Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Klassieker voor dagelijks gebruik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Klassieker voor dagelijks gebruik

    Zo, dit draadje ook maar even een nieuw leven ingeblazen. En niet zonder reden. Ik heb lang getwijfeld of ik een klassieker zou kopen voor dagelijks gebruik. Ook heb ik lang nagedacht over welke auto dat dan zou moeten worden.
    Ik zie mezelf niet in een Volvo of Mercedes rijden en heb nog even getwijfeld aan een BMW (E3 of E23). Ook een Alfa Berlina of een Peugeot 604 zouden een leuke kandidaat zijn, maar uiteindelijk toch maar weer gekozen voor mijn huismerk.

    Ik heb de Fiat 130 van Ad (Spyder64) gekocht. Hij staat sinds vandaag in mijn garage om de roestplekken weg te werken en daarna een RX5 behandeling te ondergaan. Binnenkort gaat de Saab eruit en gaat de 130 de weg op. Ik hoop dat het gaat bevallen iedere dag, ben benieuwd. Aan de rijkwaliteiten van de Fiat zal het niet liggen. Wat rijdt dat ding heerlijk comfortabel.

  • #2
    He, gefeliciteerd! En komt er nu bij Ad nog wat anders of blijft het bij de Corvair?
    '84 Nissan 300ZX T-Bar twoseater/'86 Alfa 33 1,3 Milano/'88 Lancia Prisma 1600IE/'98 Peugeot 306 XRDT Break

    Comment


    • #3
      Wat een super plan!
      Wel doorzetten, de auto heeft karakter, maar jij hebt het ook nodig :-)
      fka v164

      Comment


      • #4
        Hé, dat is een verrassing zeg!

        Gefeliciteerd! Ad eindelijk verlost van die auto en jij eindelijk echt klassiek dagelijks vervoer. :-)
        Hoe erg is de roest?

        Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)



        Comment


        • #5
          Erg...

          Gelukkig niet structureel (bodem, dragend gedeelte prima), maar veel roest aan deuren, kofferklep en onderkant spatborden. typische gevolgschade van een Italiaanse cosmetische "restauratie".

          Comment


          • #6
            En bij mij gaat de sunchaser na de preventieve (want nog geen roest op 3 cm2 na) behandeling en de LPG inbouw als daily drive dienen.
            Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
            Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

            Comment


            • #7
              Wel, die roest mag in eerste instantie gevolg zijn van een Italiaanse cosmetische restauratie, vervolgens is het door de vorige eigenaar blijkbaar op dezelfde wijze aangevuld en ben ik vooral gaan rijden, rijden, rijden.
              En rijden met die auto is genieten, genieten, genieten: veel plezier ermee Erwin!
              Voorlopig komt er bij mij geen andere klassieker (of hedendaagse) voor in de plaats. Ik hou het even bij de Corvair en de good old Peugeot 806 familiebak.
              Op het moment maak ik kwa werk, kop en beurs een woelige tijd door, maar als alles weer wat rustiger is.........., dan zou ik best weer eens op pad kunnen gaan voor (en daarna met) een 130. Misschien wel een coupé.....

              Comment


              • #8
                Als je er aan toe bent: prima plan Ad. Zo'n 130 is een wereldbak. Deze jongen is helemaal blij met z'n nieuwe waguh! En ook bij mij zal ie niet worden ontzien.

                Comment


                • #9
                  Congrats, beiden geloof ik...
                  Gaaf hoor, zo'n ding als daily driver gaan gebruiken.
                  Ben je niet bang dat, als er eens wat mee is, de auto telkens te lang van de weg is?

                  Ik wil er toch 1 auto bij hebben die het altijd doet en zeer weinig problemen geeft.

                  Comment


                  • #10
                    @V4 : Erwin heeft nog een Maserati 4.18 staan he? :-)

                    Ferrari 308 GTB QV (1983)
                    Alfa Giulia 1300 (1966)
                    Mazda Miata (1990 Daily driver)
                    BMW 320Ci (van GF)



                    Comment


                    • #11
                      Sorry, zag ik even over het hoofd. Natuurlijk. Risico nul... :-)

                      Comment


                      • #12
                        Gefeliciteerd Erwin! Ongelofelijk fraaie auto's. En gaaf dat je er dagelijks mee gaat rijden. Wel zorgen dat er idd minimaal nog een andere auto en liefst twee andere auto's rijwaardig zijn, dan heb je genoeg back-up, mocht dat nodig zijn.
                        Auto's: veel...

                        Comment


                        • #13
                          Gefeliciteerd!! De 130's zijn heel gaaf. Leuker dan de auto's die je noemt inderdaad, maar ook wat 'gevoeliger'. Maar goed, moderne auto's kunnen ook veel ellende hebben hoor ik vaak en die mensen hebben helemaal geen backup achter de hand. Dus daar moet je niet wakker van liggen. Lekker genieten!

