Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LPG, RWD, young/oldtimer, mooi, leuk en betaalbaar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • LPG, RWD, young/oldtimer, mooi, leuk en betaalbaar

    Stel even dat je een achterwielaandrijver zoekt, het moet een auto zijn van voor 1987, liefst wb-vrij, op LPG (vereiste). Dan heb je best veel keuze.

    Maar als die auto ook nog eens mooi moet zijn, leuk om (snel/sportief) in te rijden op bochtige weggetjes en als dagelijkse auto. Dan blijven er verdomd weinig auto's over. Een Amazon is bijvoorbeeld niet sportief te noemen, meer ouderwets, al kun je er heus wel mee gummen. Een Amerikaan met dikke V8 ook niet eigenlijk. En alles met een automaat/variomatic is ook niet wat ik echt leuk vind als ik wil gummen.

    Wat zijn nou leuke sportief sturende RWD's op LPG?
    - BMW 2002
    - Alfa bertones (doen die 't goed op gas?)
    - Porsche 924 (2 keer op LPG gezien, maar die waren dus echt opgereden)
    - ...

    Deze is wel leuk: http://link.marktplaats.nl/222086237 ,maar snel lijkt 'ie me niet en mooi is wel discutabel. Maar het is een goedkope coupé en weer eens wat anders dan de gemiddelde dagelijkse klassieker die je ziet rijden.

    Eigenlijk kom ik dus niet verder dan de 2002. En dat vind ik eerlijk gezegd wel een hele leuke auto, maar echt mooi is 'ie niet. De 4-bak is wel een nadeel met dagelijks gebruik. Een BMW CS vind ik daarentegen wel echt mooi, maar die rijdt weer niet echt sportief. De Alfa bertones vind ik erg leuk en mooi. Wat doen die op LPG? Ze voldoen aan alle eisen, hebben een 5-bak. Eigenlijk wel de leukste auto die ik me zou kunnen bedenken.
    Last edited by Dennis Cavallino; 24-03-09, 15:17.

  • #2
    [X] Sportief
    [X] RWD
    [X] Betaalbaar
    [X] Dagelijks gebruik
    [X] LPG mogelijk
    [X] Pre-'87

    Toyota MR2 AW11
    :)

    Comment


    • #3
      Alfa Nord-blokken gaan goed op LPG, maar wel oppassen met valse lucht. Carburateurrubbers willen nog weleens stuk zijn -> gaten in de zuiger.
      Maar een knappe Bertone vinden binnen jouw budget wordt lastig denk ik..
      En Giulia's rijden net zo goed trouwens!

      E28 niets voor je, of is dat niet sportief? Duitsland staat er vol mee.

      Comment


      • #4
        190 E 2.3-16

        http://link.marktplaats.nl/222698394
        Veritatis simplex oratio est

        Comment


        • #5
          Fiat 124 Coupe

          Comment


          • #6
            Er zijn wel meer volvo's van voor 1987/84 :-)
            fka v164

            Comment


            • #7
              Die zestienklepper mercedes is een goede! Wist niet dat die zo goedkoop waren. Is dat niet de tegenhanger van een m3?

              Ik zou op het lijstje een alfa75 willen zetten. Een twinspark of V6. Beide op zelf op gas omgebouwd en gaat prima. Niet op gas kopen, kleppen zakken langzaam in de zetels en zijn dan uitgesteld. Maar ik zou liever in een 190e2.3 16v zitten....

