Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe staat jouw auto(klassieker) gestald?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Hoe staat jouw auto(klassieker) gestald?

    Nu de winter er aan zit te komen en het buiten lekker vochtig is, staat de oldtimer weer gestald in de garage.

    Nu ben ik benieuwd hoe jullie de (klassieke) auto gestald hebben? En wat voor eventuele maatregelen jullie treffen om de auto van het voorjaar weer probleemloos en zonder roestgaten uit de schuur te kunnen halen.

    Om met mezelf te beginnen, de TR6 staat in een volledig gesoleerde garage, maar die is niet verwarmd. De banden zijn extra opgepompt en olie/oliefilter zijn vooraf ververst.
    Waar ik me echter zorgen over maak is eventueel vocht in de garage. Ondanks de goede isolatie is het koud en lijkt het soms wat vochtig. Ik twijfel nu of ik een luchtontvochtiger zal aanschaffen, of een kachel, of dat ik de cv moet doortrekken naar de garage en er een radiator ophang. Hoe pakken jullie dat aan?
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

  • #2
    De 2300S staat in mijn inpandige verwarmde garage en wordt regelmatig gestart en bereden. De Fulvia en 850 staan in een verwarmde caravanstalling met een beetje kruipolie in de cilinders gespoten. De Fiat 130 en Maserati staan buiten voor de deur op de oprit. Voor de Fiat geen probleem, daar rijd ik veel mee (nu er pekel ligt even niet). De Maserati is geschorst en komt de weg niet op, wachtend op betere tijden. Die start in regelmatig en verwarm ik af en toe met een blower-kacheltje, om te voorkomen dat het interieur vochtig wordt, maar ideaal is dat niet.

    Comment


    • #3
      In een garage onder een appartement (dus meeverwarmd).
      In de eigen garage (in aanbouw): lichte isolatie, goede ventilatie en in de winter een blower om droog te houden. Kou is niet erg, vocht wel.
      Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
      Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Elentinos Bekijk bericht
        De Maserati is geschorst en komt de weg niet op, wachtend op betere tijden. Die start in regelmatig en verwarm ik af en toe met een blower-kacheltje, om te voorkomen dat het interieur vochtig wordt, maar ideaal is dat niet.
        Ik weet niet waarom je hem start maar over het algemeen kun je dat juist beter laten. Echt warm wordt ie dan toch niet en daar wordt ie dan niet beter van.

        Comment


        • #5
          Twee auto's onder een appartement (durf ik niet verwarmd te noemen en eigenlijk ook niet meeverwarmd) en de andere in een onverwarmde garage.

          Ik pomp alleen de banden naar 3 atm op, en dat is dat.
          Last edited by Ruud; 02-12-08, 22:02. Reden: Typos agv afgeplakt keyboard (typecursus kids)

          Comment


          • #6
            Nog geen klassieker maar wel Youngtimer, mijn alfa 164 Q4.
            zit er aan te denken om de Q4 gedurende de komende 4/5 maanden in een nabijgelegen parkeergarage (abbo) te zetten ipv voor deur buiten in de kou.

            Nu rijd ik wel in de winter met de Q4: veel te leuk en 4wd.

            Wat is jullie mening: gewoon buiten laten staan, lekker mee rijden in de weekenden en indien gepekeld goed wassen

            of

            4/5 maandjes steeds na een leuke rit de Q4 de nabijgelegen garage inrijden (na goede wasbeurt) en even wat meer betalen aan parkeerkosten.

            Ik wil het laatste best doen, maar wordt ie daar echt beter van dan regelmatig berijden, goed wassen en dan de auto gewoon voor de deur zetten.
            Bmw f11 525d e46 330 cabrio en e38 740i

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht
              Ik weet niet waarom je hem start maar over het algemeen kun je dat juist beter laten. Echt warm wordt ie dan toch niet en daar wordt ie dan niet beter van.
              Tja warm wordt ie dan zeker niet, maar mijn gevoel zegt dat af en toe even draaien en wat vloeistoffen circuleren beter is. het allerbeste is natuurlijk om de auto regelmatig te gebruiken en helemaal warm te rijden, maar ja.

