Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

E-type, origineel of niet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • E-type, origineel of niet?

    Wat vinden jullie van de E type?



    Het is één van de mooiste sportwagens uit onze geschiedenis, vind ik. Binnenkort hoop ik een keer een weekend in een Coupé te kunnen rijden om het zelf te ervaren. Lekker even de benen strekken richting Ardennen.

    Doorgaans houd ik van de originele exemplaren, maar bij de E-type betekent dat vaak dat de series 1 het mooiste blijft. En als je echt sportief wilt rijden, dan zul je toch wat concessies moeten doen als 't gaat om remmen of bruut vermogen. Dat is echter allemaal aan te passen, zonder het origineel aan te tasten. Toch zijn er genoeg mensen die verder gaan dan dat. En dat levert soms best aardige auto's op.

    Jay Leno heeft een V12 Series III Coupé, met Series 1 Roadster looks en tevens wat onderhuidse modificaties. Best een interessante auto, al houd ik meer van de Coupé, de techniek onderhuids smaakt naar meer, het oogt nog een beetje 'period':
    Find Jay Leno's Garage on NBC.com and the NBC App. Legendary comedian and "Tonight Show" host Jay Leno explores all things automotive.


    'Iets' extremer is deze Lynx, een waar 'powerhouse' met een opgeboorde V12 en flink wat moderne aanpassingen onderhuids. De auto is in ieder geval niet meer 'period' en dus minder mooi, maar wel heftig:


    Nog leuker wordt 't wanneer je op één of andere manier een oude totaal doorgerotte E-type hebt staan (Zoals mijn collega...) en besluit om er een Lightweight Replica van te maken. Niet origineel dus, maar ja, beter dan 't ding op de schroothoop gooien toch? Wat een beauty:

    Het origineel en een Lindner Low Drag Lightweight: http://www.jaguar-e-type.net/etype_lightweight.htm

    Als je dan toch racers gaat bouwen, vanuit het professionele Noord Amerikaanse Jaguar netwerk, dan resulteert dat in 2 prachtige E-types die geen replica zijn, maar oud en nieuw prima combineren:


    In het verleden zijn op basis van de E-type ook nog andere auto's gebouwd:
    http://www.jaguar-e-type.net/etype_redesigned.htm die halen het in mijn optiek allemaal niet bij het origineel, maar het laat wel zien dat sommige ontwerpers wel wat verder durften te gaan dan anderen met het origineel als basis.

    Vul 't draadje maar aan met je favoriete E-types.

  • #2
    Ik heb altijd met veel plezier naar "a car is reborn" gekeken.

    Zo'n roadster vind ik fraaier dan de coupe.

    Comment


    • #3
      Roadsters met Borrani's vind ik altijd een beetje girly, maar Lightweights of Lowdrags in race-uitvoering - dus met wat beter uitgevulde wielkasten... FAP!
      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

      Comment


      • #4
        Ha, die Cav;

        Die van Leno snap ik wel, maar ik zou geen V12 hoeven. Een mooie MkI roadster met wat technische updates
        (roestbescherming, onderstel, remmen, iets bredere spaakwielen en banden, maar wel gewoon 15") en een
        gezonde 3.8 of 4.2 zou mijn keuze zijn. Zo dicht mogelijk bij het origineel met wat minder last van de nadelen.
        Scherven brengen gelul.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
          Ha, die Cav;

          Die van Leno snap ik wel, maar ik zou geen V12 hoeven. Een mooie MkI roadster met wat technische updates
          (roestbescherming, onderstel, remmen, iets bredere spaakwielen en banden, maar wel gewoon 15") en een
          gezonde 3.8 of 4.2 zou mijn keuze zijn. Zo dicht mogelijk bij het origineel met wat minder last van de nadelen.
          De 4.2 was de betere keuze, want daarvan was de versnellingsbak volledig gesynchroniseerd en bij de 3.8 was dat niet.

