Ha, die Gummers;
Vandaag pas in Auto Motor und Sport het verhaal gelezen over de replica van de AMG 300SEL 6.8 (verrassende winnaar van de 24 uur van Francorchamps in 1971) die de firma onlangs presenteerde.
Helemaal het origineel getrouw is deze reïncarnatie niet, want de motor levert 80pk minder dan de oorspronkelijke en de handmatige vijfbak is vervangen door een automaar met vier overbrengingen. Die oorspronkelijke motor en bak zijn nog wel bewaard gebleven en worden dan ook regelmatig tentoongesteld. Minstens zo interessant als de roemruchte overwinning zijn echter de voor- en nageschiedenis van dit stuk toerwagenracegeschiedenis. Veertien dagen voor Francorchamps namelijk was de auto op Hockenheim hardhandig door Helmut Kelleners (de latere BMW-tuner, ja) van de baan af gestuurd en zag deelname aan de 24 heures in Spa er twijfelachtig uit. Hans-Werner Aufrecht (de A in AMG) liet Kelleners nooit meer in een van zijn auto's racen en ging koortsachtig aan de slag om de 6.8 weer recht te trekken. Dat lukte wonderwel met het fameuze resultaat als gevolg. Na dit succes op Spa werd de auto nog ingezet bij de 24 uren van de Nürburgring, reed zelfs enige tijd op kop maar viel later uit.
Bizar is vooral de verdere geschiedenis; Matra had van het Franse ministerie van defensie opdracht gekregen uit te zoeken welke stukken autosnelweg konden worden aangewezen als noodstart- en landingsbaan voor de luchtmacht, we schrijven immers de periode van de koude oorlog. Om dit te kunnen bepalen was er een internationale inschrijving geopend voor voertuigen die in staat waren met een zware vracht aan meetapparatuur binnen 1000 meter een snelheid van 200km/h te halen. AMG verlengde de cabine van de inmiddels werkloze langeafstandsracer met een meter, reed de auto over de weg naar Frankrijk en won de inschrijving vervolgens. Het verdere levensverhaal is voor zover bekend nergens gedocumenteerd en dat vomde de inspiratie om deze Benz met dit project te herdenken.
Vandaag pas in Auto Motor und Sport het verhaal gelezen over de replica van de AMG 300SEL 6.8 (verrassende winnaar van de 24 uur van Francorchamps in 1971) die de firma onlangs presenteerde.
Helemaal het origineel getrouw is deze reïncarnatie niet, want de motor levert 80pk minder dan de oorspronkelijke en de handmatige vijfbak is vervangen door een automaar met vier overbrengingen. Die oorspronkelijke motor en bak zijn nog wel bewaard gebleven en worden dan ook regelmatig tentoongesteld. Minstens zo interessant als de roemruchte overwinning zijn echter de voor- en nageschiedenis van dit stuk toerwagenracegeschiedenis. Veertien dagen voor Francorchamps namelijk was de auto op Hockenheim hardhandig door Helmut Kelleners (de latere BMW-tuner, ja) van de baan af gestuurd en zag deelname aan de 24 heures in Spa er twijfelachtig uit. Hans-Werner Aufrecht (de A in AMG) liet Kelleners nooit meer in een van zijn auto's racen en ging koortsachtig aan de slag om de 6.8 weer recht te trekken. Dat lukte wonderwel met het fameuze resultaat als gevolg. Na dit succes op Spa werd de auto nog ingezet bij de 24 uren van de Nürburgring, reed zelfs enige tijd op kop maar viel later uit.
Bizar is vooral de verdere geschiedenis; Matra had van het Franse ministerie van defensie opdracht gekregen uit te zoeken welke stukken autosnelweg konden worden aangewezen als noodstart- en landingsbaan voor de luchtmacht, we schrijven immers de periode van de koude oorlog. Om dit te kunnen bepalen was er een internationale inschrijving geopend voor voertuigen die in staat waren met een zware vracht aan meetapparatuur binnen 1000 meter een snelheid van 200km/h te halen. AMG verlengde de cabine van de inmiddels werkloze langeafstandsracer met een meter, reed de auto over de weg naar Frankrijk en won de inschrijving vervolgens. Het verdere levensverhaal is voor zover bekend nergens gedocumenteerd en dat vomde de inspiratie om deze Benz met dit project te herdenken.
Comment