Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eifel Ardennen Klassik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Eifel Ardennen Klassik

    In dit rally luwe seizoen doe ik volgend weekend mee aan de Eifel Ardennen Klassik, vanuit het duits sprekende belgische St Vith. Het is voor mij nieuw om aan een vanuit Belgie georganiseerde rally deel te nemen, het reglement is voor mij nogal verwarrend. Heeft iemand hier kaas van gegeten?

    COMPEXE BOL-PIJL (EXPERT)
    De gecompliceerde met pijlen kan omschreven worden als als zijnde een grafische voorstelling van een situatie die
    men ter plaatse tegenkomt, identieke grafische voorstelling als die die op een kaart wordt gedrukt, wanneer deze
    conform is, dat wil zeggen up to date isen weinig of niet veralgemeend. Op deze zo exact mogelijke grafische
    voorstelling, worden een of twee bollen en pijlen geïntegreerd. Zoals bij één met pijlen aangegeven , georiënteerd
    of niet, vertegenwoordigt de bol de plaats vanwaar men komt , en de pijl de te volgen richting. Nochtans in
    tegenstelling tot een eenvoudige met pijlen waar de manier om de bol te verbinden met de pijl ondubbelzinnig is,
    beantwoord de gecompliceerde met pijlen aan een aantal regels, die identiek zijn aan de in te tekenen kaart, regels
    die een nauwkeurig onderzoek van het schema vereisen.
    Om een complexe bol-pijl met twee bollen en twee pijlen tot een goed einde te brengen, dient men als volgt te werk
    te gaan:
    - Verbindt de eerste bol met de eerste pijl (altijd langs de binnenzijde van het schema) via de zo kortst mogelijke
    weg
    - Verbindt vervolgens de eerste pijl met de tweede bol via de zo kortst mogelijke weg maar door inachtneming van
    de regels betreffende het kruisen
    - Idem voor het verbinden van de tweede bol met de tweede pijl die de uitweg is van het schema


    Het complete reglement is hier te vinden:
    http://eurorallye.web372.server-drom...ement%20NL.pdf

    Alvast dank voor eventuele tips!

  • #2
    Hoi Maurits,

    duidelijk een vertaling vanuit een franstalige tekst!
    En die franstaligen vertikken het gewoon om één woord fatsoenlijk nederlands te leren.

    Zoals ik het lees krijg je een soort kaartje met daarop 2 bollen en 2 pijlen.
    Nu moet je van de 1e bol de kortste route rijden naar de 1e pijl. Vervolgens van de 1e pijl de kortste route naar de 2e bol en vervolgens de kortste route naar de 2e pijl.
    Dit alles enkele via wegen binnen het desbetreffende kader, zonder te kruisen of tegengesteld te rijden.

    De duitse tekst van het reglement is iets eenvoudiger te begrijpen.

    De rest van het reglement is al even onduidelijk en volgens mij ook niet altijd juist!
    Lees het het gedeelte van het systeem 'sekondewaardering' maar eens.
    Daar is in het voorbeeld als gekozen tijd 21u40.
    Het aantal strafpunten is het aantal seconden dat je voor of na je gekozen tijd de finishlijn passeert. In het 1e en 3e geval klopt dat, maar bij een rijtijd van 21:39:59 ben je volgens mij maar 1 seconde te vroeg, maar krijg je in het voorbeeld 59 stafpunten.

    Ik kan mij vergissen, maar volgens mij klopt dit toch echt niet.
    Enfin, veel succes en veel plezier gewenst.

    Comment


    • #3
      Ha Bart,

      Dank je voor je uitgebreide antwoord! Het is inderdaad een grote taalworsteling, misschien door zo'n vertaalsite op internet gehaald? Ik zag Tino ook op de startlijst staan, is het voor jou gesneden koek?

      Ik ben benieuwd, zal achteraf verslag uitbrengen van dit avontuur.

      Comment


      • #4
        Ik worstel er ook mee Maurits.