                          Comment


                          • #14
                            Leuk Erwin,

                            Ik rij tegenwoordig ook weer dagelijks in een 29 jarige auto en "less is more" is mijn strijdkreet geworden... :-)

                            Anderzijds hebben we nu ook drie auto's bij huis staan, voor als er een het niet doet...

                            Comment


                            • #15
                              Precies mijn filosofie Ruud: afhankelijkheid van oude zooi moet je compenseren door kwantiteit... Er is altijd wel één bedrijfsklaar. Kansberekening :-)

                              Comment


                              • #16
                                Ik heb ook genoeg backup :-)
                                En daarnaast kost een ruilbak voor mijn celica sunchaser 25 euro (heb hem al bijna liggen) en een nieuwe waterpomp 30 euro. Gebruikt blokkie 150 euro. Man ik kan voor nog geen 500 euro een complete reservekit samenstellen. :groenegrijnzendesmilie:
                                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                Comment


                                • #17
                                  Ok. Heb al meer km's in die auto gezet dan de vorige eigenaar in één jaar en zit ook al bijna boven het gemiddelde jaarkilometrage van het ding.

                                  Wat ik nog moet doen is de rubbers van het targadakje zelf vervangen (hoewel naar de kwaliteit te zien dit zeker niet origineel rubber is). Verder ben ik nog aan het afwegen: behandel ik hem als een normale auto - kortom rijden en pas aan onderdelen denken als er daadwerkelijk wat stuk gaat (hetgeen bij veel onderdelen niet snel waarschijnlijk is gezien de minimale km stand) of ga ik toch reserveonderdelen scoren. Zo staat er op dit moment voor minimaal geld (75 euri) een compleet nieuwe achterbumper op marktplaats. Maar heb ik die ooit nodig?
                                  Daarnaast staat er zelfs een compleet gereviseerd blok met bak te koop. Die bak heb ik niet nodig, want ik heb al een ruilbak zodat ik kan blijven rijden wanneer de huidige bak toch ernstigere lekkage blijkt te hebben dan ik vermoed (ik vermoed zweten van licht uitgedroogde pakking die nu weer dicht is, check volgt nog na wat extra km's). Die motor eigenlijk ook niet, de mijne heeft 50K gelopen.
                                  Kortom ik moet oppassen dat de dagelijkse auto niet voor een garage met nooit meer te gebruiken spullen gaat zorgen .....

                                  * helpt wel zo van me af typen. Gaat geen bod uitbrengen op de bumper, maar twijfelt nog over het roestvrijstalen bagagerek *
                                  Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                  Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kleine tegenslag: de carburateur moet eerst afgesteld worden voordat LPG ingebouwd kan worden en het reservewielgat heeft een enorme bobbel. Wordt dus een ringtank die er grotendeels boven komt te liggen :-(. Past het dakje er nog net in, dus het bagagerek is idd gereserveerd.

                                    Trekhaak voor 45 euro is net aan mijn neus voorbij gegaan :-(

                                    Maar voor de apk had hij niets nodig (wel remblokken vervangen).

                                    Origineel stuur zit er weer in (yes!).

                                    Net vandaag de vervangingsrubbers bij www.brabantrubber.nl besteld.

                                    Nu alleen nog een nieuw sluitwerk voor de bijrijdersdeur vinden, want dat wordt niet meer nieuw geleverd (en er mist een klein ding, waardoor je hem vrij hard moet dichtmeppen).
                                    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ik ben de afgelopen weken lekker bezig geweest met de 130. Roest gestopt (alsof dat mogelijk is op een 70's Fiat), plekken weggewerkt en gedeeltelijk gespoten, nieuwe koplampen gemonteerd. Aankomend weekend komt er een moderne audio-installatie in en wil ik de lekkage aan het differentieel verhelpen. Streven is om aan het einde van de maand de auto in gebruik te nemen. Al met al is het best wat werk geweest, maar baby, she's worth it. Wat een gave bak is het toch...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mooi zo!

                                        Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                        Alfa Giulia 1300 (1966)
                                        Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                        BMW 320Ci (van GF)



                                        Comment


                                        • #21
                                          Het enige echte probleem waren bij mij nog de deursloten: op slot gaat, van slot niet. Wel veilig, ook lastig.

                                          De rechterdeer was eenvoudig te repareren met een plaatje metaal, maar, het blijft Italiaans, met de linkerdeur was uiteraard iets geheel anders aan de hand, hoewel met precies hetzelfde uiteindelijke effect.

                                          Cilinder werkt maar 1 kant op... cilinders zijn erg zeldzaam , want er wordt luidkeels om geschreeuwd.

                                          Ik denk dat ik er maar centrale deurvergrendeling http://www.cargoods.nl/shop/product_...cf943677b8398b in bouw. Voor 30Euro heb je een complete set, inclusief afstandsbediening.

