Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rechtuitbranders in 't verleden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Rechtuitbranders in 't verleden



    Rechtuitbranders in 't verleden* waren gaaf. Speciaal voor Ruud probeer ik 't geneuzel te doorbreken. Want een paar weken terug zag ik de film 'The World Fastest Indian', met Anthony Hopkins en afgelopen vrijdag kwam ik wat (reprint op ware grootte) schilderijen tegen van Jack Vettriano die de Bleubird Napiers van Malcolm Campbell op doek heeft vereeuwigd op een schitterende wijze.

    Om een lang verhaal kort te maken. Ik geniet vaak van oude racefoto's, posters en tekeningen uit de tijd van Brooklands, de Bentley Boys en andere vooroorlogse races/racers. Zodoende kwam ik deze site tegen:
    http://www.sirmalcolmcampbell.com/sir35.html
    Erg gaaf materiaal!



    Nog wat info:
    http://www.bluebird-electric.net/sir...m_campbell.htm



    Terug naar de Indian die pas na de WWII werd ingezet, maar toch vooroorlogs is imho. Deze scene blijft gaaf (als je de hele waargebeurde film nog wilt zien, niet kijken!): http://www.youtube.com/watch?v=LcFX5HbN2SI

    Kortom, laten we dit draadje vullen met vette coole prewar rechtuitbrand geneuzel tot we er moe van worden!











    *of 't voor WWII was, is niet iedereen duidelijk hier, maar dat hebben ze dan maar te accepteren als ik zeg dat we 't hebben over Pre War.

  • #2
    Oh wat een übergaaf draadje, Dennis!

    Ik haak direct in. En om Ruud toch nog een klein beetje te pesten, houden we het nog wel even bij de Nazitijd. :-)

    Want zie hier. De M-B T80:



    Een bijna maniakaal project: deze zeswieler had de motor van een Messerschmitt Bf-109 moeten krijgen en vervolgens het landsnelheidsrecord op 750 km/uur moeten zetten.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_T80
    http://greyfalcon.us/Mercedes%20T80.htm

    Onwaarschijnlijk? Dat dan weer niet. De T80 is namelijk wel degelijk gebouwd, en oud Auto Union-coureur Hans Stuck had 'm in januari 1940 moeten testen, maar daar kwam dat schietpartijtje in Polen tussen.

    De auto bestaat nog volledig: de carrosserie hangt aan de wand van het Mercedes-Benz-museum en het onderstel kwijnt weg in het depot van datzelfde museum.
    Last edited by brun; 01-09-09, 16:06.
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

    Comment


    • #3
      Nóg mooier is dat de heren van 't hakenkruis met hun T80 niet op een Engels strand of Amerikaanse zoutvlakte wilden recordrijden, maar op Duits grondgebied. Bij de aanleg van de autobahn tussen Berlijn en Nürnberg werd daarom een stuk van exact tien kilometer kaarsrecht aangelegd. Dat deel was extra breed (zesbaans) en over de hele breedte geasfalteerd. Als je de betonnen middenberg wegsleepte, hield je zo een recordbaan van tien kilometer over. Er zijn een paar recordpogingen gehouden met andere Benzen.

      Na de oorlog is een deel van dit traject nog verbouwd tot Formule 2-circuit: http://de.wikipedia.org/wiki/Rennstrecke_Dessau

      Paul Greifzu is er gecrasht en ergens in de berm bij de afrit Dessau staat nog een gedenksteen met zijn naam erop.

      Overigens bestaat dat stuk autobahn nog altijd, hoewel het wel is gerenoveerd. Ik ben er vaak langsgekomen. Het rechte stuk is exact tien kilometer lang en lijkt perfect vlak, maar dat is het niet. Er zit een hele lichte stijging in, en daarom is in de ene richting je topsnelheid iets hoger dan in de andere.

      Ze hebben de originele viaducten behouden:




      Die viaducten hebben zo'n boogvorm gekregen omdat de standaardviaducten te smal waren:


      Eerdere recordrijders als Rosemeyer en Caracciola klaagden erover dat je bij 400 km/uur onder smalle viaducten een enorme klap tegen je hoofd en je auto kreeg, door de plotselinge samenpersing van lucht.
      Last edited by brun; 01-09-09, 16:21.
      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

      Comment


      • #4
        Damn, met die T80 had ik willen komen! :)

        De auto is om zo veel redenen uniek, hij valt bijvoorbeeld óók in een zeldzaam rijtje zeswielers.
        Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
        "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

        Comment


        • #5
          Laatst nog een artikel over gelezen in M-B Classic, zal wel zoeken of ik dat exemplaar nog ergens heb liggen.
          Veritatis simplex oratio est

          Comment


          • #6
            Tnx Cav, cool draadje inderdaad.

