Geen tijd om alles door te spitten of de opening van die winkel al genoemd is, maar dit stukje op www.autokopen.nl/columns is leuk om te lezen.
Door: Wim Oude Weernink
2009-06-29
Natuurlijk, Gijs van Lennep was er, Jan Lammers en ook Ben Pon. Maar dat burgermeester Peter Rehwinkel van Naarden ook officieel – want met ambtsketting – in de nauwe Naardense Marktstraat tussen de historische racebolides liep te glimmen van plezier zei eigenlijk alles over een bijzondere eenmalige gebeurtenis.
Een verzameling van tientallen al dan niet historische racewagens – van Ben Pon’s oorspronkelijke in Racing Team Holland oranje gespoten Porsche 904 uit 1964 tot de recente Corvette waarmee Mike Hezemans furore maakt – mocht zelfs een paar stadstoertjes maken, met brullende open uitlaten en af en toe sneller dan 50 kilometer per uur. Ondersteund door het enthousiasme van enkele rijen publiek was de sfeer rond dit nostalgische autofeestje in de historische vesting Naarden afgelopen zaterdag dus gauw gezet – met dank aan autosport lobbyist bij uitstek Hans Hugenholz. Hij trommelde dit circus bij elkaar voor zijn vriend Meico Koudstaal die er een unieke winkel opende, le Petit Salon de l’Automobile genaamd.
Koudstaal’s winkel is niet zomaar een autoboekenzaakje. Hij specialiseert zich namelijk op literatuur die van een even grote historische waarde is als de auto’s die erin worden besproken – van Porsches en Ferrari’s tot de minder bekende maar door kenners even hoog geschatte meesterwerken uit de autogeschiedenis zoals Delahaye, Ballot of Frazer Nash. Meico legde bovendien de hand op een aantal exemplaren van het boek over de geschiedenis van het roemrijke Racing Team Holland, dat tijdens de openingsmanifestatie natuurlijk rap van de hand ging en door RTH-coryfeeën werd gesigneerd.
De meeste boeken over de oude en soms vergeten merken zijn vaak al lang geleden geschreven maar nooit meer in herdruk verschenen en daardoor erg gezocht door liefhebbers. Er zijn echter ook liefhebbers die na jarenlang hun verzameling willen uitdunnen of in z’n geheel afstoten. Die kunnen dan ook bij Koudstaal terecht want hoe oud of zeldzaam ook, in zijn salon krijgen oude collecties een bijzondere plaats en aandacht voor wederverkoop.
Ik zal binnenkort eens rustig gaan snuffelen in Meico´s autosalon want mijn honger naar zeldzaam auto-gerelateerde historische documentatie en automobilia (dat zijn oude emblemen, schaalmodellen, enzovoorts) is nog lang niet gestild. Maar ik hoop vooral dat ook een jongere generatie zich voor boeken en automobilia gaat interesseren want daar ontbreekt het op dit moment aan.
Tussen de vele oude autosportvrienden die ik daar rondom de zeldzame Porsches, Ferrari´s en Bugatti´s trof ik helaas maar weinig liefhebbers van pakweg twintig of dertig jaar aan. Hebben zij geen belangstelling voor ons historisch auto-erfgoed? Ik kan mij eerlijk gezegd niet aan die indruk onttrekken, wat jammer is. Ik heb er wel begrip voor wanneer een moderne twintiger niet direct veel op heeft met zo’n moeilijk te besturen en technisch archaďsche Bugatti uit ver vooroorlogse jaren en ze al helemaal niet kan betalen. Maar zoals een algemene reclame zegt bij twijfel over wat voor cadeau je voor iemand moet kiezen: geef een boek! In dit geval een autoboek. Dat kan over actuele formule 1-helden gaan. En als je die hebt uitgelezen rijst vanzelf de vraag: wie waren de vroegere helden? Dan heb je de smaak van de autohistorie zo te pakken. Voor minder geld dan een complete historische auto – daarvoor ga je dan sparen, voor later
Door: Wim Oude Weernink
2009-06-29
Natuurlijk, Gijs van Lennep was er, Jan Lammers en ook Ben Pon. Maar dat burgermeester Peter Rehwinkel van Naarden ook officieel – want met ambtsketting – in de nauwe Naardense Marktstraat tussen de historische racebolides liep te glimmen van plezier zei eigenlijk alles over een bijzondere eenmalige gebeurtenis.