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door 240rs Bekijk bericht
                Die zestienklepper mercedes is een goede! Wist niet dat die zo goedkoop waren. Is dat niet de tegenhanger van een m3?
                Yep
                Veritatis simplex oratio est

                Comment


                • #9
                  Je vindt niet zoveel goede 75's van voor 1987 vrees ik, misschien als je geluk hebt een 2.5V6. Meteen kopen dan! :-)

                  Comment


                  • #10
                    Erg gevaarlijke auto's die MB 190 2.3 16V's. Ze hebben de MB-schijn van degelijkheid en makkelijk op de weg te houden, maar wanneer je wat krijgt aan die Cosworth-blokken ben je zwaar aan de beurt, Maserati-achtige running-costs tot gevolg. Maat van me kan er over meepraten...
                    Bovendien hebben ze allemaal een zwaar leven achter de rug van vele eigenaren die hier achterkwamen, met allerlei gepruts tot gevolg. Vind maar eens een mooie, goede originele...
                    Maar, in dat geval... zet maar voor m'n deur! :)

                    Comment


                    • #11
                      Alleen de koppen zijn kostbaar.

                      De rest valt ontzettend mee.
                      Veritatis simplex oratio est

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                        Stel even dat je een achterwielaandrijver zoekt, het moet een auto zijn van voor 1987, liefst wb-vrij, op LPG (vereiste). Dan heb je best veel keuze.
                        Ik zou dan gaan voor een auto die aan de vereisten voldoet, minus de lpg.

                        De meeste lpg aanbiedingen zijn of te duur (lees je bent goedkoper uit met een gelijkwaardig exemplaar zonder lpg die je vervolgens officieel laat ombouwen), of voorzien van een oude lpg installatie (minimaal 6 jaar, dus binnenkort kosten aan of de installatie of de kop of beide) of beide.

                        Toyota supra mk1 / mk2 (de laatste staan al voor pakweg 1000 pond in de UK te koop).
                        Corolla 7 serie ombouwen met 4A motor (tot 170 pk).
                        Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                        Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                        Comment


                        • #13
                          Even een goedkope 190 E 2.3 16V zou ik echt niet kopen.
                          Als je zoiets wilt hebben, koop dan de beste die je kunt vinden en niet de goedkoopste!

                          Ferrari 308 GTB QV (1983)
                          Alfa Giulia 1300 (1966)
                          Mazda Miata (1990 Daily driver)
                          BMW 320Ci (van GF)



                          Comment


                          • #14
                            Volgens mij kan zo'n Cosworth helemaal niet op LPG, of wel? Maar ik vind een 190 niet mooi, dus hij valt sowieso af. :) Het is wel een auto die ik ooit nog zou willen 'wheeler-dealeren'. Dus opknappen in originele staat, even in rijden en iemand anders blij mee maken met een lichte winst.

                            Comment


                            • #15
                              Of, je koopt een blok waar je hele leuke dingen mee kan doen en zoekt er een auto bij:

                              Op de v700 site te koop aangeboden:

                              complete en volledig gereviseerde B204GT. Alles zit erbij.

                              reacties: [email protected]
                              http://link.marktplaats.nl/237466689
                              fka v164

                              Comment


                              • #16
                                Natuurlijk wel, zelfs 500E/E500 zijn er op LPG.
                                Goeie installatie en het gaat perfect.

                                En verder wil je wel meer he.... :-)
                                Veritatis simplex oratio est

                                Comment


                                • #17
                                  Volvo 740 turbo.

                                  Zéér geschikt voor op LPG.
                                  Snel + eenvoudig nog flink wat te tweaken.
                                  Betrouwbaar!

                                  En vergis je niet in het onderstel. In de basis is het ouderwets, maar daar valt wel wat aan te doen.
                                  Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

                                  Comment


                                  • #18
                                    Wat dat betreft kan Cav bijvoorbeeld ook gewoon even hier tussen kijken voor oude RWD's die leuk kunnen mee komen nog.