            Comment


            • #7
              Zeker geen rechtuitbrander, maar hij pas wel in dit rijtje dacht ik zo.

              Mercedes-Benz domination in Grand Prix ended with the Auto Union Typ C. It took a few years to get it right, but Ferdinand Porsche's daring design with a mid-mounted V16 finally won. It claimed many victories from 1936 to 1938 until the three-liter formula was laid out for 1939.

              BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

              Comment


              • #8
                Gave input hierboven! Tnx. :)

                Hier nog een paar coole sites over Malcolm Campbell en zijn zoon met hun Bluebird projecten. Zelf vind ik die Napiers echt retevet (de bekende Napier Railton die op Brooklands reed is nog altijd één van mijn droomauto's namelijk):

                http://www.racingcampbells.com/content/cars.asp

                http://www.bluebirdteamracing.net/bl.../toplevel.html

                Comment


                • #9
                  Ok, ok, we doen er ook wat bochten bij, mits 't maar zo ongelooflijk hard gaat rechtuit, dat ze echt moeten remmen voor een bocht. :)


                  Desktopformaat: http://www.audiforum.nl/wp-content/g...vus%201937.jpg



                  Dit is trouwens ook leuk leesvoer op de site van Dutch:
                  http://www.forix.com/8w/avus.html
                  De Auto Union Stromlinie/Streamliner, prachtig! Revell heeft er een betaalbaar, maar leuk 1:18 modelletje van trouwens, maar dat geheel terzijde.
                  Last edited by Dennis Cavallino; 01-09-09, 18:38.

                  Comment


                  • #10
                    Wat helemaal niet mag ontbreken in deze draad is de aangepaste Duesenberg Meteor natuurlijk die door Ab Jenkins werd gereden op de zoutvlakten van Bonneville. Staat zo'n ding in straatversie niet in Nederland trouwens?



                    http://gastiresoil.blogsome.com/2006/07/29/salt/
                    gave oude krantenartikelen en foto's.

                    Voor de liefhebbers van pre war hot rodding staat er daar nog een linkje: http://positiveapeindex.blogspot.com...404e04f7c38a8b maar ik wilde 't verder niet over de hot rods hebben (niet dat ik die niet kan waarderen, integendeel, maar ik wil auto's zien die in die tijd al dik over de 300 km/u reden).

                    Comment


                    • #11
                      Dit is ook wel een hele fijne, de George E T Eyston "Thunderbolt". Eén van de onderwerpen in een mooie tweestrijd eind jaren 30.



                      Between 1937 and 1939, the competition for the Land Speed Record was between two Englishmen: Captain Eyston and John Cobb. Thunderbolt's first record was set at 312.00 mph (502.12 km/h) on 19 November 1937 on the Bonneville Salt Flats. Within a year Thunderbolt returned with improved aerodynamics and raised its record to 345.50 mph (556.03 km/h) on 27 August 1938. [1] This record only stood for a matter of weeks before John Cobb's Reid-Railton broke the 350 mph (560 km/h) barrier and raised it to 353.30 mph (568.58 km/h) on the 15th September 1938, as Eyston watched.



                      This inspired him to take Thunderbolt to a new record of 357.50 mph (575.34 km/h). Cobb had held the record for less than 24 hours. Eyston and Thunderbolt held the record for almost a year, until Cobb took it again at a speed of 369.70 mph (594.97 km/h) on 23 August 1939. This was the last record attempt before WW2. Although Cobb returned after the war and further developed his car to exceed 400 mph (640 km/h), Thunderbolt never attempted the record again.

                      http://en.wikipedia.org/wiki/Thunderbolt_(car)
                      http://www.speedace.info/george_eyston.htm
                      2019 Volvo V60 T6

                      Comment


                      • #12
                        En dan kan die andere hoofdrolspeler natuurlijk niet achterblijven. John Cobb's Railton Special.