        Tot een jaar terug kwam Bjorn Vanoverschelde wel eens voorbij op dit forum.
        Zal hem een mailtje sturen om te zien of hij hier mee bekend is.
        Co-Pilot

        Comment


        • #5
          Meer tipjes van de sluier met voor mij onbekende systemen.
          http://www.dalis.be/far/includes/reglement_2009_nl.pdf
          Co-Pilot

          Comment


          • #6
            Effe op verzoek van Tino een woordje uitleg. Spijtiggenoeg 'een woordje', want een voorbeeld weet ik nergens online staan. Mocht ik thuis zijn kon ik zelf een voorbeeld tekenen, inscannen & online plaatsen.

            Het komt erop neer dat Flèché Complexe een bol-pijl schets is met:
            - 2 bolletjes
            - 2 pijltjes
            Het eerste bolletje staat steeds onderaan een schets (zoals bij een gewone bol-pijl situatie), de laatste pijl staat steeds bij een uiteinde van een schets.
            In die bol-pijl situatie zijn verschillende straatjes in één schets getekend (bv: een driehoekje of een volledig typisch Waals dorpje).

            De bedoeling is om zoals Veloce13 al zei tussen de eerste bol (die onderaan de schets staat) de kortste route te "construeren" (jawel, construeren op een bol-pijl situatie bestaat in België :-)) naar de dichtsbijzijnde pijl. Je rijdt de route af. Eénmaal bij die pijl construeer je de kortste route (met inachtneming van de regels uiteraard) naar de tweede bol. En om af te sluiten van de tweede bol de kortste route naar de laatste pijl om zo je situatie te verlaten en verder te doen met de volgende bol-pijl schets of volgende opdracht.

            Is een fenomeen in Wallonië. In Vlaanderen is dit nooit van toepassing. Is in voege sinds een 2-tal jaar. Waar de oorsprong van dit systeem ligt weet ik niet, al vermoed ik Frankrijk, waar ze nog van die gekke navigatiesystemen hebben.

            Betreffende de tijdswaarneming van een sekondecontrole (niet bij regularityproef!) dat Veloce13 aanhaalde: het is inderdaad de seconden die je strafpunten geven. Dus: wanneer je tijd 14u40'32" is, dan krijg je 32 strafpunten. Een tijd van 14u40'59" levert inderdaad 59 strafpunten op. Een passeertijd van 14u40'02" levert 2 strafpunten op.
            Dus beter mikken naar 14u40'01" ipv 14u40'00", want de chrono van de controlepost zou maar eens toevallig met één seconde afwijking werken ... ;-)

            De zin in het reglement "per seconde te vroeg of te laat bij secondewaarneming" is overbodig in het reglement of althans niet juist. De juiste zin staat even verderop in het reglement: "Per seconde in de tijdwaarneming = 1 strafpunt".

            Nouja, bij de Waalse Belgen gaan rijden is nog net iets anders dan een Vlaamse wedstrijd rijden. Voor wie dacht dat er reglementverschillen waren tussen landen, wel dan is België daar een uitzondering in met zijn reglementsverschillen binnen hetzelfde land :-)

            CY dit weekend.

            Comment


            • #7
              Wij hebben de afgelopen twee jaar deelgenomen, dit jaar slaan we een keer over. Een paar tips: let vooral op het gebruik van wegen, met name bij de overgang van de ene naar de volgende kaart. Daar wil de uitzetter nog wel eens een trucje mee uithalen. Verder word je ongeveer gek van het noteren van voorrangs- en stopborden. En bij de testjes krijg je in het algemeen de route pas op je startseconde! Het gebied en de gebruikte wegen zijn schitterend!
              Alle gummers veel succes!

              Comment


              • #8
                Goed uitgelegd BiHorNie
                Ook de tip met de seconden was duidelijk.

                Vanavond nog even gesproken met Daniel Immesoete die een navigator zoekt voor de Oosterschelderit.
                Liefhebbers, mail me en ik breng je in contact.