                                    De uitslag van de TankS rallysprint:


                                    OFFICIEEL EINDKLASSEMENT
                                    POS NR EQUIPE / AUTO KP 1 KP 2 KP 3 KP 4 KP 5 KP 6 STRAF
                                    TIJD TOTAAL
                                    TIJD VORIGE EERSTE
                                    1. 102 Ad Smits - Bart van Riemsdijk
                                    Ford Escord RS Cosworth (H12) 2:39 3:45 9:27 2:54 3:57 2:51 25:33

                                    2. 101 Jan van der Marel - Lisette Bakker
                                    Porsche GT3 (GT) 2:42 3:57 9:44 2:46 3:59 2:44 25:52 +19 +19

                                    3. 103 Erik Moree - Martijn Moree
                                    Mitsubishi Lancer EVO 8 (N4) 2:46 3:59 9:45 2:45 3:58 2:45 25:58 +6 +25

                                    4. 113 Ferdi Biesheuvel - Fiona Aengenend
                                    Subaru Impreza WRX STi N10 (N4) 2:50 3:56 10:03 2:51 3:56 2:44 26:20
                                    +22 +47

                                    5. 115 Dick Bloemendaal - Arjan Wissink
                                    BMW Compact M3 (C6) 2:50 3:57 9:59 2:51 3:57 2:47 26:21 +1 +48

                                    6. 107 Peter Beurskens - Marcel van Elven
                                    Opel Corsa B Kitcar (A6) 2:48 4:04 9:59 2:51 4:03 2:50 26:35 +14 +1:02

                                    7. 112 Roy Wevers - Maaike Wevers
                                    Toyota Celica GT4 (H12) 2:48 4:06 10:21 2:50 4:01 2:48 26:54 +19 +1:21

                                    8. 108 Anton Moreé - Marco Schillemans
                                    Ford Escort (YR15) 2:54 4:07 10:11 2:55 4:04 2:51 27:02 +8 +1:29

                                    9. 111 Bram Kuipers - Gijs Boom
                                    Ford Puma S1600 (A6) 2:56 4:08 10:06 2:53 4:04 2:56 27:03 +1 +1:30

                                    10. 119 Will Bruins - Mark Schuitert
                                    Opel Astra GSI (H11) 2:58 4:17 10:07 2:55 4:07 2:52 27:16 +13 +1:43

                                    11. 106 Eep Borgers - Peter van de Wardt
                                    Opel Astra GSI (H11) 2:55 4:10 10:14 2:58 4:05 2:56 27:18 +2 +1:45

                                    12. 110 Manfred Bavelaar - Vincent van den Berg
                                    Renault Clio RS (N3) 2:54 4:11 10:24 3:01 4:16 2:57 27:43 +25 +2:10

                                    13. 105 Jarno van Haren - Wilfried Jilisen
                                    Subaru Impreza WRX STi (N4) 2:52 4:14 10:30 3:01 4:15 2:54 27:46 +3 +2:13

                                    14. 130 Hank Melse - Nicole Melse
                                    BMW Compact M3 (C6) 3:01 4:22 10:23 3:01 4:11 2:55 27:53 +7 +2:20

                                    15. 128 Wouter Ploeg - Michiel van der Plas
                                    BMW Compact M3 (C6) 3:08 4:19 10:33 3:06 4:16 3:02 28:24 +31 +2:51

                                    16. 121 Jack Derks - Joost Koninkx
                                    Subaru Impreza (N4) 3:02 4:23 10:38 3:04 4:19 2:59 28:25 +1 +2:52

                                    17. 129 Bert van Losser - Marc Holtman
                                    BMW Compact M3 (C6) 3:07 4:24 10:54 3:04 4:33 3:03 29:05 +40 +3:32

                                    18. 152 Olaf Pothoven - Anja Lieuwma
                                    Volvo Amazone 122S (YS19) 3:07 4:22 11:05 3:06 4:24 3:05 29:09 +4 +3:36

                                    19. 136 Eldert Slagt - Edwin Naron
                                    Peugeot 205 GTI 1.9 (C3) 3:09 4:24 10:56 3:10 4:27 3:04 29:10 +1 +3:37

                                    20. 149 Randy Doreleyers - Fred Meijer
                                    Renault Clio Williams (H11) 3:12 4:25 10:48 3:08 4:32 3:06 29:11 +1 +3:38

