Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Niet meer in productie en dan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Niet meer in productie en dan?

    Op een ander forum speelt momenteel de discussie over het feit of een wedstrijdauto nog legaal is als er voor bepaalde delen die niet meer verkrijgbaar zijn, andere delen worden verbouwd om het passend te krijgen. Het gaat in dit geval om de bouw van een motor voor een C Kadett GTE die men volgens de oude groep 4 wil opbouwen. Dit waren 16 ventilers.

    De toon van de discussie die daar nu woedt, klinkt echter als die van een stelletje afgunstige azijnpissers en ik heb sterk het vermoeden dat het niet om de vraagstelling an sich gaat, maar dat er onder de oppervlakte wat persoonlijke vete's worden uitgevochten. Ik heb dan ook besloten om me niet verder in de discussie te mengen. Neemt niet weg dat het vraagstuk mij wel intrigeert.

    Wat denken de Gummers ervan die zich ook in competitieverband met oud spul bezig houden? Als het niet meer te koop is, maar je laat iets namaken (hetzij door aanpassing van bestaande materialen of door reproductie) is het dan per definitie illegaal? Of is het wel legaal, zolang het eindproduct overeenkomt met bijv. de maatvoeringen en uiterlijke kenmerken van het origineel?

  • #2
    <surft gelijk naar rs.nl>

    Comment


    • #3
      hahaha

      Comment


      • #4
        bda's worden volledig nieuw gebouwd. Lotus twincam kop ook. Firma burton doet dit perfect.

        Volgens mij is de oorsprong van de onderdelen niet belangrijk. Als ze maar aan de homolagatie voldoen. En dat zijn plaatjes en maatvoeringen (imho).

        Heb je discussie gelezen en vind het zeer interessant wat er met die omegakoppen gedaan wordt. Zou dat graag nadoen!!

        En inlaat is vrij in gr4 (verbeter me als ik het fout heb). Dus moderne electronische injectie lijkt mij geen probleem.

        Van mij mogen ze zelfs escorts met toyota, zetec, duratec etc toelaten. Sequentiele bakken erop en gaan. In de UK en Ierland zie je niet anders. Houdt de kosten lager in zeker opzicht. Veiligheid van die oude koetsjes met 300ps heb ik wel mijn kantekeningen bij. Sunbeam Lotussen bijvoorbeeld.....

        Comment


        • #5
          Peter,

          Ik vraag me eerlijk gezegd af of die ouwe bakjes in de Uk en Ierland wel zo onveilig zijn. daar zitten kooien in gefabriekt die je in de jaren 70/80 nooit zag. Waren ook niet gehomologeert in de modellen zoals ze nu gebruikt worden. Daarnaast is de remmerij bij de bakken ook vlgs de laatste stand der techniek.

          Maar daar gaat de discussie m.i. niet over op dat andere forum. Daar gaat het over legaliteit op basis van de oude homologatie. M.i. mag het geen punt van discussie zijn als er nieuwe spullen worden gebruikt die aan de specificaties voldoen van het origineel.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Ton van S Bekijk bericht
            M.i. mag het geen punt van discussie zijn als er nieuwe spullen worden gebruikt die aan de specificaties voldoen van het origineel.
            Specificaties zijn specificaties
            fka v164

            Comment


            • #7
              Dat er puristen zijn die alles authentiek willen houden snap ik wel, maar net als met pre-war auto's waar niets meer van te leveren is (toen ook al niet), vind ik zelf de 'period' uitstraling belangrijker. Een rolkooi is in feite al niet meer in-period. FIA gekeurde stoelen en gordels ook niet. Puristen zullen 't moeten beamen dat de wereld doorontwikkeld en je concessies moet doen als je het origineel rijdend wilt blijven houden, anders staan ze simpelweg stil. Dat is niet gaaf.

              Als het enigszins lijkt op 't origineel en voldoet aan de reglementen en specificaties, dan vind ik 't fantastisch. Een Ford met een Toyota tor erin, dat gaat mij net een stap tever, maar aan de andere kant, als zo'n auto op volle snelheid dwars een bocht doorkomt en met 8000 toeren uitaccelereert, licht driftend, dan ben ik al helemaal gelukkig als toeschouwer.

              Kortom, je zit in een grijs gebied met voor- en tegenstanders. Iemand die alles probeert om zijn auto 100% 'origineel' te houden, die zal 't niet zo gaaf vinden als 'ie voorbij wordt gereden door iemand met een 80% originele auto, die voor 20% is voorzien van moderniteiten, zoals een modern blok, remmerij etc.

              Comment


              • #8
                Als er een wedstrijd is waarbij auto's op basis van homologatie kunnen starten en waarbij snelheid de bepalende factor is, dan behoor ik tot het kamp van de puristen. Een ingekorte 24V is wat mij betreft dan bepaald ook niet period.