          Maar de Mk1 Roadster is wat mij betreft de beste keus

          Comment


          • #6
            Ha, die Ruud;

            Maar de bak van een 4.2 moet toch naadloos op een 3.8 passen? Want die blokken schijnen dan weer een stuk fijner te lopen.
            Hoewel die extra 400cc's natuurlijk nooit weg zijn. Hoe dan ook, dit is waar ik een beetje op doel. Vijfbak, misschien nog beter.
            Scherven brengen gelul.

            Comment


            • #8
              Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
              Ha, die Ruud;

              Maar de bak van een 4.2 moet toch naadloos op een 3.8 passen? Want die blokken schijnen dan weer een stuk fijner te lopen.
              Ik heb de info uit dat programma van discovery, heb het maar 100 x bekeken op tv (en heb ook de dvd).
              Daar was wel sprake van een hoge mate van originaliteit, dus om dan een bak van 4.2 tegen een 3.8 te schroeven, zal vast net zo erg zijn geweest als vloeken in de kerk, vermoed ik.

              Comment


              • #9
                Ha, die Dutch;

                Kun je ook voor bij ze terecht: http://www.vicarage-jaguar.com/ld.html

                Scherven brengen gelul.

                Comment


                • #10
                  Ik zou een originele coupé S1 willen hebben.
                  Die zijn zo mooi en puur!

                  Die dingen met nw interieur en tig upgrades hoeven van mij niet zo. Electronische ontsteking etc vind ik goed, maar er zijn grenzen.

                  Ferrari 308 GTB QV (1983)
                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                  BMW 320Ci (van GF)



                  Comment


                  • #11
                    Het MOET een serie 1 zijn.
                    -koplampafdekkingen
                    -achterlichten boven de bumper
                    -het dash (toggle ipv rocker switches)
                    -SU carbs (de latere Strombergs deden het vermogen afnemen)
                    Nou zijn een aantal van bovenstaande zaken ergens in serie 1.5 gewijzigd, dus niet elke zou de zelfde modifcaties hebben. Serie 1.5 vormde de overgang naar serie 2 waarmee het verval echt was ingezet... achterlichten onder de bumper en een grotere opening in de motorkap...
                    Oja, en absoluut geen rode - vind ik een afschuwelijke kleur voor elke Jag. Dus donkergrijs metallic (met rood leer svp), donkergroen, wit, voor mijn part zachtgeel, maar geen rode...
                    Roadster of Coupe maakt me niet uit. Liever geen 2+2 (hoger dak dan de Coupe), maar van de andere kant zijn die behoorlijk goedkoper.

                    Inderdaad (eens met Hansv) zou een E-type ietsje bredere bandjes mogen hebben, of eventueel een setje van die Minilite-achtige velgen.

                    Voor de rest: ik vind een technische verbetering hier en daar prima, maar als het moet rijden als een moderne auto, dan moet je gewoon geen klassieker kiezen.
                    Last edited by V4; 24-04-09, 19:51.

                    Comment


                    • #12
                      Ha, die V4;

                      Ik vind dat zuinige bekkie van de MkI ook het fraaiste, maar het punt is natuurlijk weer dat juist die kleine opening bijdroeg aan het redelijk chronische oververhitten van de eerste series. Wielen hoeven overigens helemaal niet superbreed om a knap te smoelen 6,5 hooguit 7" breed met 205/70-15 staat al stoer genoeg en oogt toch nog lekker period. Dat donkergrijs met rood leer is inderdaad wel een van de mooiste combinaties. Dát of BRG met zwart leer.
                      Scherven brengen gelul.

                      Comment


                      • #13
                        Niet superbreed (ben ik sowieso niet weg van), wellicht is ietsje naar buiten zetten van de wielen al voldoende.

                        Comment


                        • #14
                          Ha, die V4;

                          Kijk maar eens naar die E's van Vicarage, die hebben er ook maximaal 7" onder'; staat serieus goed. Is ongeveer de maat van de MkIII's volgens mij.
                          Scherven brengen gelul.