                Daniel wist te vertellen dat er een uitleg gepubliceerd was via Fiva be
                Even zoeken en gevonden.

                http://www.fbva.be/b_fbva/magazine/m...ic-news_06.php
                Co-Pilot

                Comment


                • #9
                  Duidelijke schetsen. Er staat meer op de federatie-website dan ik dacht. Zal ze zelf nog even "bestuderen" :-)

                  In welk hotel slapen jullie?

                  Comment


                  • #10
                    Dank voor alle hulp, het wordt me steeds duidelijker.
                    Ben heel benieuwd hoe dit in de praktijk uit zal pakken, net als het opschrijven van alle voorrangsborden en stopborden. Vanuit door Rene Smeets georganiseerde rally's weet ik hoe lastig het is alleen al de plaatsnaamborden op te schrijven, dit zal nog stukken lastiger worden. Ik kan me zo voorstellen dat op een kleine situatie auto's alle kanten op gaan rijden. Tot zaterdag!

                    Comment


                    • #11
                      Ik ben der eens benieuwd hoe den Hollanders het er in dit Waalse avontuur vanaf gaan brengen, hoop op een verslagje van Maurits (ook op de Rohac site!)
                      Nothing beats the smell of hot motor oil and burning rubber

                      Comment


                      • #12
                        Herberg de Lanterfanter in Schonberg
                        Aan de naam te zien een Ollander :-)
                        Co-Pilot

                        Comment


                        • #13
                          Lantefanter: zelfs een woord dat in ons dialect nabij Gent-Kortrijk ook gebruikt wordt

                          Toch gelijkenissen? :-)

                          Comment


                          • #14
                            BiHorNie,
                            Lantefanteren zal er voor jouw niet bij zijn dit weekend nu je dik bovenaan in het kampioenschap staat.
                            http://bdnl-cup.org/result2.html
                            Co-Pilot

                            Comment


                            • #15
                              Klopt, wat marge nog nemen vooraleer de 2 laatste wedstrijden aan te vatten op Nederlands grondgebied :-)

                              Maar is msh een mistekent beeld nu van de Cup. Veel hebben er de verplaatsing niet gemaakt naar Duitsland. Nu met Eifel Ardennen Klassik & nog de twee laatste wedstrijden in NL zullen ervoor zorgen dat heel wat teams bovenaan de Cup tussen- en eindstand komen - denk ik.

                              Maar, niet teveel rekenen. Gewoon rijden! :-)

                              Comment


                              • #16
                                Dit is wel een bijzondere stand van een bijzondere cup. Er staan wat Ollanders op, maar bijna niemand die ook in het Nederlands kampioenschap een rol van enige betekenis speelt.

                                Dus Maurits, hier ligt een kans!
                                Nothing beats the smell of hot motor oil and burning rubber

                                Comment


                                • #17
                                  Gefeliciteerd BiHorNie
                                  De volle mep aan punten erbij.
                                  http://eurorallye.web372.server-drome.de
                                  Co-Pilot

                                  Comment


                                  • #18
                                    Heel leuk evenement, wel totaal anders geregeld dan in NL. Zondag stond volgens de papieren de start gepland om 10.00, maar het was een groot veld dus kregen we nauwelijks ter plaatse te horen dat de eerste 9.15 weg ging. Hoe laat dan? 'Ja nou ja vanaf kwart over de eerste, wanneer jij gaat moet je zelf weten.' Geen enkele TC in het hele evenement, gewoon rijden en stoppen wanneer je zelf wilt. Eigenlijk is dat heel relaxt, een boompje pakken als het nodig is.

                                    Verder gewoon een prachtig gebied voor rally's dus lekker rijden en af en toe lastige constructies. Veel regularity's en een enkel testje. Het systeem van routecontroles is wel veel werk; alle voorrangs- en stopborden noteren, naast plaatsnaamborden en reguliere bordjes zorgt dat ervoor dat je vele honderden controles moet hebben. Ongetwijfeld mis je er sons één.

                                    13e plaats viel wat tegen, maar volgend jaar weer, we hebben hier weer heel veel geleerd maar bovenal genoten.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X