                Als er in diezelfde wedstrijd ook een vrije(re) klasse is, is wat mij betreft de situatie anders.

                Comment


                • #9
                  Ruud

                  Ik ben het met je eens als die ingekorte kop van geen kant op de klassieke 16V groep 4 kop lijkt. Als die echter dusdanig is aangepast dat hij aan de specificaties van de groep 4 kop beantwoord, heb ik er geen moeite mee.

                  Sterker nog, ik vraag me af of die koppen voor een groep 4 allemaal eender waren. Meestal waren dat hand made exemplaren.

                  Comment


                  • #10
                    Haha, ik meng me bewust niet met die discussie daar. Mede omdat ik zelf ervaring heb met een 2.0 CIH 16v en ik kan je vertellen, de potentie die dat concept heeft is enorm !

                    Bewuste 16v waar ik ervaring mee heb is een project van mn rally-maat die het plan had om eventueel met zo'n ding in de klasse max te starten. Echter die klasse is knalhard door de KNAF afgeschoten dus dat plan staat in de friezer.

                    En ja, als het ff kan (financieel) komt er in mijn ascona een 2.4 CIH 16v !!!!!(period of niet, ik hoef er niet mee rally te rijden, maar eenmaal met zo'n ding
                    onder de kap gereden en je wil niet anders !)

                    grt,
                    paulvh

                    Opel Ascona B 2.4 - Opel Astra J 2.0 BiTurbo (MY2013.5)

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Ton van S Bekijk bericht
                      Ik ben het met je eens als die ingekorte kop van geen kant op de klassieke 16V groep 4 kop lijkt. Als die echter dusdanig is aangepast dat hij aan de specificaties van de groep 4 kop beantwoord, heb ik er geen moeite mee.
                      Sterker nog, ik vraag me af of die koppen voor een groep 4 allemaal eender waren. Meestal waren dat hand made exemplaren.
                      Ik snap wat je bedoelt, maar kijk hier eens naar:



                      en hier complete verhaal over de ingekorte 24v kop: http://www.mantawelt.de/cih16v-projectone-07.htm

                      Comment


                      • #12
                        Ruud,


                        Die ziet er inderdaad anders uit dan de grp 4 kop




                        Maar ben je het met mij eens dat het een ander verhaal wordt als er een cilinderkop wordt gemaakt of verbouwd, die voldoet aan de specificaties van het bovenstaand origineel?
                        Last edited by Ton van S; 04-07-09, 07:09.

                        Comment


                        • #13
                          Inlaat was vrij in gr4. Dus die van Ruud was toen goed geweest mocht het gemaakt kunnen worden. Nu dus niet anders. Ware het niet dat de gr4's uitgehomologeerd zijn. Dus moet de KNAF er maar over beslissen. Ik zie geen probleem!

                          Comment


                          • #14
                            Ooit op het ouwe Gummen had ik nog eens een opsomming gegeven van de diverse groepen

                            zo ook groep 4

                            Comment


                            • #15
                              Voor de liefhebbers

                              groep 1,2,3 en 5 ook nog even









                              Comment


                              • #16
                                Dank je Ton! Gemischaufbereitung frei. Dus modernere injectie mocht (mag?). 16V kop moet dus in de homolagatie papieren staan. En daar staat niet meer dan een beschrijving, maten en een plaatje. Als ie daar aan voldoet was (is?) het goed.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door 240rs Bekijk bericht
                                  Dank je Ton! Gemischaufbereitung frei. Dus modernere injectie mocht (mag?). 16V kop moet dus in de homolagatie papieren staan. En daar staat niet meer dan een beschrijving, maten en een plaatje. Als ie daar aan voldoet was (is?) het goed.
                                  Ik denk dat als je een auto wilt opbouwen volgens de oude groep 4, dat je dus ook deze regels nu mag hanteren. Zou het zo zijn dat je alleen het oorspronkelijk materiaal mag gebruiken, dan kun je bijvoorbeeld een groot aantal BDA's uitsluiten. Er rijden nu meer BDA's rond dan dat er ooit de door Ford gemaakt zijn.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Er zijn gewoon papieren ook voor een groep 4 waarin precies staat wat er verandert mag worden..... (per type auto dus, geen kwestie van algemene regels)

                                    Origineel ??

                                    http://www.youtube.com/watch?v=WH8bv...eature=related

                                    Afgezaagde 6cil kop

                                    http://www.youtube.com/watch?v=IjE2e...eature=related

                                    Let op het kleine detail bij twee filmpje, geen vlinderkleppen maar gasschuif !

                                    grt,
                                    paulvh

                                    Opel Ascona B 2.4 - Opel Astra J 2.0 BiTurbo (MY2013.5)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Paul,

                                      Zoiets?