Een verzameling van tientallen al dan niet historische racewagens – van Ben Pon’s oorspronkelijke in Racing Team Holland oranje gespoten Porsche 904 uit 1964 tot de recente Corvette waarmee Mike Hezemans furore maakt – mocht zelfs een paar stadstoertjes maken, met brullende open uitlaten en af en toe sneller dan 50 kilometer per uur. Ondersteund door het enthousiasme van enkele rijen publiek was de sfeer rond dit nostalgische autofeestje in de historische vesting Naarden afgelopen zaterdag dus gauw gezet – met dank aan autosport lobbyist bij uitstek Hans Hugenholz. Hij trommelde dit circus bij elkaar voor zijn vriend Meico Koudstaal die er een unieke winkel opende, le Petit Salon de l’Automobile genaamd.
Koudstaal’s winkel is niet zomaar een autoboekenzaakje. Hij specialiseert zich namelijk op literatuur die van een even grote historische waarde is als de auto’s die erin worden besproken – van Porsches en Ferrari’s tot de minder bekende maar door kenners even hoog geschatte meesterwerken uit de autogeschiedenis zoals Delahaye, Ballot of Frazer Nash. Meico legde bovendien de hand op een aantal exemplaren van het boek over de geschiedenis van het roemrijke Racing Team Holland, dat tijdens de openingsmanifestatie natuurlijk rap van de hand ging en door RTH-coryfeeën werd gesigneerd.
De meeste boeken over de oude en soms vergeten merken zijn vaak al lang geleden geschreven maar nooit meer in herdruk verschenen en daardoor erg gezocht door liefhebbers. Er zijn echter ook liefhebbers die na jarenlang hun verzameling willen uitdunnen of in z’n geheel afstoten. Die kunnen dan ook bij Koudstaal terecht want hoe oud of zeldzaam ook, in zijn salon krijgen oude collecties een bijzondere plaats en aandacht voor wederverkoop.
Ik zal binnenkort eens rustig gaan snuffelen in Meico´s autosalon want mijn honger naar zeldzaam auto-gerelateerde historische documentatie en automobilia (dat zijn oude emblemen, schaalmodellen, enzovoorts) is nog lang niet gestild. Maar ik hoop vooral dat ook een jongere generatie zich voor boeken en automobilia gaat interesseren want daar ontbreekt het op dit moment aan.
Tussen de vele oude autosportvrienden die ik daar rondom de zeldzame Porsches, Ferrari´s en Bugatti´s trof ik helaas maar weinig liefhebbers van pakweg twintig of dertig jaar aan. Hebben zij geen belangstelling voor ons historisch auto-erfgoed? Ik kan mij eerlijk gezegd niet aan die indruk onttrekken, wat jammer is. Ik heb er wel begrip voor wanneer een moderne twintiger niet direct veel op heeft met zo’n moeilijk te besturen en technisch archaďsche Bugatti uit ver vooroorlogse jaren en ze al helemaal niet kan betalen. Maar zoals een algemene reclame zegt bij twijfel over wat voor cadeau je voor iemand moet kiezen: geef een boek! In dit geval een autoboek. Dat kan over actuele formule 1-helden gaan. En als je die hebt uitgelezen rijst vanzelf de vraag: wie waren de vroegere helden? Dan heb je de smaak van de autohistorie zo te pakken. Voor minder geld dan een complete historische auto – daarvoor ga je dan sparen, voor later
Comment