Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opbouw hist. rallyauto

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Opbouw hist. rallyauto

Om een ander draadje niet verder te vervuilen.

Wat vinden de historische rally's en regularity's rijdende Gummers dat er minimaal in een auto daarvoor aanwezig moet zijn?

Ik denk daarbij aan de hoeveelheid verlichting
    Rollkooi ja of nee?
    Carterbescherming?

etc etc

Interieur:
    Twinmaster
    Speedpilot, mechanisch
    Kaartleeslamp
    Klok, liefst radio gestuurd
    Sportstuur, kleiner, dikker en van leer
    Sportstoelen met meer zijdelingse steun en hoofdsteunen
    4-punts gordels
    Stabiele bergruimte op de achterbank dmv kunststof manden/bakken
    Extra kaartentassen aan de portieren of middentunnel
    Rolbar (Ik zou niet meer kiezen voor een hele kooi)
    In de kofferbak extra bak maken om stabiel cans koelvloeistof, olie en wat onderdelen en gereedschap op te bergen.

Exterieur en technisch:
    2 ver- en 2 breedstralers
    Extra achteruitrijlamp in de vorm van een breedstraler
    Contactpuntloze ontsteking
    Electrische benzinepomp (eventueel dubbel)
    Grotere of 2e brandstoftank
    Velgen en banden breder (binnen de specificaties van het betrokken merk)
    Goede trekogen voor en achter
    Betere veren en schokbrekers
    Dikkere stabilisator
    Stijvere silentblocs en motorsteunen
    Carterbescherming

Zo teruglezend mis ik zelf nog een aantal zaken
    Aan het werk dus …………..Knutsel lees je mee?
    "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
    BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Comment

Uitgebreid lijstje pa!

Verder nog:
      Schuimblusser 2kg
      Verlichting onder motorkap, nee geen neon :)
      Verlichting in kofferruimte
      Hoesjes over de zonneklepjes voor pennen/lineaaltjes voor navi en tabellen voor rijder.
      Digitaal autokompas W100 of W700 (met verlichting)
      Een verwarming en ventilator/ontwaseming
      Achterruitverwarming

Betere remmen (blokken/schijven/koeling/remslangen, gereviseerde remcylinders) en verse remvloeistof (liefst Dot 5.1).

Een extra Fan met thermoswitch en schakelaar op dashboard.

Een grondzeil van 5x4 meter
      Opvangbak/schaal
      Klembord met digitaal klokje en foam aan onderzijde
      Tas met schrijfwaren, stiften/markers, stopwatch, lineaaltjes, hangkoord, etc.
      Vakje voor zonnebrillen onder handbereik
      Vak voor autopapieren
      Krik met een plankje ivm stabiliteit op instabiele ondergrond
      Gereedschap (goeie mix van hoogstnoodzakelijk en gewichtsbesparend)
      Reserveonderdelen incl wat spullen voor noodreparaties (gaskabel, touw, ijzerdraad)
      Zaklamp
      Stevige sleepkabel
      Inklapbare schep
      Jerrycan benzine, vastgesnoerd

Alles zo vast en trillingsvrij mogelijk gemonteerd. En zo laag mogelijk in de auto, vooral de zware dingen. Naast het reduceren van het gewicht (wat kan je onderstel en motor nog aan zonder dat je te zwaar wordt?) is een ideale gewichtsverdeling t.b.v. de handling natuurlijk essentieel.

Een mooie optie om te overwegen tijdens het opbouwen van een auto, is om de zekeringen binnen handbereik van de navigator te plaatsen.
      Ook probeer je je auto geschikt te maken voor doorwadingen. Dat betekent het waterdicht solderen van draden en bijvoorbeeld een doktorshandschoen oid over je ontstekingsmodule/verdelerkap/bobine e.d..
      Last edited by Dennis Cavallino; 09-03-09, 14:26.

