Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Maximale leeftijd auto's historische rally's

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Maximale leeftijd auto's historische rally's

    Net een leuke discussie aan de keukentafel aan de hand van de Hornelandrally...
    Ik weet dat deze hier ook nog wel voor "gesprekstof" kan leiden...

    Wat vinden jullie ?? Tot welke leeftijd of jaartal mogen er auto's deelnemen aan de Historische Rally's ??
    Geef me iets met een motor en ik ben in mijn sas

  • #2
    65, daarna moeten ze met pensioen ;)

    Gr Jeroen
    Alle Baur's in de Baurnhof

    Comment


    • #3
      Waarom een maximum leeftijd?
      fka v164

      Comment


      • #4
        Altijd lastig die discussie en ik heb niet zo'n uitgesproken mening.
        Nu wisselt het ook per rally.
        72, 78, je komt van alles tegen.
        Waar ik zelf van baal is de Tulpenrally, staan nu al een paar jaar weer op 71.
        Dus met mijn 72er 2002Tii mag ik niet en een identieke van 71 mag wel.
        Misschien zouden organisatoren naar model productiejaren moeten kijken.
        Voorbeeld: die auto is zonder al teveel modificaties geproduceerd van 65 tot 74 en wordt toegelaten.
        Elke grens blijft wat arbitrair dat snap ik.
        "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
        BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

        Comment


        • #5
          Wat bedoel je Pa? Maximaal 71, 72 of 78 jaar oud?
          fka v164

          Comment


          • #6
            Kijk beste V164, dingen waar je geen verstand moet je jezelf niet bemoeien
            :-)
            "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
            BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

            Comment


            • #7
              Maximum leeftijd, dat is dan toch hoe oud de wagens maximaal mogen zijn, niet hoe oud ze minimaal moeten zijn :-)
              fka v164

              Comment


              • #8
                Pa, de tulp staat nu op 1970, en ze willen waarschijnlijk de hysterie, met een jaartal verlaging, in leven houden.
                "Colourful fearsome cars were roaring in the woods again.
                The sight and sound of the mighty Datsun 240Z will long be savoured"

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door v164 Bekijk bericht
                  Maximum leeftijd, dat is dan toch hoe oud de wagens maximaal mogen zijn, niet hoe oud ze minimaal moeten zijn :-)
                  Is inderdaad een beetje verwarrend zoals Ducatist stelt.

                  Hij doelt op het bouwjaarcriterium dat diverse rallies hanteren en daarvoor moet je auto MINIMAAL een bepaalde leeftijd hebben.
                  Last edited by Ruud; 15-03-09, 17:34.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Datman Bekijk bericht
                    Pa, de tulp staat nu op 1970, en ze willen waarschijnlijk de hysterie, met een jaartal verlaging, in leven houden.
                    Pa heeft gelijk Datman, 1971 mag ook.

                    Inschrijven
                    Het inschrijfgeld bedraagt € 1.800, waarin o.a. begrepen: 6 diners (inclusief het feestelijke galadiner met de prijsuitreiking op zaterdag 9 mei), 6 lunches voor beide leden van de equipe en het benodigde wedstrijdmateriaal. Hotels dient u zelf te boeken en zijn voor eigen rekening. De leeftijdsgrens voor toe te laten auto’s is 31-12-1971 (het bouwjaar is bepalend). Digitaal inschrijven is mogelijk met ingang van 5 december 2008 vanaf 12.00 uur via onze website www.tulpenrallye.nl. Daarbij is o.a. nodig:
                    - gezichtsfoto of pasfoto in kleur van bestuurder en navigator (voor het programmaboek)
                    - kleurenfoto van de auto (voor het programmaboek).
                    De inschrijving sluit op 16 maart 2009.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Parohl Bekijk bericht
                      Elke grens blijft wat arbitrair dat snap ik.
                      Sommige van die grenzen zijn historisch zo ontstaan en andere hebben een symbolische waarde.

                      Dat laatste is het geval bij de SLS:
                      Zowel Nederlanders als Nederlandstalige buitenlanders mogen deelnemen met auto's die gebouwd zijn in de periode 1
                      januari 1931 tot en met 31 augustus 1976.
                      Vanaf die laatste datum was de SLS een KP-rally en niet meer over de openbare weg.
                      Last edited by Ruud; 15-03-09, 17:44.

                      Comment


                      • #12
                        Persoonlijk zou mij 73 goed uitkomen, maar het blijft natuurlijk altijd arbitrair, (zolang het maar geen youngtimers zijn). Nu heb je auto's met een chassisnummer uit bv 69, die vervolgens volledig geupgrade zijn naar model 73 of later. Die mogen wel aan een tulp meedoen, maar Pa met zijn 72-er niet.

