DAF 66 Coupé Super Luxe
In dit draadje zal ik alles van de Daf bij gaan houden. De auto was zo goed als origineel met een berg reserve onderdelen op moment van aanschaf. Deze DAF is voor mij bedoeld om er een (kaartlees)rally auto van te maken, maar wel dagelijks te kunnen gebruiken voor mijn werk. Ik woon naast kantoor, dus zoveel km's zijn dat niet per jaar.
De auto bij aanschaf:
DAF 66 Coupé Super Luxe
De Super Luxe had o.a. achterruitverwarming en rembekrachting als standaarduitrusting, wat ik beide wel prettig vind.
Bouwjaar 1975
Motor: B14.0 (1400cc van Volvo 343, +- 60 pk denk ik)
Carburateur: Enkele Solex
Variomatic
Nonnekap stoeltjes
Rode Koni's
Defects tot nu toe:
- Verkeerde startmotor (1100) waardoor de verkoopster de auto niet aan de praat kreeg. (Vervangen door een 340 startmotor).
- Diverse raamrubbers zijn uitgedroogd
- Vario riemen zijn oud en uitgedroogd. Auto trilt boven de 50 km/u (nieuwe vario + riemen heb ik binnen)
- Koelvloeistof verdwijnt: denk de waterpomp, kop is niet lek (blok wordt vervangen door B14.4E incl. bijbehorende waterpomp)
- De auto lekt bij passagiers voetencompartiment (is opgehouden met lekken na het schoonmaken van bladeren in kachelbak)
- Kachelthermosstaat is niet te bedienen vanuit de stoel (gerepareerd en toen werd de temperatuur meteen te hoog, dus ik rijd al een tijdje met de ramen open, hehe)
- Roest aan linker deur en kriksteun (wordt gelast)
- Gaskabel gebroken. (gerepareerd met ATB kabel)
- Remblokken voor zijn op (remblokken besteld voor 15 euro! Ferodo blokjes volgen nog een keer. Remschoenen achter had ik al via marktplaats gekocht, waren van Ford Escort Mk1, hopelijk passen die want SuperLuxe remtrommels zijn groter dan de standaard Dafjes 66, Dot 5.1 gebruik ik om remvloeistof te verversen)
- Rechter achterruitje valt eruit als je het raampje open zet (kwestie van even vast zetten denk ik)
De projectlijst:
- Auto strippen, schuren/stralen/lassen en opnieuw spuiten en opbouwen (mits juiste onderdelen aanwezig zijn, waaronder raamrubbers).
- Tectyleren
- B14.4E inbouwen + tweetraps Weber + K&N 57i. + grote beurt, afstellen etc. Hopelijk zo'n 75 betrouwbare pk's straks. Iets serieuzere tuning komt later.
- Variomatic vervangen + riemen. T.z.t opwaarderen met V340 vario.
- De 14" Velgen laten verbreden tot 5,5j, daarna stralen en spuiten en nieuwe M&S bandjes erop
- 2e set 13"velgen met zelfde behandeling scoren en daar asfaltbandjes op zetten
- DAF YA66 goodies in goede staat brengen en monteren: subframes, veerpootbrug, carterplaat, 2e reactiestang achter, torsiestaven, bladveren achter (of van Combi).
- Onderstel rubbers vervangen
- Dubbele anti rollbar voor
- Leeslamp inbouwen voor navigator met dimmer
- Zonneklep etui's bevestigen (gedaan, was ook zo'n lastige klus!!)
- Achteruitrijverlichting monteren (1 rechthoekige lamp aangesloten op achteruitstand pook en 1 ronde lamp met schakelaar).
- 2e bumper prepareren voor extra verlichting tijdens nacht/avondrally's. Wil ik niet permanent mee rondrijden, dus moet makkelijk over te zetten en aan te sluiten zijn.
- Electra waterproof maken i.v.m. doorwadingen
- Electrische fan monteren met thermosstaatswitch en wellicht knop op dashboard voor handbediening om eerder aan te zetten.
- Hoofdstroomschakelaar (wellicht accu achterin plaatsen)
- Kofferruimte indelen voor gereedschap, reserve onderdelen onderweg, krik, 1 reservewiel.
- Achterbank verwijderen en opbergvakken voor terugbrengen.
Op zoek naar, of sparen voor:
- Goede stoelen (Recaro of vergelijkbaar) + period racegordels. Heb wel één en ander gezien, maar nog even doorsparen.
- Retrotrip tripmaster.
- DAF YA66 donor
- Marathon middenconsole met 3 klokjes.
