Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Twit

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Twit

Meer een bericht voor twitter (is ie er al voor gummers?), maar rijd nu door zweden met ex Waldegard Safari Celica ST165 op mijn trailer. En kinderfietsjes...... Kan helaas geen foto posten. Ding ziet er niet uit. Bizar veel werk, maar laatse auto waar hij een WRC rally in finishte.

Hoop dat ze me de grens over laten....

Wil hem binnen een paar weken helemaal kaal te hebben voor zijn eerste doop in een bad met zuur in Belgie. Zal dit eens gaan documenteren voor de verandering.

Weer eentje erbij !? Mooi man!
    Maar zo eentje had je toch al (ex-Sainz) ?

Comment

Cool man. Ben je nu van plan om ze beide in ere te herstellen? Of is deze voor onderdelen bestemd?

Comment

Wow man!
        Hopelijk gaat alles soepel bij de grens!!

En wel foto's aub, ook met die kinderfietsjes. :-)

Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)

Comment

Er waren 6 van die Safari st165's 3 uit '90, 3 uit '91. Ik heb er nu inderdaad twee met onderdelen voor meer. Er is er nog een in Zweden kwam ik nu achter. Rijdend en al en wordt voor onderdelen (!!) gebruikt/sloopt. Dan is er nog 1 in het Toyota museum (winnaar '90, Waldegard), Coen Vink heeft er 1 een jaar of 3 geleden uit Kenya gehaald en die is in Duitsland. Mist er nog 1.

Na hun fabrieksinzet, werden ze aan 'lokalen' verkocht voor wederom deelname aan de Safari. Mijn eerste aan pa Rautenbach, een zuid Afrikaan die zijn land niet meer in mag (11e hiermee in 91). Deze nieuwe aan een lokale ondernemer uit Kenya (7e gefinished in 1992) die hem aan de zoon van de Kenyaanse president verkocht heeft. Die reed in 1993 met een st165, maar moet nog verifieren of dat deze auto was. Daarna naar Uganda.

Nu wordt de uitdaging om de juiste onderdelen op de juiste auto te krijgen. Ieder jaar werd de spec veranderd. Eigenlijk zijn al mijn onderdelen uit 91. Herkenbaar aan de carbon lichtbak ipv wit gespoten aluminium. Ook onder de motorkap is de aluminium luchtinlaat met kleppen voor doorwadingen vervangen door carbon. Dash is anders voor iedere rijder. Sainz reed eigenlijk alleen met toerenteller en oliedruk, en temperaturen waren een probleem voor de co-driver. Waldegard in 91 met een stack klokken en de eerste digitale display. (Het interieur van exact deze is in Klein's boek 'Rally' te zien bij 91).

Ondertussen heb ik samen met 3 mannen van Toyota Motorsport in Keulen voldoende kennis opgebouwd om die 91 Waldegard auto EXACT te restaureren. Technisch gezien zeer interessant. Of het ooit de moeite waard bleek zal moeten blijken, maar vind ik nu nog niet zo belangrijk. Het gaat me om het proces. En daar zie ik nu (nog) naar uit......

Comment

Twit:
            Vanavond op de boot richting Kiel

Comment

Gaaf hoor!

Alfa Giulia 1300 (1966)
              BMW 320Ci (van GF)

Comment

Je collectie was al stoer, maar wordt alsmaar gaver en unieker. Keep us posted! Ik ben erg benieuwd, ook naar de foto's natuurlijk.

Comment

En in NL!! Niemand naar de Ugandese papieren gevraagd.....

Comment

Fantastisch Peter, hou ons op de hoogte.
                    Als je ooit voor een leuke KP-rally nog een navi ontbeert, kruip ik wel weer in de hotseat, zeker in een bijzondere auto.
                    "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                    BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Comment

Er moet echt een twitter versie van gummen komen.

- Net gesproken met Fred Gallagher die me vertelde hoe ze in de 91 safari gerold zijn met de Celica

Comment

Zoals beloofd wat beelden.

- Achterruit heeft de orginele spiegelende folie er nog tegenaan met uitsparing voor transparante safari sticker in het midden onder. Spiegeling is wat afgenomen......
                        - Fietsje voor Harrie (1 van de twee...)
                        - Lichte roestvorming...

Ik heb ook net foto's van de onderdelen die er bij zaten gemaakt. Post ik ook nog even.

Zit net naar de eerste foto te kijken. Wat maakt dit nu een safari koets:
                        - Steun op de voorpunt van het binnenscherm is voor de bull bar. Bullbar komt OP het voorscherm en zit op deze steun vast.
                        - Schuine steun op binnenscherm net voor A-post is voor de wing lights. Ook die zitten door het scherm gebout.
                        - In de dorpel zitten twee kriksteunen. Dit zijn een soort trekogen. De krik heeft een ketting met een haak. Die gaat daarin. Ook zitten er oren op de achterbumper en op de bullbar voor.
                        - Vulopening aan zijkant is voor de watertank. Dat is een carbon tank die onder de brandstoftank zit en is alleen maar om te sproeien op de verstralers en voorruit. Brandstof gaat door de achterspoiler.
                        Last edited by 240rs; 24-08-09, 20:30.

Comment

Goed weer daar te zien aan je safari kleding.:-)
                          Co-Pilot

Comment

jemig dat je daar nog wat van kan maken
                            Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

En dan de parts. In hoge res voor de liefhebbers. Kan er zelf ondertussen uren naar kijken. Bijna geen enkel onderdeel is van een std auto. Deurgrepen en wat stripjes misschien. Glas, plaatwerk is zelfs anders. Techniek is iets...... robuuster,
                              Last edited by 240rs; 24-08-09, 20:28.