                                    21. 137 Michael Coers - Michiel Uittien
                                    Peugeot 205 GTI 1.9 (C3) 3:05 4:34 11:02 3:04 4:26 3:01 29:12 +1 +3:39

                                    22. 131 Marcel Kuiper - Dave Kuiper
                                    BMW 325i (C5) 3:09 4:26 11:03 3:07 4:28 3:10 29:23 +11 +3:50

                                    23. 125 Steven van der Mee - Harm van Koppen
                                    Opel Astra GSI (H11) 3:13 4:38 10:53 3:15 4:32 3:08 29:39 +16 +4:06

                                    24. 139 Wilbert Evers - Arne van den Hazel
                                    Peugeot 205 GTI 1.9 (C3) 3:15 4:31 11:04 3:12 4:30 3:07 29:39 - +4:06

                                    25. 134 Jochem Hanegraaf - René Roelofs
                                    Mitsubishi Colt CZT (C4) 3:18 4:45 10:11 3:20 4:52 3:18 29:44 +5 +4:11

                                    26. 123 Tom Looijen - Patrick Lipholt
                                    Opel Astra GSI (H11) 3:12 4:44 10:56 3:10 4:37 3:08 29:47 +3 +4:14

                                    27. 133 Paul Spieringhs - Pieter van Gompel
                                    BMW 325i (C5) 3:14 4:42 11:12 3:13 4:34 3:10 30:05 +18 +4:32

                                    28. 150 Willy Welles - Ewoud Hallebeek
                                    Renault Clio R3 Maxi (A7) 3:36 4:57 10:47 3:12 4:32 3:08 30:12 +7 +4:39

                                    29. 146 Terry Hinsen - Ilse van de Sande
                                    Peugeot 205 GTI 1.9 (C3) 3:21 4:38 11:15 3:14 4:41 3:13 30:22 +10 +4:49

                                    30. 142 Mike van den Brink - Paul Bokkers
                                    Volvo 740 (C2) 3:17 4:35 11:37 3:11 4:32 3:11 30:23 +1 +4:50

                                    31. 132 Ronald Bouland - Johan Bouland
                                    BMW 325i (C5) 3:13 4:39 11:15 3:22 4:49 3:16 30:34 +11 +5:01

                                    32. 144 Jos Lourens - Sascha van Veen
                                    Peugeot 205 GTI 1.9 (H11) 3:30 4:45 11:18 3:19 4:41 3:12 30:45 +11 +5:12

                                    33. 143 Milco Pieters - Clifton van Halderen
                                    Volvo 940 (C2) 3:18 4:35 11:48 3:16 4:38 3:15 30:50 +5 +5:17

                                    34. 117 Arjan Heijstek - Hester van Ovost
                                    Opel Astra OPC (N3) 3:19 4:49 11:21 3:20 4:44 3:21 30:54 +4 +5:21

                                    35. 140 Herald Raat - Jeffrey Spoor
                                    Peugeot 205 GTI 1.9 (C3) 3:28 4:45 11:26 3:21 4:41 3:15 30:56 +2 +5:23

                                    36. 147 Wim Stevens - Martin Nortier
                                    Peugeot 205 GTI 1.9 (C3) 3:19 4:46 11:22 3:18 4:52 3:24 31:01 +5 +5:28

                                    37. 151 Tim Rietveld - Erwin van Plateringen
                                    Citroën Xsara (A7) 3:33 4:57 11:25 3:27 4:51 3:17 31:30 +29 +5:57

                                    38. 148 Pascal Jansen - Erwin Meijer
                                    Renault Clio 16V (H11) 3:29 5:00 12:02 3:25 5:06 3:26 32:28 +58 +6:55

                                    39. 153 Michael Harmsen - Gea Harmsen
                                    Volvo 240 (C2) 6:00 5:22 12:33 3:47 5:20 3:38 36:40 +4:12 +11:07

                                    40. 154 Marrie van Dorland - Sandra Heddes
                                    Opel Corsa GSI (H10) 4:12 6:26 13:07 4:06 6:18 4:08 38:17 +1:37 +12:44
                                    . 120 Wim Schipper - Lambert Bonestroo

