Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Amg 300sel 6.8

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Amg 300sel 6.8

Ha, die Gummers;

Vandaag pas in Auto Motor und Sport het verhaal gelezen over de replica van de AMG 300SEL 6.8 (verrassende winnaar van de 24 uur van Francorchamps in 1971) die de firma onlangs presenteerde.
    Helemaal het origineel getrouw is deze reïncarnatie niet, want de motor levert 80pk minder dan de oorspronkelijke en de handmatige vijfbak is vervangen door een automaar met vier overbrengingen. Die oorspronkelijke motor en bak zijn nog wel bewaard gebleven en worden dan ook regelmatig tentoongesteld. Minstens zo interessant als de roemruchte overwinning zijn echter de voor- en nageschiedenis van dit stuk toerwagenracegeschiedenis. Veertien dagen voor Francorchamps namelijk was de auto op Hockenheim hardhandig door Helmut Kelleners (de latere BMW-tuner, ja) van de baan af gestuurd en zag deelname aan de 24 heures in Spa er twijfelachtig uit. Hans-Werner Aufrecht (de A in AMG) liet Kelleners nooit meer in een van zijn auto's racen en ging koortsachtig aan de slag om de 6.8 weer recht te trekken. Dat lukte wonderwel met het fameuze resultaat als gevolg. Na dit succes op Spa werd de auto nog ingezet bij de 24 uren van de Nürburgring, reed zelfs enige tijd op kop maar viel later uit.
    Bizar is vooral de verdere geschiedenis; Matra had van het Franse ministerie van defensie opdracht gekregen uit te zoeken welke stukken autosnelweg konden worden aangewezen als noodstart- en landingsbaan voor de luchtmacht, we schrijven immers de periode van de koude oorlog. Om dit te kunnen bepalen was er een internationale inschrijving geopend voor voertuigen die in staat waren met een zware vracht aan meetapparatuur binnen 1000 meter een snelheid van 200km/h te halen. AMG verlengde de cabine van de inmiddels werkloze langeafstandsracer met een meter, reed de auto over de weg naar Frankrijk en won de inschrijving vervolgens. Het verdere levensverhaal is voor zover bekend nergens gedocumenteerd en dat vomde de inspiratie om deze Benz met dit project te herdenken.
    Last edited by Hansv; 08-12-08, 10:38.
    Scherven brengen gelul.

Ha die Hans. Leuk verhaal, maar jammer dat er inderdaad zo weinig details verder bekend zijn.
    ---------------------------
    Lullen gaat beter dan rijden.

Comment

Idd een indrukwekkend ding.

Hier het hele verhaal uit AMS.

http://www.geocities.com/motorcity/d...23/w109amg.htm

Comment

Ha, die Elentinos;

Mooi stuk, leuke foto ook van de auto in zijn nadagen! Grappig om dan te lezen dat de auteur AMuS corrigeert op de spelling van Grossaspach, terwijl hij zelf ook een foutje maakt.
        "base price of a 300 SEL 3.5 at that time was DM 32.635,-- without options like auto trans" staat er namelijk ten onrechte want de 300SEL 3.5 en 6.3 zijn sowieso uitsluitend met automaten geleverd.
        Last edited by Hansv; 16-01-22, 12:34.
        Scherven brengen gelul.

Comment

Ik wist wel dat ik er nog een plaatje van had ergens.
          Ik neem aan dat dit dezelfde is, maar dan in actie.
          Attached Files
          Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Ha, die PACO:

Klopt, diezelfde foto staakt ook in het oude AMuS-artikel waar Elentinos naar linkte. Een foto van de auto in zijn latere, verlengde toestand had ik nog niet eerder gezien.
            Scherven brengen gelul.

Comment

Ja, gaaf ding!!
              Minichamps heeft hier een mooi model van gemaakt overigens.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
              Alfa Giulia 1300 (1966)
              Mazda Miata (1990 Daily driver)
              BMW 320Ci (van GF)

Comment

Echt een gaaf ding.
                Mooi stukje auto historie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                  Ha, die PACO:

Klopt, diezelfde foto staakt ook in het oude AMuS-artikel waar Elentinos naar linkte. Een foto van de auto in zijn latere, verlengde toestand had ik nog niet eerder gezien.
                  Ha, toen ik de link de eerste keer aanklikte kreeg ik een "not found".
                  Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Ha die Hans, de 300 SEL 6.3 is idd niet geleverd met een handbak, de 300 SEL 3.5 is wel standaard geleverd met 4-bak hand...
                    Veritatis simplex oratio est

Comment

Ha, die W220L;

De 300SEL 3.5 ook? Hm, zeker beginnende aderverkalking. Van de 280SE 3.5 en 280SEL 3.5 wist ik het wel, maar ik dacht dat alle luchtgeveerde SEL'len ook altijd een automaat hadden. Weer wat geleerd.
                      Last edited by Hansv; 16-01-22, 12:35.
                      Scherven brengen gelul.

Comment

Ha, die Gummers;

Ouder dan ik zelf dacht; het eerste echte AMG-voertuig:

mercedes-benz_230_amg.jpg

Hier meer info.
                        Scherven brengen gelul.

Comment

200 in zo'n botervloot lijkt me een aardige belevenis. :)
                          Mini Cooper Clubman
                          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                          "Jasper val dood." - RH

Comment

Mooie sleeper icm de Fuchs Barockfelge .
                            Veritatis simplex oratio est

Comment

Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