              Comment


              • #8
                Van een paar maanden droogt het waarschijnlijk niet uit, maar ik begrijp je gevoel wel.
                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                Comment


                • #9
                  Mijn ervaring is dat een koude garage/stalling geen groot probleem vormt voor de carrosserie. Zelfs als het er 's winters vochtig wordt. De auto roest op de weg toch altijd tien keer sneller dan in de stalling.

                  Veel eerder is het funest voor het interieur. Maar: houdt de ramen dicht en zet een stel van die Bison-vochtvreters onder de stoelen, dan gebeurt er niet zo veel. Eventueel af en toe even leeggooien en nieuwe vulling erin doen.

                  Tussendoor starten is niet goed. De motor loopt dan stationair of in elk geval onbelast warm, en dat zorgt echt voor vl slijtage. Bovendien worden versnellingsbak, remmen, aandrijving niet of nauwelijks warm. De olie bereikt meestal ook niet z'n beste temperatuur, zodat er meer vocht in oplost dan je eruit stookt. En in de uitlaat verzamelt zich door de uitlaatgassen een emmer vol condenswater, dat vervolgens weer weken nodig heeft om te verdampen.

                  Dan liever wachten tot het voorjaar en er dan een flink stuk mee rijden, waarbij de techniek hl erg warm mag en moet worden.

                  Vergis je niet hoor: zolang een motorblok gewoon in de auto zit, en dus goed dicht is, en er koelvloeistof en olie inzitten, gebeurt er echt niet veel binnenin. We hebben met wat vrienden een paar keer motoren uit elkaar gehaald die al jren in sloopauto's zaten (die in een tuintje onder bomen geparkeerd stonden sinds 19nogwat), en die zijn echt verrassend schoon en roestvrij van binnen.
                  Last edited by brun; 02-12-08, 22:47.
                  Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Elentinos Bekijk bericht
                    Tja warm wordt ie dan zeker niet, maar mijn gevoel zegt dat af en toe even draaien en wat vloeistoffen circuleren beter is. het allerbeste is natuurlijk om de auto regelmatig te gebruiken en helemaal warm te rijden, maar ja.
                    Nadeel van een geschorste auto he!

                    Bij staan ze nooit (meer) lang stil. Vroeger wel, van november tot en met maart.
                    Ik starte ze dan gewoon 5 maanden niet en dat ging eigenlijk best goed.

                    Smering is pas voldoende als de motor echt op temperatuur komt, dus na de eerste keer starten en niet voldoende warmdraaien/rijden, dan ben je dus (naar mijn bescheiden mening) meer kwaad dan goed aan het doen.

                    Klassiekers die aangeboden worden met de opmerking "elke twee weken even gestart", alsof fat iets positiefs is, daar loop ik met een grote boog omheen.

                    EDIT: wat Brun ook zegt :-)

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door 6bakkie Bekijk bericht
                      Nog geen klassieker maar wel Youngtimer, mijn alfa 164 Q4.
                      zit er aan te denken om de Q4 gedurende de komende 4/5 maanden in een nabijgelegen parkeergarage (abbo) te zetten ipv voor deur buiten in de kou.

                      Nu rijd ik wel in de winter met de Q4: veel te leuk en 4wd.

                      Wat is jullie mening: gewoon buiten laten staan, lekker mee rijden in de weekenden en indien gepekeld goed wassen

                      of

                      4/5 maandjes steeds na een leuke rit de Q4 de nabijgelegen garage inrijden (na goede wasbeurt) en even wat meer betalen aan parkeerkosten.

                      Ik wil het laatste best doen, maar wordt ie daar echt beter van dan regelmatig berijden, goed wassen en dan de auto gewoon voor de deur zetten.
                      Nadeel van rijden in de winter is dat juist het wassen er bij inschiet of niet mogelijk is door de vorst.

                      Comment


                      • #12
                        Ik heb net nog even verder gegoogled en kwam nog een aantal suggesties tegen. Allemaal komt het neer op 1) verwarmen of 2) ventileren.