Comment

- Nieuwe koplampunits voor alle orginele koplampen met daarin 100W lampen.
        - Zowel dimlicht als grootlicht geschakeld via extra relais. Deze twee relais via dikke draden en zekeringen direct naar accu (ter voorkoming van spanningsval en ter bescherming van je 40jaar oude schakelaars/relais)
        - Moderne dynamo met groot vermogen
        - Voltmeter in dashboard (12V ipv 13.5 tijdens rijden betekend problemen die dan nog vaak op te lossen zijn)

Comment

Kiloos !

Hallo zeg, wat moeten die auto's van jullie dan gaan wegen, als jullie zoveel meenemen. En maar klagen dat ze weinig vermogen hebben :);)

Rolkooi, carterplaat, dikke dynamo, lampen enz. is preparatie vooraf.

Onderweg heb ik bij; 1 reservewiel, 1 krik, 1 wielsleutel, 1 sleepkabel en een tasje met prul gereedschap dat standaard in een Subaru zit.
          Bij wijze van uitzondering had ik vorig jaar in de Horneland een jerrycan met 10l benzine bij, maar dat was meer om eens te kijken hoe ver ik kon rijden tot "leeg".
          O ja, en een mobiele telefoon en voor mijn navi zo'n haarband met lampje voor als de kaartleeslamp zou uitvallen.

Comment

Leuke navigatrice van 60kg

Comment

Mijn 02 heeft de volgende aanpassingen:

Nieuwe veerpoten uit een 323i met gekoelde schijven en grote blokken met bijpassende hoofdremcylinder.
              remkrachtverdeler, anders gaat het mis.
              Nieuwe veren en schokbrekers.
              Aangepaste uitlaat
              Standaard stalen velgen maar ik wil die ooit nog eens vervangen door 15 inch.
              Vóór grote verstralers, gekoppeld aan groot licht maar wel uitschakelbaar met schakelaar. Verder heb ik onder de bumper kleine breedstralers, vooral in nachtetappes handig, je verblindt er niemand mee als ze goed zijn afgesteld. Dus moet je grootlicht uit dan val je niet in een zwart gat. O ja nieuwe lampunits met nieuwe reflectoren.
              Achter nieuwe achterlichten (bij de 02 zijn die niet top en als je gezien wordt ias dat ook eigen veiligheid) en een grote breedstraler als achteruitrijlamp.

Binnen: Twinmaster en vooral geen speedpilot. Twee stopwatchen, electronisch kompas, radio gestuurde klok. Extra stekkerdoos voor bijvoorbeeld de verlichte loupe.

Er zit een 5 bak in en dat is wel lekker als je over de grote weg naar frankrijk moet. Tijdens de rally gebruik je die nauwelijks, maar het drukt het toerental ongeveer 800 toeren op de grote weg met dienovereenkomstig gereduceerd geluid.

Uitstekede stoelen met goede zijwaartse steun, hoge rugleuning en kopsteun in combinatie met 4 punts gordel.

Rolbar (kijk maar eens naar de foto van de Volvo van Elfje) is echt een must. Maakt gelijk ook de auto wat stijver. Ik heb ook een strut tussen de voorpoten zitten, ook dat helpt behoorlijk.

Wat ooit nog eens moet gebeuren is een nieuw getuned tii blok, 15 inch velgen en de achterbank er uit en daarvoor in de plaats een goede bergruimte voor de rallyrommel, gereedschap, onderdelen etc. In meerdaagse zomerrallies neem ik ook nog een goede koelkast mee. Maar ik probeer meer te letten op het gewicht want op een gegeven moment had ik zo'n 80 kilo op de achterbank liggen. En dan gaat dat de wegligging weer beinvloeden.
              Nothing beats the smell of hot motor oil and burning rubber

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Parohl Bekijk bericht
                Rolbar (Ik zou niet meer kiezen voor een hele kooi)
                Vertel, ipv van een meerdere stukken van een dergelijk (schroef)kooitje enkel de dwarsoverachter?
                fka v164

Comment

Inderdaad Sander, een rolbar in het midden, net achter je koppie met diagonaal naar achter op je achterschermen en een diagonaal daar tussen.
                  Leg ik het zo goed :-)

Comment

Wij hebben een schroefkooi zonder steun achter portier ivm uitstappen voor stempelaars en zonder schuine schoor achter. Ik hoop hem nooit te testen maar denk dat hij toch het verschil maakt als je op je dak komt. er zit dus een steun boven de voorruit, achter de stoelen tegen het dak, boven de zijramen en verticaal voor en achter de stoelen.