                                    Ford Puma Kitcar (A6) 2:59 4:22 10:23 3:00 4:15 2:57 27:56 EXCL 6 KP's
                                    . 109 Wim Muilwijk - Annabeth Bleijenberg

                                    BMW 320i (A8) 2:47 3:58 9:54 2:51 19:30 4 KP's
                                    . 114 Dick van Dijk - Bert van Dijk

                                    Mitsubishi Lancer EVO 3 (H12) 2:59 4:17 10:21 2:56 10 20:43 4 KP's
                                    . 124 Marcel van Vreede - Erik van Hilten

                                    Opel Astra GSI (H11) 3:01 4:20 10:25 17:46 3 KP's
                                    . 118 Jaques Abrahams - Marc Schipper

                                    Opel Manta 400 (YR16) 2:58 4:41 10:38 18:17 3 KP's
                                    . 141 Marcel Borgers - Bart Burgmeijer

                                    Opel Kadett GSi (H10) 3:34 4:35 12:05 20:14 3 KP's
                                    . 135 Adriaan de Kock - Hugo Later

                                    Peugeot 206 RC (N3) 3:01 4:29 17:00 24:30 3 KP's
                                    . 127 Marcel Borkent - Marieke Spoelstra

                                    BMW Compact M3 (C6) 3:06 4:28 7:34 2 KP's
                                    . 126 Renaldo Lier - Sakia Bleijenberg

                                    Opel Kadett GSi (YR15) 3:12 4:26 7:38 2 KP's
                                    . 122 Adwin Hoondert - Ruud Koole

                                    Mitsubishi Lancer EVO 8 (N4) 2:57 5:10 8:07 2 KP's
                                    . 116 Mando van Baren - Gea van Baren
                                    Ford Escort MKII (YR15) 2:53 2:53 1 KP's
                                    fka v164

                                    Comment


                                    • #19
                                      Volgens mij lezen jullie heel slecht.

                                      @W220l: ik wil altijd alles! :) Dit is gewoon een draadje, omdat 't me al een paar jaar opvalt dat er gewoon geen leuke rwd's zijn die goed op LPG rijden en er ook nog eens mooi uitzien.

                                      Het zijn altijd vierkante Volvo's (leuke auto's hoor, maar niet mooi). En dan komt er weer een automaat tussendoor. Of een hele waslijst rallyauto's die GEEN VAN ALLEN op LPG rijden.

                                      Ik weet prima wat leuke, snelle en mooie RWD's zijn, die lekker sturen. Maar ik zie ze nooit op LPG. That's my point. Overtuig me maar met plaatjes, advertenties en ervaringen van auto's die voldoen aan de eisen.
                                      Last edited by Dennis Cavallino; 25-03-09, 10:56.

                                      Comment


                                      • #20
                                        En wij lezen slecht, in die lijst staan allemaal auto's die leuk rijden, lijkt me wat doen ze anders in die lijst, én óók aan jouw eisen kúnnen voldoen. En nee een Puma voldoet niet aan de door jou gestelde eisen nee


                                        Oorspronkelijk geplaatst door v164 Bekijk bericht
                                        Wat dat betreft kan Cav bijvoorbeeld ook gewoon even hier tussen kijken voor oude RWD's die leuk kunnen mee komen nog.
                                        fka v164

                                        Comment


                                        • #21
                                          740's Turbo's, zijn die er wel voor 87?
                                          Anyway, het is niet een 'rijdersauto' als in wat Cav bedoelt.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Maar kan je dan niet beter een niet-lpg auto kopen en daar een 2ehands lpg installatie in laten bouwen? Hoeft dan natuurlijk geen G3 te zijn.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Een Mk1 of 2 Escort met een Mondeo 2-liter Zetec erin? Volgens mij lopen die Zetec motoren aardig op gas. Nokkenassen laten slijpen en je hebt zo richting de 160pk.
                                              Auto's: veel...