                        De volgende suggesties:
                        - balen stro neerleggen. Die trekken vocht aan.
                        - ventilatie verbeteren. Kan passief of actief door een ventilator met hygrostaat te monteren. Boven bepaalde luchtvochtigheid slaat die dan automatisch aan.
                        - carcoon kopen. Plastic hoes die de auto stof- en vochtvrij houdt.
                        - luchtontvochtiger neerzetten
                        - verwarming middels kacheltje of heater

                        Zelf voel ik er voor om de ventilatie te verbeteren. Ik kan een raam open zetten aan 1 kant, maar zou misschien aan de andere kant nog een flinke ventilatie opening moeten maken.
                        Carcoon is ook mooi, maar wel prijzig!
                        Last edited by Eddieee; 02-12-08, 23:15.
                        Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht

                          Ik pomp alleen de banden naar 3 atm op, en dat is dat.
                          Toevoeging:
                          Minpool van de accu (of hoofdstroomschakelaar uitzetten)

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Eddieee Bekijk bericht
                            - luchtontvochtiger neezetten
                            Moet je mee uitkijken.
                            Ik heb e1n keer gehad dat ie omgevallen of gestoten was, dan loop die chemisch troep er uit en dat vreet door alles heen. Zeker als je pas na twee weken weer een keertje kijkt.

                            Comment


                            • #15
                              Mijn E30 (youngtimer, maar wl roestgevoelig) staat in een 100 jaar oude schuur, met hooizolder, en ventilatie. Die ventilatie komt wel door de garagedeuren, en door de raampjes (gebroken glas) De auto is Dinitrol behandeld, en er wordt gewoon mee gereden, mits er niet gepekeld is. Ik zet de auto nit nat in de garage, altijd gewassen en gedroogd. De minpool van de accu eraf is de finishing touch. Lijkt me voldoende toch?
                              ''Thank God for the internet experts''

                              Comment


                              • #16
                                Lekker buiten...in de sneeuw :D

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door 6bakkie Bekijk bericht
                                  Nog geen klassieker maar wel Youngtimer, mijn alfa 164 Q4.
                                  zit er aan te denken om de Q4 gedurende de komende 4/5 maanden in een nabijgelegen parkeergarage (abbo) te zetten ipv voor deur buiten in de kou.

                                  Nu rijd ik wel in de winter met de Q4: veel te leuk en 4wd.

                                  Wat is jullie mening: gewoon buiten laten staan, lekker mee rijden in de weekenden en indien gepekeld goed wassen

                                  of

                                  4/5 maandjes steeds na een leuke rit de Q4 de nabijgelegen garage inrijden (na goede wasbeurt) en even wat meer betalen aan parkeerkosten.

                                  Ik wil het laatste best doen, maar wordt ie daar echt beter van dan regelmatig berijden, goed wassen en dan de auto gewoon voor de deur zetten.
                                  Hoe zit het met de roestbestendigheid van zo'n 164?

                                  Want als de jouwe een yountimer is dan is de mijne dat ook. :)

                                  Gelukkig is een Spider 916 gegalvaniseerd, zodat ik hem zonder gewetensbezwaren lekker op de oprit kan laten staan (nee, nog steeds geen carport, komt in het voorjaar). De auto rijdt overigens het hele jaar door, soms staat-ie wel eens een weekje stil maar that's it. Behalve het feit dat-ie meestal erg smerig is, lijkt-ie prima tegen het buitenleven te kunnen. Technisch wordt-ie dan ook vertroeteld natuurlijk, al zal de kap wat sneller slijten dan onder een dak.

                                  Maar goed, vergeleken met een Fiat 130 is het wel wat anders qua pekelgevoeligheid natuurlijk.
                                  Mini Cooper Clubman
                                  "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                  "Jasper val dood." - RH

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mijn SZ staat in een (nog steeds) niet geisoleerde garage.
                                    Ik wil aan 1 kant een grote ventilator monteren (waar Eddie ook over spreekt) die voor voldoende 'trek' zorgt zodat vocht weinig kans heeft.

                                    Ventileren is belangrijker dan isoleren. Als je gaat isoleren, moet je eigenlijk ook gaan verwarmen.

                                    Ik zag ook een ventilatie-systeem met een zonnepaneel. Die redt zich helemaal zelf en dan hoef je geen extra electriciteit/stopcontacten oid aan te leggen. ALleen was dat wel een duur ding.

                                    Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                    Alfa Giulia 1300 (1966)
                                    Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                    BMW 320Ci (van GF)



                                    Comment


                                    • #19
                                      O, verder doe ik niets. Alleen banden oppompen af en toe en hij staat aan de druppellader, zodat het alarm aan blijft staan en de accu goed blijft.