                        Comment


                        • #13
                          Ik heb begrepen dat het bouwjaarcriterium al vaker binnen de DHRC een discussiepunt is geweest.
                          Dat heeft iedere keer weer tot niets geleid.

                          Een organisator gaat alleen maar zijn bouwjaargrens versoepelen als hij niet genoeg deelnemers krijgt (evil grin), toch?

                          En in de tulp wordt je ook niet blij van een auto met een bouwjaar tegen de grens aan, want de startvolgorde is op bouwjaar toch (heb ik begrepen), waarbij de oudsten het eerst gaan. Gevolg dan: lege benzinebompen en lege buffetten...

                          Comment


                          • #14
                            Ik zag dat mijn celica ('81) bij de SpSr ook al tot de oldies wordt gerekend.
                            Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                            Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                            Comment


                            • #15
                              Bij de vorige coppa d'europa reden een 924 carrera gt en een audi quattro mee. Toch ook auto's die pas vanaf 1980 beschikbaar waren.

                              Comment


                              • #16
                                bouwjaar voor 01/01/1979 wordt door veel mensen toch wel als een harde grens gezien, volgens mij ook bij de Coppa d'Europa.

                                Dus tja, hoe dat kan?

                                EDIT: volgens de uitslag is die Quattro van 1978.

                                EDIT2: die Porsche 924 is inderdaad van 1980
                                Last edited by Ruud; 15-03-09, 21:38.

                                Comment


                                • #17
                                  Maar goed, mijn mening:
                                  E1n uniforme harde grens van 01/01/1979 voor alle rallies zou mijn voorkeur hebben. Ik realiseer me dat er dan best wel wat gave Youngtimers nooit mee zullen doen, maar dat is dan maar zo.

                                  Comment


                                  • #18
                                    In de Monte Carlo zagen we een deelnemersveld met auto's tot en met 1979. Op de 'elegible'-lijst stonden zelfs auto's tot en met '84, als ik het me goed herinner.

                                    Persoonlijk vond ik het wel gaaf, zo'n grotere variëteit aan merken en modellen. Maar misschien is het zo dat er sportief gezien te veel verschillen zijn? Aan de andere kant: ook daar is weer een klasse-indeling voor te bedenken niet?
                                    If you obey all the rules, you miss all the fun...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                                      ... SpSr ...
                                      Die telt niet...

                                      Comment


                                      • #20
                                        31-12-1977, was dat niet de datum van de laatste blauw/witte platen? Als de grens toch willekeurig is, dan lijkt dat me voor NL een aardige dd 1ste registratie.
                                        fka v164

                                        Comment


                                        • #21
                                          Oorspronkelijk geplaatst door v164 Bekijk bericht
                                          31-12-1977, was dat niet de datum van de laatste blauw/witte platen? Als de grens toch willekeurig is, dan lijkt dat me voor NL een aardige dd 1ste registratie.
                                          Inderdaad is dat de grens van de blauwe platen, en dat is best een zinnig voorstel.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Wat stel je zelf voor ducatist?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht
                                              Een organisator gaat alleen maar zijn bouwjaargrens versoepelen als hij niet genoeg deelnemers krijgt (evil grin), toch?
                                              Klopt inderdaad wel een beetje.
                                              Maar bij de Rally of the Tests ligt de grens op 1961 en die zit elk jaar vol (80 deelnemers).

                                              Persoonlijk vind ik het karakter van de wagens van na omstreeks 1978 duidelijk anders geworden. Meer plastic (bumpers e.d.) en minder chroom.
                                              Dus wat mij betreft mag voor mij de grens daar voor altijd worden vastgelegd.

                                              Een ander punt is dat de prestaties en betrouwbaarheid van jongere wagens over het algemeen beter zijn en dat kan in sommige evenementen een beslissende factor zijn.
                                              De rekenkamers hebben al genoeg werk, maar een systeem waarbij een leeftijdscoëfficient wordt meegenomen bij het berekenen van strafpunten bij tijdsoverschrijding van tijdcontroles of regularities zou daarvoor een oplossing kunnen bieden.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Scheidslijn zou kunnen zijn; het moment dat carbs wisselen voor inspuiting, dat de elektronica zijn intrede doet of dat er meerdere ‘bekrachtigingen’ hun intrede doen in de auto wereld.
                                                "Colourful fearsome cars were roaring in the woods again.
                                                The sight and sound of the mighty Datsun 240Z will long be savoured"

                                                Comment


                                                • #25
                                                  @Datman : is er echt een moment dat veel merken dat tegelijk gingen toepassen dan?
                                                  Injectie zat al op de 300SL bv in midden jaren '50. En Pa Rohl rijdt een Tii, dus dan is hij weer de l*l. ;-)

                                                  Met bekrachtiging heb je hetzelfde. In Amerikaanse auto's zit dat al 60 jaar standaard ongeveer.