Comment

Dat is dus een 6 punts kooi zonder deurbars Ed02?

Comment

Ja dat geloof ik wel, mijn auto staat bij mijn garagist gestald, kan ie mooi er aan werken in de lege uurtjes, dus ik kan niet even kijken, maar volgens mij inderdaad 6 verticale steunen, waarvan 2 schuin naar achter. Heb je relatief veel ruimte in de kooi en je stapt gemakkelijk in en uit.

Comment

Het nadeel daarvan is Ed02 dat je onverhoopt bij een rol, met je koppie tegen de horizontale bars boven je portier aan klapt (zonder helm) en da's niet fijn.
                          Word je niet beter van ;-)

Comment

Duidelijk, dank
                            fka v164

Comment

Dat is dus een 6 punts kooi zonder deurbars Ed02?
                              Zo te lezen ontbreekt de dwarsdiagonaal achter.

Comment

Het nadeel daarvan is Ed02 dat je onverhoopt bij een rol, met je koppie tegen de horizontale bars boven je portier aan klapt (zonder helm) en da's niet fijn.
                                Word je niet beter van ;-)
                                Ja, maar nu kan de voorzijde van het dak nog ingedrukt worden, is ook niet fijn.

Overigens zijn sidebars of te wel de deurprotectie niet FIVA-toegestaan.
                                Is overigens niet handig ook met stempelen.

Comment

Inderdaad Ruud, je hebt gelijk, kun je beter bij de zooi op de achterbank.
                                  Maar nu ff terug, wil je een hele kooi, 6 punts of alleen een middenbar met diagonalen daarachter eventueel met daar tussen ook weer een diagonaal?
                                  Een zogenaamde 4 punts dus ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht
                                    Ja, maar nu kan de voorzijde van het dak nog ingedrukt worden, is ook niet fijn.

Overigens zijn sidebars of te wel de deurprotectie niet FIVA-toegestaan.
                                    Is overigens niet handig ook met stempelen.
                                    Je zit niet aan de voorzijde Ruud, je koppie zit in het midden, wat kan jou die voorkant schelen ?

Comment

Inderdaad Ruud, je hebt gelijk, kun je beter bij de zooi op de achterbank.
                                      Maar nu ff terug, wil je een hele kooi, 6 punts of alleen een middenbar met diagonalen daarachter eventueel met daar tussen ook weer een diagonaal?
                                      Een zogenaamde 4 punts dus ?
                                      Ik heb een 6 punts met 1 diagonaal achter me in de Ascona.
                                      Manta heb ik geen.

Comment

Je zit niet aan de voorzijde Ruud, je koppie zit in het midden, wat kan jou die voorkant schelen ?

Ik zit duidelijk voor de middenbeugel...

Comment

De middenbeugel in mijn 02 zit ook boven de hoofdsteun en met goed afgestelde gordels denk ik niet tegen het dak of de middensteun te komen, ook al omdat die echt achter mijn hoofd zit.
                                          Last edited by Ed02; 10-03-09, 16:00.

Comment

Bij een twee/drie deurs zit de middelste beugel altijd een stuk achter de bestuurder. Bij een vierdeurs kan het inderdaad een pijnlijke aangelegenheid worden.
                                            Last edited by Ton van S; 09-03-09, 22:47.