- DAF 55 Marathon middenpijp ivm leuker geluid
Deadline voor eerste rally: Maart 2009
Meerjarenplan:
- V340 Vario en handbak Donors voor reservedelen voor upgrades in toekomst.
- Een donor 340 blok tunen: Kop flowen, afvlakken, kleppen polijsten snelle nokkenas + als optie één of twee dubbele 40mm Webers.
- Sperdifferentieel
Twijfellijst:
- Verlagen of niet (kost niets, maar levert denk ik op slechte wegen alleen maar problemen op)
- Rolkooi
- Kleur respray (Voorkeur gaat uit naar een zilvermetallic met een tintje goud of bruin erdoor zoals je op Alfa's Bertone, DS-en en BMW 2002's weleens ziet, maar ook op sommige Astra's en Volvo S80's LOL).
Het verhaal
Sinds een paar maanden rijd ik in een DAF 66 Coupé uit 1975. De auto heb ik gekocht als 'rijdend project' om te leren sleutel en langzaam maar zeker op te bouwen tot een iets snellere, maar vooral betrouwbare klassieke rallyauto. Ik was op zoek naar een Ford Escort Mk1 2 deurs, maar die waren binnen mijn budget gewoon niet te vinden. De exemplaren die wel binnen 't budget vielen waren niet geschikt om binnen 't budget op te knappen, cq. te prepareren voor het rallywerk. De Daf bleek een leuk en betaalbaar alternatief. De 55 Coupé vind ik mooier, maar mede dankzij wat tips op gummen en het inlezen van veel informatie op de diverse Daf forums, besloot ik toch voor een 66 coupé te gaan.
De (Coupé) lijnen van Michelotti die spreken mij wel aan. De rechte achterkant a la Triumph's (ook Michelotti) en de horizontale grill zijn best mooi vind ik. Het houten dashboard (dun laagje fineer) en alles wat erbij zit is allemaal vrij simpel. Maar met achterruitverwarming, een goede kachel etc. is het allemaal wel praktisch en bruikbaar.
Vlakbij huis stond er één te koop die me wel aansprak. De auto was me getipt werd door Ton van S. en bleek voorzien van een 1400cc Volvo 343 motor (B14.0), met enkele Solex carburateur. Volgens kenners een aparte setup, want de carburateur is van een 1100, de meesten gebruiken een Solex van de 343. De auto is nu heel erg zuinig, maar niet heel erg snel. In dagelijks verkeer valt dat overigens best mee, ik verlies weinig stoplichtsprintjes tot 50 km/u. Als rallyauto biedt de auto nog niet de prestaties die ik zoek. Ook is de betrouwbaarheid nog niet top voor een rally auto.
Intussen heb ik een Volvo 340 motorblok gekocht, die ga ik prepareren en lichtjes tunen zodat er wat meer koppel in het middengebied en meer pk's vanaf het middengebied ontstaan. Echt schokwekkend zal het niet worden met +- 115 nm en 85 pk. De DAF weegt net iets meer dan 700 kilo, dus de auto wordt geen strepentrekker, maar wel redelijk sportief.
Er komt een tweetraps weber op met K&N filter. In eerste instantie gebruik ik Daf en Volvo uitlaat delen. Maar mijn plan is om t.z.t. naar een (of 2) dubbele Weber(s) van 40mm te gaan en in de UK een spaghettispruitstuk op maat te laten maken. Daar is het een stuk goedkoper dan hier. Eerst wil ik dan rijden met Dafjes van mensen op diverse dafforums die dat al hebben gedaan. Want als het niet de 'boost' oplevert die ik zoek, dan neem ik genoegen met een standaard tweetraps Weber. Standaard, want op de V340 zit 'ie gewoon af fabriek.
Wat een groot voordeel is van de tweetraps Weber, is dat de kosten laag blijven, zowel qua opbouw als qua brandstofverbruik. Het doel is ten slotte om veel te rijden met de auto. Eerst wat rally's in de Benelux en Duitsland, maar t.z.t. wil ik me meer gaan richten op de monsterrally's. Gewoon lekker een paar duizend kilometer sturen, avontuur, nieuwe plekjes ontdekken en op een leuke sportieve manier met lotgenoten genieten van deze manier van reizen. Daar heb ik echt zin in.