                                              Comment


                                              • #24
                                                Oorspronkelijk geplaatst door N!co Bekijk bericht
                                                Maar kan je dan niet beter een niet-lpg auto kopen en daar een 2ehands lpg installatie in laten bouwen? Hoeft dan natuurlijk geen G3 te zijn.
                                                Kan niet. Als je het op kenteken wilt hebben, moeten de meeste onderdelen niet ouder zijn dan een jaar. Voor < 1000 euro heb je trouwens al een verse LPG installatie.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  http://link.marktplaats.nl/226882161

                                                  Mooi: check
                                                  RWD: check
                                                  Belastingontduiker: check
                                                  goed rijden: dubbel check
                                                  geschikt voor LPG: check

                                                  Staat bij mij om de hoek en ziet er erg goed uit...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    geen ruimte voor een gastank: check :-)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      O jee, toch geen lpg in zo'n schitterende GTV?
                                                      Hopelijk vindt Cav hem te duur. :-)

                                                      Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                      Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                      Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                      BMW 320Ci (van GF)



                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Een BMW 2002 op LPG zou volgens mij best wel een leuke auto kunnen zijn om mee te gaan spelen.
                                                        (heb er zelf 2 waarvan 1 op LPG)

                                                        En of je een auto nu mooi of niet mooi vind.. smaken verschillen gelukkig.
                                                        Maar van een BMW 2002 kun je volgens mij best wel iets mooi's maken.

                                                        Op LPG lever je toch wel iets vermogen in.
                                                        Maar binnen de BMW02Club Nederland zijn een aantal mensen bezig met MegaSquirt systemen. Schijnt dat dit toch wel het vermogens verlies weet te beperken.

                                                        Daarnaast kun je tegenwoordig alweer veel onderdelen via de BMW Dealer bestellen of andere bedrijven die BMW'02 onderdelen leveren.
                                                        Ook altijd handig natuurlijk.

                                                        En waarom zie jij de 4 bak als een probleem bij dagelijks gebruik ?
                                                        Ik rijd met beide 2002's met een 4 bak maar zie daar nu echt het probleem niet van in. De auto maakt wat meer toeren bij hogere snelheden maar dat is geen enkel probleem.
                                                        En anders kun je altijd nog op zoek naar een 5 bak welke nog best wel ergens verkrijgbaar zijn.

                                                        Succes !!
                                                        Met een BMW 02 is het Fun to Play

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          laatst stond er een witte porsche 924 op lpg te koop in den haag, 924 icm lpg kan dus wel..

                                                          ik ben laatst ook bezig geweest met een soortgelijke zoekactie; wat is de modernste/reiscomfort oldtimer lpg auto. kwam uit bij mercedes 190 (vanaf productiejaar `83 dus relatief modern als oldtimer zeg maar) of volvo`s.

                                                          wat me inderdaad opviel is dat voor de oldtimers mèt lpg de hoofdprijs gevraagd wordt! in ieder geval is het 'gat' een stuk groter dan de 1000 euro investering voor een nieuwe installatie. dus die manier van werken, wat andere ook aankaarten, lijkt me goedkoopst, technisch best en grootste keuze aan modellen..

                                                          wie weet er een lpg installateur die vaak bij oldtimers inbouwd? met zo`n bedrijf kun je dan ook overleggen wat hij aanraadt en bevindingen zijn.

                                                          ik zeg: ga voor de porsche! je bent groot fan van de 924 en het voldoet aan al je eisen. ik doe dan wel met je mee, wellicht krijgen we goeie package-deal als we twee dezelfde installatie`s laten inbouwen ;-) haha
                                                          http://www.retrorides.nl

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            1000 voor een nieuwe installatie? Hmmm, ik dacht dat normaal zo rond de 2 / 2.5k lag eigenlijk....

