Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleine/lichte motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Kleine/lichte motor

    Wat weegt een Fiat 500 motorblok of een Kever 1200/1300 blok?
    Ik ben eigenlijk op zoek naar een klein licht blok om een beetje aan te sleutelen.
    Wat zijn dan de opties? Ik wil wel een motorblok met alles erop en eraan. Dus geen rare tweetakt o.i.d.
    Het mooiste zou het zijn om dat ding helemaal compleet te hebben zodat je hem eventueel kunt starten zelfs.

    Maar zijn die dingen handelbaar of te tillen?? Anders wordt het sowieso lastig voor mij. Ik wil hem dan uit elkaar halen, schoonmaken, beetje mooi maken, waar nodig onderdelen vervangen en weer in elkaar zetten.
    Misschien meer iets voor in de winter idd, maar ik denk er nu aan, dus wil nu graag tips. :-)
    Onderdelen moeten goedkoop zijn, want het gaat puur om de fun. Vandaar dat ik nu denk aan een kever of Fiat 500. Die onderdelen zijn simpel verkrijgbaar en goedkoop.

    Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)




  • #2
    Tip: 2cv is heel eenvoudig te tillen, zeker met 2 man. En spotgoedkoop.

    Een Fiat 500 blokje is leuk als je ooit nog een Fiatje/Abarthje gaat scoren. als je dan een reserveblok hebt liggen kun je je abarth blokje intussentijd ook weer reviseren, terwijl je nog wel kunt rijden.

    Ik zou zelf een blok zoeken met een auto eromheen, dan zie je ook waar alle leidingen en kabels naartoe gaan en dat maakt testen ook wel makkelijk.

    Mij viel het op dat mijn 4 cyl 1400 Daf blokje ook niets woog. Je krijgt er een reserveblok bij + auto ;) Bij een 66 heb je wel een takel nodig, bij een 55 kun je het front demonteren en het blok laten zakken. De 55 die ik kocht, kostte <100 euro.
    Dennis Cavallino
    Disclaimer: MMGHND
    Last edited by Dennis Cavallino; 27-02-09, 15:24.

    Comment


    • #3
      Mijn buurman handelt in 500tjes.
      Eenvoudig spul, en weegt niet te veel. Maar wat wil je ermee?!?
      $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

      Comment


      • #4
        Ik heb nog een 1300 Nord blok voor je eventueel uit een Giulia. Zit een zuiger in met een gat erin, verder goed en compleet blok. Het blok loopt ook, maar matig natuurlijk, want gat in de zuiger. Mag je van me lenen om aan te sleutelen. Graag terug brengen, als je de zuiger hebt vervangen. :-)

        Alfa blok is geheel van aluminium, dus lichter dan de voorbeelden die jij noemt waarschijnlijk.

        Comment


        • #5
          En ook nog leuk ook, zo'n Nord.

          Comment


          • #6
            Ha, die Harry;

            Moet het per sé een autoblok zijn? Motorsikkels genoeg met compacte en lichtgewicht blokjes waaraan het erg leuk sleutelen is.
            Scherven brengen gelul.

            Comment


            • #7
              Moet wel een motor v/e auto zijn idd.
              Optie van Lennart klinkt wel aardig. Maar zo'n Nord-blok is serieus groot man! Vooral erg hoog, vind ik.
              Daardoor lijkt hij mij erg zwaar. :-)
              Iemand enig idee van het aantal KG's?

              Ferrari 308 GTB QV (1983)
              Alfa Giulia 1300 (1966)
              Mazda Miata (1990 Daily driver)
              BMW 320Ci (van GF)



              Comment


              • #8
                @Cav : ik wil er (nog) geen auto bij!

                Ferrari 308 GTB QV (1983)
                Alfa Giulia 1300 (1966)
                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                BMW 320Ci (van GF)



                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                  Iemand enig idee van het aantal KG's?
                  Wil je gaan bankdrukken met het blok ofzo ??
                  Veritatis simplex oratio est

                  Comment


                  • #10
                    V6 weegt zo'n 170 kg, ik schat de L-4 zo'n 130 kg....
                    Veritatis simplex oratio est

                    Comment


                    • #11
                      lol, nee niet bankdrukken. Dan zou ik aan een Weber 45 voldoende hebben denk ik. ;-)
                      Maar dat ding moet normaal te verplaatsen zijn en niet alleen met een takel o.i.d. Vandaar dat hij niet zwaar moet zijn.

                      Ferrari 308 GTB QV (1983)
                      Alfa Giulia 1300 (1966)
                      Mazda Miata (1990 Daily driver)
                      BMW 320Ci (van GF)



                      Comment


                      • #12
                        plateaukar..