Daarom heb ik een hoop spullen verzameld, maar ik ben nog niet klaar. In de winter gaat de auto helemaal uit elkaar. Tot die tijd ga ik bekijken of ik met variomatic blijf rijden, of de auto ombouw naar een handbak. Als de variomatic blijft dan komt er een 340 Vario onder, die is iets sterker. Ik heb al een gereviseerd Daf 66 Vario gekocht, dus daar kan ik komende maanden mee rijden. De huidige Vario is niet slecht, dus die blijft als reserve.
Het onderstel en de subframes worden grotendeels van de YA66 gebruikt, die zijn steviger. Van de YA66 gebruik ik ook de extra reactiestang op de achteras, de carterbescherming, veerpootbrug en nog wat dingetjes. Dat vind ik wel het leuke van Dafjes, de race afdeling van Daf heeft destijds heel veel dingen hergebruikt, of juist ontwikkeld zodat het voor de straat en militaire Dafjes gebruikt kon worden. Wat ik heel sterk merk is dat je heel veel onderling kunt ruilen. Tot nu toe heb ik de meeste onderdelen geruild, of ik heb ze gekocht en de overbodige overblijfselen weer voor nagenoeg dezelfde prijs verkocht. Tot nu toe is het erg low budget dus, maar dat houdt binnenkort op.
Nieuwe onderstelrubbers, allerlei kleine nieuwe onderdeeltjes, motorpreparatie, afstellen, lassen, spuiten, nieuwe stoelen, gordels, twinmaster, verlichting etc. gaat gewoon geld kosten natuurlijk. Ik ben er, ondanks wat tegenslagen, van overtuigd dat de 66 Coupé het waard is. Onderweg krijg ik ook altijd leuke reacties. Klanten vinden het leuk om mee te rijden en het roept bij velen herinneringen op. Ondanks dat binnen de Daf clubs veel 66 Coupé's rondrijden, vindt iedereen het op straat bijzonder om er één tegen te komen in het wild. En dat is ook wel erg leuk.
Ik kan er lekker mijn ei mee kwijt. Leer steeds meer van 't sleutelen en ik vind het leuk om rustig een plan te maken wat ik allemaal met de auto ga doen om hem naar mijn zin te maken. Veel Daf-liefhebbers helpen me met tips, onderdelen en komen zelfs sleutelen aan de auto.

Slechte plek, slecht hersteld:

Geen deurrubber meer, dan krijg je dit in no time:

Rijdend met handgas
:)
In dit draadje zal ik alles van de Daf bij gaan houden. De auto was zo goed als origineel met een berg reserve onderdelen op moment van aanschaf. Deze DAF is voor mij bedoeld om er een (kaartlees)rally auto van te maken, maar wel dagelijks te kunnen gebruiken voor mijn werk. Ik woon naast kantoor, dus zoveel km's zijn dat niet per jaar.
De auto bij aanschaf:
DAF 66 Coupé Super Luxe
De Super Luxe had o.a. achterruitverwarming en rembekrachting als standaarduitrusting, wat ik beide wel prettig vind.
Bouwjaar 1975
Motor: B14.0 (1400cc van Volvo 343, +- 60 pk denk ik)
Carburateur: Enkele Solex
Variomatic
Nonnekap stoeltjes
Rode Koni's
Defects tot nu toe:
- Verkeerde startmotor (1100) waardoor de verkoopster de auto niet aan de praat kreeg. (Vervangen door een 340 startmotor).
- Diverse raamrubbers zijn uitgedroogd
- Vario riemen zijn oud en uitgedroogd. Auto trilt boven de 50 km/u (nieuwe vario + riemen heb ik binnen)
- Koelvloeistof verdwijnt: denk de waterpomp, kop is niet lek (blok wordt vervangen door B14.4E incl. bijbehorende waterpomp)
- De auto lekt bij passagiers voetencompartiment (is opgehouden met lekken na het schoonmaken van bladeren in kachelbak)
- Kachelthermosstaat is niet te bedienen vanuit de stoel (gerepareerd en toen werd de temperatuur meteen te hoog, dus ik rijd al een tijdje met de ramen open, hehe)
- Roest aan linker deur en kriksteun (wordt gelast)
- Gaskabel gebroken. (gerepareerd met ATB kabel)
- Remblokken voor zijn op (remblokken besteld voor 15 euro! Ferodo blokjes volgen nog een keer. Remschoenen achter had ik al via marktplaats gekocht, waren van Ford Escort Mk1, hopelijk passen die want SuperLuxe remtrommels zijn groter dan de standaard Dafjes 66, Dot 5.1 gebruik ik om remvloeistof te verversen)
- Rechter achterruitje valt eruit als je het raampje open zet (kwestie van even vast zetten denk ik)
De projectlijst:
- Auto strippen, schuren/stralen/lassen en opnieuw spuiten en opbouwen (mits juiste onderdelen aanwezig zijn, waaronder raamrubbers).
