Ik ben er nog niet uit wat de beste oplossing is. Onze auto's zijn natuurlijk al veel onveiliger dan het blik waar je dagelijks in rijdt. Hoe ver moet je gaan met gordels, beugels, kooien en helmen. De proefjes zijn redelijk onschuldig en op de openbare weg gelden de normale verkeersregels, dus daar moet ook normaal gereden worden. Gelukkig lukt dat meestal ook prima en doen er maar weinig straatracers mee (je komt in het dagelijkse woon werk meer idioten tegen).

Maar Ton heeft wel een punt, dat met die proefjes is een behoorlijk grijs gebied.

Comment

Precies PeterS, op zijn Cruifiaans: ieder nadeel heb zijn voordeel ....of andersom.
                        Ik ga kiezen voor een 3 of 4-punts harnasgordel met rolmechanisme en rolbeugel.
                        .Maar nog geen helm Ton....sorry

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ton van S Bekijk bericht
                          4 puntsgordels zijn eigenlijk wel lastig tijdens ritten. In de Westfield zitten ze ook en de keren dat ik daarin heb genavigeerd vond ik het een ramp. Voordat je als kaartlezer weer zit en de gordel vast hebt en je bullen weer op schoot........ Man, man met een beetje ongeduldige bestuurder heb je accuut mot.:-)
                          Echte kaartlezers sturen hun driver eruit om te stempelen Ton ;)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht
                            Echte kaartlezers sturen hun driver eruit om te stempelen Ton ;)
                            Maar goed, ook daar telt het nadeel van de vierpuntsgordel tov de driepunts.
                            Wat wel helpt is als de navi de rechterband even omhoog houdt bij het instappen, zodat je makkelijker je arm eronder door kan steken.

Comment

In de basis zeg ik dat het niet uitmaakt wat voor type gordels je gebruikt, zolang je ze me goed aansnoert. Dus strak rond de heup, dikke truien/jassen vermijden door gewoon niet aan te doen, of eronderuit trekken. En dan zitten 9 van de 10 gordels al wel prima.

Persoonlijk zou ik het liefst met 4/5 punts gordels rijden, mits ik in goede stoelen zit en al helemaal 't liefst met een kooi en helm op.

Maar nu ik een aantal keren met Ruud heb meegereden in Recaro's, met een rolgordelsysteem, vind ik dat een goede 2e keuze en in de praktijk een meer praktische. De discussie wel/geen helm blijft bij mij bestaan als er een kooi aanwezig is.

Geen gordel dragen in een auto waar gordels in zitten is imho de goden verzoeken en tevens asociaal voor je collega rijders/navigatoren en organisatoren, als er ooit iets gebeurt en je in de krant komt en daarmee heel deze hobbysport in een kwaad daglicht kan komen te staan. Daarnaast vind ik mét gordel fijner dan zonder gordel. Alleen in een oude open auto rijd ik zonder gordel.

Comment

Dus eigenlijk wil je een heup/ballen gordel van een 4/5punts met een dwarsoverrolgordel deel van de 3punts
                                fka v164

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                  Daarnaast vind ik mét gordel fijner dan zonder gordel. Alleen in een oude open auto rijd ik zonder gordel.
                                  In een open auto zonder gordel, dat begrijp ik niet... dan krijg je zoiets van "Houston, we have lift off".
                                  "Colourful fearsome cars were roaring in the woods again.
                                  The sight and sound of the mighty Datsun 240Z will long be savoured"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Datman Bekijk bericht
                                    In een open auto zonder gordel, dat begrijp ik niet... dan krijg je zoiets van "Houston, we have lift off".
                                    Op zijn kop liggen met gordels aan is wellicht pijnlijker dan eruit geslingerd worden. Ik denk dat dat het idee is en in vooroorlogse raceauto's zie je ook mannen eruit geslingerd worden. Vrees echter dat veel voorkomende ongelukken in het huidige verkeer botsingen zijn en niet auto's op de kop.

Ik had een 124 spider. Daarin hoefden geen gordels. Wel altijd link gevonden.