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Ik heb 950 euro betaald voor de installatie in mijn Volvo 740... Alles nieuw en nooit enig probleem gehad met de installatie.
                                                              Die prijzen die jij noemt, zijn voor een G3 installatie voor een gloednieuwe auto met alle lastige electronica van dien.

                                                              Onder de 1000k kun je gewoon goed een installatie laten inbouwen.

                                                              Je moet gewoon even googlen op type auto + LPG/GAS en je vindt zat informatie. Zo had ik zelf ook interesse om in mijn Benz LPG te lepelen en toen wat specialisten gebeld en diverse forums gelezen. Volgens mij was mandersautogas wel oke en Beko heeft ook wel aardige informatie op de site staan.
                                                              K-jetronics zijn gevoeliger voor back-fires en worden ook wel knal-jetronic genoemd in de LPG wereld. Maar goed, die M110's zijn ook K-jets en gaat toch best goed. Carburateurtjes zijn makkelijker, dat wel.

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                                                K-jetronics zijn gevoeliger voor back-fires en worden ook wel knal-jetronic genoemd in de LPG wereld. Maar goed, die M110's zijn ook K-jets en gaat toch best goed. Carburateurtjes zijn makkelijker, dat wel.
                                                                Leuke daarvan is, dat de LPG-fabrieken inderdaad graag de oorzaak bij de K-Jet legden, terwijl het juist hun eigen producten waren die de backfires veroorzaakten. :-)

                                                                Cav kent de K-Jetronic wel: je hebt een grote luchtweger, dan volgt er een lang inlaattraject (de beroemde Bukkende Michelinman©), vervolgens het gasklephuis en dan het inlaatspruitstuk.

                                                                Voor klassieke Mercedessen, die natuurlijk heel veel op LPG worden en werden omgebouwd, levert de LPG-boer een venturi die direct op die grote luchtweger van de K-Jetronic wordt geschroefd. Dus, in stroomrichting van de inlaatgassen gezien, zit die venturi nog vóór de grote luchtweger.

                                                                Daardoor blijven die luchtweger én de volledige rubberen inlaatbuis tussen luchtweger en gasklep voortaan volstaan met brandbaar LPG/lucht-mengsel zodra je van het gas gaat. Je hebt het dan over een traject van al gauw 50 centimeter lengte en 10 centimeter in doorsnede. De motor hoeft dan maar één keer een beetje te backfiren, en via de kleine bypass rond de gasklep wordt die hele kolom van mengsel aangestoken. Daardoor heb je ineens geen kleine backfire meer, maar een héle grote.

                                                                Die venturis zijn simpelweg een dom ontworpen oplossing, maar worden heel veel gebruikt, omdat ze zo makkelijk zijn in te bouwen.

                                                                Er zijn ook andere LPG-venturis voor K-Jetronic die pal voor de gasklep worden geplaatst. Dan heb je helemaal geen ontbrandbaar mengsel meer in het inlaattraject. Vooral bij Audi's en VW's werd dat toegepast. Mijn Coupé heeft het ook en die heeft letterlijk nog nooit een LPG-backfire gehad, in al die honderdduizenden kilometers.

                                                                Aan die venturi zit wel weer een klein nadeeltje: de grote luchtweger van de K-Jetronic zit dus met zo'n venturi stroomafwaarts, niet stroomopwaarts. Die luchtweger creëert een beetje onderdruk, waardoor de motor in de stationairloop verzuipt, omdat de venturi door die extra onderdruk veel te veel LPG toedient.

                                                                Dat werd soms opgelost met een extra bedieningselementje dat de luchtweger van de K-Jetronic openzet als je op LPG rijdt. Zo'n ding heeft de Coupé. Een andere oplossing was een LPG-verdamper die zijn referentie niet van de omgevingspunt neemt, maar via een tweede slang (zogeheten balansaansluiting) van de luchtdruk tussen luchtweger en gasklep. OMVL maakt bijvoorbeeld zulke verdampers.
                                                                Last edited by brun; 26-03-09, 13:21.
                                                                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X