- Tectyleren
- B14.4E inbouwen + tweetraps Weber + K&N 57i. + grote beurt, afstellen etc. Hopelijk zo'n 75 betrouwbare pk's straks. Iets serieuzere tuning komt later.
- Variomatic vervangen + riemen. T.z.t opwaarderen met V340 vario.
- De 14" Velgen laten verbreden tot 5,5j, daarna stralen en spuiten en nieuwe M&S bandjes erop
- 2e set 13"velgen met zelfde behandeling scoren en daar asfaltbandjes op zetten
- DAF YA66 goodies in goede staat brengen en monteren: subframes, veerpootbrug, carterplaat, 2e reactiestang achter, torsiestaven, bladveren achter (of van Combi).
- Onderstel rubbers vervangen
- Dubbele anti rollbar voor
- Leeslamp inbouwen voor navigator met dimmer
- Zonneklep etui's bevestigen (gedaan, was ook zo'n lastige klus!!)
- Achteruitrijverlichting monteren (1 rechthoekige lamp aangesloten op achteruitstand pook en 1 ronde lamp met schakelaar).
- 2e bumper prepareren voor extra verlichting tijdens nacht/avondrally's. Wil ik niet permanent mee rondrijden, dus moet makkelijk over te zetten en aan te sluiten zijn.
- Electra waterproof maken i.v.m. doorwadingen
- Electrische fan monteren met thermosstaatswitch en wellicht knop op dashboard voor handbediening om eerder aan te zetten.
- Hoofdstroomschakelaar (wellicht accu achterin plaatsen)
- Kofferruimte indelen voor gereedschap, reserve onderdelen onderweg, krik, 1 reservewiel.
- Achterbank verwijderen en opbergvakken voor terugbrengen.
Op zoek naar, of sparen voor:
- Goede stoelen (Recaro of vergelijkbaar) + period racegordels. Heb wel één en ander gezien, maar nog even doorsparen.
- Retrotrip tripmaster.
- DAF YA66 donor
- Marathon middenconsole met 3 klokjes.
- DAF 55 Marathon middenpijp ivm leuker geluid
Deadline voor eerste rally: Maart 2009
Meerjarenplan:
- V340 Vario en handbak Donors voor reservedelen voor upgrades in toekomst.
- Een donor 340 blok tunen: Kop flowen, afvlakken, kleppen polijsten snelle nokkenas + als optie één of twee dubbele 40mm Webers.
- Sperdifferentieel
Twijfellijst:
- Verlagen of niet (kost niets, maar levert denk ik op slechte wegen alleen maar problemen op)
- Rolkooi
- Kleur respray (Voorkeur gaat uit naar een zilvermetallic met een tintje goud of bruin erdoor zoals je op Alfa's Bertone, DS-en en BMW 2002's weleens ziet, maar ook op sommige Astra's en Volvo S80's LOL).
Het verhaal
Sinds een paar maanden rijd ik in een DAF 66 Coupé uit 1975. De auto heb ik gekocht als 'rijdend project' om te leren sleutel en langzaam maar zeker op te bouwen tot een iets snellere, maar vooral betrouwbare klassieke rallyauto. Ik was op zoek naar een Ford Escort Mk1 2 deurs, maar die waren binnen mijn budget gewoon niet te vinden. De exemplaren die wel binnen 't budget vielen waren niet geschikt om binnen 't budget op te knappen, cq. te prepareren voor het rallywerk. De Daf bleek een leuk en betaalbaar alternatief. De 55 Coupé vind ik mooier, maar mede dankzij wat tips op gummen en het inlezen van veel informatie op de diverse Daf forums, besloot ik toch voor een 66 coupé te gaan.
De (Coupé) lijnen van Michelotti die spreken mij wel aan. De rechte achterkant a la Triumph's (ook Michelotti) en de horizontale grill zijn best mooi vind ik. Het houten dashboard (dun laagje fineer) en alles wat erbij zit is allemaal vrij simpel. Maar met achterruitverwarming, een goede kachel etc. is het allemaal wel praktisch en bruikbaar.