                                          Ben toch bezig, dus na de elektronische onsteking kan er best nog wat moderners in.

                                          Nu nog Xenon, PDC, navigatie met DVB-t http://www.misco.nl/productinformati...0+%20DVB-T.htm, DVD -de zonnekleppen zijn ook zo mooi niet meer, dus dat kunnen zonneklep-LCD schermpjes worden http://www.cargoods.nl/shop/index.php?cPath=21_100, led knipperlichten en achterlichten uiteraard. Dagrijlampen wordt een beetje een probleem, want waar laat je die ;-)
                                          Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

                                          Comment


                                          • #22
                                            @Elent130s: leuk te horen dat je al opschiet. Benieuwd naar het resultaat straks. En of je bij het dichtmaken van het diff. ook misschien aan de oorzaak van de trilling in de aandrijflijn komt.

                                            Toch zal ik straks vast toch een beetje jaloers zijn, haha

                                            Comment


                                            • #23
                                              Die CV is een goede tip Arthur, thanx.

                                              @Ad, ik geniet echt van het opknappen van die auto. Wanneer ie klaar is kunnen we wel wat afspreken om het resultaat te bekijken.
                                              Last edited by Elentinos; 04-09-08, 21:00.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Die CV is wellicht ook een optie voor mij als de sloten van de deuren ook op de kofferklep passen (nu een andere sleutel).

                                                Heb er ondertussen 3 weken ww verkeer opzitten met de sunchaser. Gebruik vrij constant 1 op 11.5. Op super betekent dat een ww kostenpost per dag van bijna 20 euro. Gelukkig staat de LPG inbouw gepland voor eind deze maand....

                                                Wanneer is die van jou zover Elentinos?

                                                Ik twijfel wel over de stoelen, want die zijn jaren 70 slecht. Maar om er nu kuipjes in te zetten...
                                                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Planning is eind deze maand.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Da's nou weer jammer...

                                                    Dashboard ligt eruit, glaasjes vervangen -wat zien die oude eruit zeg... de verklikkerlampjes van rictingaanwijzers enz... vervangen door LED's. Maar de gewone achtergrondverlichting wordt een probleem, want daar heb je 'breedstralers' voor nodig, én er zit al een blauw glaasje. Een andere kleur kan dus niet zonder ingrijpende veranderingen ;-)

                                                    Maar dan zie je dat je bijna bij de aanjagerschakelaar kan, die alleen maar in stand 2 goed werkte. Ik zie nu waarom stand 1 het niet doet. Helaas moet er nog veel meer uit mekaar om daar echt bij te kunnen.

                                                    Had ik die deurvergrendeling nou maar gelijk gekocht, want nu moet ik wachten met in mekaar zetten.

                                                    Overigens: ik vind LED's op Audi's en zo ook verschrikkelijk. Dat komt omdat er LEDs in zitten die maar 20 graden uitstraalhoek hebben. Een gloeilamp schijnt alle kanten op.

                                                    De nieuwste LEDs hebben uitstaalhoeken van 120 graden en meer, dus die lijken veel meer op een gloeilamp.
                                                    Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Een verhaal apart.

                                                      Sinds ik woon waar we nu wonen, staat er vakbij een originele lichtblauwe Mini Cooper uit de 60-er jaren, nog met de kleine achterlichtjes. Buiten, gewoon buiten.

                                                      Uiteraard kijke ik altijd heel goed hoe dat ding zich houdt, maar ik moet zeggen: erg goed behandeld. Staat dus al minimaal 8,5 jaar buiten langs een zeer drukke weg.

                                                      Vanmiddag zag ik 'm rijden: 4 ouwetjes erin gepropt, door de stromende regen. Geweldig!!

                                                      Conclusie: behandel je klassieker gewoon erg goed tegen roest, en hij gaat heel erg lang mee.
                                                      Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Willen ze die Mini niet verkopen?
                                                        Cool zo'n oude lichtblauwe Mini!

                                                        Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                        Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                        Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                        BMW 320Ci (van GF)



                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sh...e&pageNumber=1

                                                          Dit lijkt me ook wel aardig als daily driver. Bijna belastingvrij, airco, automaat, weinig km's en de prijs lijkt ok.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Cannes, zeeklimaat?

                                                            Ziet er idd erg goed uit. Prijs idd ok (in Duitsland geldt vrijstelling geloof ik pas na 30 jaar, dus dat is in het prijsvoordeel).
                                                            Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                            Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Cool ding idd!! Gele lampjes zijn ook leuk.

                                                              Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                              Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                              Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                              BMW 320Ci (van GF)



                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                                                Cool ding idd!! Gele lampjes zijn ook leuk.
                                                                Frans hè, altijd geel en ik vind dat altijd wel apart staan. Mag toch wel gewoon in NL?

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X