                                      http://www.cg-racing.de/homologation...KadettCGTE.pdf

                                      Comment


                                      • #20
                                        Op mijn 2002Tii een injectie bouwen van een E 21 320i zou dat vragen oproepen bij de Fehac ?
                                        "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                                        BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

                                        Comment


                                        • #21
                                          @Ton: Juist dat is de groep 4 homologatie van de Kadett GT/E

                                          Op basis daarvan claimen bepaalde mensen dat een afgezaagde 6cil kop mag...
                                          paulvh

                                          Opel Ascona B 2.4 - Opel Astra J 2.0 BiTurbo (MY2013.5)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Paul

                                            Ik ben redelijk blond..... Welke motieven hebben de voorstanders van die afgehakte 6 pitterkop om te menen dat het wel mag en welke motieven hebben de tegenstanders van die 6 cil kop om te denken dat het niet mag?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ben ik ook blond, of staat er niet eens de klepmaat in? Ik zou ook zeggen dat het mag. Als het maar op de foto's lijkt.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Oorspronkelijk geplaatst door Ton van S Bekijk bericht
                                                Welke motieven hebben de voorstanders van die afgehakte 6 pitterkop om te menen dat het wel mag en welke motieven hebben de tegenstanders van die 6 cil kop om te denken dat het niet mag?
                                                Ik ben ook de draad kwijt (rs.nl helpt in dat opzicht ook niet echt).

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Weinig te vinden over de oude grp 4 Kadett GTE met 16v techniek.

                                                  Ik ben dit nog wel tegengekomen http://www.kadett-groupe4.fr/EN/tech...cification.htm

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ik denk dat het inderdaad het ontbreken van bepaalde maatvoeringen en uitgebreidere beschrijvingen in de homologatie is waardoor er een soort gat in de homologatie gevonden is. Ik denk dat de TC er niet veel tegen in kan brengen. De foto's zijn slecht, geen maatvoering in de papieren. Ik zou het op z'n minst ook proberen denk ik.

                                                    Maar goed mijn rally-carriere is aan het eind, dus aan anderen om dit nu maar te proberen......

                                                    Daarnaast blijft het wel een doel om zo'n CIH 16v ooit nog in de ascona te plaatsen.

                                                    grt, paul
                                                    paulvh

                                                    Opel Ascona B 2.4 - Opel Astra J 2.0 BiTurbo (MY2013.5)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      De vraag is wat ga ik met die auto doen?
                                                      Ga ik er moderne rallys mee rijden of wil ik een auto die zo authentiek mogelijk is om bijvoorbeeld bij slowly mee te rijden.
                                                      Een bevriende relatie uit duitsland rijdt al jaren met een zeer snelle Fiat 131.
                                                      Deze auto is gewoon nieuw.
                                                      Dat wil zeggen dat hij volgens de laatste veiligheids eisen is opgbouwd en dus ook is uitgerust met b.v. nieuwe remmen. Deze mogen alleen niet groter zijn dan de diameter die in de homologatie is vermeld.
                                                      Zo is het ook met de motor ik kan er gewoon een 16v Tipo motor in planten.
                                                      Want deze overschrijdt niet de voorgeschreven maten.
                                                      Je mag dan met carburateurs of met injectie rijden.
                                                      Omdat de 131 abarth met carbs en injectie is gehomologeerd.
                                                      In het geval van de 131 is het gemakkelijk omdat hij alleen als gr4 gehomologeerd is.
                                                      Wat ze in Engeland doen met de2wd modified is eigenlijk het zelfde.
                                                      Ze hebben volgens mij wel 3 of 4 gradaties want je ziet er autos die met een gewone Hbak schakelen en gasten met flippertje aan het stuur.
                                                      Die scene is daar zo doorontwikkeld dat ze volgens mij gewoon hun eigen reglement hebben.
                                                      En dat je er naar gelang van je budget een leuke auto kunt op bouwen.
                                                      Want ze rijden ook met escort 3 achterwiel aangedreven.
                                                      En ik dacht dat dat ook niet af fabriek geleverd werd.
                                                      Bij slowly gaat het er om dat de autos zo natuurgetrouw zijn.
                                                      Zoals velgen maat belettering kleur binnen en buiten en zo.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tijdens de Boucles des Spa zie je dat ook. Oude auto's, met moderne materialen. Als toeschouwer zal je 't worst wezen als er moderne remmen onderzitten, als 't maar hard en dwars gaat, mooi klinkt en een beetje lijkt op die auto van vroeger. Als ik volledig originele auto's wil zien, ga ik wel naar 't museum (ow daar ben ik al). Ik vind zelf alleen wel dat een ex-works auto ook wel een beetje moet lijken zoals 'ie ooit in competitieverband werd ingezet toen 'ie nieuw was. Zeg maar als een rijdend museumstuk.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          ik vraag me dan ook af hoe de kadett in duitsland zit kwa homologatie ??
                                                          ik zie er daar meer met een omgebouwde 24 kleps kop rijden
                                                          ook ascona,s trouwens

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X