Vlakbij huis stond er één te koop die me wel aansprak. De auto was me getipt werd door Ton van S. en bleek voorzien van een 1400cc Volvo 343 motor (B14.0), met enkele Solex carburateur. Volgens kenners een aparte setup, want de carburateur is van een 1100, de meesten gebruiken een Solex van de 343. De auto is nu heel erg zuinig, maar niet heel erg snel. In dagelijks verkeer valt dat overigens best mee, ik verlies weinig stoplichtsprintjes tot 50 km/u. Als rallyauto biedt de auto nog niet de prestaties die ik zoek. Ook is de betrouwbaarheid nog niet top voor een rally auto.
Intussen heb ik een Volvo 340 motorblok gekocht, die ga ik prepareren en lichtjes tunen zodat er wat meer koppel in het middengebied en meer pk's vanaf het middengebied ontstaan. Echt schokwekkend zal het niet worden met +- 115 nm en 85 pk. De DAF weegt net iets meer dan 700 kilo, dus de auto wordt geen strepentrekker, maar wel redelijk sportief.
Er komt een tweetraps weber op met K&N filter. In eerste instantie gebruik ik Daf en Volvo uitlaat delen. Maar mijn plan is om t.z.t. naar een (of 2) dubbele Weber(s) van 40mm te gaan en in de UK een spaghettispruitstuk op maat te laten maken. Daar is het een stuk goedkoper dan hier. Eerst wil ik dan rijden met Dafjes van mensen op diverse dafforums die dat al hebben gedaan. Want als het niet de 'boost' oplevert die ik zoek, dan neem ik genoegen met een standaard tweetraps Weber. Standaard, want op de V340 zit 'ie gewoon af fabriek.
Wat een groot voordeel is van de tweetraps Weber, is dat de kosten laag blijven, zowel qua opbouw als qua brandstofverbruik. Het doel is ten slotte om veel te rijden met de auto. Eerst wat rally's in de Benelux en Duitsland, maar t.z.t. wil ik me meer gaan richten op de monsterrally's. Gewoon lekker een paar duizend kilometer sturen, avontuur, nieuwe plekjes ontdekken en op een leuke sportieve manier met lotgenoten genieten van deze manier van reizen. Daar heb ik echt zin in.
Daarom heb ik een hoop spullen verzameld, maar ik ben nog niet klaar. In de winter gaat de auto helemaal uit elkaar. Tot die tijd ga ik bekijken of ik met variomatic blijf rijden, of de auto ombouw naar een handbak. Als de variomatic blijft dan komt er een 340 Vario onder, die is iets sterker. Ik heb al een gereviseerd Daf 66 Vario gekocht, dus daar kan ik komende maanden mee rijden. De huidige Vario is niet slecht, dus die blijft als reserve.
Het onderstel en de subframes worden grotendeels van de YA66 gebruikt, die zijn steviger. Van de YA66 gebruik ik ook de extra reactiestang op de achteras, de carterbescherming, veerpootbrug en nog wat dingetjes. Dat vind ik wel het leuke van Dafjes, de race afdeling van Daf heeft destijds heel veel dingen hergebruikt, of juist ontwikkeld zodat het voor de straat en militaire Dafjes gebruikt kon worden. Wat ik heel sterk merk is dat je heel veel onderling kunt ruilen. Tot nu toe heb ik de meeste onderdelen geruild, of ik heb ze gekocht en de overbodige overblijfselen weer voor nagenoeg dezelfde prijs verkocht. Tot nu toe is het erg low budget dus, maar dat houdt binnenkort op.
Nieuwe onderstelrubbers, allerlei kleine nieuwe onderdeeltjes, motorpreparatie, afstellen, lassen, spuiten, nieuwe stoelen, gordels, twinmaster, verlichting etc. gaat gewoon geld kosten natuurlijk. Ik ben er, ondanks wat tegenslagen, van overtuigd dat de 66 Coupé het waard is. Onderweg krijg ik ook altijd leuke reacties. Klanten vinden het leuk om mee te rijden en het roept bij velen herinneringen op. Ondanks dat binnen de Daf clubs veel 66 Coupé's rondrijden, vindt iedereen het op straat bijzonder om er één tegen te komen in het wild. En dat is ook wel erg leuk.
Ik kan er lekker mijn ei mee kwijt. Leer steeds meer van 't sleutelen en ik vind het leuk om rustig een plan te maken wat ik allemaal met de auto ga doen om hem naar mijn zin te maken. Veel Daf-liefhebbers helpen me met tips, onderdelen en komen zelfs sleutelen aan de auto.

Slechte plek, slecht hersteld:

Geen deurrubber meer, dan krijg je dit in no time:

Rijdend met handgas

:)

Comment