Comment

Daarom rijd ik in open auto's nooit graag op de limiet. Liever een vast dak erop.

@V164: Een rolgordelsysteem dus.

Comment

Jemig gaat weer lekker, ik kan jullie wel even laten zien wat er met mijn moeder en zusje gebeurd is vorig jaar in onze Cooper...Deze reden een rit in de Ardennen mijn moeder kreeg het kaartlezen niet meer op haar netvlies en ze besloten toen om te ruilen...stopten op een T splitsing ruilden en reden snel door want het was nog maar een klein stukje en hadden een beetje tijdsdruk VERGATEN allebei hun (4-punts met kuipen incl gaten) gordels... minuut later boem... frontaaltje

A) Ze zijn allebei door de auto heen geslingerd.. (hoe klein die ook is)
                                        B) Mijn moeder heeft met haar voorhoofd het verbinding stuk geraakt van de bovenste ligger van de rolkooi (boven het voorraam).. Dat was het ergste..!!
                                        C) Als ze gewoon de rust hadden bewaard en hun gordels om hadden gedaan was het waarschijnlijk anders afgelopen..

Ik denk dat idd de verschillende type gordels zijn voordelen en nadelen heeft en ik denk ook zeker dat het voor de navi anders is dan de rijder.. hangt er ook echt helemaaaal vanaf wat voor evenement je rijd.. Wat voor ons altijd een MUST is de heup gordel en die moet altijd strak vast zitten bij beide !!

Wij hebben in de
                                        *Cooper kuipen met gaten en 4 punts gordels waarbij de schouderlus en heup-leus aan elkaar vast zitten..
                                        *911 4 punts gordels met 4 losse banden die je vastklikt in zo'n zwaar ding :-) overigens een FIA gekeurd waar ook een 6 punts van te maken is.
                                        *356 4 punts gordels met ook de schouder en heup aan elkaar.
                                        *TR250 geen gordels.. moet er niet aan denken om vast te zitten in dat ding.. geen schouder en nek support van de stoelen, geen kooi of dak...

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik mijn gordels tijdens de wel bekende testjes ook niet altijd om heb... Ik zit dan niet op een ideale positie en kan me dan niet vrij bewegen.. Ik had in mijn racer alles afgestemd dat alle klopte afstand op het stuur, pook en pedalen dan kun je in een stoel zo vast gesnoerd zitten dat je echt geen kant meer op kunt maar toch optimaal kan werken.. ik denk dat niet altijd te realiseren is in een klassieker..tenminste hoe we ze bouwen en gebruiken... ik weet het...het is allemaal het "kip of het ei" verhaal.....
                                        Geef me iets met een motor en ik ben in mijn sas

Comment

Precies Dennis
                                          fka v164

Comment

[QUOTE=Ducatist;37610]Jemig gaat weer lekker, ik kan jullie wel even laten zien wat er met mijn moeder en zusje gebeurd is vorig jaar in onze Cooper..QUOTE]

En juist daarom vraag ik advies, bedankt.

Comment

[QUOTE=Parohl;37703]
                                              Oorspronkelijk geplaatst door Ducatist Bekijk bericht
                                              Jemig gaat weer lekker, ik kan jullie wel even laten zien wat er met mijn moeder en zusje gebeurd is vorig jaar in onze Cooper..QUOTE]

En juist daarom vraag ik advies, bedankt.
                                              I know :-)
                                              Geef me iets met een motor en ik ben in mijn sas

Comment

C) Als ze gewoon de rust hadden bewaard en hun gordels om hadden gedaan was het waarschijnlijk anders afgelopen..
                                                Dat is ook de reden waarom ik eerder al aangaf

Man, man met een beetje ongeduldige bestuurder heb je accuut mot.:-)
                                                Dan maar mot, dacht ik dan. Zolang een navigator het vertikt om weer voor te lezen uit de roman "Roadbook" genaamd, voordat hij of zij de gordels weer vastheeft..........., komt de bestuurder ook niet van z'n plek ;-)

Comment

Working...
                                                X