                        500 kg draagvermogen..
                        Veritatis simplex oratio est

                        Comment


                        • #13
                          Ha, die Harry;

                          Ik denk dat ik zelf voor een luchtgekoelde VW zou kiezen; vrij licht om te beginnen, mooie simpele techniek, geen groot zwaar cilinderblok, maar vier losse cilinders, twee koppen. Dat maakt het allemaal bij elkaar niet zoveel lichter, maar de losse delen zijn wel lekker handelbaar. Verder is er natuurlijk een ontzettende weelde aan onderdelen, modificatiues, verfraaiingen en know-how voorhanden
                          Scherven brengen gelul.

                          Comment


                          • #14
                            Zoiets? Ik kan hem in mijn eentje tillen....

                            Comment


                            • #15
                              Jongens, met die spierbundels van Harry kun je beter afkomen met de motor van een damesbrommertje. Of een groot uitgevallen RC-auto ;)
                              Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

                              Comment


                              • #16
                                Ook door Harry te tillen en een echte klassieker

                                http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Super_Cub
                                Co-Pilot

                                Comment


                                • #17
                                  lol, ik zeg nog zo : "geen brommers"!! :-)

                                  Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                  BMW 320Ci (van GF)



                                  Comment


                                  • #18
                                    Nord blok til je niet alleen, maar is niet exteem zwaar. De meeste blokken uit auto's zijn natuurlijk zwaar.
                                    Maar, denk er maar over, het aanbod staat. Alleen zo'n plateau wagen of steekwagen regelen. Of misschien is er bij Savali nog een motortakel/bok (hoe heet zo'n ding) beschikbaar? Die dingen zijn handig. Motor is op de goede hoogte om aan te sleutelen en je kan hem draaien.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ik heb zelf een aantal nord motoren gedaan. Vond dat toen allemaal normaal. Nu ben ik fulviamotoren gewend. Als ik nu een nord motor zie staan loop ik er ook maar liever omheen. Wat een joekels! Is natuurlijk veel aluminium, dus zwaar is het niet, maar o o o zo groot.

                                      Als je wilt hobbien zou ik ook voor klein gaan. Fiat500 bijvoorbeeld. Voor een betaalbaar spannend ding zou ik een appia motor kiezen. Ook v4, maar weer een heel stuk korter dan fulvia. Heeft geen bovenliggende stokken. Kan niet de afmetingen vinden, maar ik zou denken 50% van de lengte van een nordmotor en 70% van de hoogte. En dan even een zagato bodietje erbij zoeken....

                                      Mijn eerste en totaal zinloze revisie was van een 1100cc kadett motor trouwens....

                                      Comment


                                      • #20
                                        Harry, je mag anders wel een keer mijn losse B14.4E (Renault/Volvo Cleon motor) komen tillen.

                                        Er zit een 2-traps weber bij die je ook mooi uit elkaar kunt schroeven. Best een leuk blokje om helemaal mooi te maken. Ze zijn meer geld waard los, dan wanneer ze in een auto zitten. :)

                                        Ik was ooit van plan om het blokje te prepareren voor de rally Daf.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Wat je ook kan doen, koop een Opel Corsa A met 1.2i motortje derin. Koop gewoon eentje met rotte buitenkant (maar wel een die kan rijden uiteraard) voor 50 euro ofzo. Ding heeft singlepoint injectie dus ultra simpel.

                                          Indien u carbs wilt: Opel Kadett met 1.2 motortje. Is gewoon met simpel carbje derop.

                                          Onderdelen zat voor die dingen en het is geen rocketscience ofzo om er aan te sleutelen.

                                          Comment


                                          • #22
                                            @EG : ik woon in een goede buurt. Ik zit niet te wachten op een bonk Opel-roest hier op de oprit. :-)

                                            Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                            Alfa Giulia 1300 (1966)
                                            Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                            BMW 320Ci (van GF)



                                            Comment


                                            • #23
                                              Zo snel het zwaarder is als 50 kg is het niet leuk meer om te tillen.
                                              Dat zijn dus ALLE motors. Takeltje ?

                                              Hier nog een verzameling ultra licht ;-)
                                              http://tinojee.tjongmans.nl/ander/fotoalbum_nostal.pps
                                              Co-Pilot

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ha, die Tino;

                                                Prachtig, en wat mooi dat we straks allemaal weer zo gaan rijden.
                                                Ik wil best wel een Messerschmitt; Göringhelmpje op en gáán!
                                                Scherven brengen gelul.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ha, die Harry;

                                                  Oorspronkelijk geplaatst door TinoJee Bekijk bericht
                                                  Zo snel het zwaarder is als 50 kg is het niet leuk meer om te tillen.
                                                  Dat zijn dus ALLE motors. Takeltje ?
                                                  Precies, en dan op zo'n ding vastbouten:



                                                  Je gaat toch niet met zo'n klomp ijzer aan de sjouw?
                                                  Scherven brengen gelul.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X