                        The Railton Special, later rebuilt as the Railton Mobil Special, is a one-off motor vehicle built for John Cobb's successful attempts at the land speed record.

                        It was powered by two supercharged W12-block Napier Lion VIID (WD) aircraft engines. [1] These engines were the gift of Betty 'Joe' Carstairs, who had previously used them in her powerboat Estelle V.[2] Multiple engines weren't a new technique, having already been used by the triple-engined White Triplex and the Railton Special's contemporary rival, Captain Eyston's twin-engined Thunderbolt. With the huge powers thus available, the limitation was in finding a transmission and tyres that could cope. Reid Railton found a simple and ingenious solution to this by simply splitting the drive from each engine to a separate axle, giving four wheel drive.



                        On 15 September 1938, the Railton Special took the land speed record from Thunderbolt at 353.30 mph (568.58 km/h), also being the first to break the 350 mph (560 km/h) barrier. Eyston re-took the record within 24 hours, holding it again until Cobb took it a year later on 23 August 1939 at a speed of 369.70 mph (594.97 km/h).

                        http://en.wikipedia.org/wiki/Railton_Special
                        2019 Volvo V60 T6

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                          Staat zo'n ding in straatversie niet in Nederland trouwens?
                          Er staat idd een Duesenberg, voorzien van een kenteken, in NL.
                          ( hoort zelfs bij m'n familie, naar het schijnt..)
                          Veritatis simplex oratio est

                          Comment


                          • #14
                            Zo'n Revell-model van de AU-streamliner heb ik al jaren trots op de schouw staan.

                            Die kuipbocht in Dennis' foto is de voormalige Nordkurve van de Avus. Het was geen echte kuipbocht, maar een schuin gelegde gewone bocht. Auto's werden dus niet meer omlaag getrokken naarmate ze hoger in de bocht reden. Je moest er een ideale lijn in volgen. Zo niet, viel je omlaag of schoot je over de rand.

                            Voor de rest was de Avus gewoon 20 kilometer rechtdoor, u-turn, 20 kilometer rechtdoor, met 180 km/uur door de Nordkurve, 20 kilometer rechtdoor, u-turn, 20 kilometer... enzovoort. Prachtig rechtuitbrandcircuit man. :-)

                            Filmpje:
                            http://www.youtube.com/watch?v=o3pXXIIzvI8
                            Last edited by brun; 01-09-09, 20:06.
                            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                            Comment


                            • #15
                              @Brun, precies, daarom heb ik die RWD Audi er ook even bijgehaald. :)
                              Alsof ik de Avus 'bankings' niet ken... moet ik 't bestuur vandaag alweer voor de 2e keer mailen? http://www.carelgodindebeaufort.com/590801berlin.html
                              ;)

                              Gaaf filmpje trouwens. Kende ik nog niet. Of ik moet er tijdens de history of GP racing (Staat ook op youtube) overheen hebben gekeken.
                              Last edited by Dennis Cavallino; 01-09-09, 20:24.

                              Comment


                              • #16
                                Natuurlijk. :-)

                                Doodzonde dat ze die bocht hebben afgebroken. :-/
                                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                Comment


                                • #17
                                  Zeldzame kleurenfoto's werden er toen ook gemaakt:


                                  Er zijn er meer, maar 't lukt me niet om die te tonen.

                                  Anyhow, ik kwam vervolgens op deze site met prachtige foto's van Zoltan Glass. http://jalopnik.com/5327464/the-amaz...glass/gallery/

                                  Waaronder dit rechtuitbrandertje van Mercedes:


                                  Geen idee of deze foto's ook van hem zijn:




                                  Om nog even in te haken op naziduitsland: wat propaganda materiaal:


                                  En aan de andere kant van de wereld had ene Henry Seagrave dikke lol met deze snelle Sunbeams, o.a. op Daytona Beach.






                                  die moet je ook even in kleur zien.


                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                    Zeldzame kleurenfoto's werden er toen ook gemaakt:

                                    'toen' als in 'een paar jaar geleden'? :-)

                                    Die foto is van de replica van Audi, op het circuit van Monthléry bij Parijs, waarschijnlijk het laatste circuit ter wereld dat nog de authentieke vooroorlogse kombocht heeft.
                                    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Om een beeld erbij te krijgen:

                                      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                      Comment

                                      Working...
                                      X