                                      Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                      Alfa Giulia 1300 (1966)
                                      Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                      BMW 320Ci (van GF)



                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Eddieee Bekijk bericht
                                        Ik heb net nog even verder gegoogled en kwam nog een aantal suggesties tegen. Allemaal komt het neer op 1) verwarmen of 2) ventileren.

                                        De volgende suggesties:
                                        - balen stro neerleggen. Die trekken vocht aan.
                                        - ventilatie verbeteren. Kan passief of actief door een ventilator met hygrostaat te monteren. Boven bepaalde luchtvochtigheid slaat die dan automatisch aan.
                                        - carcoon kopen. Plastic hoes die de auto stof- en vochtvrij houdt.
                                        - luchtontvochtiger neerzetten
                                        - verwarming middels kacheltje of heater

                                        Zelf voel ik er voor om de ventilatie te verbeteren. Ik kan een raam open zetten aan 1 kant, maar zou misschien aan de andere kant nog een flinke ventilatie opening moeten maken.
                                        Carcoon is ook mooi, maar wel prijzig!
                                        Is die carcoon zo'n blower tent? Heb ik goede verhalen (van een Traction Avant eigenaar) over gehoord.

                                        Strobalen is een idee, ik heb toch een smeerput - als de garage af is tenminste.

                                        Ventilatie ALTIJD aan twee kanten, anders ventileert het niet.

                                        Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht
                                        Ik pomp alleen de banden naar 3 atm op, en dat is dat.
                                        3,5 in mijn geval, 3,1 is de normale spanning :-)

                                        accu uiteraard ook los


                                        Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                        Mijn SZ staat in een (nog steeds) niet geisoleerde garage.
                                        Ik wil aan 1 kant een grote ventilator monteren (waar Eddie ook over spreekt) die voor voldoende 'trek' zorgt zodat vocht weinig kans heeft.

                                        Ventileren is belangrijker dan isoleren. Als je gaat isoleren, moet je eigenlijk ook gaan verwarmen.

                                        Ik zag ook een ventilatie-systeem met een zonnepaneel. Die redt zich helemaal zelf en dan hoef je geen extra electriciteit/stopcontacten oid aan te leggen. ALleen was dat wel een duur ding.
                                        Waar? Kan ik nl opvoeren bij de verbouwing :-))
                                        Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                        Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ventilatie aan twee kanten: liefst grote/meer openingen op 't zuiden en kleine/minder op 't noorden als 't kan. Bij ons gaat 't dak automatisch open en dicht. En anders kiert t genoeg. Helaas lekt 't ook weleens. Nadeel van een kas, dat is nooit helemaal waterdicht.

                                          De BMW en Daf worden dadelijk in de stalling gezet. Op de BMW komen stallingswielen met oude banden. Accu koppel ik los, maar die is helaas toch al leeg (gelaccu... erg gevoelig voor leeglopen). Tussendoor even een rondje rijden op 't buitenterrein. Maar anders staat ie gewoon te staan hoor. Er zit al verse olie in.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mijn E30 cabrio staat in een kantoorpandje, dat zodanig verbouwd is dat je er gemakkelijk auto's naar binnen kunt rijden: netjes op vloerbedekking, verwarmd en geventileerd. Ideale omstandigheden eigenlijk. Als het weer het toelaat probeer ik er toch nog af en toe mee te rijden, dus echt 'gestald' voor de winter is ie niet.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Oorspronkelijk geplaatst door 6bakkie Bekijk bericht
                                              zit er aan te denken om de Q4 gedurende de komende 4/5 maanden in een nabijgelegen parkeergarage (abbo) te zetten ipv voor deur buiten in de kou.
                                              Is imho nog altijd een prima oplossing.
                                              En auto in de parkeergarage en een andere om mee te rijden.
                                              Wel zo af en toe even ( 0,50) wisselen van auto en parkeerplek/dek natuurlijk, anders is het een hele dure stalling.
                                              fka v164

                                              Comment


                                              • #24
                                                @Steven : http://www.solarventishop.nl/introductie.php

                                                Geen idee of het goed werkt natuurlijk en een normale ventilator met hygrometer is goedkoper en net zo simpel/lastig te plaatsen.
                                                Last edited by Harry; 03-12-08, 10:14.