                          Comment


                          • #16
                            Leuk dat er hier zoveel kennis is van E-types had ik niet verwacht!
                            Mijn pa heeft zijn E-type al 32 jaar en blijft een leuke auto.....
                            Jaaaaaaaaaaaren geleden heeft hij de 1e prijs gewonnen als mooiste E-type
                            van dik 300 exemplaren uit heel Europa op een concours in Engeland.
                            Sindsdien gebruikt hij hem vrij regelmatig!
                            Ik ben ermee opgegroeid in iedergeval.
                            Zeer fascinerend waren de historische races eind jaren 80 tussen Roger Mac in de lightweight E-type en Violati in een 63er Ferrari GTO waarvan vermoedt werd dat Violati met een 4.0 ipv. een 3.0 V12 reed maar toch regelmatig het onderspit moest delven tegen de geweldig sturende Mac!
                            Ik was groot fan van Mac!!!:-)

                            Comment


                            • #17
                              Toevallig, topic over E-type.
                              Vraagje in dit kader waar misschien iemand iets voor weet:
                              Vriend van ons (58) die zelf niet auto rijdt (ogen te slecht) heeft als wens/droom om eens mee te rijden in een E-type cabrio.
                              Iemand een tip wie zo'n auto heeft en daartoe bereid is of weet waar een E-type cabrio te huur is zodat ikzelf eventueel rit met hem kan maken?

                              Comment


                              • #18
                                Komt ie weleens in Groningen/Drenthe? Dan wil een vriend van me wel even vragen of ie bij wijze van uitzondering eens een onbekende meeneemt.

                                Comment


                                • #19
                                  Mooi exemplaar

                                  Comment


                                  • #20
                                    Dennis

                                    Hieer staan er ook nog wat tussen

                                    Comment


                                    • #21
                                      E-type is niet mijn keuze, maar als het moet voor mij een s1 roadster. Origineel, in BRG met zwart leer of Old English white met rood leer. Ik vind die smalle naar binnen staande wielen juist helemaal op en top E-type.
                                      Ben benieuwd hoe het rijdt Cav. Hoor graag je ervaringen. Vooral van de eesrte serie zijn de roadtests nou niet echt wat je noemt lyrisch...

                                      Comment


                                      • #22
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                        Komt ie weleens in Groningen/Drenthe? Dan wil een vriend van me wel even vragen of ie bij wijze van uitzondering eens een onbekende meeneemt.
                                        Hij komt daar volgens mij nooit in de buurt, maar ik houd je tip graag in gedachte.
                                        Andere tips, eventueel indien iemand ergens te huur weet zijn zeer welkom.

                                        Comment


                                        • #23
                                          @Dennis verwacht geen modern rijgedrag he!
                                          De eerste E-types zijn van 1961 en ze voelen redelijk lomp aan.
                                          Het zijn auto's waar je aan moet wennen mede door de enorme neus.
                                          Remmen zijn ook niet al te best maargoed dat waren ze bij oude Mercedes Sl's of oude Ferrari's ook niet.
                                          Als je normaal met moderne auto's rijdt is het erg wennen maar daar staat tegenover dat je wel ECHT aan het autorijden bent ipv. dat de helft weggefilterd is door alle electronica!

                                          Comment


                                          • #24
                                            De E-type is één van mijn favoriete klassiekers. Qua design, uitstraling en klasse. Mijn voorkeur gaat uit naar een series 1 coupé (vanwege die schitterende daklijn), zoiets als hieronder (maar dan liever geen rode).

                                            2006 Volvo V70 2.4 (170pk)

                                            Comment


                                            • #25
                                              Het blijven prachtige auto's. Waarbij ik de voorkeur geef voor de open versie.

                                              De V12 vind ik daarentegen een mislukking. De mooie, pure lijnen van het origineel zijn bij die versie verpest.