                                                  Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                  BMW 320Ci (van GF)



                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ha, die Gummers;

                                                    Kijken naar technologische ontwikkelingen is ook nogal moeilijk, om redenen die Harry al aangeeft. Praktischer is misschien om de toelating te bepalen aan de hand van de 1e productiedatum van een bepaald model. Die zou dan pak'm-beet tenminste veertig jaar in het verleden kunnen liggen. Op die manier kan iemand als Parohl met een wat jongere '02 of de eigenaar van bijvoorbeeld een latere Escort Mk.I ook gewoon meerijden en het zou ook naar de toekomst mogelijkheden bieden voor auto's die nu nog te jong zijn.
                                                    Scherven brengen gelul.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ha die Hans,

                                                      Dan ga je dus in feite naar een systeem zoals in de Rallye Monte Carlo Historique met "eligible cars".

                                                      http://www.acm.mc/rmch/rmch_main.php...ibles_2009.php

                                                      Geen bouwjaarcriterium, maar een lijstje met toegestane auto's.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ha, die Ruud;

                                                        Nee toch? Als je maar stelt dat het eerste exemplaar tenminste zus-en-zo oud moet zijn kunnen toch verder alle auto's vroeg of laat aan dat criterium voldoen? Bij de Monte Carlo maken ze kennelijk ook nog onderscheid tussen uitvoeringen binnen een serie en dat maakt de spoeling wel héél dun. Dus geen 1802, maar wel een 2002. Lijkt me niet ideaal.
                                                        Last edited by Hansv; 16-03-09, 09:17.
                                                        Scherven brengen gelul.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ha die Hans,

                                                          ja okay, op die manier.
                                                          Ik kan me herinneren dat ik wel eens een soortgelijke constructie in een reglement van een rally gezien heb.
                                                          Last edited by Ruud; 16-03-09, 09:33.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Oorspronkelijk geplaatst door Datman Bekijk bericht
                                                            Scheidslijn zou kunnen zijn; het moment dat carbs wisselen voor inspuiting, dat de elektronica zijn intrede doet of dat er meerdere ‘bekrachtigingen’ hun intrede doen in de auto wereld.
                                                            Há, dan mag mijn rolla (carb, geen stuurbekrachting) meedoen :-)
                                                            Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                            Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Mgoed, het blijft uiteraard arbitrair. Argumenten als 'betere techniek, betrouwbaarder e.d.' gelden ook voor auto's van voor de oorlog vs 70'er jaren.

                                                              Wat je uiteraard wil is dat het leeftijdscriterium zorgt voor voldoende deelnemers met het rallyhart op je juiste plaats. Een vaste datum is daarbij niet zo prettig, omdat het daardoor steeds kostbaarder wordt om mee te doen. Er zijn best rallies die ik graag zou rijden, maar die ik gewoon niet mag meedoen omdat de auto niet oud genoeg is.

                                                              Daarmee maak je de weg uiteraard vrij voor willekeur. Goed lopende rallies kunnen een zwaardere lat leggen dan de andere. Ik kan me voorstellen dat er een vaste grens wordt ingevoerd voor de rallies die voor het kampioenschap tellen?

                                                              Verder vind ik de aanpak van de BWC ook wel leuk: iedereen mag meedoen, maar er zijn verschillende leeftijdscategorieen voor de prijzen.
                                                              Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                              Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Goeeeeeedemorgen... jemig leuk onderwerp zo te zien :-)
                                                                Allereerst bedoelde ik natuurlijk te zeggen/vragen wat een leeftijdgrens zou moeten/mogen zijn van een voertuig waar mee deel genomen kan worden tijdens een evenement. Maar dat was/werd gaan de weg wel duidelijk ;-)

                                                                Allereerst begrijp me niet verkeerd !! want ik begrijp als geen ander heel goed wanneer iemand een bepaalde liefde heeft voor een bepaald merk of type auto ! De diversieteit is en kan zeer uit éénlopend zijn..

                                                                Ik zelf hou het meeste van auto's uit de jaren '60 & begin '70. samen met de vooroorlogse Bentley's etc heb ik daar gewoon het meeste mee en kan me daar het beste in vinden. Dus ik vind een leeftijdsgrens TOT '73 een mooie.

                                                                Maar de stelregel "alleen "blauwe" platen ook nog wel een optie.
                                                                Geef me iets met een motor en ik ben in mijn sas

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X