Comment

Wow man!!!
                                Serieus bouwpaket, maar wat cool dat je die naar NL hebt gehaald!!

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TinoJee Bekijk bericht
                                  Goed weer daar te zien aan je safari kleding.:-)
                                  Moest de auto snel uit de zon halen inderdaad. De lak begon dof te worden....

Oorspronkelijk geplaatst door ExTaxi Bekijk bericht
                                  Die vraag stel ik me al twee maanden dagelijks. Time will tell.

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                  Wow man!!!
                                  Serieus bouwpaket, maar wat cool dat je die naar NL hebt gehaald!!
                                  Grappig van dat bouwpakket. Als je een body wilt restaureren heb je dus zo'n berg. Voor een Fulvia schrik ik daar niet voor terug. Alles eraf, bouten in een grote emmer, body doen en opnieuw opbouwen. Met die eerste celica durfde ik dat niet. Ik wist zeker dat ik dan een gespoten body en een berg onderdelen zou overhouden die ik nooit meer in elkaar kreeg. Ondertussen weet ik het wel en durf het aan....

Comment

Daar gaan heel wat uurtjes werk in zitten. Poehee!

Ben erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

Comment

Mijn handen beginnen ervan te kriebelen :-) Echt zó ontzettend gaaf!

Comment

Maak er een project topic van en laat ons zien hoe je hier weer wat van gaat maken, gaaf!!
                                        Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Mooi project. Hebben wij elkaar jaren geleden niet in diverse rallies onmoet, waarbij je destijds in een fraaie lancia reed?
                                          Nothing beats the smell of hot motor oil and burning rubber

Comment

Je kent hem wel Ed, mooie Fulvia had hij..
                                            "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                                            BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Comment

Ge-wel-dig
                                              fka v164

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ed02 Bekijk bericht
                                                Mooi project. Hebben wij elkaar jaren geleden niet in diverse rallies onmoet, waarbij je destijds in een fraaie lancia reed?
                                                Yep Ed! Samen met navi Han. We zijn samen nu weer een 1600hf aan het opbouwen. Nog een paar weken en dan kunnen we.

Comment

Waar bouwen jullie ook maar weer?
                                                  fka v164

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ExTaxi Bekijk bericht
                                                    Helemaal mee eens. Respect, Peter, enne: succes !

Comment

Dit lijkt alweer zo'n verhaal te worden waar ik alleen maar van kan dromen. Respect...

Veel plezier met dit avontuur! :-)
                                                      Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

Comment

Echt gaaf die foto's! Dat dashboard is toch super? Het is op één of andere manier te modern om klassiek te zijn, maar toch wekt 't nostalgische gevoelens op.

Comment

Hoi Peter, krijg je hulp en of medewerking van die ex TTE jongens?
                                                          Of delen ze alleen informatie?
                                                          Alle mechanische delen en koets werk is allemaal te doen.
                                                          Maar ik bedoel dat b.v. volgorde van montage en het maken van kabelboom.
                                                          zijn klussen die erg veel tijd kosten.
                                                          En als je het de eerste keer goed kunt doen scheelt dat een hoop in de kosten.

suc6

Comment

Mee eens, Dennis! Nou hebben die Safari auto's ook echt 10000-en kms achter de kiezen. Dus het ziet er ook gewoon echt oud en gebruikt uit. Klassiek is het niet, maar op zijn minst 'historisch'. Er is in Frankrijk iemand die le Mans Vipers restaureert (en rijdt) die minder dan 10jaar oud zijn (Florent Moulin). Als je zijn verhalen hoort is dat niets anders dan bij het uitzoeken hoe een klassieker van 40jaar geleden eigenlijk correct in elkaar gezet moet worden. Zo zie ik het ook bij de celica. Het was ooit state of the art. En nu kan je een grN evo niet meer bijhouden (op gravel wel, schijnt....). En overal is over nagedacht. En de problemen komen vanzelf (zoals bij een klassieker) en daar moet je weer wat voor zien te vinden.

De TTE mannen zijn ZEER behulpzaam. Delen alle kennis van destijds. Zonder dat lukt het niet. Ben er ook twee keer geweest. En bij toeval is de gehele bouw van mijn auto (en de andere 2 safari auto's van dat jaar) op foto's vastgelegd voor een Japans tijdschrift (iemand???? waarschijnlijk '91....). Misschien wel 1000 foto's. Dat wordt de key om hem tot in detail te kunnen restauren. Vooralsnog het plan, maar eerst maar eens kijken wat er na het zuurbad uitkomt. Zaterdag gaat ie naar Belgie daarvoor....

v164, overal en nergens......
                                                            Last edited by 240rs; 24-08-09, 20:43.

Comment

Oepi, je hebt helemaal gelijk over de kabelboom.
                                                              Last edited by 240rs; 24-08-09, 20:32.

Comment

Ik denk inderdaad dat de vooral de electronica de auto's voor slechts een heel klein groepje (wereldwijd een handjevol?) liefhebbers geschikt maakt, als jij een electrotechnische achtergrond hebt, dan verklaart 't een hoop en volgens mij zouden meer mensen in dat vak ervaring op moeten gaan doen om auto's vanaf de jaren '80/'90 te gaan behouden voor de toekomst. Auto's waar veel exemplaren van zijn, zijn niet zo spannend om rijdend te houden/krijgen, maar er zijn genoeg modellen die weg staan te kwijnen bij gebrek aan kennis, lef en knaken. Alleen al daarom vind ik zo'n draadje als dit al goud waard! Het toont aan dat er straks niet alleen maar auto's uit dat tijdperk stilstaan in musea.

Comment

Working...
                                                                X