Comment

kolere, wat heb ik dan 'n zielige auto, zal ook wel de reden zijn dat wij altijd in de middenmoot eindigen.
                                              nu even serieus, als ik lees over 100 watt lampen (de wet schrijft overigens 55/60 watt voor.....dacht ik) , dertig-punts gordels, kevlar remmen, rolkooien, enz enz.....waar in godsnaam rijden jullie met deze auto's?????
                                              als het op de openbare weg is dan lijkt het mij 'n beetje teveel van het goede.
                                              als je de grenzen van je eigen kunnen en die van de auto niet kent kan ik me voorstellen dat je je veiliger voelt met deze dingen.....maar je rijdt over openbare wegen met daar geldende snelheden die aangepast zijn aan de wegsituaties lijkt mij.
                                              er wordt niet voor niets aan snelheidscontrole gedaan tijdens de rally's.
                                              ik wil hier echt niet beweren dat ik 'n heilig boontje ben, maar met de snelheden die ik rij voel ik mij tijdens de rally's safe en ga ik mijn grenzen niet verleggen nog proberen te overschrijden.
                                              dat 'n ongeluk in 'n klein hoekje zit heb ik zelf mogen ervaren tijdens de stavenrit van de rohac waarbij we stapvoets kopvoor de sloot in reden....en waarom...omdat ikzelf even zat te pitten en niet op de tripmeter lette.

vraag jezelf eens af hoe er vroeger gereden werd tijdens de eerste roz of tulp of weet ik veel wat.

rob
                                              buurman, laat je hond effe ergens anders schijten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door smoezels Bekijk bericht

vraag jezelf eens af hoe er vroeger gereden werd tijdens de eerste roz of tulp of weet ik veel wat.
                                                Daar sla je dus de plank volledig mis, want dat waren snelheidsrallies over de openbare weg.

Comment

dat 'n ongeluk in 'n klein hoekje zit heb ik zelf mogen ervaren tijdens de stavenrit van de rohac waarbij we stapvoets kopvoor de sloot in reden....en waarom...omdat ikzelf even zat te pitten en niet op de tripmeter lette.
                                                  Inderdaad een ongeluk zit een klein hoekje, en daar doe je dus al die aanpassingen voor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ed02 Bekijk bericht
                                                    De middenbeugel in mijn 02 zit ook boven de hoofdsteun en met goed afgestekde gordels denk ik niet tegen het dak of de middensteun te komen, ook al omdat die echt achter mijn hoofd zit.
                                                    De middensteun is meestal niet het grootste risico. Vooral de pijp die naar voren loopt van de B-stijl naar de A-stijl zou je kunnen raken.

Comment

kolere, wat heb ik dan 'n zielige auto, zal ook wel de reden zijn dat wij altijd in de middenmoot eindigen.
                                                      27e plek afgelopen zaterdag lijkt me niet verkeerd.

Comment

ik bedoel dus dat bv de remblokken, banden, schokdempers etc. niet van dezelfde kwaliteit waren als wij die nu voor handen hebben en dan praat ik gewoon over de standaard spullen.

Comment

en dan nog 4de op de vredenstein en 2de op de koni.....met kapotte linker schokdemper en de goedkoopste band die je kunt krijgen....en 'n navigator met 'n pootje in 't verband (of ik 't 'n beetje rustig wilde doen....NIET)

Comment

en dan nog 4de op de vredenstein en 2de op de koni.....met kapotte linker schokdemper en de goedkoopste band die je kunt krijgen....en 'n navigator met 'n pootje in 't verband (of ik 't 'n beetje rustig wilde doen....NIET)
                                                            Tjesis man, echt onverantwoord...

Je begrijpt wel, de waarheid ligt ergens in het midden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht
                                                              Tjesis man, echt onverantwoord...

Je begrijpt wel, de waarheid ligt ergens in het midden.
                                                              snap ik wel maar je ziet ze wel 'ns meedoen met van die dik opgesmukte bakken en puntje bij paaltje (als het dan echt om sturen gaat) maken ze geen poep klaar.

bedenk ook dat voor de mensen die in die kleine dorpjes wonen waar we zo graag doorheen "toeren" zo'n super uitgedoste auto niet altijd een goed gemoed opwekt....lang leve de Qzones.
                                                              te vaak maak je mee dat een of andere kwade bewoner z'n auto 'n beetje verkeerd parkeerd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Elentinos Bekijk bericht
                                                                Leuke navigatrice van 60kg
                                                                Beter is: goede navigator van 95 kg !

Is wel langszamer, maar met minder fout rijden is het dan toch sneller....:)
                                                                Last edited by Veloce13; 10-03-09, 01:15.

Comment

Working...
                                                                X