                                              Hoe het rijdt? Geen idee. We hadden op Goodwood een testdagje willen boeken (E-Type, AM DB4 en een vroege Porsche RS), maar dat was volgeboekt op de dag dat wij konden.
                                              Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                              Comment


                                              • #26
                                                Serie 1 Coupe vind ik qua lijn het mooist, dan een convertible dan heeeeeeeel
                                                lang nix en dan een 2+2 die ik eigenlijk gewoon lelijk vind!
                                                In de meeste gevallen vind ik de 1e serie van een auto het mooist neem
                                                bijvoorbeeld de Jaguar XK120 roadster of de coupe, toch ook veel mooier als een 150 drophead coupe!?

                                                Comment


                                                • #27
                                                  Oorspronkelijk geplaatst door Ton van S Bekijk bericht
                                                  Ha, die Ton;

                                                  Die benadert mijn idee van de ideale E wel héél erg.
                                                  Scherven brengen gelul.

                                                  Comment


                                                  • #28
                                                    Gewoon een snoepje om te zien zo’n E type, doe er maar 5.
                                                    4 jaar geleden bij mijn er intreden mocht ik een jag navigeren in de HornelandRally.
                                                    De brute acceleratie en goede wegligging aan de pro zijde maakte niet de mindere kant goed.
                                                    De lage bodem vrijheid zorgt dat het rijden op slechte wegen naar tractor snelheden gaan.
                                                    Het klinkt voor veel mensen misschien raar dat de 3 minuten die je dan verliest in de eerstvolgende 45 minuten met grote moeite is terug te pakken.
                                                    Een geweldige drempel voor ons beide was de dikke brede chassisbalk bij het uitstijgen naar een veel voorkomende zelf stempel.
                                                    Het koste ons beide met een hernia verleden ruim 20 seconden meer als de concurrentie om in en uit te gaan.
                                                    Met mijn eerste zin van doe er maar 5 wel even dus tussen haakjes niet geschikt voor rally’s.
                                                    Co-Pilot

                                                    Comment


                                                    • #29
                                                      @Erwin: Zoals in mijn openingsdraadje ben ik mij erg bewust dat de originele E-type een 'spannende' auto is, zodra er geremd moet worden. Vandaar ook dit draadje eigenlijk. :)

                                                      Comment


                                                      • #30
                                                        Het is nog steeds een stille droom om met een E-type te rijden. Mijn gedroomde testrit gaat richting Noord-Frankrijk om heerlijk te toeren over de Routes Nationales. Ik heb dus totaal geen ervaring met een E-type maar ik heb vorig jaar een aardig boekje over Jaguar gekocht (Cat out of the Bag) en ik heb het fraaie boek van Andrew Whyte op de plank. Het remprobleem met Series 1 werd veroorzaakt door een niet consistent werkende rembekrachtiger en met Series 1.5 heeft men het remgevoel kunnen verbeteren met een andere bekrachtiger. Er wordt nog steeds gemopperd over de te optimische opgave van de paardenkrachten, het niet-halen van de opgegeven topsnelheid van 240km/h, de latere veranderingen aan het bodywork maar moppereren is ook een Engelse hobby. De E-type is en was een schot in de roos. Jaguar had geen gigantische budgetten en grote ontwerpafdelingen. Des te opvallender was de komst van de E-type voor een klein autofabrikantje. De E-type V12 vind ik overigens minder gelukkig maar nog steeds goed te pruimen. Zolang het maar geen Amerikaans export model betreft en een goede kleur helpt ook..

                                                        Comment


                                                        • #31
                                                          Gisteren reed overigens een E-type Lightweigth mee op Spa. Extreem gaaf ding om te zien, een grijsmetallic exemplaar met blauwe strepen over 't midden. Jammer alleen dat hij aan alle kanten voorbij werd gereden door de Escort MkI's enzo. (en de rest van 't startveld ook zowat)
                                                          Giulia 1600 Super '65
                                                          Abarth 595 Competizione '15

                                                          Comment


                                                          • #32
                                                            (Historische) racerij is leuk om te zien maar daaraan wil je toch niets ontlenen? Vorig jaar reden op Spa Six Heures een tweetal zeer snelle E-types Lightweights en namen zelfs de leiding over van de GT40's en reden ver voor op de Cobra's. Leuk om te zien...meer niet.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X