                                                Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                BMW 320Ci (van GF)



                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ha, die V164;

                                                  Oorspronkelijk geplaatst door v164 Bekijk bericht
                                                  Is imho nog altijd een prima oplossing.
                                                  En auto in de parkeergarage en een andere om mee te rijden.
                                                  Wel zo af en toe even ( 0,50) wisselen van auto en parkeerplek/dek natuurlijk, anders is het een hele dure stalling.
                                                  [wacht op Geelhoed met 'oneigenlijk gebruik'-rant]
                                                  Scherven brengen gelul.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Voordeel van dit ding is dat het autonoom kan werken, geen extra electriciteit eet en ook nog verwarmd.

                                                    Maar het zal nogal lang duren voordat je het keramische kacheltje van 35 euro eruit hebt inderdaad.

                                                    * Gaat binnenkort kijken hoe de zon valt voor het garagedak, want de garage staat ten noorden van het huis.
                                                    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Technisch gezien is het zeker een mooie oplossing, maar de investering haal je er niet zomaar uit. Ventilator met hygrometer, ventilatierooster, huur van een boor met grote diameter om door de muur te gaan, denk dat je met 150 euro een heel eind bent.
                                                      En als je dan nog wilt verwarmen, is een kacheltje van 35 euri voldoende.

                                                      Zelf heb ik het alleen niet zo op kacheltjes laten branden als je er niet zelf bij bent. Het geeft mij geen gerust gevoel. Je staat toch raar te kijken als je op een dag thuis komt en de brandweer net een smeulend hoopje hout en een verwrongen stuk blik staan na te blussen. :-(
                                                      Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Daarom is die solarventi nogwat een leuke oplossing, want daar zit geen verwarmingselement in. Het enige wat die doet is lucht die onder een donker dakdeel (het paneel zelf) zit en dus warm is naar binnen blazen.

                                                        Die keramische of andere kachels zijn gebaseerd op een gloeidraad die erg heet wordt en gekoeld wordt door de ventilator. Dat is inderdaad een risico.

                                                        Edit: nadeel van alleen een hygrometer ventilator is dat hij op vochtige momenten niet veel meer doet dan ook vochtige buitenlucht circuleren. Zoals mijn ervaring met hygrometer ventilator in badkamers suggereert (blijven bij vochtige buitenlucht gewoon de hele dag aan staan).
                                                        Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                        Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          En kost erg veel stroom zo'n kacheltje.
                                                          En anders komt er te weinig warmte vanaf. Die dingen zijn zelden handig.
                                                          Ik betwijfel of zo'n fohn mijn garage van +/-10x4 meter een graad warmer krijgt.

                                                          Op papier lijkt dat solarventi-ding ideaal, maar ik zou graag willen zien hoe het in de praktijk gaat.
                                                          Alleen lijkt mij die versie voor 70 vierkante meter vloeroppervlak het beste, alleen is dat ding 199cm. :-)

                                                          Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                          Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                          Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                          BMW 320Ci (van GF)



                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                                                            Edit: nadeel van alleen een hygrometer ventilator is dat hij op vochtige momenten niet veel meer doet dan ook vochtige buitenlucht circuleren. Zoals mijn ervaring met hygrometer ventilator in badkamers suggereert (blijven bij vochtige buitenlucht gewoon de hele dag aan staan).

                                                            Zo'n ventilator trekt toch meestal warme/droge lucht uit het huis door de badkamer heen naar buiten? Mijn ervaring is, dat dat goed werkt.

                                                            In een garage zou dat een probleem kunnen zijn idd.

                                                            Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                            Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                            Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                            BMW 320Ci (van GF)



                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Ascona staat in een ingebouwde garage (tussen andere garage en huis) lekker droog en goed geventileerd. Verder niets speciaals.

                                                              oh ja. accu aan de c-tek ;-) straks als alles weer eens pekel vrij is, sleutel om en gaan.

                                                              Zoals al eerder aangegeven regelmatig starten en dat soort dingen doe ik dus niet. in mijn ogen doet dat meer kwaad dan goed.
                                                              paulvh

                                                              Opel Ascona B 2.4 - Opel Astra J 2.0 BiTurbo (MY2013.5)

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Ze staan lekker knus bij elkaar in een loodsje met vloerverwarming. Af en toe een beetje verrollen voor de bandjes en aan de druppelaar en bij mooi pekelvrij weer mogen ze even uit.
                                                                BMJW

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X